Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

grote schoonmaak

J

jans

Guest
hallo

is er een vuistregel, wanneer de zeebak een grondige reinigingbeurt nodig heeft?
ik denk dat dat na circa een jaar of vier moet gebeuren.
hier bij denk ik ook dat hier dan een herinrichting opvolgd.
hoe doe je dat ?
-bak helemaal leeg maken en de bak uitmesten
-levende have ( ik denk de vis verkopen en de koralen in een aparte bak opslaan of deze ook verkopen??)
-heropbouw, deels oude levende steen en verse steen
-het vuil dat neerslaat achter de stenen spoel ik met een
regelmaat weg, zodat er niet te veel achterbljft (denk ik)

bijvoorbaat alle reacties hartelijk dank


 
Of er een vuistregel is weet ik niet, maar 1x per 4 jaar lijkt me erg weinig.

Bij gebrek aan rifspoeling kun je een STORM in de bak simuleren.
Je zorgt dan voor extra veel waterspoeling achter en onder stenen, dan komt er extra veel rotzooi los, waar je normaal niet bijkomt bij waterverversen. Dit verdwijnt dan grotendeels in je sump (bijvoorbeeld via extra filterwatten of een gafzak).

Een bijkomend voordeel is dat met name LPS, kokerwormen enzovoorts hier positief op kunnen reageren, doordat er veel meer organisch materiaal door het water zweeft wat weer als voedsel geaccepteerd wordt.
 
Zelf zou ik niet aan een schoonmaak zoals Jans die beschrijft moeten denken ;)

Ik zou zeggen: flink verversen, bodemmateriaal vervangen, voordat je gaat verversen ongewenste algen verwijderen. Tussen de stenen kun je vuil mbv een powerhead wegblazen. Ook het vervangen van een aantal kilo steen door supervers levend steen behoort gewoon tot het onderhoud wat mij betreft.

Als je dan ook nog gebruik maakt van een goede afschuimer en een (periodieke) koolfiltering ben je 'n eind op weg!
 
Bovenaan