Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ervaring vloeibaar fosfaat verwijderaar

jptenklooster

Senior Forumlid
Ik zag dat salifert een vloeibare fosfaatverwijderaar verkoopt en ik vroeg mij af of er ook mensen zijn die dit gebruiken om effectief hun fosfaat naar beneden te brengen. Wat zijn jullie ervaringen en wat is het effect op een bak met koralen?

Groeten Jean Paul
 
heb het wel eens gebruikt, maar ik kon niet zeggen dat het fosfaat gehalte daalde. wat de koralen aan gaande nam ik geen negatieve veranderingen waar.
maar ja dit is mijn ervaring er kunnen ook mensen zijn die wel positieve ervaringen hebben met dit produkt.;)

gr. wim
 
Het product werkt goed, maar je moet er wel voor zorgen dat er een goede doorstroming van bak naar eiwit afschuimer plaatsvindt en dat je een goede afschumer hebt draaien.
Fosfaat Eliminator bindt namelijk het fosfaat zodat deze afgeschuimt kan worden, maar slechts voor beperkte tijd (enkele uren tot dag??)
 
Zou het lanthaanchloride bevatten? Dat wordt vaker in zwembaden gebruikt, maar ook in grote professionele installaties. Ik geloof dat Joe Jaiyullo (aquarium van New York) dat ook nu en dan gebruikt.
 
ik denk dat het idd lanthaan chloride is en dat bindt fosfaat vrij difinitief, kan niet afgeschuimt worden en verdwijnt als neerslag in je aquarium of filter.
 
jptenklooster zei:
ik denk dat het idd lanthaan chloride is en dat bindt fosfaat vrij difinitief, kan niet afgeschuimt worden en verdwijnt als neerslag in je aquarium of filter.
Heb je een bron bij deze uitspraak? Op de fles (ik had er toevallig onlangs ook een in handen) staat, meen ik, dat de uitgevallen fosfaat afgeschuimd kan worden. Zover ik weet, is Habib altijd erg nauwkeurig met dit soort uitspraken. (Mocht 't een wetenschappelijke bron zijn: Picarta, EBSCO en ERIC kan ik, sinds ik weer student ben, ook gebruiken, maar een citaat vind ik al meer dan genoeg :) )

Ik vond 't wel een interessant goedje, ben benieuwd!
 
laCl3 kan net als Ca een precipitaat vormen en slaat dan neer. Groot voordeel is dat het nooit meer vrijkomt tenzij de pH onder de 4 en dan zal niet gebeuren in je aquarium.

Nadeel zou theoretisch kunnen zijn dat een overmaat aan LaCl3 negatieve effecten kan hebben op je lagere dieren. Ik weet uit de literatuur dat het bepaalde biochemische processen kan blokkeren, maar dan hebben we het wel over vrij hoge concentraties die waarschijnlijk niet relevant zijn voor ons.

Ter geruststelling is het goed om te weten dat het aan patienten wordt gegeven die te veel fosfaat in hun bloed hebben zonder al te veel toxische bijwerkingen en ik heb van Tim gehoord dat heel veel dierentuinen er ook mee werken, al ben ik vergeten te vragen of dit ook het geval was in de bakken met lagere dieren.
Afschuimen klinkt niet logisch omdat het een zoutprecipitaat is en die worden normaal gesproken niet afgeschuimt. Misschien dat het salifert spul iets anders is, maar ik betwijfel het.

Tevens zijn er publicaties te vinden die laten zien dat het mogelijk is om je LaCl te immobiliseren in een kolom, dus dat kan in de toekomst ook nog een mogelijkheid worden, maar nu nog te duur voor de gemiddelde gebruiker (al zouden deze kolommen te recyclen zijn met 6M HCl en NaOH).

We blijven lezen over nieuwe technieken en mogelijkheden:D
 
jptenklooster zei:
Nadeel zou theoretisch kunnen zijn dat een overmaat aan LaCl3 negatieve effecten kan hebben op je lagere dieren. Ik weet uit de literatuur dat het bepaalde biochemische processen kan blokkeren, maar dan hebben we het wel over vrij hoge concentraties die waarschijnlijk niet relevant zijn voor ons.
....
ik heb van Tim gehoord dat heel veel dierentuinen er ook mee werken, al ben ik vergeten te vragen of dit ook het geval was in de bakken met lagere dieren.
Dit wordt inderdaad gebruikt door diverse aquaria, waaronder de London Zoo. Lanthanum chloride, LaCl3, lijkt geen enkel beest te deren zolang je het met mate gebruikt. Dit is vrijwel altijd het geval, aangezien fosfaatwaarden in lagere dieren bakken meestal onder de 0.1 - 0.5 ppm zitten.

Het goedje is inderdaad schadelijk voor dieren in hoge concentraties. Maar dat zijn calcium, magnesium en water ook.
 
volgens mij kan ook lantaanchloride net als ijzerchloride (vloeibare fosfaatbinder) deels worden afgeschuimt.
 
De dierentuinen die het gebruiken doseren het net voor het zandfilter die zij veelvuldig gebruiken. Lanthanum choride reageerd met orthophasfaat en vomt ''vlokken'' welke mechanisch (10micron sok) of dmv een zandfilter verwijderd worden. Afschuimen schijnt niet optimaal te zijn.

Voordelen: goedkoop en goed werken middel.

NADELEN
Bij langdurig gebruik kan het neerslaan op glas.
Doktersvissen schijnen er gevoelig voor te zijn en kunnen er aan sterven.
Bij te snelle dosereningen kan er een witte mist onstaan wat neerslaat als
moz-screenshot-3.jpg
moz-screenshot-4.jpg
Lanthanum Carbonaat wat weer invloed heeft op de KH.

De juiste dosering is dus aanvolen!!

Hieronder nog een interessant citaat:


Lanthanum chloride heptahydrate has been used for many years by various private and commercial institutions here in the United States and abroad, to remove high levels of orthophosphates from fresh and brackish water systems (Disney World and Sea World of Orlando, Florida – information provided by request only), as well as the recreational pooland spa industry for over 20 years. Industry wide application rates have been denoted that lanthanum bonds to orthophosphate at a ratio of 1:1. Simply stated, it takes 1ppm lanthanum to remove 1ppm orthophosphate from water. As dry weight, this equates to 16 pounds of 35% lanthanum chloride heptahydrate to remove 1ppm orthophosphate (PO43) from 1-acre foot of water. This ionic attraction takes place within several seconds of contact of the lanthanum and the orthophosphate in both the water column and/or sediment. Lanthanum retains ionic bonding at pH levels between 5 and 11, making it highly useable in most water systems for orthophosphate reduction. The lanthanum acts as a flocculent, capturing the orthophosphate and settling to the lake or stream floor, or in recirculating system, being trapped for removal by mechanical filtration. Once bonded, it removes the orthophosphate from utilization by both microbial and algal species. Unless exposed to highly acidic or alkaline waters, the ionic bond will not release. As lanthanum has an ionic bonding level comparable to sodium, lanthanum will also bond and flocculate carbonate (CO3), arsenic, selenium, and chromium. Application rates can vary due to the presence of these other minerals. Lanthanum is widely used in Japan to remove both arsenic V and arsenic X from freshwater drinking supplies (Water Environment Research, Vol. 71, pp. 299-306,1999. S. Tokunaga, S. Yokoyama, and S.A. Wasay) meeting the Japanese Effluent and Drinking Water Standards, by treating at a 3:1 ratio of lanthanum to arsenic.

However, Randy thinks it may be better to use lanthanum carbonate. Lanthanum chloride is a soluble form, the carbonate is a mostly insoluble solid. Some of the media forms are this stuff. But, from what I found out long ago, when this was brought up ump-teen times, is that both may cause clouding of the water and increasing turbidity. The only big worry about Lanthanum is its toxicty..........we dont' known.

Also to add Lanthanum chloride dissociates in water and binds with phosphate to form Lanthanum phosphate, an insoluble salt. It may also produce some Lanthanum carbonate. So, keep an eye on Alk because it is seawater and not FW or a brackish system.


en nog een citaat:

I dilute it first in RO water and slow drip it into the intake of the sand filter.

IMO, that may be a much better way to use it than most people do, as you catch the solids on the sand filter and eventually export them. Many hobbyists are likely building up a layer of lanthanum carbonate sand on the bottom somewhere that has bound phosphate in it. Whether that is an issue or not I do not know, but I'd probably prefer to see it gone.

I've also not seen any data on the solubility limit of lanthanum in seawater. Lanthanum phosphate is very insoluble, but the carbonate and hydroxide may be less so, and presumably lanthanum is not at its solubility limit in normal seawater, so folks using it are boosting soluble lanthanum. Is that a concern? I do not know.

Lanthanum is known to impact the precipitation of calcium carbonate, for better or worse:

http://www.jstage.jst.go.jp/article/...ticle/-char/en


Cheers
Danny
 
zeer nuttige info allemaal. Over de depletie van carbonaten maak ik mij niet zo veel zorgen aangezien je concentraties van max 1ppm zal toevoegen aan je bak kan je er nooit veel carbonaten mee neer slaan. Blijkbaar is de ervaring in de dierentuinen zo dat er hoofdzakelijk fosfaat neer slaat.


Ik denk dat het gebruik van een klein zandfilter wel de manier is om het aan je bak toe te voegen. Kan het daar mooi neer slaan en is het makkelijk uit je bak te verwijderen.

Danny, gebruik jij dat al in jou filterfeeders systeem (heb foto's gezien van je nieuwe bak, gaat erg mooi worden denk ik)?

Wat betreft pH, die heb ik op een controller staan die af en toe een beetje NaOH doseert.

Tot hoe laag kan je eigenlijk je fosfaat krijgen met LaCl3?
 
jptenklooster zei:
Tot hoe laag kan je eigenlijk je fosfaat krijgen met LaCl3?
Het resultaat is volgens de mensen die er ervaringen mee hebben minder als het gebruik van Rowaphos om er maar een te noemen. Een van de voornaamste redenen echter, om Lanthanum chloride te gebruiken is omdat het kostenaspect heel gunstig uitvalt als je bij grote hoeveelheden water en decoratie het fosfaat onder controle wilt houden.

Voor de gemiddelde hobbyist (en dat zijn we volgens mij allemaal) is het veiliger en veel eenvoudiger om een commercieel middel te gebruiken. Het gebruik van Lanthanum chloride vraagt een doordachte en nauwkeurige dosering.

Joe Yaiullo (80000 liter aqua) gebruikt het ook, en we kunnen naar zijn ervaringen vragen aanstaande zaterdag.

Groetjes,

Ron.
 
Laatst bewerkt:
als je geen aparte dingen doet werken de standaard fosfaatadsorbers prima, helemaal mee eens. Maar net als danny experimenteer ook ik met filterfeeders. Dit gaat heel goed, maar geeft wel iets meer fosfaat dan je eigenlijk wil, dus vandaar de optie van LaCl3. Gelukkig kan ik er ook nog eens erg makkelijk aan komen via het lab en dat is voor mij goedkoper dan de grote hoeveelheden killer die ik nu gebruik. Helaas ben ik er zaterdag niet bij, maar houd mij op de hoogte wat hij allemaal te vertellen heeft.
 
Ik heb gisteren een fles Seaklear besteld in de VS, het zal even duren voor de fles er is.

Plan: zien of ik het fosfaatgehalte eenmalig omlaag kan brengen om 't daar te houden mbv meer conventionele middelen.

Opzet: sterk verdund (zoals in artikel van Knop in de Koralle) druppelen in een zeer fijnmazige gafzak compact gevuld met watten. Watten zorgen voor extra 'bindmogelijkheid' zodat de gafzak langer permeabel blijft. Dan met een kleine doorstroom, zeg 300 l/h, de gafzak doorstromen terwijl de lanthaan langzaam indruppelt. Ik wil zelfs niet de geringste waas in mijn aquarium!

Controle: dagelijks voor en na het toevoegen meten van het fosfaatgehalte, al ben ik me bewust van het effect van eventuele 'fosfaatdepots'. Ook de KH en het Ca zal ik tijdens het experiment volgen.

Als de fles binnen is en er zijn geïnteresseerden: ik heb bijna een liter besteld ;)
 
Bovenaan