Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

hoe hoog moet hqi boven het water

Een hqi 30cm en t5 mag niet nat worden;)Opletten dat de t5 niet in de stralenbundel van de hqi hangt, dan kan je een schaduw krijgen in de bak.
 
Nog niet vermeld in deze thread... hou ook je wattage in het oog want die gaat ook de hoogte bepalen naargelang de diepte van je aquarium.


groets



chamber zei:
hoi hoe hoog moet een hqi lamp boven het water en hoe hoog een t5 lamp groeten cv
 
Johnny zei:
Nog niet vermeld in deze thread... hou ook je wattage in het oog want die gaat ook de hoogte bepalen naargelang de diepte van je aquarium.


groets
Hoe hoog bij hoeveel watt kom je dan uit?T5 maakt geen verschil denk ik.
 
Ik zou het niet weten in ieder geval als je 250 watt te laag hangt zullen je koraaltjes sneller een bruiner kleurtje hebben dan bij 150 watt.

Persoonlijk zou ik "te hoog" beginnen. Laat je koraal er rustig aan wennen.

VaVa zei:
Hoe hoog bij hoeveel watt kom je dan uit?T5 maakt geen verschil denk ik.
 
Hoi,

Ik heb mijn HQI 150 Watt (3x)al twee jaar op 8 cm boven het wateropp. hangen.
Nog nooit problemen gehad.
(De reflectoren zijn wel wat aangepast om de lichtstraal wat te verbreden)
Er is wel eens een koraal verbrand na het inzetten van een nieuwe lamp,
maar dit was te wijten aan de lamp zelf (gaf als 14000K erg geel licht af), deze lamp heb ik geruild voor een andere en daarna geen problemen meer gehad.

Gr. Twan
 
hier hangt een 2x150w hqi samen met 2xt5 54w ( in 1 balk) op 13cm..

maar begin me nu toch ook af te vragen als ik dit zo lees of het niet te laag is :confused::confused:
 
bedankt voor al de reacties ik hou hem wel eenst op 20a30 cm bover het water het is overgens 2keer 70 w en 2keer 54w in de lamp en een losse t5 lamp van 4 keer 39 groeten cv
 
bedankt voor al de reacties ik hou hem wel eenst op 20a30 cm bover het water het is overgens 2keer 70 w en 2keer 54w in de lamp en een losse t5 lamp van 4 keer 39 groeten cv
 
bedankt voor al de reacties ik hou hem wel eenst op 20a30 cm bover het water het is overgens 2keer 70 w en 2keer 54w in de lamp en een losse t5 lamp van 4 keer 39 groeten cv
 
Onze AM balk (2x 150 W) hangt op zo'n hoogte boven het water dat de lichtbundel BINNEN de lengtestrips op het wateroppervlakte valt. Op deze manier heeft het zin om hqi boven de bak te hangen.

Als ik de balk hoger hang, valt er licht op de trekstrips en reflecteert dit nutteloos weg van de bak.

Effectieve hoogt circa 12 à 13 cm. Hoe te controleren? Houdt naast de verlichting een wit A4. Je ziet dan hoe het licht uit de reflector komt en kunt dan goed de positie bepalen dat je licht maximaal in de bak valt.

En verbranden (150, 250, 400 Watt) speelt alleen een rol indien er sprake is van plotse veranderingen. Voor de rest is het gewenning.
 
Bij mij dezelfde situatie alsMefisto; 3 x 150 watt op 120 x 100 bij 70 hoog. De balk ligt 14 cm boven het wateroppervlakte en geen problemen. Heeft wel gespeeld toen ik in het midden de derde bij heb ingebouwd want dat kostte een deel van mijn inmiddels heel grote groene hamerkoraal die niet gewent was aan een HQI zo kort op zijn "dak". Groeit inmiddels wel weer terug, sterk spul toch!
Op deze hoogte komt alle licht keurig zonder verlies de bak in en pakt grotendeels de bak. Voor en achter vraagt enige bijverlichting en daar hangen vier t5 naast 2 x blauw en duplo in het armatuur.
Gr Jan
 
Bovenaan