Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tom's Zeeaquarium

We zijn inmiddels zo,n dikke 3,5 week verder en er is een hoop gebeurd de afgelopen tijd.

Allereerst de waterwaardes.
Temperatuur 25,9oC
Zoutgehalte 1.022 SG
pH 8,2

NO3 5 ppm
NO2 0 ppm
NH3/NH4 0 ppm
Mg 1340 ppm
KH 8,2 dKH
Ca 400 ppm
PO4 1 ppm

Zoals te zien is ziet dit er allemaal redelijk uit behalve het fosfaat gehalte.
2 dagen na de 10% waterwissel heb ik het water nog eens getest op PO4 en toen was het resultaat 0,6 ppm.
Om uit te sluiten dat dit eventueel van het osmosewater komt heb ik dit ook getest met als resultaat 0 ppm dus er is iets in de bak wat dit veroorzaakt. de grote vraag blijft echter waar komt het dan wel vandaan.....

De HQI verlichting is nu ook volop aan. Dit merk je wel enorm qua temperatuur. Waar ik eerst waardes had van tussen de 25 en 26,8
oC meet ik nu waardes van tussen de 26 en 27,6oC dus ik denk dat ik maar eens moet gaan kijken voor wat koelvinnen voor zowel in de hoofdbak als voor in de sump. Want zo komt de 28oC wel heel dichtbij van de zomer.

Voor de rest sterft het van het leven in de bak.
Eerst vond ik wat Hydroids
IMG_1711.jpg

IMG_1720.jpg
Toen Planaria
IMG_1734.jpg
vermoedelijk een penmossel
IMG_1736.jpg
Dit leek mij een ganzenvoetje maar daar ben ik niet zeker van. Dus als jij het wel weet laat het me gerust weten. Want ik ben erg benieuwd wat het is.
IMG_1735.jpg
En tot slot dit. Is dit gewoon een stukje kalkalg of is dit iets anders?

Ook heb ik nog een grijze borstelworm gezien en m,n vrouw heeft een grijze krab gezien. Helaas heb ik hem zelf nog niet mogen aanschouwen.
Aangezien het aardbeikoraal niet reageerde op fytoplankton ben ik hier mee gestopt ( en omdat dit niet het juiste voer is voor een aardbeikoraal) Ook om de bak niet zwaarder te belasten tijdens de opstart dan nodig is.

As we speak heb ik voor het eerst zoutwater aangemaakt namelijk 50 liter osmosewater gemixt met RedSea Coral Pro salt.
Dit zal van het weekend worden gebruikt voor de 10% waterwissel.
 
Het is altijd leuk en spannend om een zeeaquarium op te starten.
Je waterwaardes zien er goed uit.
 
Het is altijd leuk en spannend om een zeeaquarium op te starten.
Je waterwaardes zien er goed uit.
Vooral spannend ja. Maar ook zeker leuk, begrijp me niet verkeerd.
Waardes zien er voorlopig goed uit ja.
 
We zijn nu zo,n dikke 4 weken onderweg.
Hier zijn de waterwaardes.

Temperatuur 27,4oC
Zoutgehalte 1.022 SG
pH 8,2

NO3 0 ppm
NO2 0 ppm
NH3/NH4 0,4 ppm
Mg 1400 ppm
KH 8,85 dKH
Ca 410 ppm
PO4 0,2 ppm

Voordat ik ging meten heb ik wat veranderingen gedaan.
Ik had een durso afvoerpijp met onder in de sump een kogelkraan.
IMG_1750.jpgIMG_1749.jpg
Alleen werkte dit niet zoals het zou moeten.
Ik heb na m,n opvoerpomp nog een kogelkraan zitten en deze moest ik knijpen omdat ik het anders niet geluidloos kreeg.
Na veel zoeken en overleggen met andere mede aquarianen ben ik tot de conclusie gekomen dat de duro voor mij niet werkt. Ik heb dus de durso eruit gehaald en gewoon 1x 40mm rechte pijp naar beneden met kogelkraan en na de kraan net als in de oude situatie het onderste gedeelte hetzelfde gehouden. Ik heb op vrijdagavond alles stil gezet behalve de stromingspompen in de bak zelf niet. Het water uit de overloop gehaald en het niveau in de bak iets laten zakken voor de zekerheid. De nieuwe afvoerpijp gemaakt en gelijmd. Tevens had ik een kleine lekkage aan de beker van de afschuimer. hier kwam ik achter omdat het niveau in de beker ineens gezakt was. Dus de beker even aan de buitenzijde afgekit met siliconenkit en klaar, alles 1 nachtje laten drogen voordat het weer in werd gezet.

Zaterdag ochtend was de temp onder de 24oC gezakt, omdat s'nachts alles had uitgestaan.
Dus eerst heb ik 48 liter water ververst (10%). Daarna alles weer aangezet en heel langzaam de bak weer op temp gebracht. Na 3 uur inregelen:eek: van de nieuwe afvoer stond de opvoerkraan volgas open en was de overloop muisstil. Dus erg blij met de nieuwe afvoerpijp. Maar ik ben nog niet zo zeker van de waterniveaus.

Boven de afvoerpijp staat circa 5 cm water.
Het verschil tussen het waterniveau in de overloop en het waterniveau in de bak is circa 1cm
Het verschil tussen het waterniveau in de bak en de rand van de overloop zelf (het glas zelf, zeg maar) is circa 1,5 cm.
IMG_1756.jpgHet niveau van de bak ligt gelijk met de aluminium strip.

Het is muisstil en de opvoerpomp kan maximaal pompen dus daar ben ik heel blij mee. Maar hoort het niveau van de overloop 1 cm onder het niveau van de bak te liggen??? Voor m,n gevoel moet dit lager maar ik heb geen idee. Dus als iemand van jullie het wel weet, zou ik het enorm op prijs stellen als je dat wil delen. (evt. met een foto erbij.

Donderdag was het ook de 1e keer dat ik zelf zoutwater heb aan gemaakt. (hiervoor had ik nog wat natuurlijk zeewater staan van de opstart). Ik heb 48 liter osmose water verwarmt naar 20oC daarna 1780 gram RedSea Coral Pro er door heen gemixt. Dit een half uur laten mixen (stromingspomp in vat) Zoutgehalte gemeten helaas nog niet op pijl, dus 100 gram zout toegevoegd weer een half uur laten mixen toen nog eens 100 gram zout toegevoegd. Uiteindelijk 2 liter osmose water toegevoegd om op een promillage van 34 ppt te komen. Toen de temp verhoogd naar 25 graden en zo laten staan tot zaterdagochtend. Toen ik het vat s'ochtends openmaakte was het water troebel en zat er ook wat aanslag op het verwarming element en de stromingspomp en het vat zelf. Terwijl het donderdag avond nog kristalhelder was. Toch maar de waterwissel uitgevoerd maar helaas is de bak nu (maandag) nog steeds troebel. Heel langzaam zie je wel wat verbetering komen. Maar ik ben bang dat ik het water na het aanmaken en opwarmen naar 25 graden direct had moeten toevoegen. Maar ik had ergens gelezen dat dit 24 uur moest staan.

Zoals in de testresultaten te zien is heb ik een NH3/NH4 waarde gemeten van 0,4 ppm.
Wat ik me nu afvraag is komt dit omdat het systeem een nacht heeft stilgestaan?
Of is dit het begin van de nitriet piek? Ook omdat de bak zo troebel blijft, misschien bacterie bloei?
Wie kan me de goeie kant op helpen?
 
1 cm is aan de krappe kant maar het kan, het liefst heb ik minimaal 2 cm speling.
Hou je overloopkam goed schoon en in de gaten.

Zeewater aanmaken: osmose water op 25 graden brengen, stromingspompje erin zout toevoegen (rustig erin gooien),
een nachtje laten draaien op 25 graden, meten, eventueel aanvullen en klaar.

De kwaliteit van het zout is per merk erg verschillend.
Wit of melkachtig uitzien, wil niet zeggen dat er een bacteriebloei is.
 
1 cm is aan de krappe kant maar het kan, het liefst heb ik minimaal 2 cm speling.
Hou je overloopkam goed schoon en in de gaten.

Zeewater aanmaken: osmose water op 25 graden brengen, stromingspompje erin zout toevoegen (rustig erin gooien),
een nachtje laten draaien op 25 graden, meten, eventueel aanvullen en klaar.

De kwaliteit van het zout is per merk erg verschillend.
Wit of melkachtig uitzien, wil niet zeggen dat er een bacteriebloei is.
Ja ik vond dit zelf ook aan de krappe kant. Dus ik ga dit vanavond nog even veranderen.

Wat betreft het mengen heb ik me precies aan de beschrijving van de verpakking gehouden. Behalve dan dat ik het niet direct heb toegevoegd aan het aquarium maar 24 uur gewacht heb.
 
Week 5 van mijn zoutwater avontuur.

Eerst maar even de waterwaardes:
Temperatuur 27,0oC
Zoutgehalte 1.022 SG
pH 8,2

NO3 0 ppm
NO2 0 ppm
NH3/NH4 0 ppm
Mg 1400 ppm
KH 8,85 dKH
Ca 410 ppm
PO4 0,2 ppm

Het valt me op dat de waardes vrij stabiel blijven. En er nog geen nitriet piek heeft plaats gevonden. Zou het kunnen dat het water zo schoon is dat de bacteriën niet voldoende voeding krijgen? Waardoor de nitriet piek uitblijft. Tot er straks vissen en andere dieren in gaan en er dan wel voldoende voedsel voor ze is en dan de nitriet piek komt. Zou het een idee zijn om er een paar bevroren mossels in te leggen zodat er wat meer voedingsstoffen in het water komen?

Na de wat hoge waterstand in de overloop, een opvoervak wat eigenlijk niet goed gevuld kon worden en een bak met troebel water.
Heb ik deze week kunnen afreken met deze problemen. Het waterniveau in de overloop ligt nu zo,n 2 cm lager als het waterniveau in de bak zelf. Ik heb de afvoerpijp nog een stuk laten zakken omdat ik precies op de grens van toiletgeluiden en vallend water vanuit de bak de overloop in zat. Dus de afvoerpijp wat laten zakken en daarna met de afvoerkraan het waterniveau in de overloop geregeld. Werk feilloos en muisstil. Hierdoor kon ik ook m,n opvoervak weer fatsoenlijk vullen in.

Het troebele water houd jammer genoeg nog wel aan. Lang niet zo erg meer als het eerst was, gelukkig. Maar het is nog niet kraakhelder. De fabrikant raad ook aan om niet langer dan 4 uur te mixen. Het vermoeden wat ik heb is dat het calcium een vorm aan neemt die moeilijk opneembaar is voor alles wat het nodig heeft. Dus dit levert een vertraagd proces op. Maar zoals ik al zei het word steeds een beetje beter. Deze week wederom een 10% waterwissel gedaan en dit keer het water wel direct toegediend nadat het klaar was. Alleen dat duurde wel even......:(

Het osmosewater in het vat had een temp van circa 10oC bereikt. Eer dat je dat verwarmd hebt naar 20 en uiteindelijk 25oC met een 100 watt staafverwarming ben je wel even bezig kan ik je vertellen. Wat duurde dat lang zeg, ongelofelijk. Na een uur of zo was de temp echt pas een paar 10e gestegen. Dus vanuit de sump de verwarming eruit gehaald en in het vat gemikt. Hoppa 300 watt extra! Nou toen schoot het wel lekker op.:biggrin:

Nog even de stroming pompen uit elkaar gehaald en schoon gemaakt met een tandenborstel.

Dan is er nog het probleem met de te hoge watertemperatuur door de HQI verlichting. Op deze koude dagen haal ik een temp van 27,5oC op z,n top. Belachelijk natuurlijk. Dit word veroorzaakt door de HQI lampen in de kap. Het is een gesloten kap dus de warmte kan nergens anders heen dan het water in. Ik heb hier m,n hoofd over zitten breken. Moet ik iets met koelvinnen gaan doen. Ik denk dat ik in de zomer daar niet tegenaan kan koelen met een stel vinnen. Even koeler dan? Is wel erg duur, eigenlijk geen plek voor, maakt een hoop herrie, en verbruikt en bak stroom. Dus dacht ik waarom boor ik geen gat door m,n vloer de kruipruimte in om daar de koeler met beugels aan de muur te bevestigen. Ook niet ideaal. De kap eraf? Nee ook niet want als we dan op de bank zitten kijken we recht in de lampen. Daarnaast heb ik de kap zelf gemaakt en was dat niet goedkoop, ondanks het feit dat ik hem zelf gemaakt heb.
IMG_7145.jpg
Dus waarom het probleem niet bij de oorzaak aanpakken in plaats van aan symptoombestrijding doen. Dus heb ik contact opgenomen met de winkelier waar ik geregeld kom, om te vragen of zei mijn AM ocean light 150 plus armatuur kunnen ombouwen van HQI naar LED.
 
Een nitriet piek is zeker niet noodzakelijk, wees blij dat je deze niet gehad hebt.
Zorg dat je waardes nu op het juiste niveau komen en houd deze dan stabiel.

Kleine stapjes en kleine/rustige wijzigingen dorvoeren.
 
Een nitriet piek is zeker niet noodzakelijk, wees blij dat je deze niet gehad hebt.
Zorg dat je waardes nu op het juiste niveau komen en houd deze dan stabiel.

Kleine stapjes en kleine/rustige wijzigingen dorvoeren.
Oh ik dacht eigenlijk dat een nitriet piek een vast gegeven is. Dat bij ieder zeeaquarium gebeurt.
Ik ga zorgen dat alles ok word en dan maar eens de eerste bewoners gaan plaatsen.
 
We zijn alweer 6 weken onderweg.

Allereerst de waterwaardes.
Temperatuur 26,8oC
Zoutgehalte 1.021 SG
pH 8,2

NO3 0 ppm
NO2 0 ppm
NH3/NH4 0,8 ppm
Mg 1360 ppm
KH 8,7 dKH
Ca 380 ppm
PO4 0,2 ppm

Afgelopen week even de tijd genomen
voor het programmeren van de stroming pompen. Sinds de opstart heb ik deze er in gehangen, aangezet en eigenlijk niet meer naar omgekeken omdat ik bezig was met andere zaken in de bak die voorrang hadden. Maar dit ging niet zonder slag of stoot. Wat toch wel vreemd is want ik heb ze des tijds uitvoerig getest en alles werkte toen gewoon goed. Het probleem was dat de multicontroller het commando niet naar de pompen doorstuurde. Eerst had ik dit op m,n Imac geprobeerd, maar helaas zonder succes. Dus toch maar weer even terug naar de oude windows based laptop waar ik het des tijds op had getest, ook hier zonder succes. Ik zag wel dat het commando verstuurd was naar de multicontroller en kom hem er ook weer uit halen. Dus moest het probleem tussen de multicontroller zitten en de pompen. Toen ik deze pompen had aangeschaft kon ik me nog herinneren dat ik de aansluiting van de datakabel wat losjes vond zitten. Dus maar even de kabelgoot open getrokken en de kasjes waar de kabels ingeplugd zitten geopend toen de datakabel goed in de aansluiting geprikt en het kastje weer netjes gesloten je merkten gelijk dat de kabel goed vast zat. Het probleem was dat de stekker tegen het kastje kwam en zo dus niet voldoende contact maakte. Alles weer netjes dicht gemaakt en de hele boel geprogrammeerd. Nu werkt alles netjes naar behoren.slimmetje Blijft een leuk speeltje.

Buiten het probleem met de stomingspompen had een nieuw probleem de kop op gestoken. Namelijk rondom de uitsroom waar het water de bak weer terug in komt vormde zich soms een draaikolk en die trok dan weer lucht mee tot het werd weggeblazen door de uitroom met het nodige geluid en luchtbellen. Opzicht niet heel erg maar voldoende om mij te irriteren.
op het muil Dus heb ik geprobeerd het stromingspatroon wat aan te passen, de stromingspompen van richting te veranderen en van positie. Het werd wel steeds minder maar hij bleef toch steeds terug komen. Toen tijdelijk even een stukje pvc buis in de uitstroom gestoken om hem zo wat dieper onder water te brengen, maar zelfs dan trok hij nog een draaikolk. Het pvc buisje eruit gehaald en alles gelaten voor wat het is.

Die week was ook m,n nieuwe Flipper binnengekomenthumbs up(wat echt een wereld ding is, kan hem iedereen aanraden) en die haalde ik steeds uit de bak na gebruik maar dat vond ik steeds onhandig. Dus heb ik hem uiteindelijk lekker in de bak laten zitten en toen ik hem in de hoek van de uitstroom had geplaatst hoorde ik tot m,n grote vreugde niet meer die irritante draaikolk. Dus heeft hij daar zijn vaste plek gekregen. algenmagneet/golfbreker (maar dit probleem ga ik ook oplossen zonder flipper).

Dan was er nog het verhaal met de HQI verlichting die het water enorm opwarmden. Zoals ik vorige week schreef heb ik contact opgenomen met de winkelier waar ik geregeld kom. Ik ben met armatuur even bij ze in de winkel geweest om te kijken wat de mogelijkheden zijn. De beste man die me hoop was erg enthousiast en had er vertrouwen in dat hij dit voor me kon realiseren. We hebben samen even gekeken naar de Hydra TwentySix HD serie van Aquaillumination en waarschijnlijk gaat het lukken om er 2 in te bouwen en nog wat extra koelventilatoren. Deze week gaat hij kijken of hij het er ook echt in gaat kunnen krijgen en komt dan met de offerte. Dus ik ben heel benieuwd en erg nieuwsgierig hoe het allemaal gaat worden. Het mooiste is eigenlijk nog wel dat het precies de LED waren die ik graag zou willen hebben. Maar voor nu is het dus afwachten.

Voor de rest op advies van de winkelier toch even 2 mossels in de bak gegooid om zo de bacteriën de kans te geven zich te kunnen vestigen en de afschuimer tijdelijk uitgezet.
Na het inbrengen van het levensteen was er wat zand en andere troep het gafzak vak in gekomen. Dit er uitgezogen met een heel klein pompje (300L/h) deze ga ik eigenlijk gebruiken om aangemaakt zoutwater in beweging te houden na het aanmaken, maar werkt hier ook perfect voor.
IMG_1810.jpg
Ik noem hem Santa's little helper...:p

Verder nog wat Planaria afgezogen waar ik bij kon.
En ik meet nu dagelijks even m,n zoutgehalte en vul aan met zoutwater i.p.v. osmosewater omdat het zoutgehalte te laag is.

 
Ik heb wel eens gelezen dat mensen met veel problemen in de bak er te laat achter kwamen dat er roest van de magneet af kwam.
 
Bovenaan