Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tom's Zeeaquarium

Hier plaatsen we de deurtjes om de hoogte van de scharnieren te bepalen.
 

Bijlagen

  • SP_A0104.jpg
    SP_A0104.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 22
Hier zie je hoe de scharnieren zijn bevestigt aan het frame.
 

Bijlagen

  • SP_A0105.jpg
    SP_A0105.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 20
Hier zie je de 2 mallen die we gemaakt hebben voor de zijkanten. Zodat deze naderhand in 1 keer gezaagd kunnen worden.
 

Bijlagen

  • SP_A0106.jpg
    SP_A0106.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 20
En dit zijn de bodemhoeken. Hier komt naderhand de bodemplaat op te rusten.
 

Bijlagen

  • SP_A0117.jpg
    SP_A0117.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 19
Afgelopen dinsdag ben ik samen met m,n maatje naar wadixveen gereden om de deurtjes en zijpanelen op maat te laten maken door een echte meubelmaker (familie van m,n maat). Want de deurtjes waren te hoog en te breed en de zijpanelen alleen te breed. Maar dat wist ik van te voren al. Dus vandaar dat we die ook nog even hebben ingekort. Na wat gezaag, geschaaf en geschuur konden we weer terug naar huis. Het resultaat mag er zijn. De afwerking doe ik zelf maar dat komt later. Nu moet ik alleen de achterkant van het frame er in maken, de bodem, het bovenblad, de stelpoten in het frame en de nodige inslagdoppen, dan de boel op poetsen en de bak kan er op. Dus het is nog wel even werk maar het eind komt in zicht. Wat betreft het frame.
 
Afgelopen dinsdag ben ik samen met m,n maatje naar waddixveen gereden om de deurtjes en zijpanelen op maat te laten maken door een echte meubelmaker (familie van m,n maat). Want de deurtjes waren te hoog en te breed en de zijpanelen alleen te breed. Maar dat wist ik van te voren al. Dus vandaar dat we die ook nog even hebben ingekort. Na wat gezaag, geschaaf en geschuur konden we weer terug naar huis. Het resultaat mag er zijn. De afwerking doe ik zelf maar dat komt later. Nu moet ik alleen de achterkant van het frame er in maken, de bodem, het bovenblad, de stelpoten in het frame en de nodige inslagdoppen, dan de boel op poetsen en de bak kan er op. Dus het is nog wel even werk maar het eind komt in zicht. Wat betreft het frame.
 
Zo vandaag is de grote dag, de afronding van m,n meesterwerk al zeg ik het zelf.action
S'morgens vroeg met m,n grote vriend topjesafgesproken.
Eerst thuis even een bakkie gedaan en toen het frame in geladen.

Want dat had enige tijd bij mij thuis gestaan, vanwege het op maat zagen, schuren en schaven van het houtwerk.
Tevens heeft al het blanke hout een lakbehandeling ondergaan van 3 lagen jachtlak.

Maar goed we zijn vervolgens de gladheid en de sneeuw getrotseerd.
Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen was het wel even raar, om met een frame voor sub tropische omstandigheden door de sneeuw te lopen.:confused:
Maar goed toen we alles hadden uitgeladen.

Ben ik gelijk aan de slag gegaan met het poetsen van het frame (wat aardig wat tijd in beslag neemt).
Daarna ben ik begonnen met het installeren van het houtwerk.
Hieronder zie je hoe de bodemplaten er in komen te liggen.

En voor de mensen met een scherpe blik zie je op de achtergrond m,n vader aan de gang met z,n zelfbouw 3 kamer vijverfilter.
Je merkt het al, het water zit ons in de aderen
 

Bijlagen

  • Foto0031..jpg
    Foto0031..jpg
    118,1 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Hier zitten beide bodemplaten en de achterwand erin. Langzaam maar zeker gaat het ergens op lijkenslimmetje
 

Bijlagen

  • Foto0032..jpg
    Foto0032..jpg
    102,9 KB · Weergaven: 23
Hier heb je zicht op één van de zijkanten
 

Bijlagen

  • Foto0033..jpg
    Foto0033..jpg
    99,3 KB · Weergaven: 20
De voorkant met de 2 deurtjes. Maar waar zijn die twee gaten nou toch voor???:confused:
 

Bijlagen

  • Foto0034..jpg
    Foto0034..jpg
    89,1 KB · Weergaven: 25
Hier waren die gaten voor!!! De handgrepen zijn echt tof geworden en staan erg goed en jawel deze zijn ook zelf gemaakt.:cool::cool::cool:

Wat een juweeltje. Die zelfde dag heb ik nog het gat voor de leidingen uit het bovenblad gefreesd en de dagen er na ook deze in de jachtlak gezet.

Het is erg gaaf om te zien hoe iets wat begint als een idee, vervolgens op papier komt te staan, Daarna wordt gedigitaliseerd, en dan tot leven komt. Ik kan het iedereen aanraden (als je de kennis, spullen, ruimte, tijd en geld hebt) om dit zelf te doen. Ik heb er namelijk onwijs veel plezier aan gehad en nog.topjestopjestopjestopjestopjestopjestopjestopjestopjes
 

Bijlagen

  • Foto0035..jpg
    Foto0035..jpg
    72,5 KB · Weergaven: 31
Meten is weten!!! Hier zijn we bezig om alles goed op te meten zodat de sump er straks precies in past en ik dan nog steeds overal makkelijk bij kan.
 

Bijlagen

  • Foto0046..jpg
    Foto0046..jpg
    68,2 KB · Weergaven: 24
Gister heb ik de zijkanten dicht gekit om zo min mogelijk last te hebben van water aan de buitenkant. De rest doe ik later want ik moet geloof ik eerst een beetje opruimen.:p
 

Bijlagen

  • Foto0048..jpg
    Foto0048..jpg
    72,8 KB · Weergaven: 21
Gister middag de hele boel afgeplakt en afgeschermd want het werd tijd om de achter ruit van een kleurtje te voorzien. Mijn keuze is gevallen op kleurnummer 704. Eerst heb ik alles afgeplakt daarna de hele ruit grondig ontvet met thinner en toen de eerste laag aangebracht met een fijne lakroller. Toen de hele boel een nacht en een dag laten drogen. Vanavond heb ik de tweede laag aangebracht. Want je kon nog door de ruit heen kijken en je zag dus ook nog de lijnen van waar ik was geweest met de roller. Het geheel droogt nu mooi strak op. Misschien morgen nog een 3e laagje maar met een beetje mazzel is dat niet nodig. De poes genaamd: "Spetter" kan net als ik ook niet wachten tot het klaar is, want ze zit iedere keer naast me aandachtig iedere beweging te volgen die ik maak. Ze vindt het machtig interessant.
 
De voorbereiding
 

Bijlagen

  • Foto0051..jpg
    Foto0051..jpg
    75,2 KB · Weergaven: 31
Hey Tom,

heel netjes en inderdaad, als je handig bent heb je er nog eens meer plezier van om het zelf te doen.
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen van m'n bak. komt heel wat bij kijken hé.

Alvast veel susses met de opstart. Ik ga je blijven volgen.

Mvg Nico
 
Beste Nico,

Hartelijk dank voor je complimentje
Er komt zeker nog een hoop bij kijken maar het is dan ook wel de moeite waard.

Jij ook veel sucsses met de overgang van zoet naar zout.

Mvg Tom


Hey Tom,

heel netjes en inderdaad, als je handig bent heb je er nog eens meer plezier van om het zelf te doen.
Ik ben ook bezig met de voorbereidingen van m'n bak. komt heel wat bij kijken hé.

Alvast veel susses met de opstart. Ik ga je blijven volgen.

Mvg Nico
 
hallo tom
even een kleine opmerking aan je
je doorvoer in je bak zit op zijn kop
het schroefdraad moet aan de onderkant zitten

mvg marc
 
Bovenaan