Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Soft Nano

Re: Nano SPS

Tjonge jonge, wat mis ik toch altijd veel als ik een periode eventjes geen tijd heb voor het forum ;)!

Je bent weer lekker bezig zie ik Patrick, goed om te lezen en te zien hoor :)!

(en nou komt ie: zit ik je foto's te bekijken, dwalen mijn ogen ineens af naar dat ding naast het aquarium...WAT is dat??? :eek:)
 
Re: Nano SPS

Links? Dat is nou een plant... :p

Dat roze ding rechts is een stuk van het bonbon-schaaltje van hout, dat op het houten keukentje van m'n kleine meid staat.

Het is nog een wonder dat ik de ruimte van het aquarium mag behouden, de rest is voor Stephanie :)
 
Re: Nano SPS

Haha, oké mijn nieuwsgierigheid is ook weer bevredigd. Ik had écht géén idee wat ik daar rechts nou zag ;).
 
Re: Nano SPS

Zit ik zojuist lekker te genieten van de nieuwe stenen met buttons die ik pas van iemand heb overgenomen, die ik iets wat er niet tussen hoort. Eerst denk ik nog aan een anemoontje, deelanemoontje misschien? Totdat het zich verplaatst....

Button etende naaktslakken!! :mad:

Meteen de steen een zoetwaterbadje gegeven, 3 van die etters te pakken!
Vooralsnog zie ik geen tekenen dat de andere stenen zijn besmet, maar ik hou het nu extra in de gaten.. :mad:
 
Zit ik zojuist lekker te genieten van de nieuwe stenen met buttons die ik pas van iemand heb overgenomen, die ik iets wat er niet tussen hoort. Eerst denk ik nog aan een anemoontje, deelanemoontje misschien? Totdat het zich verplaatst....

Button etende naaktslakken!! :mad:

Meteen de steen een zoetwaterbadje gegeven, 3 van die etters te pakken!
Vooralsnog zie ik geen tekenen dat de andere stenen zijn besmet, maar ik hou het nu extra in de gaten.. :mad:

De komende maande goed in de gaten houden. De aanwezige eitjes komen dan ook uit na uiterlijk 14 dagen. De eerste 14 dagen daarop zijn ze ook niet zichtbaar klein.

m.v.g. Glenn
 
Re: Nano SPS

Bedankt Glenn, ik weet dat het een lange strijd is. Vanmorgen weer 6 te pakken!
Vreemd genoeg zie je de buttons niet reageren op de aanwezigheid van de slakken..

Ik heb gelezen dat Salifert Flatworm Exit werkt tegen deze slakjes. Ik ga dat eerst maar eens bestellen.
 
Re: Nano SPS

Patrick, om de drie dagen en later 5 dagen dippen in zoetwater helpt net zo goed als die middeltjes volgens mij en niemand kon mij vertellen of Salifert Flatworm Exit 100% veiligheid voor alle dieren gaf (in de praktijk bedoel ik dan en niet wat het volgens de theorie of het etiket zou doen of juist laten) toen ik ruim een half jaar geleden die ellende ook weer had.
Ik had meerdere stenen vol, per ongeluk ook en absoluut niet gezien bij aankoop. Contact opgenomen met de winkelier en ik bleek precies natuurlijk weer de enige te zijn :(.
Na 2 weken ben ik eenmaal per 5 dagen gaan dippen. Ik heb het 6 weken achtereen zo gedaan en in de 8ste week kon ik opgelucht adem gaan halen, ze waren echt weg en zijn niet meer teruggekomen. Ik heb de meeste buttons niet meer, maar de aquarianen die ze hebben overgenomen, hebben geen van allen het probleem terug gekregen.
Waarom ik overigens om de drie dagen en 5 dagen dipte, omdat ik een andere termijn heb gelezen dan de 14 dagen die Glenn vermeld. Om de drie dagen was om de eerst uitgekomen en misschien over het hoofd geziene of hardnekkigere exemplaren nog eens te pakken te krijgen, om de 5 dagen om de eitjes daadwerkelijk te gaan bestrijden.
 
Re: Nano SPS

Marjan, Ik dip nu om de dag. Zojuist weer 7 van die krengen te pakken. Gelukkig nog geen eitjes gezien.
Ik blijf ook gewoon dippen totdat ze weg zijn, maar die Flatworm Exit gebruik ik toch zeker ook om eventuele achterblijvers te pakken.
Volgens berichtgeving om buitenlandse fora is het zeer effectief en onschadelijk voor andere dieren (behalve planaria dan, maar dat is niet echt een verkeerde bijwerking ;-))
 
Re: Nano SPS

O ook voor planaria, goh laat ik die nou net zien opkomen hier: ik ga er ook eens achteraan dan :).

(ik wist het wel hoor, van planaria, spreek gelukkig een beetje engels ;) maar nu ik hier lees schiet me ineens te binnen dat ik het eigenlijk ook wel kan gaan inzetten inderdaad)
 
Re: Nano SPS

Vandaag eindelijk het goedje binnen...
Natuurlijk meteen een flinke dosis in de bak. Tot nu toe ziet alles er goed uit. Vissen zwemmen, slakken kruipen en koralen staan gewoon open.
Morgen eens de buttons een dipje geven, kijken wat er nog uitkomt..
 
Re: Nano SPS

Beetje jammer, hoop dat je snel verlost bent van het ongedierte!!

Bij mij komt geen enkel koraal in de bak die niet eerst een dip heeft gehad. Steenkoralen breek ik van de steen af en plak ze dan op mijn eigen steen. Water van iemand anders gooi ik door de gootsteen. Je kunt af en toe niet voorzichtig genoeg zijn...
 
Re: Nano SPS

Pfffffffffff planaria praat me er niet van!! heb ik ook zolang mee geworsteld. Mijn zesstreepjes hebben alle zichtbare inmiddels aangepakt, maar zie ze nog steeds op de onderkant van oren zitten dus tzt als de bak leeggaat, gaan alle koralen in de dip voor ze teruggaan in de bak! klote ongedierte is het!
 
Re: Nano SPS

neuh, planaria maak ik me niet druk om, die doet niets, tenzij het er erg veel zijn.
En met een mandarijnpitvisje zal het nooit tot een plaag komen.

Ik had buttonetende naaktslakken. Die brengen veel meer schade toe :mad:
Maar gelukkig ben ik er nu *afkloppen* vanaf!
 
Re: Nano SPS

neuh, planaria maak ik me niet druk om, die doet niets, tenzij het er erg veel zijn.
En met een mandarijnpitvisje zal het nooit tot een plaag komen.

Ik had buttonetende naaktslakken. Die brengen veel meer schade toe :mad:
Maar gelukkig ben ik er nu *afkloppen* vanaf!
owww ik lees flatworm exit en denk planaria ;) Blond he ;) Hoop dat mijn LSDtje ook op planaria jacht gaat..maar dat terzijde! Buttonetende naaktslakken .. nog zo n nachtmerrie!! heb de monti etende rakkers ook een keer gehad, ook geen grapje kan ik je vertellen. Goed letten op eitjes in de buurt van de buttons, maar dat weet je vast wel.. de monti variant legde onder de randen van de kaalgevreten stukken dus ik heb m heel wat afgeborsteld met een tandeborstel en dat hielp goed.
 
Re: Nano SPS

Af en toe een zoetwaterdip en goed kijken of je wat ziet, werkt bij buttons goed.
Volgens mij is alles vrij nu, over een paar dagen nog ff een keertje voor de zekerheid wat SFE erin. Maar ik zie nu al geen slakken kruipen. Ook sluiten de zoa's zich niet meer.
(niet dat ze heel de dag dicht stonden, maar waarschijnlijk wanneer de slakjes aan het eten waren, sloot een deel van de kolonie voor enkele minuten)
 
Bovenaan