Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hallo Glenn,


Het zelfde probleem heb ik ook in de drijfbak gehad ze zoeken de kleinste gaatje op.
Overal waar artemia zit steken ze hun kop in en proberen ze er door te komen.
Ik heb de meeste gaatjes dicht gemaakt en toch zit er nog wel eens een vast.
Ik heb er een tussenschot in zitten met een gat er in van vierkant 3 mm maar ze komen er door.

Theo
 
foto tank

spleetjes tussen de rail en de tussenschot nu opgevult met tywrapstukjes.
links zwemmen de paardjes, in het shot zit een brachionus zeef, rechts zit de afschuimer, een verwarming en een circulatie pomp die een lichte waterval creërt boven de schot. dus geen bellen meer.
 

Bijlagen

  • tank-large.JPG
    tank-large.JPG
    75,7 KB · Weergaven: 29
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

de artemia en paardjes zwemmen naar het licht toe. Daarom is het handig direct licht te vermijden, anders zitten ze de hele tijd tegen de ruit aan te zwemmen. idem voor de artemia. Zonder direct licht zwemmen ze gemoedelijk rond en besteden meer tijd aan het zoeken naar voedsel.
 
voeding

hoi theo,
wat voor voer gebruikt jij ? brachio ?? merk artemia ?
wanneer switch jij van voer brachio>artemia en hoe vaak reinig je de bak ? blijven er oude naupli rondzwemmen ?

ik vermoed dat er wat fout is met mijn voer of zelf met de merk artemia die ik gebruikt. ik ben er al te lang me bezig om geen resultaat te hebben.

terwijl mijn eerste kweek ik meer dan 70stuks had die tot > 20 dagen was
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hallo Glenn,


De eerste dagen brachio en daarna artemia die ik bestel bij sponsor Seazeesea
Ik weet niet of er slechte artemia is, ik heb laatst een blik gekregen van een colega die het al een tijd had staan.
Ik heb deze al geprobeerd en het komt nog goed uit.
Je zou toch denken dat het dan nog goed is, en er nog een dooierzak is.
Maar ik ben er wel voorzichtig mee.

Theo
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

ik had hiervoor hobby en daarmee heb ik de paardjes in één van mijn eerste kweken als beginner in een simpele vaas tot 23/24 dagen gekregen.
Toen is deze opgeraakt en heb ik een 500gram zak van HS gekocht.
Sinds de overgang naar deze zak lijken de paardjes het niet te van harte te eten en daarna massaal te sterven. ze pikken wel maar gaan niet echt over tot schransen, wat bij hobby wel het geval was.
heb later 2 flesjes hobby gekocht maar daar kwam er bar weinig van uit. Nog geen 20procent van de normale kweek. Blijkbaar zit er een groot verschil in batches.

om alles uit te sluiten doe ik nu een 3 experimenten met gelijke omstandigheden.
doe in 3 identieke flessen elk 20 paardjes.
- nr1: krijg de eerste week alleen brachio, 2e week 70% brachio, 3e week 50% brachio, na 4e week alleen naupli.
-nr2: krijg eerste dag brachio, daarna 50% brachio tot 4e week alleen naupli
-nr3: eerste dag brachio, daarna uitsluitend naupli.
na enkele weken weten we welke de beste methode was.

als ik hier niet mee verder komt ga ik hetzelfde doen met een andere merk artemia eitjes. (of met meerdere merken tegelijk)
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hey Glenn,


Wat heb jij een doorzettings vermogen zeg!!

Je hebt me ook op een idee gebracht op dit moment is mijn koppeltje anemoonvissen weer bezig met een gigaleg deze wilde ik eigenlijk voorbij laten gaan maar las dat jij het een keer met en fles hebt geprobeerd.

Wil eigenlijk ook zoiets gaan proberen maar dan met een bak van een liter of 20 die ik aan het aquarium kan hangen en zo 24/u kan verversen luchtbelletje erin.

Zou dat iets zijn denk je Temp zal dan wel 25 gr zijn in het kweekbakje 60L heb ik hem nu op 26,5 zou dit een probleem vormen

Succes!!
 
paardjes update, brachio eerste week verplcht.

resultaat vergelijkende kweek na 10 dagen:
(elk kweek 20 paardjes in indentieke omstandigheden m.u.v. het voer.)

- nr1: krijg de eerste week alleen brachio, 2e week 70% brachio, 3e week 50% brachio, na 4e week alleen naupli.
vanaf dag 5 is er uitval d5(-4) d6(-2) d7(-2) echter daana stabiel
-nr2: krijg eerste dag brachio, daarna 50% brachio tot 4e week alleen naupli
eerste 7 dagen geen uitval, echter daarna progressief d7(-1) d8(-5) d9(-1) d10(-5)
-nr3: eerste dag brachio, daarna uitsluitend naupli.
eeste 6 dagen stabiel, echter daarna ineens 14 dood op één dag en de dagen erop alles dood.

conclusie: eerste week is brachio verplicht ! onderzoek loopt nog steeds.
of ik moet "wonder artemia" gaan vinden
 
mysterie NIET uitkomende artemia

ik heb de mysterie van niet uitkomende artemia opgelost.
oktober gebruikte ik hobby artemia, deze waren uitstekend ! met goed kweek resultaten (todat de op raakte)
ik kocht een hs 500gram, goede uitkomst zij het ietsje minder üitkomst 70% van hobby. echter de kweek resultaten met paardjes ws niet bevredigend.
dus ik koop 2 flessen 100ml artemia. bij sponsor in rotterdam (datum niet verlopen).
een paar dagen achter elkaar komt nauwelijks wat uit en het water wordt melkerig. ik heb ze toen niet meer gebruikt.
vandaag was ik nieuwgierig of er verschil in grote was tussen artemia en heb ze onder een microscoop bekeken.
wat schep mijn verbazing, van de hs waren er 90 procen van de eitje mooi rond en 10% ingedrukte schalen. (verklaard ook waarom er minde uitkwam)
echter de hobby artemia was wel misserable, maar 20% was rond en de rest waren lege plate schalen. GEK Hé dat er weinig uitkomt !
voortaan ga in de nieuwe artemia merken zowieso onder de microscoop bekijken voordat ik uberhaupt de kweek opzet. dan weet ik wat ik kan/mag verwachten.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

hoi frank,
het doorlopend verversen bij anemoon visjes is niet noodzakelijk, het zijn taaie rakkers. Juiste en veel voer aanvoer is de belangerijkste !
ik heb 50 visjes tot 4 weken grootgebracht in 3-9 liter (opbouwend)
tevens 212stuks in zelfde bak tot 4 weken, en vanaf 4-7wkn zittende 212 visjes in 23L water.
ik ververs elk 5 dagen 50% van het water en het gaat prima.
alle zichtbare bezinksel (poep) hevel ik wel dagelijks af !!! alleen indien dit mogelijk is, als visjes erg klein zijn (de eerste 7 dagen) doe ik dit niet.
eind deze week gaan de 212 stuk wel over naar een groter bak van ongeveer 50L.
in mijn kweekkamer varieerd de temp van 25-28 graden, het water is wat stabieler en zal ongeveer 26 +-1


Herpen Online zei:
Hey Glenn,


Wat heb jij een doorzettings vermogen zeg!!

Je hebt me ook op een idee gebracht op dit moment is mijn koppeltje anemoonvissen weer bezig met een gigaleg deze wilde ik eigenlijk voorbij laten gaan maar las dat jij het een keer met en fles hebt geprobeerd.

Wil eigenlijk ook zoiets gaan proberen maar dan met een bak van een liter of 20 die ik aan het aquarium kan hangen en zo 24/u kan verversen luchtbelletje erin.

Zou dat iets zijn denk je Temp zal dan wel 25 gr zijn in het kweekbakje 60L heb ik hem nu op 26,5 zou dit een probleem vormen

Succes!!
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hey glenn,

Net even een uurtje geknutseld en het volgende kweekbakje hangt al klaar

Bij de boerebond een faunabox van 9 liter gehaald met bloembaksteunen aan de zijkant van mijn aquarium gehangen wil er toch nog een verversingsysteem in bouwen zit anders met de temp.

Gr Frank
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

juis vanwege de verwarmin ben ik inderdaad naar een kweekkamer gegaan.

dat gedoe met pompen, hevels, slangen, en kabels werd gewoon te onoverzichterlijk.En dat alleen om de temp stabiel te houden. Voor de water kwaliteit hoef je het niet te doen, want als je dagelijks de bodem hevelt met een luchtslang en een 5mm pijp die afgeplat is is dat minder werk. Met een ververs systeem moet je toch ook de bodem reinigen, want je krijg toch dat de boel bezink. Bovendien is er ook risico van lekkage, overstroming, ongelukken met visje in de afzuig e.d.

nu is het gewoon allemaal potjes en bakken met één luchslang meer niet.
het bijzetten en verwijderen is net een emmer water verplaatsen.
je ben gewoon veel flexibeler, want anders is het gewoon niet te doen. Als de visjes ouder zijn dan 8 weken dan is het wel handig. maar dan praat je ook over een bak van meer dan 50L als uitzwembak. maar dan is de vraag of je dan je rif/ hoofdbak wil belasten met deze extra vervuilers.
mijns inzien is waterwissel handiger/verstandiger. Kweek en rif gaan niet samen. Vissen kunnen best in water met hoog nitraat (moet niet te gek worden natuurlijk), met je rif krijg je problemen.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hey Glenn,

Dan moet je natuurlijk wel een kamer vrij hebben natuurlijk en stook je daar de verwarming op 28 graden dan?

Ik heb nu nog wel een lege kamer maar dat moet binnenkort een gaderobe kamer worden.

Denk niet dat ik die van ons met een bosje bloemen/filmpje kan overtuigen dat het een kweekkamer moet worden:p

Dat afhevelen doe ik met een luchtslangetje aan een stokje maar dat gaat nog niet zo makkelijk zal eens een 5mm pijpje plat slaan.

bij mij topic zie je een foto van mijn nw kweekbakje van 9L voor de volgende leg.

Plaats is een keer een foto van die 212 stuks lijkt me wel machtig om te zien!
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Misschien een stomme opmerking. :eek:

Maar gewoon stofvoer, wat er gebruikt wordt bij opkweken van zoetwatervissen.
Zeer voedzaam en vitaminerijk. Wellicht kan je ze dat bijvoeren en ze dan wel in leven houden? :confused:
 
Comes recovered

Gisteravond 0:30,
mijn vrouw loop naar de kamer om te gaan slapen en ziet een aantal comes paardjes zwemmen. Ik zeg wat ...??? (ze zouden pas om 7:00 moeten in de ochtend), en ja hoor pappa hield het nit meer vol en heef de boel maar losgelaten. ik moet zeggen dat hij aardig bol stond. Gelijk alle attributen tevoorschijn gehaald om ze uit te vangen. 11 stuks uit de bak gevangen wat dus gewoon te weinig was want ik schatte 50 stuks. ff in de overloop gekeken en zag nog één paardje tussen de groene spons liggen. Mijn vermoeden werd dus bevestigd, ze zijn doorgespoeld. Shit! dacht ik, maar heb de blauwe spons eruit gehaald en deze in de grote kweekbak geplaats. na ff schudden aan de spons kwamen er een 14 tal eruitgezwommen, deze uitgevangen en toe had ik er 25 stuks, dat was precies de grote van de vorige nest. Na een halve uur ging ik weer kijken en er zwommen er vrolijk 10 stuks rond, deze weer uitgevangen en veilg gesteld, nogeens en een half uur later zwommen er weer 15 rond waardoor het totaal op 50stuks kwam.
In de ochtend ging ik kijken en er zwommen er 19 stuks rond, allemaal nog uit de spons gekropen. het ziet er naar uit dat de nest nu voor bijna 100 procent het overleefd heeft. Ongelovelijk.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

`vroeger` kon je ontschaalde artemia eitjes kopen, heel handig, liep je ook niet het risico dat de schaaltjes per ongeluk bij het jongbroed kwam.

De uitkomst was toen bijna 100%, zijn deze er niet meer?

Weet het al weer, was van Aqua Medic en heette Live A volgens mij, koste toen iets van 20 euro??
 
Laatst bewerkt:
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

geen idee jan, ik heb er niet naar gevraag in de winkel. Zelf ontschalen is een mogelijkheid, ik heb het een keertje geprobeerd maar je moet best wel hoge concentratie chloorpoeder gebruiken en dat durf ik niet aan. heb het een keer geprobeerd met chloor oplossing en dat was blijkbaar niet sterk genoeg.

overigen gaat het mij niet om de uitkomst procentage van de eitjes maar om het feit dat er in de verkochte verpakking > 70% lege ei omhulling zit , dus geeneens een echte eitje. een zeer slechte batch dus !
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

is geen echte kamer hoor, maar de CV ketel/berghok van 1,5x2 meter. Door de rest warmte die de ketel afvoer afgeeft word de kamer al warm. ik gebruik zelfs een omgekeerde regeling met 3x12cm fan en een kamer termostaat om de temp omlaag te brengen. zie foto's bij ergens in het midden van mijn dagboek.

het plat maken kan het best door met een aastekker of verfstrippen te verwarmen tot het week is en dan deze van binnenuit met een platte tang wijder maken. je krijg dan een mooie brede stofzuiger mondje.

foto staat er al, maar ik zal een niewe van vandaag posten.


Herpen Online zei:
Hey Glenn,

Dan moet je natuurlijk wel een kamer vrij hebben natuurlijk en stook je daar de verwarming op 28 graden dan?

Ik heb nu nog wel een lege kamer maar dat moet binnenkort een gaderobe kamer worden.

Denk niet dat ik die van ons met een bosje bloemen/filmpje kan overtuigen dat het een kweekkamer moet worden:p

Dat afhevelen doe ik met een luchtslangetje aan een stokje maar dat gaat nog niet zo makkelijk zal eens een 5mm pijpje plat slaan.

bij mij topic zie je een foto van mijn nw kweekbakje van 9L voor de volgende leg.

Plaats is een keer een foto van die 212 stuks lijkt me wel machtig om te zien!
 
Bovenaan