Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tom's Zeeaquarium

Plaats een kraan met membraan achter de afvoer en regel daarmee de hoogte in het afvoervak. Op deze manier hoef je de pomp niet af te knijpen.
Zo is bij mij de afvoer geluidloos.

Ok dit klinkt intressanttopjes. Is dit niet te realiseren met m,n huidige kogelkraan, die al op de afvoer zit?
 
Ok dit klinkt intressanttopjes. Is dit niet te realiseren met m,n huidige kogelkraan, die al op de afvoer zit?
Dat weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb een aquarium van Red Sea. Deze is van zo'n kraan voorzien.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Dat weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb een aquarium van Red Sea. Deze is van zo'n kraan voorzien.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Ok dank je wel. ik hou dit zeker even in gedachten. Maar wil eerst proberen of het zo ook lukt. Bedankt voor de tip.
 
Na gister de afschuimer nog wat hoger te hebben afgesteld bleek vanochtend dat dit net ff te hoog was. De beker was voor bijna een kwart gevuld met water. Dus vanavond het niveau toch maar weer iets lager gezet. Nu hopen dat het wel goed gaat. Mochten er nou mensen zijn die ook met een BK 200 draaien. Zou je dan een foto of liever nog een filmpje hier willen posten, zodat ik even kan zien hoe het eruit ziet als hij goed draait? Ik merk wel dat de schuimer erg gevoelig is voor schommelingen in de waterstand. Zodra ik m,n hand in het vak steek en even wat rommel. Dan zie ik de bellen kolom instorten. Daarna bouwt hij hem ook weer gewoon op, dus verder geen ramp. Maar ik vroeg me af of dit normaal is? Zoals ik net al zei het is een bubbleking 200. met een Red Dragon 1500 pomp eraan. De waterhoogte in het vak is 20 cm.
IMG_1584.jpg
In de loop van de nacht was de temperatuur weer wat gedaald naar 25,6 graden Celsius en vanavond steeg hij ineens naar 26 graden dus de temp nog een klein beetje laten zakken.

En vanavond is de postbode langs geweest met het 60 liter vat wat ik besteld had. Deze zal ik gaan gebruiken om waterwissels en dergelijke te doen. Van het vullen van afgelopen zaterdag had ik nog 80 liter over dus het grootste gedeelte heb ik in het vat gestort en er een oude stromingspomp in gehangen zodat dit lekker in beweging blijft.
IMG_1580.jpgIMG_1581.jpg
 
Na gister de afschuimer nog wat hoger te hebben afgesteld bleek vanochtend dat dit net ff te hoog was. De beker was voor bijna een kwart gevuld met water. Dus vanavond het niveau toch maar weer iets lager gezet. Nu hopen dat het wel goed gaat. Mochten er nou mensen zijn die ook met een BK 200 draaien. Zou je dan een foto of liever nog een filmpje hier willen posten, zodat ik even kan zien hoe het eruit ziet als hij goed draait? Ik merk wel dat de schuimer erg gevoelig is voor schommelingen in de waterstand. Zodra ik m,n hand in het vak steek en even wat rommel. Dan zie ik de bellen kolom instorten. Daarna bouwt hij hem ook weer gewoon op, dus verder geen ramp. Maar ik vroeg me af of dit normaal is? Zoals ik net al zei het is een bubbleking 200. met een Red Dragon 1500 pomp eraan. De waterhoogte in het vak is 20 cm.
Bekijk bijlage 486341
In de loop van de nacht was de temperatuur weer wat gedaald naar 25,6 graden Celsius en vanavond steeg hij ineens naar 26 graden dus de temp nog een klein beetje laten zakken.

En vanavond is de postbode langs geweest met het 60 liter vat wat ik besteld had. Deze zal ik gaan gebruiken om waterwissels en dergelijke te doen. Van het vullen van afgelopen zaterdag had ik nog 80 liter over dus het grootste gedeelte heb ik in het vat gestort en er een oude stromingspomp in gehangen zodat dit lekker in beweging blijft.
Bekijk bijlage 486343Bekijk bijlage 486342
Dat het schuim inzakt als je met je handen in het water komt, is een normaal verschijnsel. Je vertelt zelf dat de schuimopbouw zich weer snel hersteld.
De temperatuur zou ik tot rond 24 graden laten zakken. Ik heb de thermostaat op 23,8 graden ingesteld.
Overdag loopt de temperatuur in het aquarium altijd iets op door de warmte van de verlichting. In de zomer heb ik de temperatuur altijd tussen de 25 en 26 graden zonder dat de verwarming brandt.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
BK geeft in de handleiding de ideale hoogte en stand/afstelling aan.
Ik zou deze absolute opvolgen en deze zo ook in jouw sump afstellen.
Pas vandaar uit lichtjes de ring bijdraaien wanneer je hem natter wilt zetten, maar dit hoeft bij een BK eigenlijk nooit.
 
Ja inderdaad er zit na de opvoerpomp een kogelkraan die ik wat afknijp. Waarom zou dit niet wenselijk zijn voor de levensduur van de pomp?

Je pomp moet nu tegen extra krachten het water wegpompen. Maw hij moet veel harder werken. Dit gaat zorgen voor snellere slijtage en mogelijk ook extra geluidsvorming.

Je gaf al aan dat je ook op je overloopbuis een kraan heb gebruik deze dan ipv de kraan na je opvoerpomp
Zo kan je hem ook gewoon geluidloos afstellen.
 
BK geeft in de handleiding de ideale hoogte en stand/afstelling aan.
Ik zou deze absolute opvolgen en deze zo ook in jouw sump afstellen.
Pas vandaar uit lichtjes de ring bijdraaien wanneer je hem natter wilt zetten, maar dit hoeft bij een BK eigenlijk nooit.
Beste Alex,

Ik heb de handleiding netjes opgevolgd zoals beschreven. Hij draait nu naar mijn idee ook goed. Ik was alleen benieuwd hoe hij bij een ander draait.
 
Je pomp moet nu tegen extra krachten het water wegpompen. Maw hij moet veel harder werken. Dit gaat zorgen voor snellere slijtage en mogelijk ook extra geluidsvorming.

Je gaf al aan dat je ook op je overloopbuis een kraan heb gebruik deze dan ipv de kraan na je opvoerpomp
Zo kan je hem ook gewoon geluidloos afstellen.

Ik ga gelijk hier even mee aan de gang. Dank je wel voor de tip.topjes Ik hou je op de hoogte.
 
Ik ben 3 uur aan het afstellen geweest om de opvoerkraan volledig open te krijgen en de overloop fluister stil. Maar helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat dit simpelweg niet te realiseren is met 1 afvoerbuis. Echter.......nu heb ik buiten de bypass voor de rifspoeling nog een extra bypass zitten als extra. Ik zit er nu over te denken om die met PVC of een slang in de sump te laten lopen. Zo kan de pomp toch al z,n druk kwijt. Ik denk erover om die in het gafzak vak te laten lopen. Of zijn er mensen die zeggen: "dat is niet slim, je kan beter...."
 
Ja ik denk als je deze iets knijpt je hem ook goed afgesteld krijgt.
Of je moet de extra slijtage en mogelijk extra warmte cq geluids ontwikkeling voor lief nemen.
 
Na 3 dagen met me vingers uit het water te zijn gebleven. Lijkt het er op dat de schuimer het toch langzaam begint te doen. Er bevind zich eindelijk een laagje schuim op de bovenkant. Het is nog niet heel dik maar misschien komt het nog....
Het baart me wel zorgen zeker omdat hij nog praktische niets heeft afgeschuimd.
Bekijk bijlage 486676
Maar vandaag moest ik wel echt weer even wat doen. Even wat verdampt water aangevuld met osmose water en de ruiten even gepoetst. Tevens de nozzle voor de waterflow op de afschuimerpomp nog een halve slag open gezet. Dit zou volgens de handleiding zo moeten, hij stond eerst ongeveer een halve slag open.

Ik hoop echt van harte dat de schuimer het beter gaat doen want ik begin me toch wel echt zorgen te maken nu. De bak draait nu bijna 2 weken en ik zie nog maar weinig ontwikkelingen in de bak. Er groeit her en der wel wat alg maar het is minimaal. Voorlopig maar even afwachten wat de schuimer gaat doen.
 
Een nieuwe bak zonder vervuilers zal de afschuimer inderdaad weinig te doen hebben.
Omtrent het neerslaan van het schuim dat komt door de vetten welke op de huid zitten.
Ik kom zelf het liefst nooit met de handen in het water zowel heel goed wassen en afspoelen.
Mvg henk

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk
 
Ligt aan de capaciteit van de opvoerpomp en diameter afvoerleiding.
Maar in principe: ja.
De capaciteit van de opvoerpomp is 6500 liter per uur.
De diameter van de afvoerleiding is 40 mm.
 
Dan is zo’n kraan op de afvoerleiding DE oplossing[emoji1303]

De kraan is besteld. Nu maar hopen dat je inderdaad gelijk hebt. Verdere vorderingen kun je hier volgen (als je het leuk vind natuurlijk;)).
 
Afgelopen vrijdag het water even getest en alle puzzel stukjes vielen ineens in elkaar, wat betreft de afschuimer.
Waar het op neer komt en wat sommige van jullie ook al aan gaven is dat er in de bak geen vervuilers zitten, ik voerde toen ook nog niet dus er valt gewoon weg niks te doen voor de schuimer.

De waterwaardes zijn als volgt:

Temperatuur 26º Celsius
Zoutgehalte 1.023 S.G.
pH 8,2
NO3 4 ppm
NO2 0 ppm
NH3/NH4 0 ppm
Mg 1320 ppm
KH 7,6 dKH
Ca 415 ppm

Langzaam maar zeker beginnen er wat algen te groeien op de stenen.
Her en der beginnen er ook wat kalkalgen op de stenen te groeien.
Op zaterdag ochtend toen het zonnetje even de woonkamer binnen kwam viel mijn oog op deze kleine jongen.
IMG_1619.jpg
Mijn vermoeden is, is dat dit een aardbeikoraal betreft. Dit werd ook bevestigd door de winkelier waar ik vaak kom.
Sinds vandaag ben ik begonnen met het voeren van fytoplankton. Eerst gericht op het koraal om te kijken of ik hem naar buiten kan krijgen dan nog een keer om hem daadwerkelijk te voeren helaas nog zonder resultaat. Misschien later?

Voor de rest weer even in de weer geweest met de stenen om een mooi rif te creëren. Het is het nog niet helemaal wat ik in me hoofd heb maar we hebben nog alle tijd voordat de eerste bewoners komen.
IMG_1626.jpg
 
Bovenaan