Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

materiaal ombouw aquarium

B

bart frinking

Guest
zijn er mensen die tips hebben over het te gebruiken materiaal voor de ombouw van mijn nieuwe bak?
 
ligt er aan wat je wensen/ideen zijn
bartfrinking zei:
zijn er mensen die tips hebben over het te gebruiken materiaal voor de ombouw van mijn nieuwe bak?
 
je hebt gelijk even duidelijker:

Het is de bedoeling dat er om het stalen frame een "onderkast"gemaakt wordt. De lengte van de bak is 1 meter en het lijkt me prettig en makkelijk om net als bij mijn huidige bak twee deurtjes aan de voorzijde te hebben (dus geen plaat die in zijn geheel los moet bij onderhoud). Ik vraag me nu af van wat voor plaatmateriaal ik de achter/zij en voorkant het beste kan maken. Ook vraag ik me af of ik de gehele (binnen)onderzijde van plaatmateriaal moet voorzien. Dat wil zeggen de plek waar de sump komt te staan en alle andere materialen. Of zou het voldoende zijn om een plank alleen onder de sump te leggen (met tempex). De huiskamervloer is betegeld.
 
even opnieuw de vraag stellen vermits hier niet echt een antwoord op gekomen is...
Bedoeling is uiteraard een zeeaquarium, volledig gesloten kast tot aan het plafond. Verlichting zal HQI in combinatie met T5, mischien later LED.
Er komt verluchting dmv een buis naar buiren , voorzien van een ventilator.

gr
Kris
 
Ik heb zelf een ombouw gemaakt van beuken meubelpanelen.
Dit matriaal kun in de meeste bouwmarkten verkrijgen.
Zijn eigenlijk gewoon schappen van 30 of 50 cm

Deze heb ik op maat gezaagd, in de beits gezet op kleur zodat het meubel past in mijn interiur
Vervolgens een paar keer afgelakt met een goede blanke meubellak.
Zit nu 2 jaar en nog prima.
 
Als je kiest voor hout dan watervast multiplex of geimpregneerd MDF (groen), beide zijn redelijkerwijs niet waterabsorberend. Maar je dient het alsnog te lakken om het nog beter te weren tegen de vocht. In de kast kan namelijk de luchtvochtigheid tot 95% oplopen.

Ik heb bij mijn vorige kast multiplex gebruikt, kost wel wat maar dan heb je wat. Nadeel ervan is het mogelijk splinteren bij het zagen en vanwege de structuur niet super strak af te lakken mits het wordt behandeld. MDF daar in tegen is goedkoper, makkelijk te zagen en te bewerken en volledig strak af te lakken.
 
Dit item is bijna 5 jaar oud, zal de ombouw inmiddels toch wel af zijn lijkt me. :))

Maar, de laatste tips zijn voor ieder ander natuurlijk wel weer bruikbaar.

Gr Jan
 
Jan,

dat was de bedoeling...
Ik ga binnenkort groter en vroeg me af welk materiaal je best gebruikt voor de ombouw. In de topic x-jaren geleden niet echt een antwoord te vinden.

Ik heb nu multiplex gebruikt maar die is krom getrokken dus een anternatief is hier aan de orde in mijn geval... Ik had deze wel niet bewerkt maar in de shop zeiden ze dat die nooit zou kromtrekken.. zo zie je maar.
 
Jan,

dat was de bedoeling...
Ik ga binnenkort groter en vroeg me af welk materiaal je best gebruikt voor de ombouw. In de topic x-jaren geleden niet echt een antwoord te vinden.

Ik heb nu multiplex gebruikt maar die is krom getrokken dus een anternatief is hier aan de orde in mijn geval... Ik had deze wel niet bewerkt maar in de shop zeiden ze dat die nooit zou kromtrekken.. zo zie je maar.

Krom trekken? Heb je het de ombouw/houtwerk dan wel middels een lijm schroef verbinding aan het ijzeren frame vastgemaakt? En heb je minimaal 18mm gebruikt?
 
betonplex gebruiken, is te koop bij elke bouwmatriaal zaken.
hoef je niet te schuren, is mooi glad, en trekt absoluut niet krom.
zijn die platen wat ook veel wordt gebruikt bij aanhangwagens.

mvg jelle

download.jpg
 
Ook hier een meubel gemaakt met Betonplex.

Verbindingen gelijmd en geschroefd.
Platen geverfd (juiste primer) en de naden in het meubel afgekit.
Staat pas een half jaar. Nog geen openstaande naadje of bobbel in een plaat gezien.
De kopse kanten is dus belangrijk dat daar geen vocht bij komt.

Als het alleen om de bekleding gaat van het meubel dus niet constructief zou je kunnen denken aan een volkern plaat bv. Trespa.
 
Ik heb een rvs frame met multiplex bekleed en dat ook nog geschilderd!!

Gr. Jeroen
 
Ook hier een meubel gemaakt met Betonplex.

Verbindingen gelijmd en geschroefd.
Platen geverfd (juiste primer) en de naden in het meubel afgekit.
Staat pas een half jaar. Nog geen openstaande naadje of bobbel in een plaat gezien.
De kopse kanten is dus belangrijk dat daar geen vocht bij komt.

Als het alleen om de bekleding gaat van het meubel dus niet constructief zou je kunnen denken aan een volkern plaat bv. Trespa.
schroeven is niet nodig, gewoon vast kitten met tec7, uurtje de lijmtang erop, en vast zit hij.
zou de hoeken in verstek zagen, goed en dik instrijken met houtlijm, zo ook de kopse kanten 1 of 2 keer in de lijm, en dicht zijn de kopse kanten.
geen trespa, klein stukkie wil wel, maar werkt als de neten.

mvg jelle

met een zeeaquarium ben ik een leek, maar in mijn vak niet.
 
allereerst iedereen bedankt voor de feedback. Momenteel had ik gewoon wat platen aan een rvs frame. Deze zijn zeker geen 18 dik en niet volledig vastgemaakt.

Toen ik begonnen was ,een 3-tal jaren terug, had ik hier eigenlijk te weinig belang aan gehecht. Nu dat ik groter ga wil ik ook dit picobello in orde hebben.

gr
Kris
 
Is er iemand die zijn ombouw heeft gemaakt/laten maken in koriander. Blijkbaar niet zo zwaar en bestand tegen zeewater ?
Ook kan je het verkrijgen in verschillende kleuren en heeft tot in de kern dezelfde kleur.

gr
Kris
 
Bedoel je soms Corian? Koriander vind ik lekker door het eten, maar om er een meubel van te bouwen?

Corian is heel mooi spul, maar vreselijk duur.
 
uiteraard... toen ik het neertypte kwam het me bekend over.. nu weet ik waarom.
geweldige naam voor een dagboek !!

gr
Kris
 
en dat is het verschil tussen Belgie en Nederland
in Belgie zijn de bouwmaterialen veel goedkoper dan in Nederland
6 jaar geleden woonde ik nog redelijk dicht bij de grens { 14 km }
ik en met al mijn verbouwingen de spullen in Belgie gaan halen
daar zie je houtsoorten die hier niet te betalen zijn , en daar geen drol kosten
ik heb daar voor mijn zoetwaterbak een onderkast laten maken van massief blank eiken
werd gemaakt door een meubelmaker , exact de stijl van onze andere meubels
voor het geld wat ik daar voor kwijt was kan ik bij IKEA niet terecht
{ oeps reclame , SORRY }
die man deed niet anders dan meubels op maat maken , en meubels bouwen op aanvraag
 
Wie heeft er goeie ervaringen met volkern? Welk type? Ik heb ooit een volkern-omkasting gehad en die trok krom vanwege temperatuur & vochtverschil aan beide zijden van de volkern.Trok zich gewoon van de kader.
 
Bovenaan