Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini Barrier Reef

Coppa

Senior Forumlid
Hoi iedereen ,

even voorstellen .... De naam aan deze kant van het scherm is Kris ,ben nog maar pas opgestart .Ik kan dus alle hulp gebruiken .
Even de weliswaar korte geschiedenis schetsen :
Begin van het jaar mezelf een aquarium aangeschaft na veeeeel lezen op verschillende forums .
Techniek is de volgende :
-aquarium van 1m50 , 50 ,60 ( waterstand 55 )
-sump van 80 , 40,50 + automatische niveauregeling ( geen tussenschotten)
-afschuimer nanocone van ATB ( ongelooflijk stil !!)
-verlichting : 2X250W( HQI)+ 1X45W(T5) + enkele ledjes( nachtverlichting )
-stroming : 1XTunze Turbelle Stream6080 +1XTunze Nanostream 6055 + 1X koralia 2 (2300l/uur)
-opvoerpomp :Eheim 1262 (3400liter)

stand van zaken op dit moment .Vermits foto's meer zeggen dan woorden .....
 
Voila , om een eerste impressie te geven .
Volgende week komen er de eerste visjes in , levend zand en een paar stukjes extra steen .

Een vraagje , op de laatste foto zie je een zeester . Moet ik deze voederen en zoja , met wat ?

Alvast bedankt voor de reactie.
Kris
 
Terechte opmerking Clownfish .

Ga nu even aanzien . Indien het me te veel stoot ga ik deze , net zoals de durso uitsteek trachten weg te werken .

Alleszins bedank voor de commentaar/ reacties.

Nog steeds de vraag . Wat eet zo een zeester ??
Ik zou deze graag levend houden .

groetjes
Kris
clownfish zei:
Geweldig mooi opzet, strakke uitvoering :goed: Je ziet dat je reeds heel veel gelezen hebt en heel wat raad hebt opgevolgd voor je aan deze bak bent begonnen. Ik wens je heel veel succes!

Ik zou wel proberen die buis van de opvoer (links) weg te werken, maar dat is mijn mening;)

Christof
 
Een vraagje , op de laatste foto zie je een zeester . Moet ik deze voederen en zoja , met wat ?

Niet om ***lig te doen, maar is het niet handig om eerst info in te winnen en dan pas het dier te kopen?

Voor de rest een leuke bak met potentie!
 
Zeester was te nemen of te laten .

Vermits ik dit een wondermooi zeester vond heb ik ze gekocht .
Ik had toen gevraagd wat ze at , kreeg als antwoord plankton .
Dit wou ik even verifieren met de experts van het forum .

Momenteel doet ze het goed , zit nog maar enkele dagen in de bak .
Ze kruipt de hele dag rond , teken dat ze voedsel vind .

In het weekend was ik wel van plan om bevroren voedsel te kopen .
Normaal gezien zou ik zo ook reageren zoals jij , want idd is het best om eerst te weten wat een dier eet vooraleer je ze koopt .

groetjes
Kris

fehres zei:
Een vraagje , op de laatste foto zie je een zeester . Moet ik deze voederen en zoja , met wat ?

Niet om ***lig te doen, maar is het niet handig om eerst info in te winnen en dan pas het dier te kopen?

Voor de rest een leuke bak met potentie!
 
Even een update , ....
geduld is een schone zaak , maaar Oh zo moeilijk .
Ik had er een deel koaaltjes ingedaan , een paar weken goed in het oog gehouden door regelmatig waarden te meten .
Deze waarden waren OK , dus af en toe nog een koraaltje aangeschaft .
Ik heb even mijn kh laten stijgen tot +12 , en idd die vervelende draadalg was binnen de 2 weken weg .
Nu staat mijn kh weer normaal , koraaltjes groeien goed , garnalen ,zeester en slakken doen het goed .
Tot op heden nog geen waterwissel gedaan , enkel water van afschuimer en verdampt water vervangen .Ik heb wel ook extra Ca en Mg toegevoegd vermits die waarden sterk aan het dalen waren . Nu terug rond de 420 en 1500 .
Verlichting staat een 9 uren aan waarvan 6 uren HQI(2 X 250 W ) en telkens 1.5 uur (54 w) T5 . s'Nachts ledverlichting ( minimaal ).
Zodus gaan we een stap verder en brengen we donderdag de eerste visjes erin , 2 dokters en 2 annemoonvisjes .
Nadien terug wat fotootjes

groetjes
Kris
 
Mooie opbouw van jullie rif, lekker luchtig.
Deze bak is al goed gestart.
 
Hoi ,

gisteren bij Sascha wat zand , visjes en beetje steen gaan halen .
Gisteren laat alles in het aquarium gedaan . Ik heb er geen foto van genomen vermits je toch niets meer kon zien .
Vandaag het zand een eerste keer proberen op zijn plaats te brengen , ...
wel wat wazig maar toch de eerste fotootjes

groetjes
Kris
 
Welkom

Het ziet er allemaal veel belovend uit.
Ik heb alleen even een vraag met betrekking tot het levendesteen.
Hoelang zit dat al in het aquarium.
Als dit namelijk vanaf 29-5 is denk ik dat je wat vroeg ben met het in brengen van vissen, koralen en levend zand.
Je kunt namelijk altijd nog tegen een nitriet of nitraat piek aan lopen met alle gevolgen vandien. Ook loop je nu de kans als je nog last van algengroei heb dat je zand onder de algen komen te zitten wat geen fraai gezicht is en een hele klus is om weer mooi schoon te krijgen.
Maar als ik zo allemaal gelezen heb zal je steen al wel een maand of twee in het aquarium zitten

Veel succes en we blijven het volgen.
We zitten zelf namelijk ook midden in een opstart fase.
 
Gert ,


klopt , levende steen ligt al enkele maanden in het aquarium .Ik heb wel eergisteren nog een 8 kg ingebracht .
Waterwaarden ga ik straks meten maar verwacht geen verrassingen , gezien de staat van de koralen , visjes en de zeester .
Algenfase is reeds achter de rug .
Het zand is opgetrokken , dus volgen hier nog wat fotootjes ...
 
Ik heb wat tips gekregen om fotos te maken

Die zal ik jou ook maar even zeggen: geen flitser en alles donker maken en dan een foto van de bak (dan heb je geen reflectie)het beste is dan om snachts fotos te maken, en met de lichten uit (niet die van de bak)
 
Kris,

Zie ik in je aquarium geen Naso elegans zwemmen? Verder een mooie opbouw van je levende steen.Ziet er verder belovend uit.


Gr,Eddy
 
Het ziet er goed uit

Met zand in het aquarium is het gelijk een stuk mooier (mijn mening)
Het begint al een echt barrier reef te worden.
Ga zo door.
Ben erg benieuwd wat je waardes nu gaan doen.
 
Bovenaan