Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Oud steen schoonmaken voor opbouw, hoe?

Krammetje

Senior Forumlid
Ik vond een oude doos dood levend steen. Het staat al 6 maanden droog en het ruikt flink als ik het in water week :p
Maar het moet schoon, vrij van deeltjes en liefst ook vrij van N en P als het kan want ik wil het met pur gebruiken voor een overhang en de overloop.

Omdat dat moet drogen en ik het steen droog moet verwerken moet het dus wel oud en dood steen zijn. Mijn eigen is het makkelijkst want dat ligt er al.

Iemand een idee? Koken en borstelen? Bleken in de zon? Weken in water om de stoffen eruit te krijgen?

Groet Marc
 
Krammetje zei:
Ik vond een oude doos dood levend steen. Het staat al 6 maanden droog en het ruikt flink als ik het in water week :p
Maar het moet schoon, vrij van deeltjes en liefst ook vrij van N en P als het kan want ik wil het met pur gebruiken voor een overhang en de overloop.

Omdat dat moet drogen en ik het steen droog moet verwerken moet het dus wel oud en dood steen zijn. Mijn eigen is het makkelijkst want dat ligt er al.

Iemand een idee? Koken en borstelen? Bleken in de zon? Weken in water om de stoffen eruit te krijgen?

Groet Marc
Je kan met een oplossing van osmosewater en reef dip werken.
Hierbij zal je de steen ontsmetten door het enkele minuten onder te dippen in deze oplossing.
naspeoelen lijkt me dan toch aangewezen om de geasorbeerde stoffen weg te werken
 
ik zou het in de kliko gooien en geen risico nemen;)

gr

Krammetje zei:
Ik vond een oude doos dood levend steen. Het staat al 6 maanden droog en het ruikt flink als ik het in water week :p
Maar het moet schoon, vrij van deeltjes en liefst ook vrij van N en P als het kan want ik wil het met pur gebruiken voor een overhang en de overloop.

Omdat dat moet drogen en ik het steen droog moet verwerken moet het dus wel oud en dood steen zijn. Mijn eigen is het makkelijkst want dat ligt er al.

Iemand een idee? Koken en borstelen? Bleken in de zon? Weken in water om de stoffen eruit te krijgen?

Groet Marc
 
Is dat wel zo???

Moet steen droog zijn om met pur te werken???Ik dacht het niet.Als het glas droog is kun je hier op plakken. De pur dringt in de gaatjes van het steen en zet daar uit.Na een uurtje is die droog en kan je het aqua terug vullen.Bij overkomst staat het steen veel langer droog,dat zal dus geen kwaad kunnen.
Je kan e.e.a. nog ondersteunen met pvc indien je schrik hebt.Ik ga mijn volgende opbouw ook zo maken ,maar met vers levend steen.Voor de overhang eerst de onderkant,beetje laten drogen,omdraaien en dan de bovenkant.Dan de achterwand en overloop.Overhang op zijn plaats zetten,steunen met pvc en de stenen erboven plakken.Als alles af is het teveel aan pur wegsnijden en vullen die bak.:D
 
Laatst bewerkt:
VaVa zei:
Is dat wel zo???

Moet steen droog zijn om met pur te werken???Ik dacht het niet.Als het glas droog is kun je hier op plakken. De pur dringt in de gaatjes van het steen en zet daar uit.Na een uurtje is die droog en kan je het aqua terug vullen.Bij overkomst staat het steen veel langer droog,dat zal dus geen kwaad kunnen.
Je kan e.e.a. nog ondersteunen met pvc indien je schrik hebt.Ik ga mijn volgende opbouw ook zo maken ,maar met vers levend steen.
Ben jij dan niet bang voor eventuele gassen die dan nog vrij komen uit het pur?
Ik zou het in ieder geval zo niet aandurven.:)
 
De vraag is ,komen er gassen vrij en vooral,zijn die schadelijk.

Ik denk het niet.Ken een bak die zo opgebouwd is en die staat er nu schitterend bij.Het duurt toch een paar maanden voor er koralen en vissen in komen.
Indien ik mis ben, spreek me maar tegen.
Heb de vraag wel goed gelezen .Daar staat dat het steen oud en dood (dus droog) moet zijn om te verwerken.
 
en als je dat zo doet zal je veel giftige stoffen in je water brengen omdat pur een totale uitharding moet ondergaan en zo de kans niet krijgt.als je het zo gaat toe passen wens ik je veel geluk:goed:

gr

VaVa zei:
Is dat wel zo???

Moet steen droog zijn om met pur te werken???Ik dacht het niet.Als het glas droog is kun je hier op plakken. De pur dringt in de gaatjes van het steen en zet daar uit.Na een uurtje is die droog en kan je het aqua terug vullen.Bij overkomst staat het steen veel langer droog,dat zal dus geen kwaad kunnen.
Je kan e.e.a. nog ondersteunen met pvc indien je schrik hebt.Ik ga mijn volgende opbouw ook zo maken ,maar met vers levend steen.Voor de overhang eerst de onderkant,beetje laten drogen,omdraaien en dan de bovenkant.Dan de achterwand en overloop.Overhang op zijn plaats zetten,steunen met pvc en de stenen erboven plakken.Als alles af is het teveel aan pur wegsnijden en vullen die bak.:D
 
Ik durf ook geen pur of kit nat in het water te zetten. Ik wil geen honderden liters vers zeewater wegmikken eer ik veilig dieren kan toevoegen om eerst het afval weg te spoelen. Ik wil gewoon enkele oude stenen verwerken op de sump oa. Ik zal dus hoe dan ook dood steen moeten hebben. Ander dood steen heeft toch ook geleefd? Hoe is dat dan schoon geworden?

Het gaat ook maar om 3-4 stenen die ik nodig heb. De verdere opbouw gebeurd gewoon met levend steen dat ik zal stapelen.

Maar ik wil hoe dan ook een 3-tal als elfenbankjes geplaatste stenen tegen mijn overloop hebben. Daarop kan ik levend steen zetten en bv apenhaar om later de hele sump te laten begroeien. Dood, levend, hoe dan ook moet ik iets verzinnen om het op die manier op te bouwen.:D
 
om op je oorspronkelijke vraag te antwoorden: ik heb ook een gedeelte dood levend steen gebruikt, en heb dit met een Kärcher afgespoten en daarna laten drogen in de zon. Hou er rekening mee dat je hiermee perfect alle uiterlijke vervuiling eruit krijgt (het steen ziet er dus clean uit) maar dat inwendige vervuiling (eventueel fosfaat) nog aanwezig zal zijn. Het zal de opstart (algen) gegarandeerd verlengen.
 
Stefan zei:
om op je oorspronkelijke vraag te antwoorden: ik heb ook een gedeelte dood levend steen gebruikt, en heb dit met een Kärcher afgespoten en daarna laten drogen in de zon. Hou er rekening mee dat je hiermee perfect alle uiterlijke vervuiling eruit krijgt (het steen ziet er dus clean uit) maar dat inwendige vervuiling (eventueel fosfaat) nog aanwezig zal zijn. Het zal de opstart (algen) gegarandeerd verlengen.
En komen die stoffen ook nog vrij als je de stenen bv een week in dagelijks ververst water legt? Dan kunnen ze toch in dat water vrijkomen? Of blijft er troep uitkomen ondanks weken?
 
Opgeslagen fosfaat wordt langzaamaan vrijgegeven aan het zeewater.
Of dit ook zo is als je het laat weken in zoet water, weet ik niet.
Als je hier maar spreekt over een 3-tal stenen, dan zou ik gewoon nieuw steen kopen, kost je 10 Euro en geen miserie.
 
hoi
ik zou het persoonlijk niet meer doen met droog dood vulsteen.
ik heb mijn bak met 3/4 droogvulsteen op gevuld en heb echt een hele lange tijd veel alg problemen gehad.
of dit de enige reden was voor de alg kan ik natuurlijk niet bewijzen.
ik zou zelf het risico niet meer nemen .
veel succes
vrg mike
 
OK, jullie hebben me overtuigd. De stenen gaan weg en er komt vers steen en dan maar geen elfenbankjes op de overloop :mad:
Een juwel achterwand dan maar en dan daar de stekjes op prikken oid.
 
De moed niet te rap opgeven ,Krammetje.

Gebruik de zoekfunctie eens.Ik weet niet wat je bedoelt met elfenbankjes.Mischien kan je wat met reefconstruct oid.Heb hier nogal veel zien voorbij komen ,ook om onderwater te plakken.Zelfs aparte,losse stenen tegen het glas.Spreken we hier over een draaiend of een leeg aquarium?
 
Dan maak je met nieuw vers levend steen toch je achterwand/overloop beplakt. Je kan stukken steen doorsnijden (flexen) en deze gebruiken of kant en klare stukken die je uitzoekt bij de winkel.
dan is een juwel wandje niet nodig:D
Ik heb sinds kort Orca onderwater lijm, werkt super:goed: en hier kun je nadien nog steentjes mee lijmen onderwater.

gr, en su6.
 
als je met vul steen werkt moet je gewoon goed met foshaatkiller draaien
ik denk alleen wel dat je vulsteen moet gaan gebruiken als je opnieuw gaat starten want het duurt even voordat er weer leven in de steen zit
maar het is te doen
ik ga het ook doen 50% vulsteen 50% vers
ik kan er alleen het eerste half jaar niet te gek doen, een zeer lange opstart
 
Persoonlijk zou ik niet voor vulsteen gaan, wel is het enigzins kosten besparend op bijv een grote bak die gevuld moet worden, maar met een juwel 180 bijv zou ik gewoon doorsparen voor mooi vers levend steen, of koop levend steen dat al tijden (enkele jaren) in een bak gedraaid heeft , dit word vaak voor weinig van de hand gedaan, en is vaak al mooi begroeid met mooie kalkalgen e.d.

En om gelijk al fosfaat killer of andere middeltjes te gebruiken is toch ook wel wat:D

gr,
 
helemaal mee eens

Patrick_NL zei:
Fosfaatkiller zou ik ook met vers steen direct inzetten bij het starten vanb een aquarium. Er komt altijd troep van het steen, hoe vers het ook is. Je kan dan het fosfaat er maar beter meteen uit hebben.
maar je kunt wel een gedeelte vulsteen gebruiken alleen alles vers gaat een stuk sneller met opstarten.
 
Krammetje zei:
Maar ik wil hoe dan ook een 3-tal als elfenbankjes geplaatste stenen tegen mijn overloop hebben. Daarop kan ik levend steen zetten en bv apenhaar om later de hele sump te laten begroeien. Dood, levend, hoe dan ook moet ik iets verzinnen om het op die manier op te bouwen.:D
Met aragrocrete kun je elke gewenste vorm maken. Het vergt echter wel een beetje experimenteren. Verder dient het bouwsel goed gespoeld te worden en daar gaan dan weer etterlijke weken overheen eer je het in je bak kunt zetten.
Maar ja, geduld is het goud van elke zeeaquariaan nietwaar....
voor meer info:
www.garf.org
 
Bovenaan