Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vanuatu coral reef

Gerrit Ras

Senior Forumlid
Ik zal ook maar eens beginnen met het bijhouden van een dagboek. Zo kan ik mooi de ontwikkelingen in de loop van de tijd zien.

Ik ben begin vorig jaar begonnen met een zee-aquarium. Ik had vanaf internet een bak gezien van 130x50x50. Deze bak bleek van een wat oudere man te zijn en heb deze van hem overgenomen. Er zaten enkele vissen in en wat leders. Deze bak draaide nog op de oude manier zonder afschuimer, maar met een bioloog vol met watten. Zo enthousiast als ik was kocht ik deze bak. Aan deze bak heb ik veel plezier beleeft ook al zat het levend steen onder de kogelalgen. Ondertussen had ik al wel een afschuimer aangeschaft, andere stromingspompen en verlichting.

Toch besloot ik in maart dit jaar om helemaal opnieuw op te starten. Ik heb alles weggedaan/ verkocht en nieuw levend steen bij Reef Corner gekocht. Ik heb zo'n 2,5 a 3 maanden gedaan over de opstartfase mede door tips van Theo van Reef Corner. Hierdoor heb ik in de opstartfase geen algen gezien.

Tot enkele weken terug ging alles goed en de koralen begonnen groei te vertonen en mooi op kleur te komen. Totdat ik opeens een lekje ontdekte aan de onderkant van de bak. Het was niet veel maar toch. Ik heb gelijk een andere bak besteld en kon gelijk een aantal nadelen van de huidige bak verhelpen. Afgelopen zaterdag heb ik de gehele inhoud overgezet en zoals het er nu naar uitziet is dit best goed verlopen.

Dan zal ik nu wat vertellen over mijn bak.
Bak: 130x50x50
Sump: 80x40x40
Afschuimer: Bubble King mini 180
Verlichting: 2x 150watt hqi en 2x 54 watt T5
Stroming: Tunze 6080 van 8500 liter en Hydor Koralia van 3200 liter
Opvoer: Eheim 1260 van 2400 liter
Doseeraparaat voor de balling methode

Vissen:
-Gele dokter
-Salarias
-Imperator keizervis
-3 anthias lori (ik heb er eentje verspeeld tijdens de verhuizing afgelopen zaterdag)
-versierde lipvis
-gobius bynoensis
-jack in the box
-2 poetsgarnalen
-2 zandzevende sterren
-doopvond

Koralen(zijn er nog niet zo veel en bijna allemaal bij Jawsee en Reef Corner vandaan):
-vooral sps koralen
- wat buttons en ricordea florida

Vandaag of morgen probeer ik wat foto's te plaatsen
 
Re: Het aquarium van Gerrit

Hoi Gerrit, welkom bij de dagboeken hoek. Het mijne moet hier ook nog ergens liggen met een hoop stof op. Mooie afmeting bak, mooie vis bezetting en met de koralen en de kennis van Luc en Theo kan het niet fout gaan:D . Veel succes gewenst en we wachten natuurlijk op foto's.

Groeten, Louis.
 
Re: Het aquarium van Gerrit

Nou hierbij dan een paar foto's. Ze zijn wel met mijn telefoon gemaakt.
 

Bijlagen

  • fijne tafeltje.jpg
    fijne tafeltje.jpg
    106,7 KB · Weergaven: 36
  • anthias.jpg
    anthias.jpg
    105,4 KB · Weergaven: 27
  • roze millepora.jpg
    roze millepora.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 25
  • ricordea.jpg
    ricordea.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 22
Re: Het aquarium van Gerrit

Dat is een goeie telefoon als die zulke pracht foto's kan maken...:D
 
Re: Het aquarium van Gerrit

Bedankt voor de leuke reacties. De telefoon is een LG met 5 megapixel camera.

Momenteel ververs ik zo'n 10% per week met Deep Blue zout. Ik heb al een paar verschillende soorten zout gebruikt en deze bevalt me toch het beste. Vooral bij groenkleurige koralen kan ik dat merken. Verder voeg ik op dit moment niets toe. Wel ben ik pas begonnen met de Balling methode voor het op peil houden van de KH, CA en MG. Na een bezoek aan Jawsee en Erik's Reef ben ik over stag gegaan. Zij waren zeer te spreken over deze methode. Ik gebruik twee kannen en er wordt toegevoegd via een doseerapparaat. Ik voeg zo'n 100ml per dag toe en mijn waarden blijven mooi stabiel en op peil.

-Kan 1: 4 liter osmosewater, 294 gram calciumchloriddihydraat en 70 grammagnesiumhexahydraat.
-Kan 2: 332 gram natriumhydrogeenkarbonaat en 4 liter osmosewater.

Tot nu toe ben ik ook zeer te spreken over de Balling methode.

Nog maar een paar foto's dan:D
 

Bijlagen

  • groene stylopora.jpg
    groene stylopora.jpg
    113,5 KB · Weergaven: 26
  • tricolor lange poliepen.jpg
    tricolor lange poliepen.jpg
    104,9 KB · Weergaven: 30
Re: Het aquarium van Gerrit

ziet er goed uit:goed:

mooie stukjes en de foto`s zijn ook niet verkeerd:)
 
Re: Het aquarium van Gerrit

Chelyn en arjen_d bedankt voor de reacties.

Zoals op het overzichtje misschien wel te zien is, is er nog plaats genoeg voor meer koralen. De komende tijd zal ik op zoek gaan naar nog meer mooie stukken.
Bij de overzetting afgelopen zaterdag heb ik het oude zand eruit gehaald. Het is wel de bedoeling dat ik weer een laag zand neem.

Op de foto van de tricolor is goed te zien dat de punten al mooi paars beginnen te kleuren. Toen ik hem kocht waren de punten nog bruin.

Met vriendelijke groet,
Gerrit
 

Bijlagen

  • tricolor kleine poliep1.jpg
    tricolor kleine poliep1.jpg
    99,9 KB · Weergaven: 37
  • overzicht2.jpg
    overzicht2.jpg
    102,5 KB · Weergaven: 133
  • granulosa2.jpg
    granulosa2.jpg
    103,3 KB · Weergaven: 25
Re: Het aquarium van Gerrit

Wat een fantastische opbouw vind ik dat zoals deze te zien is op de middelste foto. Echt mooi :goed: .
 
Laatst bewerkt:
Re: Het aquarium van Gerrit

Bedankt Marjan. Ondanks dat ik alles snel weer moest opbouwen vind ik de opbouw aardig gelukt. Ik vind het nu mooier dan dat ik het had al wil ik nog een paar kleine aanpassingen doen. Daarnaast was het nu ook makkelijker opbouwen dan met mijn oude bak, omdat de overloop nu schuin in de hoek zit.
 
Re: Het aquarium van Gerrit

Erg fraai Gerrit , mooie opbouw en leuke/mooie koralen !!

groet marco
 
Re: Het aquarium van Gerrit

Gerben en Marco bedankt voor jullie reactie.

Ik ben vandaag even bij Aqua Compleet geweest en heb daar een koraaltje en een mooi koppeltje lipvissen vandaan gehaald. De lipvissen zijn nog wel wat schuw. Daarnaast heb ik ook een fosfaatfilter van Aqua Compleet gekocht.
 

Bijlagen

  • koppeltje lipvissen1.jpg
    koppeltje lipvissen1.jpg
    25,8 KB · Weergaven: 23
Re: Het aquarium van Gerrit

Heb vandaag mijn waardes gemeten en die waren allemaal goed. Heb gister het fosfaatfilter van Aqua Compleet aagesloten. Ik werkte eerst met een potfilter, maar die nam teveel ruimte in beslag. Het is een zeer handzaam filter en het lijkt me ook effectief zijn werk te doen.
 

Bijlagen

  • close-up buttons.jpg
    close-up buttons.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 16
  • groen stuk.jpg
    groen stuk.jpg
    107,4 KB · Weergaven: 19
Re: Het aquarium van Gerrit

Hierbij een nieuw overzichtje van mijn bak.
Ik heb gister nieuw levend zand erin gedaan. Om de bodem luchtig te houden heb ik twee zandzevende zeesterren en een zeemuis.

Op de andere foto staat een stekje dat ik zaterdag bij Aqua Compleet heb meegenomen.

Groet,
Gerrit
 

Bijlagen

  • overzicht3.jpg
    overzicht3.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 153
  • nieuwekoraal.jpg
    nieuwekoraal.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 31
Re: Het aquarium van Gerrit

Goeie dieptewerking Gerrit :goed: Speciale collectie dieren ben je aan het verzamellen ;) !!
 
Re: Het aquarium van Gerrit

Aissa, bedankt voor je reactie. Ik moet jou trouwens ook een compliment geven voor het snelle bezorgen van mijn osmose-apparaat.:goed:

Manuel, bedankt voor het mooie compliment. Ik denk dat de meeste koralen jou wel bekend voorkomen:D . Ze komen bijna allemaal (niet dat het er zo veel zijn hoor) of bij Luc of bij Theo vandaan. Alleen om een paar mooie stukken te bemachtigen moet je altijd zo veel km maken he, maar dat zul jij vast ook wel weten.
Voor de opbouw heb ik naar vele bakken hier op het forum en andere fora gekeken. Persoonlijk sprak mij de opbouw van Robertus mij het meeste aan ook omdat de maten van mijn bak aardig in de buurt komen met die van hem.

Met vriendelijke groet,
Gerrit
 
Re: Het aquarium van Gerrit

Aangezien mijn Imperator Keizer teveel aan de poliepen van de koralen zat heb ik hem net uitgevangen en terug naar de winkel gebracht. Ik vind het erg jammer dat hij weg is, want het is toch een hele mooie vis.
 
Bovenaan