Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Natuurlijk zeewater: welke toevoegingen extra erbij?

R2D2

Sander bij Devils Marbles
Hoi,

Ik ververs zins een tijdje alleen nog maar met natuurlijk zeewater uit Zeeland.

Ik had laatst 50% gewisseld, en heb vandaag mijn water gemeten. Blijkt mijn magneisum waarde na 2x meten: 950 mg/l. te zijn.

Komt dit doordat in Noordzeewater (Oosterschelde?/westerschelde? )minder magnesium zit?

Ik gebruyik: Grotech ABC 1 ml. per dag. op mijn bakje van totaal 220 liter en er draait een kalkreactor

Nu mijn vraag: wat zou ik moeten toevoegen aan zeewater, om de waardes niet te veel te doen dalen?

GRoeten Sander
 
Met een zout als Tropic Marin Pro reef of Reef Crystals het zoutgehalte bijsturen van 't verse water is natuurlijk ook 'n oplossing :)

Of kijk ff bij de topic 'magnesiumgehalte' bij het chemie-forum.
 
bijvullen met R.C. doe ik al.... wat aanzouten van 1.022 naar 1.024. Verder met Grotech ABC 1ml. / dag moet voldoende zijn?

GRoeten Sander
 
Waar komt je zeewater exact vandaan uit Zeeland???? Ik ben een beetje verbaasd over je Mg-waardes. Ikzelf haal meestal mijn water aan de binnenzijde van de "Neeltje Jans", ofwel Oosterscheldewater en kom nooit aan deze waardes. Ik zit meestal rond de 1300 ppm. Je laat me dus een beetje schrikken. Is je water genomen in een periode dat het flink geregend heeft??? Dan wordt er nogal eens vanuit de polders gespuid en is het water dan genomen vlak bij zo'n spui-punt dan kan dat invloed op je waardes hebben. Hoewel dat bijna nooit zoveel kan zijn. Deze week ga ik waarschijnlijk nog om zeewater omdat de watertemperatuur het nog toelaat ivm algen. Ik zal het in de gaten houden en jullie proberen op de hoogte te houden.
Probeer nog eens te achterhalen waar exact je water gepakt is.
 
Hoi,

Helaas is het voor mij niet te achterhalen.... ik weet alleen oosterschelde. Ik zal proberen na te vragen...

groeten Sander
 
Sander
Gebruik zelf oosterschelde water .Die waarden zijn niet normaal ;is uw testkit wel goed of geeft men u aangemaakt water geleverd ?Zeker achterhalen waar het water van komt.
Groetjes willem
 
he Hoi


Sander heeft het water weer via mij ik heb het van "zeewater"
die leverd aan diverse mensen hier op de forum water.
anders Sander mail hem ff op : info.schoonschip@hetnet.nl
ik heb net (uurtje geleden weer 90 liter ververst) na dat ik de bodem heb af gezogen en zo.

en hmm naja ik merk weinig oke nu moet ik zeggen dat ik weinig meet.
waarom ?, eigenlijk een eigenschap die ik heb over gehouden van zoetwater.
ik ga op mijn koraal vissen en algen groei af... oke niet de beste methode ...
maar dat is nu mijn kijk op onderhoud

Grt Andre
 
heb net een mailtje gestuurd
 
Prima Sander, ik hoor het van je wat de uitslag is ;)
trouwens doopvont al verkopen ;D


andre
 
Het water komt bij Neeltje Jans vandaan aan de buiten kant gepompt met hoog water.

Nee, Andrfe, helaas nog niet ;)
 
Zoals beloofd zou ik nog wat doorgeven:

Afgelopen woensdag om vers water geweest aan de binnenzijde van de Neeltje Jans:
Zoutgehalte: 1024 ofwel 32 0/00 (gemeten met goed geijkte Refractometer)
Ca: 400 (Salifert
Mg: 1305 (spectrofotometrie)

Lijken mij dus geen slechte waardes.
Ik denk dat je meting dus mislukt is, je teststje niet in orde is of je water is "aangelengd"
 
Spectrofotomedinges ??? ??? :-\

Kan je daar wat meer uitleg over geven aub?

Alvast bedankt voor je moeite LarsP!
 
Oeps seaman, ik zal proberen een eenvoudige beschrijving te geven...

Spectrofotometrie is een bepalingsmethode waarmee men de hoeveelheid opgeloste stof in een oplossing kan bepalen op grond van het doorgelaten licht.

Wanneer licht door een oplossing treedt, dan wordt een deel van deze straling opgenomen (=absorptie), de rest wordt doorgelaten (= transmissie), en daarbij is absorptie = 1- transmissie.
Absorbantie is de logaritme van 1/Transmissie.

In molekulen en atomen zijn bepaalde energie-overgangen van de elektronen mogelijk. Alleen golflengten van licht die met deze energie-overgangen overeenkomen kunnen door deze stof, in ons geval Magnesium, worden opgenomen (geabsorbeerd). Door licht door een oplossing van een stof te laten gaan (zeewater dus) en te meten welke golflengten (gedeeltelijk) worden opgenomen, ontstaat een absorptiespectrum. Het absorptiespectrum is karakteristiek voor elke stof. Zo herken je dus elke stof die je zoekt.

Is het nog te volgen???

Uiteraard moet je wel te kennen geven aan het apparaat welke stof je specifiek zoekt. Elke stof heeft zijn eigen code die ingevoerd moet worden. De code die ingevoerd wordt maakt aan het apparaat duidelijk welke lichtsterkte, vlampunt en berekening (logaritmisch) het moet hanteren.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat het een beetje verduidelijking geeft.
 
:eek:Jawadde, dat is een hele boterham om te verteren. Ik begrijp de werkwijze waarop je werkt, maar met welk toestel meet je het doorgelaten licht?

En kom nu niet af met : een spectrofotometrietoestel ;D

Ik had al een poosje door dat er hier knappe bollen aan het forum meewerkten, en toch sta ik iedere keer nog versteld van de duidelijke uitleg van deze hele zware lectuur!

Bedankt voor je deskundige uitleg ;)

 
zeker is dit leerzaam! hoewel moeilijk, je weet er dan toch weer iets van...
die spectrodinges is vast een heeeeeeeel duur toestel!
 
Tja, mede hobby genoten,

Sommige mensen, zoals ik, hebben soms het geluk dit soort apparatuur tot hun beschikking te hebben. Aanschaffen van zo'n apparaat is niet weggelegd voor ons. Praat je al snel over duizenden euro's.
Maar misschien een tip voor jullie...indien je ook graag met spectrofotometrie elementen in je water wilt bepalen, kan je eens rondkijken waar het dichtsbijzijnde laboratorium zit van bijvoorbeeld de "Waterschappen", drinkwaterleveranciers en dergelijke. Zij hebben meestal wel zo'n apparaat staan. Leg je situatie uit, wees vriendelijk en vertel vol trots over je zee-aquarium. Met een beetje geluk is er iemand tussen die even tussendoor een bepalinkje voor je doet.
 
Bovenaan