Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

wervelbedfilter ja of nee

J

joost1

Guest
hoi,
ik heb een wervelbed filter van deltec gekocht , nu is mijn vraag ik filter puur op afschuimer,
wat kan ik doen met de wervelbed filter? gewoon aansluiten of zeg je nee daar heb je weiunig aan verkoop hem weer (wat kan ik ervoor krijgen).

bvd joost
 
Joost,

waarom heb je die gekocht....
Als je die gebruikt, doe er fosfaatverwijderaar in. Is een handig hulpje om fosfaat doeltreffend uit het systeem te halen. ;)
 
India zei:
Joost,

waarom heb je die gekocht....
Als je die gebruikt, doe er fosfaatverwijderaar in. Is een handig hulpje om fosfaat doeltreffend uit het systeem te halen. ;)
ik heb van dimi een doos vol met pompen etc gekocht daar zit deze ook in maar ik weet niet wat ik er mee moet, fosfaat heb ik niet of nauwlijks want ik gebruik anionen kationen.
ik denk dat ik hem verkoop en daarmee de aankoop van de pompen terugverdien
 
Fosfaat heeft niets te maken met ionenwater.Het is aan afvalproduct.Ik denk dat je dit verward met silicaat.

Ik zou hem bewaren.Moest je fosfaat meten heb je hen al klaar liggen voor gebruik.
 
joost1 zei:
ik heb van dimi een doos vol met pompen etc gekocht daar zit deze ook in maar ik weet niet wat ik er mee moet, fosfaat heb ik niet of nauwlijks want ik gebruik anionen kationen.
ik denk dat ik hem verkoop en daarmee de aankoop van de pompen terugverdien
Beste,

het hangt er ook een beetje vanaf welke koralen je wenst te houden en de kleuren die je wil bereiken.
Fosfaat is alom aanwezig vaak in mindere mate maar toch. Een teveel beperkt groei en kleur bij steenkoralen. Als je enkel soften houdt dan hoef je niet noodzakelijk te filteren over fosfaatabsorber.
Is nochthans een nuttig apparaatje hoor, die wervelbedfilter. Zou je wel eens kunnen spijten als je die van de hand doet. ;)
 
ik haalden het ind even door de war met silicaat,

dus al met al jullie zouden de wervel vullen met fosfaatkiller,
kan ik altijd blijven filteren tegen fosfaat of alleen als het meetbaar is en verder de wervel gewoon gebruiken, en welk merk killer raden jullie mij aan om de wervel te vullen
 
Ik dacht dat enkel rowaphos in een wervelbed gebruikt kon worden.

Over het gebruik zijn de meningen verdeeld.De een gebruikt het constant in kleine dosis,de andere enkel indien meetbaar.
 
Om 'ongelukken' te voorkomen.

Met vullen bedoel je natuurlijk: "Een aan het aquariumvolume, vis- en koraalbezetting aangepaste hoeveelheid fosfaatverwijderaar."

Om te wervelen is alleen Rowaphos geschikt. Met een prop watten erop iedere vorm van fosfaatverwijderaar. Maar dat gaat met een potfiltertje waarschijnlijk net zo goed.
 
Ook Rowaphos ''slijt'' in een wervelbedje af hoor... Een prop watten is dus altijd gewenst!
 
bedankt voor de tips,

ik heb nog een potfilter staan dus ik denk dat ik het ding verkoop en de kosten hierdoor terugkrijg heb ik de rest van de doos gratis
 
@Shiva,
Spreek ik niet tegen:goed:.
Al zal de intensiteit van wervelen hierin wel een rol spelen;). Het gaat in ieder geval veel minder snel, dan al die roestgranulaten en dat maakt het er geschikt voor.

Toch heb ik wel het gevoel, dat voor een stabiele, langer draaiende bak, een roestgranulaat in een potje/buis wel net zo fijn, makkelijk en betrouwbaar werkt.
Een stuk minder gezeik dan met zo'n afregelgevoelig wervelbed.
 
ik verkoop het ding,

wel heb ik geleerd van dit topic dat ik een potfilter ga vullen met het een en ander,
wat kan er het best in doen en van welke merken zijn best
 
Actief kool en/of fosfaatverwijderaar. Beiden in de vorm van fijn granulaat, separaat OF gemengd, maakt niet uit. Wel regelmatig de inhoud vervangen door vers materiaal.
 
Bovenaan