Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

GlennF

Senior Forumlid
hiephiep hoera,

mijn reidi's hebben gejongd (~11:00u), totaal een klein 40 stuks uitgevangen en in een vaas gezet met brachionus. artemia staat nu te broeden op een warme plek. wie weet er meer van of heeft ze eerder groot gebracht?
vaas in de aqua gehangen, en belletjes voor circulatie (tegen drijven paardjes)

wie heeft adviezen om ze groot te brengen, alle adviezen zijn welkom.
wie weet wanneer de volgende nestje komt ? Als ze eenmaal beginnen schijnt het een cyclus te zijn van xx aantal dagen.

Oh ja,
mijn sabea anemoon visje hebben ook een nest, de zoveelste nestje. uitval na eerste nacht is 80% en de rest hou ik echter met brachionis niet langer dan 4-5 dagen in leven. weet het echt niet meer. maar blijft proberen.
 
Laatst bewerkt:
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hoi Glen,

Proficiat!!

Voor de zeepaardjes gewoon zorgen dat je overmatig brachionus voert (zo'n 5 liter zeven en dan voeren) en daarna zo snel mogelijk versie naupli (net uitgekomen artemia), voldoende lucht en dan moet het lukken. (wel iedere 2 dagen water verversen).

Voor de andere vissen geldt hetzelfde. Ik heb het gevoel dat je te zuinig bent met voeren. Als je echt flink brachi voert en vanaf dag 5 start met een combi van brachi en naupli moet het lukken.

Het is wel slim om beide (brachi en naupli) te verrijken.

Suc6 Ron,

P.S. Mocht je nog meer nestjes zeepaardjes krijgen dan ben ik geïntersseerd.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hallo Glenn,

Van harte gefeliciteerd met je baby zeepaardjes.

Je hebt toch een dichte brachionus kultuur staan? Voer ze daarmee de eerste dagen. Of, wat ook zeer goed is, de eerste tijd met Copepoden voeren. Daarna pas komen de net uitgekomen Artemias, die je NIET aan hoeft te rijken, want de eerste uren na uitkomst nemen deze sowieso niets op en er zit alles in, wat de zeepaardjes nodig hebben. Als je de overgebleven artemias aan wilt rijken, doe je dat met je phytoplankton (heb je toch ook?). Mocht je voor later selco willen hebben, kun je het graag bij mij bestellen.

Succes. :goed:

Groetjes :)
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hey Glenn, dikke proficiat met je zeepaardjes!!

Ik heb binnenkort twee weken vakantie en zou mezelf willen uitnodigen bij deze om is naar je kweek te komen kijken als dat goed is? ;)

Groetjes
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

je mag zeker op kraamn visite, ik hoop dat ik ze wel in leven houdt.

Fipiliwip zei:
Hey Glenn, dikke proficiat met je zeepaardjes!!

Ik heb binnenkort twee weken vakantie en zou mezelf willen uitnodigen bij deze om is naar je kweek te komen kijken als dat goed is? ;)

Groetjes
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hoi Glenn,

Nu is dus de tijd gekomen van voeren en verversen. Ik adviseer je om de totale inhoud van de vaas iedere keer te verversen. Hierdoor voorkom je dat er oud (en dus niet voedzaam) voer achterblijft en tevens dat het water vervuilt met nitriet.

Ongeveer 1 jaar geleden heeft een lid TOA microscopisch onderzoek verricht waaruit bleek dat selco zich ook hechte aan de buitenkant van de naupli en brachionus waardoor dit dus rechtstreeks wordt opgenomen door de jonge paardjes/visjes, waar je dit koopt moet je natuurlijk zelf maar bepalen. De voedingswaarde zit in de omega vetzuren, wat volgens mij niet/nauwelijks in de phytoplankton zit.

Overigens moet je de drijvers voorkomen maar ook de grondliggers, beide sterven vroeg of laat.

Groet Ron,
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

hallo glenn

gefeliciterd het is je gelukt

het voer wat je bij ons gekocht heb is wel geweldig goed he

ik heb zelf ook een zeepaartje in mijn bak zitten bij veel andere vissen en geen probleem

heb je nog aan kees gevraagd voor die ingevrorre garnaaltjes

ga zo door vr gr piet
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

GlennF zei:
bedankt tanya,
ik ga het zeker proberen met de brachionis, artemia zal ik verrijken met fyto. (dus selco is niet noodzakelijk als je fyto heb begrijp ik ?)

Hallo Glenn,

Eerst Brachinus, die verrijk je al met Phyto, daarna de net uitgekomen Artemia (zitten vol met voedingsstoffen) en als je ze wilt verrijken, moet je bedenken dat alles wat je eraan toevoegt, de zeepaardjes binnen krijgen, dus het kan Phyto zijn, vitamientjes, selco.

Succes ermee. :)

Plaats je af en toe foto's, is altijd leuk om de ontwikkeling te zien?

Groetjes :)
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

De uitgekomen artemia filtert nog niets op. Dat duurt een kleine dag. Maar de inhoud van een pas uitgekomen napliën (artemia) is op zich ook al verrijkend en kan nog verrijkender worden met selco (vitaminenbooster) Dit plakt aan de napliën. Selco riekt naar levertraan. Als je een beetje selco in een liter zeewater doet, dan mix je dit enkele seconden goed door omdat Selco en water zich heel moeilijk mengen. Daarna doe je de napliën er in. Laat het 5 minuutjes staan en giet de inhoud door een zeer fijne zeef.

Daarna bij de jonge zeeveulens.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

selco:
wat is selco? hoe ziet het eruit? waar komt het vandaan? hoe is het verpakt en wat kost het? waar is het van gemaakt? en is het iets typish voor de aqua wereld? moet ik naar een drogist ? is het ook te gebruiken als normale voer verrijking voor normale vissen of alleen voor kweek doeleinden.
 
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hallo Glenn,

Jullie zijn van harte welkom, om een keer langs te komen en e.e.a. te bekijken.

Leven alle baby zeepaardjes nog en de zeenaaldjes?

Groetjes :)
 
Bovenaan