Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

wat je in ieder geval ziet is dat geen van de zeepaardjes een gevuld buikje hebben (anders was de onderkant dik geweest en ook oranje van kleur).

Over die luchtbellen gaan verschillende verhalen, het verhaal wat ik hoorde is dat de paardjes zelf de mogelijkheid hebben om die lucht kwijt te geraken.....kun je dus weinig aan doen...

En die stroming, daarover heb ik alleen mijn eigen ervaring (en of die klopt weet ik dus niet), maar ik had het idee dat doordat de paardjes flink mee cirkelde dat ze dan 1 niet zelf hoefde te zwemmen (dus weinig energie gebruiken) en 2 dat ze daardoor vanzelf in aanraking kwamen met naupli en dus alleen maar hoeven te happen en dus niet te jagen...
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

wat is de reden van het verduisteren van de bak?
en waarom juist geen stroming ?
ik dacht stroming dan zwemmen ze tegen het voedsel aan, net als bij de paardjes. maar bij vissen en naaldjes juist niet dus?

RoGi zei:
O ja, en nog een gratis tip. Als je jonge visjes/naaldjes krijgt dan kun je die het beste in een bak doen met een inhoud van bijv. 60 liter waar je maar 20 liter water doet, die verduister je helemaal en verrijk je helemaal met brachionus.

Vervolgens de jonge visjes en naaldjes erin en alleen maar iedere dag brachionus toevoegen tot/met dag 4. Dan begin je langzaam daglicht toe te voegen en tevens voeg je tot dag 12 iedere dag een paar liter vers water toe. Na dag 12 kun je gewoon 10 liter per keer verversen.

Er mag geen stroming staan in deze bak (max. 15 -30 luchtbellen per minuut).

Nogmaals suc6!!

P.S. klinkt allemaal een beetje als maggen en motten, maar je mot natuurlijk helemaal niks!!!
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Mijn Theorie (haha voor wat ie waard is)...

De jonge visjes/naaldjes zijn eigenlijk nog larven, die maar 1 taak hebben zich helemaal vol vreten zodat het kleine visjes kunnen worden.

Zij moeten dus 'baden' in rust en eten, als de bek opengaat moet er bij wijze van spreken al een brachionus inzwemmen. Hoe meer stroming/hoe meer de vissen/naaldjes zullen moeten bewegen (= energie verspillen). Pas na 4-6 dagen beginnen het 'visjes' te worden.

Verder is het zo dat die larven naar het licht toe zwemmen (zo ving ik ze ook, zaklamp op de raam en alle visjes komen er naar toe). Dus als je bak vollop verlicht is gaan zij 'hangen' op de plek waar het meeste licht is, als daar geen voedsel zit, dan sterven ze redelijk snel.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

ik dacht al dat het zoiets zou zijn.
wat ik ook merk is dat brachionis en artemia ook naar het licht toe zwemmen. voral de brachionis gaat dan tegen de ruit aan plakken en zwemmen dan ook niet meer rond.
overigens heb ik in mijn brachionis kweek 3 soorten beestje. eentje die doorzichtig en klein is en gewoon als artemia rondzwemt, eentje die langwerpig en donkerder is en meer tegen de wanden aan loopt en weleens door de bak kweek heen schiet en dan is er nog eentje die wat groter is en bestaat uit 2 zwarte ronde delen (kopen en buik) die schokkerig door het bak heen zwemt.
zijn het dezelfde beestjes in diverse stadia of toch een ander beestje?
 
feestelijk gegeten

dag 7:
paardje gaan steeds minder brachio eten, ze verkiezen toch de artemia naupli.
gisteren waren mijn naupli niet op tijd uit. om 18:00-24:00 komen ze uit.
aangezien ik tekort kwam. heb ik de niet gekomen eitjes, die ik in een grote bak "vervuildwater" gooit uitgezeefd.
dat zijn er toch een flinke hoeveelheid die later dan 24 uur uitkomen hoor !!!
dit is een mix van de afgelopen 6 dagen "afval dopjes".
deze heb ik uitgezeefd en enkele uren in een geconcentreerd soepje fyto/microfry laten staan. nadat ze helemaal ingetrokken en volgevreten waren dit uitgezeefd en bij de baby paardjes gezet. Daar hebben ze feestelijk van gegeten. je zag ze echt achter de naupli/artemia aanjagen en het ging achter elkaar erin. binnen een uurtje warren all buikje rood en vol.
vanmorgen lagen ze helemaal suf op de bodem, heb toen afgeheveld en weer 60% water vervangen. vandaag geen fyto aan de kweek toegevoegd want het water lijkt zuurstof armer van te worden. mischien daarom deat de paardje loom waren. heb ook de bellen wat terug geschroefd en heb de pijpje naar de boden gebracht zodat liggende paardjes mee worden gelift .
vanavond zwommen ze weer allemaal vrolijk rond.

by the way: vandaag geen uitvallers.

op de foto zie je duidelijk dat sommige veel harder groeien.
 

Bijlagen

  • dag7.jpg
    dag7.jpg
    54,2 KB · Weergaven: 59
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Nou Glenn proficiat!!!

Er zullen nog wel tegenvallers komen hoor, maar je hebt in ieder geval de 1e magische grens (dag 4-5) al overschreden. Nog ff kort een paar stomme fouten die ik gemaakt heb, ik vertel ze omdat je er wellicht iets aan hebt :

- Ik heb per ongeluk mijn naupli kweek omgestoten (over de vloer) met als gevolg 24-uren geen naupli, gevolg GEEN (dus geen dode paardjes).
- Ik heb een keer het water dubbel zout gemaakt, hier zaten ze 2 dagen in (dus 2 keer zout toegevoegd i.p.v. 1 keer), GEEN gevolg.
- Ik heb een keer de vaas kapot gestoten (paardjes over de vloer), direct alle paardjes bij elkaar geveegd en weer in het water gedaan. GEEN gevolg.

Anders gezegd als je je water kwaliteit goed houdt en op temperatuur, voldoende stroming houdt en genoeg eten geeft dan MOET het goed komen en zijn de paardjes best sterk!!

P.S. ik zou idd geen Phyto toevoegen aan de kweek.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

ze kunnen best wel wat hebben dus, als je maar genoeg voert is de motto.
deed je nog toevoegingen ? z.a. jodium

ze zijn zo leuk ! ik ga ze met dag dag schattiger vinden.

heb momenteel 5 volwassen paardjes 3 reidi's (2man/1vrouw) en 2 zouden erectus (mannetjes) moeten zijn. (ben zelf nog op zoek naar 2 vrouwtjes)
deze gaan binnenkort naar hun nieuwe bak van 450 liter 130x60x58wh.
ze zitten nu in een bak van 195 liter 60x60x45wh
bak staat al 3 weken in opstart. met allen steen, wier en matige verlichting.
heb er 4x t5-54w op staan 2x blauw / 1x wit / 1x corallight.
de lampen kunnen per 2 aan dus ik kan de serkte nog varieren naar behoefte.
ze hebben de ruimte wel niet nodig maar ik vind dat format bak toch leuker.
en wie weet is een grotere manege nog leuker. hihi:D

zie foto van de nieuwe bak, afschuimer staat nog in aanbouw.
 

Bijlagen

  • afschuimer.JPG
    afschuimer.JPG
    43,9 KB · Weergaven: 64
  • sump.JPG
    sump.JPG
    57,8 KB · Weergaven: 68
  • back bak.JPG
    back bak.JPG
    58,1 KB · Weergaven: 70
  • bak front.JPG
    bak front.JPG
    60,5 KB · Weergaven: 95
dag 8/9

dag 8: 3 uitvallers
dag 9: ook 3 uitvallers
er is een drijver, ik kijk er nog ff tegenaan of het zicht hersteld.
het zijn steeds de zwakeren/kleiner exemplaren die uitvallen. blijkbaar natuurlijke selectie.
onderhoud is nog steeds hetzelfde, bodem hevelen, 5l brachio en naupli voeren.
echter nu beginnen het echte paardjes te worden. ze jagen continue op voedsel en je kan er niet genoeg van hebben.
het voer is binnen 30 minuten op !
ik moet minimaal 2x per dag bijvoeren met groter (2-3 daagse) exemplaren artemia, die ik in geconcentreerd soepje van fyto en microcell laat rondzwemmen tot deze soep helder is. dan voer ik ze (naast de 24 uurs naupli.)
ze groeien als kool.
volgens laatste globale telling moet ik nog ongeveer 100 stuks hebben.
 
Laatst bewerkt:
kleine verbouwing

aangezien de baby paardjes het goed blijven doen, heb ik het één en ander gemaakt en een wat permanentere kweek opstelling neergezet.
het begint steeds meer op een laboratorium te lijken hiero.:D

zie foto's:
één glazen bak van 70x30x30 waarin al de kweek flessen staan die door één verwarming op temparatuur worden gehouden. makkelijk om al de te prepareren voedsel en waterwissels op temparatuur te brengen voordat je het toevoegd aan de paardjes.
 

Bijlagen

  • nieuw kweek opstelling front.JPG
    nieuw kweek opstelling front.JPG
    59,8 KB · Weergaven: 75
  • nieuw kweek opstelling front 2.JPG
    nieuw kweek opstelling front 2.JPG
    61,4 KB · Weergaven: 63
  • nieuw kweek opstelling top.JPG
    nieuw kweek opstelling top.JPG
    66,8 KB · Weergaven: 76
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hoi Glenn,

Ik lees dat je de artemia 2 a 3 dagen laat groeien, op zich goed (zeker voor de sterkere paardjes), maar onthoud dat de naupli direct na uitkomst de grootste voedingswaarde heeft.

Zeker de zwakkere paardjes hebben dat nodig. Hahaha mocht je nog tijd over hebben (maar dat zal wel niet) dan zou je als test kunnen overwegen om de allerkleinste paardjes in een klein vaasje te doen en daar alleen maar veel net uitegekomen naupli voeren
Maar nogmaals het zier er allemaal goed uit..!!!

Groet Ron,
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Dag 10:
uitvallers 5x - totaal uitvallers nu op 20x

hoi ron, ik heb je advies ter harte genomen.
vandaag heb ik alle paardjes overgezet maat de hoger vaas 4L /30cm WH, vorige vaas was 3L/24cm WH. De kleine exemplaren heb ik in de oude vaas gelaten. die voer ik nu uitsluiten brachionis en net uitgekomen naupli.
de grotere paardjes eten echt alles op wat je geef binnen 30/60min, zo blijft er niks voor de kleintjes achter. nu laat ik de kleintjes 24uur zwemmen in het voer en nu maar afwachten. ze groeien echt gigantisch snel, sommige zijn al 3-4 keer de grote van geboorte.

RoGi zei:
Hoi Glenn,


Ik lees dat je de artemia 2 a 3 dagen laat groeien, op zich goed (zeker voor de sterkere paardjes), maar onthoud dat de naupli direct na uitkomst de grootste voedingswaarde heeft.

Zeker de zwakkere paardjes hebben dat nodig. Hahaha mocht je nog tijd over hebben (maar dat zal wel niet) dan zou je als test kunnen overwegen om de allerkleinste paardjes in een klein vaasje te doen en daar alleen maar veel net uitegekomen naupli voeren
Maar nogmaals het zier er allemaal goed uit..!!!

Groet Ron,
 
Laatst bewerkt:
Re: correcties

GlennF,

Iemand die zo met de hobby bezig is verdiend het om zijn eigen berichten te kunnen aanpassen en/of aan te vullen.

Bij deze, je berichten teller staat nu op 255.

Bedankt voor het posten op ons forum en vooral doorgaan zou ik bijna willen zeggen, (kan ik later je berichten aantal weer aanpassen naar het juiste aantal)

GlennF zei:
kan niet wachten tot op 200 berichten zit.
kan ik mijn taal/tik fouten ook gelijk een keertje corrigeren
 
Re: foto's dag 10

Mmmm, volgens mij gewoon op de knop "bewerk bericht" klikken

GlennF zei:
2 foto's van aanpassingen

bedank jan, toch iemand die mijn effords opmerkt, nu alleen nog uitvogel hoe ik de boel aan moet passen.
 
Re: aanpassen

Graag gedaan........

GlennF zei:
hé jan nu staat het er inderdaad bij. zo net nog niet, ook niet na verversen van mijn scherm. komt nu wel goed, nog bedankt.:)
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

dit is egt mooi om te zien hoe u besig bent met zeepaardjes.
dat vind ik wel een dikke compliment waard:goed: :D :D
ik blijf het volgen en hou ons zeker op de hoogte
 
Bovenaan