Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

geleidbaarheid aquariumwater

Hoi Jochem

Osmosewater met een geleidbaarheid van 0 lijkt mij sterk, ook de geleidbaarheid van het aquariumwater is niet correct.

Ik heb het vermoeden dat je het toestel niet goed hebt ingesteld (zoetwater / zeewater)

Wat heb jij voor een geleidbaarheidmeter ?
 
Hey Peter,

waarom zou de geleidbaarheid van osmosewater geen 0 kunnen zijn, ben nie zo scheikundig aangelegt maar had begrepen dat je dit verkreeg door icm een silicaatfilter te werken? Nu ben ik een beetje de kluts kwijt :D

Dit heb ik niet zelf getest maar bij een lab van de hoogovens in IJmuiden. Dat de geleidbaarheid van aquariumwater niet 0 zal zijn is nu duidelijk zoals lorre zegt.
Peter zei:
Hoi Jochem

Osmosewater met een geleidbaarheid van 0 lijkt mij sterk, ook de geleidbaarheid van het aquariumwater is niet correct.

Ik heb het vermoeden dat je het toestel niet goed hebt ingesteld (zoetwater / zeewater)

Wat heb jij voor een geleidbaarheidmeter ?
 
Dat is niet zo moeilijk Jochem

Als je een geleidbaarheid van 0 meet, heb je volgens mij gedistilleerd water, en dat krijg je niet met een osmosefilter voor elkaar

Een osmosefilter haalt max 98% van de meeste stoffen uit het water, en dit ook alleen onder de meest optimale omstandigheden.

De meest optimale omstandigheden zijn moeilijk te realiseren, het water moet ca 15 graden warm zijn om maar iets op te noemen, tevens moet de leidingdruk min. 3 bar zijn.

Alle afwijkingen van de meest optimale omstandigheden, heeft niet alleen een negatieve invloed op de osmosewater kwaliteit maar ook op de kwantiteit

Zoals je op de foto kunt zien, heeft mijn aquariumwater een geleidbaarheid van 55,6 mS


 

Bijlagen

  • Geleidbaarheid.jpg
    Geleidbaarheid.jpg
    156,7 KB · Weergaven: 9
Geleidbaarheid van 0 is eigelijk best te doen hoor en het is niet eens zo moeilijk dit voor elkaar te krijgen.

Gebruik daarvoor een osmose toestel gecombineerd met een harsfilter/ionenwisselaar en je hebt je 0 uSiemens.
 
Desert's Ocean zei:
Geleidbaarheid van 0 is eigelijk best te doen hoor en het is niet eens zo moeilijk dit voor elkaar te krijgen.

Gebruik daarvoor een osmose toestel gecombineerd met een harsfilter/ionenwisselaar en je hebt je 0 uSiemens.
Heet dit water dan ook nog osmosewater ? :D
 
Jochem T. zei:
okee, dus ik zat wel in de goede richting :D

Is uit de geleidbaarheid van zeewater ook iets op te maken aangaande de kwaliteit ervan?

gr,
Jochem
Nee, dat staat er helemaal los van
 
Peter zei:
Zoals je op de foto kunt zien, heeft mijn aquariumwater een geleidbaarheid van 55,6 mS


Wat verteld jou dit Peter?
Bij mij geeft hij 48.6 aan ?!?!
 
Pierre zei:
Wat verteld jou dit Peter?
Bij mij geeft hij 48.6 aan ?!?!
Dat jou zoutgehalte behoorlijk aan de lage kant zit, namelijk rond de 1.021
 
Tijd dus om mijn sh#tkijkkokermeter te ijken !

Wat voor formule laat jij hierop los om tot deze waarde te komen?
 
Pierre zei:
Wat verteld jou dit Peter?
Bij mij geeft hij 48.6 aan ?!?!
Ik zou mij niet teveel zorgen maken, Pierre, geleidbaarheid is zo ongeveer de slechtste manier om het zoutgehalte te bepalen en bovendien relatief duur. De geleidbaarheid is afhankelijk van teveel parameters zoals temperatuur, kwaliteit van de sonde, ijking van het toestel, samenstelling van het water enz...

De beste meting is nog altijd de dobber, het grote formaat dan wel, een goed onderhouden refractometer is ook best betrouwbaar.
 
Mijn refractometer geeft op dit moment 33 promile aan met een watertemperatuur van 26.5 graden.
De refractometer heb ik onlangs nog met gedestileerd water geijkt.


Ik ga toch eens een goede dobber halen om te vergelijken.
 
Bovenaan