Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TIPS DIGITAL FOTOGRAFEREN

Ik flits ook nooit. Met flitser worden de foto's er echt niet mooier op. Dus als het ff kan zonder flitser.
  • Lage ISO (100/200) =>lange sluitertijd => statief => koralen
  • Hoge ISO (400/800) => korter sluitertijd => uit de hand => vissen
 
Het is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid licht in je bak maar ik wil voor koralen altijd minstens een sluitertijd van 1/40 sec. dan heb je ook de poliepen er wel scherp op. Voor vissen ga ik altijd voor 1/100 sec. minimaal.

En wat de reflectie betreft, dit kun je ook oplossen door met je lens tegen het glas te fotograferen. Dan heb je natuurlijk wel weer een camera/lens nodig die macro shots kan maken.

En anders is de tip hierboven over het donker maken een goede. Gewoon 's avonds even alle lichten uitdoen en foto's maken, zonder flits! Als er niks te zien is in de kamer kan je ook geen reflectie hebben ;-)

Flitsen kan op zich wel, maar wordt er meestal niet veel mooier op. De enige manier waarin het in mijn mening wel nuttig kan zijn is als je de flitser los van je camera kan halen en vanaf de bovenkant van de bak kan flitsen.
 
beste peter, een roodfilter is pas nuttig bij onderwaterfotografie zonder flits. In een aquarium wordt het rood bijna niet uitgefilterd.
Daar het hier om een aquariumforum gaat veronderstelde ik dat dit de bedoeling van de topic was. Vandaar mijn reactie.
 
Ik flits bij alle vissenfoto's, waarbij ik wel erken dat het lastig is om de grens van overbelichting niet te overschrijden. Ook op deze foto zie je op enkele stukken geen contrast/tekening in het witte gedeelte.
Echter is het bevriesmoment, dankzij de flits en het "overall" resultaat in dit geval naar mijn eigen maatstaf redelijk tot goed.:)

Groet,
Ron.
 

Bijlagen

  • sAnoplocapros lenticularis 01.JPG
    sAnoplocapros lenticularis 01.JPG
    139,8 KB · Weergaven: 45
Ron zei:
..., dankzij de flits en het "overall" resultaat in dit geval naar mijn eigen maatstaf redelijk tot goed.:)

Groet,
Ron.
Meer dan redelijk goed!

Drie vraagjes:
-Aan de belichting te zien flits je langs boven? Werk je met een losse flits, gebruik je soms meerdere flitsen. Werk je soms met een ringflits?
-Hoe krijg je de achtergrond zo zwart, of heb je geknipt?
-Ik vind deze foto af. Kun je de onbewerkte foto eens tonen naast deze, en kort uitleggen wat je er allemaal mee gedaan hebt?
 
een zwart achtergrond krijg je met een sluitersnelheid boven de 250.
Daardoor is deze foto ook zo mooi scherp.
prima foto zowel van scherpte, kleur als compositie (en dat mag je horen van een competitie-fotograaf)
die overbelichting kan je er mooi uithalen
 
manuel69 zei:
De meeste gebruiken nooit un flitser Adrie ;) !!
ik flits ook helemaal niet .de vraag is gewoon werken jullie met filters ja of nee. ja dus weet ik nu .
groeten van adrie.
 
dus zal ik een polarisatie filter moeten aanschaffen.

passen er ook andere merken op of zit je vast aan het merk van je foto camera.
groeten van adrie.
 
Reflecties zijn lastig.
Zelf heb ik wat geluk met de opstelling van mijn aquarium, en ik werk veel met een macrolens die ik tegen het glas zet...dan ben je alle reflecties kwijt.

Als reflecties echt een probleem zijn is een mogelijkheid om een zwart scherm/gordijn voor het aquarium spannen en door een gat in het gordijn de lens van de camera te steken.

Scheef door het raam fotograferen levert mij bij zeewater en van dichtbij altijd extra onscherpte op...
 
adrie zei:
dus zal ik een polarisatie filter moeten aanschaffen.

passen er ook andere merken op of zit je vast aan het merk van je foto camera.
groeten van adrie.
De diameter ø van de lens is bepalend voor de maat van het polarisatie-filter, om het even van welk merk.
Een pol-filter heeft alleen zin als je onder een hoek fotografeerd, hetzij links/rechts, hetzij boven/beneden.
Recht op/voor het glas heeft zo'n filter zeer weinig tot geen nut/effect.
Neemt niet weg dat het altijd handig is om zo'n filter standaard bij je foto-uitrusting te hebben.
Daarbij zul een "door de lens" (spiegel reflex) camera moeten hebben, anders zie het resultaat niet, je moet namelijk aan het filter draaien om de weerpiegeling op het glas eruit te filteren, en dat gebeurt visueel.

Tevens moet je er rekening houden dat je de f stop (diafragma) verder open moet zetten (kleiner in getal), of de sluitertijd lager.
Een pol-filter haalt wat licht weg.

Succes
 
dank jullie wel voor de informatie.
 
Stephan Reyntjens zei:
Meer dan redelijk goed!

Drie vraagjes:
-Aan de belichting te zien flits je langs boven? Werk je met een losse flits, gebruik je soms meerdere flitsen. Werk je soms met een ringflits?
-Hoe krijg je de achtergrond zo zwart, of heb je geknipt?
-Ik vind deze foto af. Kun je de onbewerkte foto eens tonen naast deze, en kort uitleggen wat je er allemaal mee gedaan hebt?
Hoi Stephan,

Ik flits vrij veel bij aquariumfotografie en zeker alle vissen. Ik flits niet vanaf een vaste hoek. Als ik de kans heb om van boven het onderwerp te flitsen die ik dat. In dit geval is de lenticularis ook van boven geflitst. Ik heb een SB 800 flitser die met een kabel verbonden is aan het toestel.

Toestel ( Nikon D80) op stand A. Ik bepaal zo het diafragma en het toestel de sluitertijd.
Het resultaat is een zeer donkere tot zwarte achtergrond. Omdat je door glas fotografeerd hetgeen irritante pixeltjes toont en vaak pixeltjes ziet van zweefvuil is de achtergrond geheel zwart gemaakt met behulp van gereedschap in Photoshop. De vis knalt er daardoor nog meer uit.

Dennis schrijft dat je de overbelichting eruit kan halen. Ik weet niet hoe dat moet, zonder het algehele beeld aan te tasten. Misschien kan Dennis dat beschrijven.

Het anemoontje is ook van boven geflitst.

Groet,

Ron.
 

Bijlagen

  • sAnemoonvis 01.JPG
    sAnemoonvis 01.JPG
    146,8 KB · Weergaven: 27
Ron zei:
Hoi Stephan,

Het anemoontje is ook van boven geflitst.

Groet,

Ron.
Respect:goed:

Zeer mooie pic's hoor! Moet nog veel oefenen om zulke shots verkrijgen!

Welk objectief gebruik je meestal voor aquafoto's?
 
Hoi Mark,

Ik gebruik een Sigma macro 105 mm vast brandpunt of een 18-135 mm zoomlens van Nikon (erg flexibel).

Bijgaand twee plaatjes waarbij ook van boven geflitst is.

Groetjes,

Ron.
 

Bijlagen

  • Kopie (2) van smallbSeptentrionalis02.JPG
    Kopie (2) van smallbSeptentrionalis02.JPG
    146,8 KB · Weergaven: 24
  • smallZeepaard geel01.JPG
    smallZeepaard geel01.JPG
    63,4 KB · Weergaven: 25
Ron zei:
Hoi Mark,

Ik gebruik een Sigma macro 105 mm vast brandpunt of een 18-135 mm zoomlens van Nikon (erg flexibel).

Bijgaand twee plaatjes waarbij ook van boven geflitst is.

Groetjes,

Ron.
Thanks, en weer prachtige foto's!
 
Afgelopen week een Canon 1000D gekocht, voor een goede marco lens ben ik nog aan het sparen. Ooit hoop ik net zulke foto's te kunnen maken als Ron. Uw foto's zijn echt supermooi. Ik ga er vanuit dat u een externe flitser gebruikt?

Wat voor marcolensen zijn nog een beetje betaalbaar en functioneren goed?

Ben ook nog opzoek naar een cd van photoshop :D

gr,
Jochem
 

Bijlagen

  • canon_eos1000d_schuin.jpg
    canon_eos1000d_schuin.jpg
    14,3 KB · Weergaven: 298
Laatst bewerkt:
Bovenaan