Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tom's Zeeaquarium

tomkran

ZeewaterForum gebruiker
Eindelijk is het dan zover. De bak is besteld. Na meer als een jaar research naar deze geweldige hobby heb ik dan toch eindelijk de stap genomen. Als het allemaal goed gaat zou ik binnen nu en 6 a 10 weken i.v.m. de feestdagen m,n bak binnen moeten krijgen. Binnenkort zal ik proberen een bouwtekening te plaatsen van hoe de bak eruit komt te zien. Maar voor diegene die erg nieuwsgierig zijn heb ik hier de afmetingen: 1.20 bij 60 bij 70 het geheel wordt met zwarte kit gekit. Linksachter bevindt zich de overloop deze loopt diagonaal en achter de overloop komt de droogkamer. Het wordt een open bak met daarboven HQI verlichting. De bak komt op een RvS frame te staan die ik in de tijd zelf zal bouwen met de nodige hulp van m,n vader. In het frame zal ook een sump komen te staan met de benodigde apparatuur. Het frame zal deel uit gaan maken van 1 groot bureau. Ik zal proberen met foto's en uitleg alles te laten zien.
 
Plezier er aan beleven dat ga ik zeker. Want dat doe ik nu al zelfs zonder bak. Maar bedankt voor je interesse en ik hou je op de hoogte.
Edwin.Dekker zei:
Welkom Tom. Dat je maar veel plezier mag beleven aan deze hobby. Ben benieuwd hoe je het een en ander gaat aanpakken, dus hou ons op de hoogte.
 
Vandaag ben ik even langs geweest bij Waterweelde waar ik m,n aquarium heb besteld want ze zouden de prijs opgaven geven en als alles goed gaat zal de bak eind januari binnen zijn. Ik kan haast niet wachten.
 
Zo vandaag nog even snel voor de kerst ook de lichtkap bestelt. Dit i.v.m. dat het aanzienlijk in de prijs scheelt. In plaats van dat ik hem los bestel. De keus is gevallen op de Aqua Medic Ocean Light 150 plus. Deze bestaat uit 2 keer 150 Watt HQI + 2 keer 54 Watt T5. Met een totale afmeting van 120 bij 30 bij 7cm. Deze komt aan staal kabels te hangen aan het plafond. Aan het plafon zullen ook 2 motoren komen die het geheel kunnen ophijsen zodat ik er makkelijk bij kan tijdens het onderhoud. Hier vind je de link als je alle precieze gegevens wilt weten. http://www.aqua-medic.de/seawater/nl/24/Ocean%20Light%201/
 
Vanavond vanuit het werk gelijk door naar Waterweelde om daar m,n lichtbak op te halen. Thuis aangekomen alles gelijk gecontroleerd op beschadigingen. Maar alles zag er perfect uit precies zoals ik had verwacht. Gelijk ook even de lampen getest. Nou die doen het perfect. Wat komt daar een licht vanaf zeg, ongelofelijk. Dus daar kan ik lekker mee gaan knutselen.
 
Ben benieuwd naar de foto's!
 
Zo hier zijn dan de eerste foto,s van het zonnetje:) in huis m,n gloed nieuwe lichtkap. Het is een Aqua Medic Ocean Light 150 plus. Bestaande uit 2 maal 150 Watt HQI en 2 maal 54 Watt T5 verlichting.
 

Bijlagen

  • CIMG1595.JPG
    CIMG1595.JPG
    277 KB · Weergaven: 28
  • CIMG1596.JPG
    CIMG1596.JPG
    97,2 KB · Weergaven: 31
  • CIMG1597.JPG
    CIMG1597.JPG
    463,3 KB · Weergaven: 32
Toen ik daarnet m,n mail ging bekijken kreeg ik een geweldig mailtje van Waterweelde dat m,n aquarium binnen is:goed::goed: :goed: . Nou mijn weekend kan niet meer stuk zoals jullie wel zullen begrijpen. Van de week ga ik even langs om hem te bekijken en te overleggen wat te doen met het PVC. (aanvoer afvoer en reef spoeling).

 
De plannen zijn geweizigd!!! :confused: Na wat overleg met m,n vriendin :p hebben we besloten dat het aquarium toch maar wel in de woonkamer komt :goed:. Nu ik haar wat meer er bij betrokken heb en met de nodige aansporingen van wat familie vond ze het niet erg als hij in de woonkamer komt :) . Dus nu moet het helemaal een prachtbak worden.:cool:
 
Vanavond even bij een medeforumbewoner langs geweest om de buismotor voor de lichtkap op te halen. Hier even een fototje van de motor hoe die nu nog is. Gelijk ook even gekeken hoe hij de techniek had. Alles netje geisoleerd tegen het geluid. Zag er erg goed uit allemaal. Patrick nogmaals bedankt voor de buismotor. Hier kan je verder alles blijven volgen wat er met je buismotor gaat gebeuren.
 

Bijlagen

  • CIMG1599.JPG
    CIMG1599.JPG
    460,1 KB · Weergaven: 29
Vandaag ben ik samen met m,n vriendin even naar Waterweelde geweest om 5 Guppen te kopen 2 mannetjes en 3 vrouwtjes. Want m,n 3 jaar oude Sluierstaartje had het opgegeven (RIP):( en we zijn gelijk bij m,n nieuwe bak wezen kijken. Nou, hij is prachtig geworden. Zag er super uit al het glas netjes geslepen en netjes met zwarte kit gelijmd. Mark had alvast wat PVC klaar gemaakt.:goed: Namelijk de aan en afvoer en de rifspoeling. Ook dit zag er keurig uit. Voorlopig kan ik hem nog even bij hun laten staan tot ik het frame klaar heb. Dus het zal niet lang duren voordat ik aan het bouwen ga. Van de week heb ik ook nog even de rolmotor onder handen genomen en deze helemaal gedemonteerd. Om te zien hoe dit in elkaar zit zodat ik de nodige aanpassingen kan doen. Hier nog wat foto,s van de gedemonteerde rolmotor.
 

Bijlagen

  • CIMG1604.JPG
    CIMG1604.JPG
    486,5 KB · Weergaven: 27
  • CIMG1603.JPG
    CIMG1603.JPG
    492,3 KB · Weergaven: 30
Vandaag de Aluminium buis besteld die ik nodig heb om straks de kleine buis van de buismotor te vervangen. Dan ga ik de gaten en inkepingen er in frezen om de motor en het afstelmechaniek er in vast te zetten.
 
Gister weer even m,n neus laten zien bij Waterweelde. Want m,n bak staat daar nog opgeslagen tot dat het frame klaar is waar hij op komt. Ik heb afgesproken om hem woensdag op te gaan halen. Want ik kan hem niet langer laten staan wat wel begrijpelijk is want hij staat er al een tijd. Samen met Marc nog even wat gebabbelt over een durso. Die gaat hij er nog even voor me inmaken. Omdat m,n bakkie starks in de woonkamer staat en dan moet ie toch echt fluister stil zijn.
 
Als een klein kind zo blij :) was ik dat ik gister m,n bak eindelijk kon halen. De avond daarvoor zei ik nog tegen m,n vriendin dat ik dood zenuwachtig :eek: was. Maar gister was het dan zo ver. Ik had om 16:30 met m,n vader afgesproken bij Waterweelde. Hij zou met de bus van z,n werk komen om 16:30 stipt stond hij voor de winkel :goed: , nog even staan kleppen met Marc. Toen de bak ingeladen en veilig gesteld met bubbelfolie toen het resterende bedrag afgerekend. Daarna op naar huis. Pa rijd, ik achterin bij m,n grote liefde. Gelukkig woon ik op ongeveer 200 meter bij Waterweelde vandaan dus we hoefden niet ver. Thuis aangekomen de bak uitgeladen. Gelukkig hoefden we maar 1 trap op. Maar eenmaal boven waren we het er toch over eens dat de bak lood zwaar is :p . Toen alle arbeid was verricht hebben we nog even op ons gemak de bak staan bekijken. Het was een heerlijk avondje.;)
 

Bijlagen

  • CIMG1619.JPG
    CIMG1619.JPG
    598,8 KB · Weergaven: 44
Bijna vergeten vandaag is ook de aluminium buis binnen gekomen voor het ophijs mechaniek. Dus we kunnen weer lekker gaan knutselen. :)
 

Bijlagen

  • Alu buis.JPG
    Alu buis.JPG
    692,1 KB · Weergaven: 26
Na lange tijd van afwezigheid dacht ik laat ik maar weer wat nieuws gaan posten in m,n dagboek. Afgelopen vrijdag (31-07-'09) had ik dan eindelijk de tekeningen klaar voor m,n frame waar de bak straks op komt te staan. In totaal heb ik hem 4 keer moeten herzien maar beter dat ik hem 4 keer opnieuw moet tekenen dan 4 keer opnieuw maken. De tekeningen zijn gemaakt in een 3d teken programma genaamd Solidworks 2008. Wij werken hier ook mee op het werk en ik gebruik het zelf thuis wat voor de lol. Dus hier de tekeningen die ik gemaakt heb. Dit zijn alleen de kale tekeningen van het buizenframe de rest volgt nog.
 

Bijlagen

  • Scannen.jpg
    Scannen.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 26
  • Scannen0001.jpg
    Scannen0001.jpg
    55,9 KB · Weergaven: 25
Eindelijk was het dan zover zaterdag (01-08-09) Vandaag ga ik het frame samen met m,n vader leven inblazen. 09:00 uur was ik bij hem om eerst samen lekker een bakkie koffie te drinken want zoals met alles in deze hobby moet je veel geduld en lol hebben zo ook vandaag. Daarna naar de zaak. We zijn begonnen met het controleren van de tekeningen deze waren goed maar zoals alle vaders dat hebben had mijn vader ook nog een goed idee dus hier en daar een kleine aanpassing. Toen konden we beginnen met het zagen van de profielen, het ponsen van de plaatjes enz enz. Gelukkig werken we allebei in de metaal dus het ging allemaal lekker soepel die dag. Nadat alles op maat was gezaagd hebben we eerst het bovenframe opgebouwd. Daarna de poten. Om vervolgens de heleboel uit te richten en te hechten. Na diversen controles mocht het hele frame afgelast worden. Na een dag lekker op het gemak het frame gebouwd te hebben en natuurlijk als vanouds s' middags een broodje kroket halen zijn we een heel eind gekomen. Het was een top dag en het was vooral erg leuk om te zien dat iets wat begonnen is als een idee, een tekening werd toen een digitale tekening werd en nu dan live voor je staat. Het resultaat mag er dan ook zijn. Wordt vervolgd.
 
Het bovenframe
Alles is in RVS.
 

Bijlagen

  • Bovenframe.jpg
    Bovenframe.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 25
Bovenaan