Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

ziekte of verkouden ?

:( bedankt edwin ,

ooit gaat het lukken maar nu dus niet. :(

na de tegeval van de verwarming lijkt op alles een vloek te rusten.
alles van kweek 2 is dood binnen 3 dagen na de verwarmings ellende
kweek 1 is nu 22 dagen en vanaf de problemen met de verwarming is het ellende.
omstreeks de 26okt (dag van de verwarmings probleem) zijn elke dag wel 20-25 paardjes per dag dood, dus in 3 dagen is alles gedaan. Er zijn nu 11 over en ik verwacht dat die ook gaan.:(

samenvatting:
- Op 8Okt een nestje van nu blijkt 140 stuks paardje uitgevangen.
- eerste dag royaal met brachionis gevoerd ( na 24uur waren ze flink gegroeid)
- vanaf dag 2 t/m 14 een mix van naupli/brachionis enkel uren in liquifry gedipt (ze eten aan de lopende band en groeien ook hard)
- vanaf dag 15 alleen naupli met liquifry
- dag 18 verwarmings probleem temp was 21 graden i.p.v. 26 graden
tot dag 17 was moest de bodem 2x daags geheveld worden vanwege de rose poep van al de paadjes bij elkaar. Op dag 18 was de poep donkerder bijna rood van kleur. Vanaf dien aten de paardje slecht, pikken af en toe wat en je zag duidelijk dat de naupli niet opraakten. sindsdien is de afvalrace van start gegaan. ik weet niet waar ik het in moet zoeken. ik verwissel elke dag water en geef elke dag nieuwe naupli maar ze eten gewoon slecht. de uitval van paardjes is ongeacht de grootte, alle maten sterven bij bosjes. varierend van 12-20mm groot.

vragen....vragen....vragen.......??????

waar zou ik dit moet zoeken?
verwarmings uitval kan zulke desastreuze gevolgen hebben ???? zo ja wat is in dit stadium eraan te doen ?
toch een ander probleem, zo ja wat ?

Advies is welkom, zonde van de arme beestjes.:(



Edwin.Dekker zei:
Zonde van de uitval Glenn. Aan je inzet en motivatie heeft het in iedergeval niet gelegen. Ik heb respect voor hoe je met de hobby bezig bent :goed:. Succes gaat er zeker komen! Hou ons op de hoogte.
 
Re: Super groot kompliment!

hoi tanja, bedank voor je steun en complimenten.

hoe gaat het moet jou nestje, zijn ze al gegroeid ?

hopelijk gaat het bij jou beter dan hier.

ik leer elke dag wel iets bij, maar het is niet bepaald leuk als er zoveel paardjes gaan. ik voel met ze mee, arme beestjes.


seazeesee zei:
Hallo Glenn,

Tegenslagen zijn niet leuk, maar horen er wel bij. :eek: ;)

Een super groot kompliment voor je uitgebreide verslagen.
Ze zijn interessant en heel leerzaam.

Groetjes :goed:
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hallo Glenn,

Wat dacht je van helemaal geen verwarming? Kan hij ook niet op hol slaan. Als ze in een kamer staan, waar de temperatuur enigzins konstant is, gaat dat goed.

Mijn eerste nestje is weg gespoeld :eek: Foutje

Mijn tweede nestje (van deze maand) is aan het groeien.

Groetjes
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

wat is bij jou dan de water temp ? (zonder toepassing van verwarming)
doorgespoeld ? hoe krijg je dat weer voorelkaar ? glasje op ?:D
op hoeveel dagen zit je nu al ? en wat voer je zoal ?
heb je ervaring dat er ineens massaal paardjes doodgaan terwijl ze toch in het voer (naupli) zwemmen?


seazeesee zei:
Hallo Glenn,

Wat dacht je van helemaal geen verwarming? Kan hij ook niet op hol slaan. Als ze in een kamer staan, waar de temperatuur enigzins konstant is, gaat dat goed.

Mijn eerste nestje is weg gespoeld :eek: Foutje

Mijn tweede nestje (van deze maand) is aan het groeien.

Groetjes
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hoi Glenn, wat sonde!!

Tip: hang een dikke thermometer bij iedere kweek zodat je de temp wel moet controleren als je aan het voeren/verschonenen bent.

Ik adviseer een constante temperatuur tussen de 26,5 en 27 graden en denk dat de sterfte idd een gevolg is van de klap die ze gekregen hebben door de 22 graden, hier zouden ze eventjes best tegen moeten kunnen maar als ze van 25 graden zijn 'afgekoeld' naar 22 dan kunnen vitale functies (spijsvertering) zijn verstoord.

Maar aldoende leert men!! Hoe gaat het met de visjes en naaldjes?

Groet Ron,
 
janken en opnieuw beginnen

hoi ron,
dat van de temperatuur zal niet weer gebeuren, dat verzeker ik je. ik check nu elke dag de temp.
Om 14:00u zijn er 4 paardjes over.
De visjes had ik in 2 aparte bakken gezet, eentje in de sump maar daarvan is alles in de ochtend dood gegaan ( mogelijk trillling van de opvoerpomp )
De andere deel in een fles in de kweekbak, daarvan leven een aardig aantal nog. Ik zie ze ook groeien en continue met een dikke buik rondzwemmen.

de naaldjes verwacht ik vannacht of morgenochtend (of het ochtend of avond wordt weet ik nog niet, nooit gezien en niks over kunnen vinden)

RoGi zei:
Hoi Glenn, wat sonde!!

Tip: hang een dikke thermometer bij iedere kweek zodat je de temp wel moet controleren als je aan het voeren/verschonenen bent.

Ik adviseer een constante temperatuur tussen de 26,5 en 27 graden en denk dat de sterfte idd een gevolg is van de klap die ze gekregen hebben door de 22 graden, hier zouden ze eventjes best tegen moeten kunnen maar als ze van 25 graden zijn 'afgekoeld' naar 22 dan kunnen vitale functies (spijsvertering) zijn verstoord.

Maar aldoende leert men!! Hoe gaat het met de visjes en naaldjes?

Groet Ron,
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Wat sonde om te lezen zeg.

Jammer dat het zo gelopen is.
Heb je verhaal eigenlijk continue gevolgd.

Succes verder met de naaldjes.

Dennis
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

bedankt dennis,
leuk om te horen dat ik het niet voor niks doe, dat dat we met zo'n allen wat van kunnen leren. Ron en Tanja zijn in ieder geval mijn steun en toeverlaat.

Word vervolgt........

dakine zei:
Wat sonde om te lezen zeg.

Jammer dat het zo gelopen is.
Heb je verhaal eigenlijk continue gevolgd.

Succes verder met de naaldjes.

Dennis
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hallo Glenn,

Zonder verwarming zit ik rond de 23 - 24 graden. Ik heb er een digitale thermometer in zitten, zodat ik het altijd heel gemakkelijk kan controleren.

Ik voer ze copepoden, naupli's en stofvoer. Bedenk dat het voer dat ze niet eten, ook het water vervuilt en als je voor die afvalstoffen geen opruimers hebt, die meestal ontbreken, dan vervuilt het water, dus voordat je er weer een lading voer in doet, altijd even kijken, hoeveel er nog in zit.

Met het doorspoelen, nee ik had geen glaasje op. Er was een spons weg gegleden, waardoor ze weg zijn gespoeld.

Een Duitse kweker heeft eens gezegd: minder is meer.

Hij vangt van elk nestje maar zoveel paardjes uit die hij ook voldoende kan voeren en krijgt ze met veel succes groot. Is ook iets voor te zeggen, vind ik.

De geboorte van zeepaardjes en zeenaaldjes zijn weliswaar meestal tegen de ochtend, maar ik heb ze ook al overdag zien bevallen.

Sterkte.

Groetjes :goed: ;) :)
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

zonder verwarming ga ik niet redden, water in de woonkamer is 21-22graden. dat is te laag voor de dieren. het water voelt dan ook aanmerkelijk kouder aan, als ik met mijn handen erin zit dan voel je echt KOUD water.

vandaag 3 naaldje uitgevangen, ik had de ouderdieren apart gezet. Ik vind dat wel een klein nestje, blijkbaar maak deze soort kleine nestjes ???
seazeesee zei:
Hallo Glenn,


Zonder verwarming zit ik rond de 23 - 24 graden. Ik heb er een digitale thermometer in zitten, zodat ik het altijd heel gemakkelijk kan controleren.

Ik voer ze copepoden, naupli's en stofvoer. Bedenk dat het voer dat ze niet eten, ook het water vervuilt en als je voor die afvalstoffen geen opruimers hebt, die meestal ontbreken, dan vervuilt het water, dus voordat je er weer een lading voer in doet, altijd even kijken, hoeveel er nog in zit.

Met het doorspoelen, nee ik had geen glaasje op. Er was een spons weg gegleden, waardoor ze weg zijn gespoeld.

Een Duitse kweker heeft eens gezegd: minder is meer.

Hij vangt van elk nestje maar zoveel paardjes uit die hij ook voldoende kan voeren en krijgt ze met veel succes groot. Is ook iets voor te zeggen, vind ik.

De geboorte van zeepaardjes en zeenaaldjes zijn weliswaar meestal tegen de ochtend, maar ik heb ze ook al overdag zien bevallen.

Sterkte.

Groetjes :goed: ;) :)
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hallo Glenn,

Bij mij waren de nestjes van de exicus ook nooit erg groot (6 stuks).

Groetjes :)
 
zeenaaldjes gejongd

gisteren waren er aan het eind van de dag 6 zeenaaldjes.

vanmorgen, kwamen daar nogeens ~90 stuks bij. Blijkbaar waren de explemplaren van gisteren ongeduldige gasten.

Naaldjes in een soepje van brachio & fyto gezet. Volgens mij is toevoeging van verse fyto voor de naaldjes de sleutel, over 5 dagen weten we het.

Tijd om na te gaan denken over nitriet probleem van de kweek. Ik vermoed dat de vorige zending paardjes van 23 dagen oud een combinatie is van verwarmings probleen en nitriet, heb het niet gemeten. Had het wel moeten doen op dat moment.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hoi Glenn,

Waarom denk je dat nitriet een probleem is ?

Als je iedere 2 dagen consequent ververst (met vers aangemaakt zeewater) dan KAN nitriet geen probleem vormen.

Wat je wel moet bedenken is dat als je phytoplankton voert dat je daarmee wel het water vervuilt (phyto gedeidt het beste met te hoge nitraat waardes).

Heb je de visjes/naaldjes nog wel in leven kunnen houden?

Groet Ron,
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

hoi ron,

Visjes zijn voorbij de magische 5 dagen grens en groeien voorspoedig. Ze zwemmen als torpedo's door de fles heen met ronde buiken die haast op spingen staan.
De naaldjes zijn pas 1/2 dagen oud. 6x 1nov 12:00u ~90x 2nov 12:00u.
over een paar dageb weten wij het.
toen alle paardjes van 3 weken dood gingen werd het water melkerig/vuil door het vele schijten (diarree). dit kan natuurlijk ook gevolg zijn van de verstoorde stofwisseling die weer veroorzaak werd door de temp shock.
fyto gebruik ik alleen voor de eerste fase/dagen.

ik "denk" dat het aanbieden van fyto de ontwikkeling van de brachio en vermenigvuldigen ervan "in de kweek" een positieve bijdrage kan leveren voor de kleinste soorten. De net gehatchte brachio's zijn kleiner dan wat je kan zeven dus profiteren de kleinste kweekjes ervan. Ik ververst trouwens dagelijks met rifwater. mijn fosfaat/nitraat is nihil. ij de fyto cultuur gebruik wel vers zout en leidingwater die ik weer aan de kweek toevoegd. Tot op heden heeft het aanbieden van fyto geen nadelig gevolgen gehad. Toen de paardjes stieven had ik geen fyto meer toegevoegd.
n.b. ik heb gemerk dat het kweken van artemia alleen lukt met vers zoutwater mogelijk minerale tekort die verbruikt zijn door het rif.
las ergens ook iets over ogewenste baterieen in de artemia omhuling die de kweek nadeling kan beinvloeden.
ik experimenteer een betje met het toevoegen van jodium in de kweek. jodium schijnt onstekings remmend te zijn en noodzakelijk tegen kropvorming bij paardjes/naaldjes en garnalen. (ergens gelezen)
 
Laatst bewerkt:
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

GlennF zei:
De net gehatchte brachio's zijn kleiner dan wat je kan zeven dus profiteren de kleinste kweekjes ervan. Ik ververst trouwens dagelijks met rifwater. mijn fosfaat/nitraat is nihil.
Ik weet niet hoe jij het doet maar ik zeefde de brachionus met 40 mU fijn doek en daar kwam GEEN enkele brachionus doorheen. De naupli zeefde ik met 100 mu gaas. Het enige wat ik dus voerde waren de diertjes zelf, de reden hiervan was dat het water waarin de voedseldiertjes zwommen te zwaar verontreinigd was.

Ik ververste het water bij de paardjes met vers gemaakt zeewater en dus niet met rif water uit mijn rifbak omdat er netelcellen maar ook ziekte kiemen in kunnen zitten (het schijnt bijv. zo te zijn dat anemoonvissen vaak die ziekte kiemen meedragen).

Heb je ook foto's van die naaldjes??
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

ik heb geen idee van de maas grootte van de zeefen.
heb een zeefset van hobby besteende uit 5 maten, als ik over de fijnste zeef zie ik geen bachio meer in het water (met het blote oog) .....maar als ik het water een dag of 2 laat met een beetje restant fyto laat staan, kan je er donderop zeggen dat er brachio (zichtbaar) in zit. Vandaar mijn conclusie !

RoGi zei:
Ik weet niet hoe jij het doet maar ik zeefde de brachionus met 40 mU fijn doek en daar kwam GEEN enkele brachionus doorheen. De naupli zeefde ik met 100 mu gaas. Het enige wat ik dus voerde waren de diertjes zelf, de reden hiervan was dat het water waarin de voedseldiertjes zwommen te zwaar verontreinigd was.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

aangezien ik graag knutseld, ga ik een systeem verzinnen om het waterwisselen in de kweken te beperken, om zo minder werk aan te hebben. Ik ga een recirculatiebak maken waarbij het mogelijk is de kweekwater af te schuimen.
het probleem is het formaat van de kweek / voedseldieren / fyto te scheiden van het te reinigen/recirculeren gedeelte.
ik denk aan een druppel methode te gebruiken van de brachiokweek, oud water druppelt langzaam naar de afschuim compartiment, het behandelde water wordt dan weer toegevoegd aan de kweek. Voor de dieren kweek een compartiment maken die in verbinding staat met de kweekwater en daarin de afschuimer.

of gewoon een centrale krachtige afschuimer en het water circuleren, daarbij de kweek scheiden dmv fijne gaas.
 
Bovenaan