Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TIPS DIGITAL FOTOGRAFEREN

djsnoopy zei:
heb ook veel kwalitei verlies moeten lijden door het verkleinen.
maar voor de 1 keer, is dit niet slecht :).
ben een beetje aan het spelen met de instellingen en verschilden lenzen.
maar dit komt wel goed denk ik :)

Het is een prima start. Met wat voor lens heb je de foto gemaakt?
 
Frode zei:
Het is een prima start. Met wat voor lens heb je de foto gemaakt?

ik heb deze gemaakt met 70-300 tele macro lens.
maar heb nu ook een fot gemaakt met een andere lens 18 -55 macro lens.
alleen nu nog proberen te verkleinen.
de site wil hem niet verkleinen bestand te groot.heb nu ook een programma
coral paints shop pro x2 alleen zie geen optie om bestand te verkleinen.
 
deze foto met de lens 35-50
 

Bijlagen

  • nieuwe lens 001.jpg
    nieuwe lens 001.jpg
    111,2 KB · Weergaven: 20
Tja, als met met 300 mm werkt op een niet full-frame dslr...dan zal je uit de hand naar een sluitertijd van 1/300 of sneller moeten om je eigen bewegingsonscherpte uit te schakelen. Dan kom je al snel licht te kort in een aquarium, dus flitsen.

Een statief of de lens tegen het raam is ook een optie.

In vrijwel elk fotobewerkingsprogramma kan je de maat van je bestanden aanpassen. Even zoeken in de menu's of de helpfunctie ;)
 
ik had de optie van verkleinen gevonden , alleen werd een beetje anders genoemd die optie.
ik heb de foto op een statief genomen met een paar tellen met wachten totdat de foto genoemen wordt.
maar blijft natuurlijk even spelen met alle optie natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
zoveer had ik niet eens gekeken , dat er ook een andere topic was ervoor.
maar het moeilijkste lijk me macro fotografie, om dit goed te kunnen doen.
een overzichtplaatje lijkt me makkelijkre te doen.
 
He Frode. Foto is gelukt. Hij kan nog beter denk ik. Nog even het toestel verder uitproberen op mijn aquarium en dan komt het best goed. Ik heb hem trouwens bijgewerkt met infravieuw. Heb nog geen fotoshop erop staan. Zal die er binnenkort erop zetten. Bedankt voor de hulp en de foto staat in mijn dagboek.
Groetjes Alex
 
Het loont denk ik de moeite om ook prijzen in de Belgische fotovakhandel te onderzoeken ;) Verschillen zijn wel opmerkelijk, vooral bij Fotokonijneberg.

Heb je ook bij www.kamera-express.nl gekeken? www.cameranu.nl of www.cameraland.nl om er maar een paar te noemen.

het zijn overigens allemaal geen sponsoren hier, dus mag dit wel :confused:

Yvan zei:
 
Het zijn immers geen aquariumwinkels

Als er de Gamma of Praxis vermeld wordt, is dit ook geen probleem
;)
 
Juist ja geen sponsors. Sorry daarvoor maar denk niet dat de aquariumwinkels er eigenlijk tegen zijn omdat je daar toch geen aquariumprodukten kan kopen.Ik zal die andere winkels ook eens bekijken via de links hoe goedkoper ,hoe beter, dit wel voor hetzelfde produkt/merk natuurlijk.
 
Frode zei:
Het loont denk ik de moeite om ook prijzen in de Belgische fotovakhandel te onderzoeken ;) Verschillen zijn wel opmerkelijk, vooral bij Fotokonijneberg.

Heb je ook bij www.kamera-express.nl gekeken? www.cameranu.nl of www.cameraland.nl om er maar een paar te noemen.

het zijn overigens allemaal geen sponsoren hier, dus mag dit wel :confused:

Het was een beetje als grapje bedoelt, daarom ook speciaal 3 namen genoemd he, zo moet dat ook bij de publieke omroep toch :p ;)
 
aquaglenn zei:
hallo,

voldoed een canon ixus 80 IS/SD 1100 om goede foto's te maken van de bak ?
Als het daarmee niet wil lukken, lukt het je nergens mee, dan ligt het aan de persoon achter de camera

De meeste foto's die ik hier en of database post, zijn met mijn oude CanonPowershot A80 met 4 MP gemaakt, zowel boven als onder water ;)
 
(Dom) vraagje:

Ik heb een Fujifilm Finepix J110w gekocht. 10 MP en 5x optische zoom. Voldoende om leuke foto's van mijn bak te maken leek me. Thuisgekomen en een beetje experimenteren. Maar wat ik niet snap is dat mijn camera niet scherpstelt als ik volledig inzoom. Dan kan ik net zo goed toch een camera met 3x optische zoom kopen? Hoe krijg ik het beeld scherpgesteld?

Heb nu al de neiging om het toestel terug te brengen :eek:.

Groet,

Marcel
 
M_v_P zei:
(Dom) vraagje:

Ik heb een Fujifilm Finepix J110w gekocht. 10 MP en 5x optische zoom. Voldoende om leuke foto's van mijn bak te maken leek me. Thuisgekomen en een beetje experimenteren. Maar wat ik niet snap is dat mijn camera niet scherpstelt als ik volledig inzoom. Dan kan ik net zo goed toch een camera met 3x optische zoom kopen? Hoe krijg ik het beeld scherpgesteld?

Heb nu al de neiging om het toestel terug te brengen :eek:.

Groet,

Marcel

Hoi,

Heb even naar de specificaties van deze camera gekeken op de website van Fuji. Dit stukje over de scherpstelafstand is belangrijk voor jouw probleem:

Normal
Wide: Approx. 60 cm to infinity Telephoto: Approx. 1.2 m ft. to infinity

Macro
Wide: Approx. 5 cm - 80 cm Telephoto: Approx. 80 cm - 1.5 m


Een groot verschil in minimale scherpstelafstand bij uitgezoomde en ingezoomde lens...

In normale stand heb je bij je 5x zoom een minimale scherpstelafstand van 120 cm! En in de macrostand nog altijd minimaal 80 cm.

Voor macro aquariumfoto's inderdaad redelijk onbruikbare waarden...helaas.
Alles wat dichtervij is zal je camera dus niet op scherpstellen.
 
M_v_P zei:
(Dom) Maar wat ik niet snap is dat mijn camera niet scherpstelt als ik volledig inzoom. Dan kan ik net zo goed toch een camera met 3x optische zoom kopen?

Groet,

Marcel
Het beste is om tijdens het inzoomen een statief te gebruiken, het is namelijk haast onmogelijk om een camera geheel stil te houden tijdens een ingezoomd object te fotograferen.

Vergelijk het met een verrekijker, de minste beweging en het object is buiten zicht
 
Peter zei:
Het beste is om tijdens het inzoomen een statief te gebruiken, het is namelijk haast onmogelijk om een camera geheel stil te houden tijdens een ingezoomd object te fotograferen.

Vergelijk het met een verrekijker, de minste beweging en het object is buiten zicht

Ik denk niet dat dit zijn probleem is, zijn camera kan bij 5x zoom gewoon niet scherpstellen op objecten die dichterbij zijn dan 80 cm :rolleyes:

Met mijn macrolens krijg ik prima scherpe beelden zonder statief door hem tegen het raam te drukken. En ook bij zijn5 x zoom, (124 mm in 35 mm eq.) moet je met een sluitertijd van 1/125 of sneller, scherpe foto's kunnen maken uit de hand.
 
Bovenaan