Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TIPS DIGITAL FOTOGRAFEREN

Nou zeker benieuwd naar jouw ervaringen :) en foto`s
Onderstaand een van de nieuwe aanwinsten..
IMG_7643.jpg
Wat betreft onderstaand totaalbeeld....iemand nog suggestie..ik vind hem zelf niet zo mooi namelijk

IMG_7677ov.jpg
 
Ik fotografeer voornamelijk vanuit de hand, met soms een stoel of iets dergelijks als ondersteuning om trillen te minimaliseren. Zoveel mogelijk instellingen op handmatig. Sluitertijd zo kort mogelijk, bij voorkeur 1/200 en f/ afhankelijk van de dieptewerking die ik wil bereiken en het beschikbare licht. Sluitertijd kan naar beneden voor koraal en weinig bewegende dieren. Stroming/filter uit uit helpt ook een heleboel om beweging te minimaliseren. En om het makkelijker te maken, veel licht, VEEL LICHT! Voor zeeaquaria al iets minder een probleem omdat er meestal wel aardig wat licht boven zit maar zeker voor zwakbelichte aquaria een must. Sinds een paar weken heb ik een sterke flits en ben er nog mee aan het oefenen maar het doet wonderen!

DSC_0369.JPG


DSC_0372.JPG
 
Dankje! Was de eerste keer dat ik koraal fotografeerde. Heb zelf namelijk (nog) geen zeeaquarium. Meestal fotografeer ik zoetwater:
_DSC0179.JPG


DSC_0289.JPG


De lens die ik gebruikte voor het koraal was een tamron 70-300 f/4-5.6 di op een nikon d40 (die inmiddels vervangen is door een d5100:))
 
Ik vind de zee foto`s mooier maar ik ben dan ook bevooroordeeld :)
Volgens mij heb ik dezelfde lens liggen (die heb ik voor een appel en een ei gekocht omdat hij defect was en alleen handmatig te bedienen (AF werkt wel)
Dus eens kijken of dat ook gaat lukken
Ik neem aan dat je dan wel enige afstand tot de bak moet betrachten?
En inderdaad de bak zelf heet wel licht maar flitsfoto`s vnd ik wel mooier, alleen ben ik er ook van overtuigd dat de vissies het net zo leuk vinden..
 
Alleen de foto van het oranje visje is met flits genomen, de andere 3 niet. De lens heeft voordelen en nadelen. Is niet erg lichtsterk, de autofocus werkt niet best bij macro en de minimale afstand is 0,95m. Maar met statiefje of ondersteunen op een stoel en er zijn behoorlijke foto's mee te nemen. Heb er nu een setje tussenringen bijgekocht waardoor ik er nog veel meer vergroting uit kan halen maar het word wel al erg snel donker. Toch gebruik ik hem liever dan de tussenringen met bijv een 50mm want ik hoef tenminste niet op het glas te gaan zitten.

Zou ook graag zulke foto's willen maken van zeevissen en koraal maar zolang ik geen zeebak heb zullen het er niet veel worden. Hier nog 1tje dan:
photo
 
Kan geen edit-knop vinden en volgens mij werkt de foto in mijn laatste bericht niet, dus bij deze nogmaals:
DSC_0395.JPG
 
Je kunt pas bij 300 berichten editten op je eigen berichten :)
Ook een mooie foto, als je een keer in de buurt van Arnhem bent mag je best ook wat foto`s van mijn zeedieren maken hoor :)
 
Haha, bedankt voor het aanbod, lijkt me leuk en mocht ik een keer in de buurt zijn zal ik zeker even een berichtje sturen, maar ik kom daar eigenlijk zelden.

Terug on-topic: ik heb nog wel 1 tip betreft goedkope macro fotografie: tussenringen (ook wel extension tubes) Ben daar sinds kort mee aan de slag en krijg vergrotingen van meer dan 1:1, met als nadeel veel lichtverlies (wat kan worden opgevangen door flitsers). Ik ben zelf voor AF-tussenringen gegaan maar dit is eigenlijk overbodig omdat de meeste goedkopere lenzen toch dusdanig veel moeite krijgen met scherpstellen (zeker door glas) dat handmatig scherpstellen beter werkt.
Heb er nog geen foto's van zeeleven mee gemaakt dus voorbeelden kan ik nog niet geven maar ben er erg tevreden over.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan!
 
Tip: Al spelende met mijn nieuwe D5100 (en de duidelijke handleiding) ben ik vandaag achter nog een geweldige functie gekomen die ik jullie niet wou onthouden. Ik weet niet of elke camera over deze functie beschikt en als je dat wel doet is een statief ook zeker aan te raden, maar het gaat om de functie HDR. Deze is geweldig om foto's te maken van je aquarium met meubel erbij of om een foto te maken van iets wat deels overbelicht is en deels onderbelicht. De camera maakt namelijk heel kort na elkaar 2 foto's, 1 met de juiste belichting voor een felbelicht onderwerp en de tweede voor de schaduwplekken. Vervolgens wordt van beide 1 foto gemaakt en zijn dus zowel de schaduw als de felbelichte plekken goed (beter dan anders) belicht. Erg handig, hopelijk kan iemand hier iets mee!
 
HDR is ook zelf te doen als die optie niet in de software van de camera voorkomt (heeft overigens ook de voorkeur omdat je dan meer informatie hebt om mee te spelen) middels bracketing waarna je met HDR-software de foto's weer tot één kunt maken.
 
HDR is mooi, maar hoort eigenlijk uit minimaal 3 foto's te komen..

Ik vind de functie op de Nikon camera's "leuk" werken.. Maar als je zelf 10 foto's met statief maakt, en deze 0.5 stops laat schelen. Dan kun je middels wat software (een avond leren) een veel beter resultaat krijgen.. En dan echt VEEL beter.

Check eventueel hier voor meer info. De eerste pagina van dat topic heeft een introductie.

Wellicht kun je beginnen met ToneMapping.. en dan opbouwen naar HDR om het concept te begrijpen.
 
World Citizen zei:
HDR is mooi, maar hoort eigenlijk uit minimaal 3 foto's te komen..

Ik vind de functie op de Nikon camera's "leuk" werken.. Maar als je zelf 10 foto's met statief maakt, en deze 0.5 stops laat schelen. Dan kun je middels wat software (een avond leren) een veel beter resultaat krijgen.. En dan echt VEEL beter.

Check eventueel hier voor meer info. De eerste pagina van dat topic heeft een introductie.

Wellicht kun je beginnen met ToneMapping.. en dan opbouwen naar HDR om het concept te begrijpen.

Maar dat gaat natuurlijk niet werken met bewegende onderwerpen...
 
Dus HDR is leuk voor je totaal aquarium foto's... niet voor closeups.
Maar dat zei Yo-han al...
Dan nog zul je de vissen zien bewegen. Maar dat is ook bij 2 foto's naar HDR

Het gaat Yo-han volgens mij om een foto van aquarium en meubel, en dan beide goed uitgelicht krijgen. Dat kan je ook oplossen met een flitser ;)
 
Het gaat Yo-han volgens mij om een foto van aquarium en meubel, en dan beide goed uitgelicht krijgen. Dat kan je ook oplossen met een flitser ;)

Ja dat bedoelde ik.. bak+meubel. sry

Met flits krijg je toch weer reflectie.. en ik vind met flits zelden mooi.. Een goede flitser is erg duur.. die inbouw flitsers in SLR camera's gebruik ik nooit.
 
Ja dat bedoelde ik.. bak+meubel. sry

Met flits krijg je toch weer reflectie.. en ik vind met flits zelden mooi.. Een goede flitser is erg duur.. die inbouw flitsers in SLR camera's gebruik ik nooit.

Een goeie flitser is zijn geld zeker waard ;-) Alleen al omdat je dan het flistlicht omhoog kan richten, waardoor je een mooi uitgelichte foto kan krijgen van aquarium en meubel, zonder reflecties.

Maar ook voor de ingebouwde flitsers zijn wel reflectoren verkrijgbaar, of te maken van een A4-tje ...
 
Een goeie flitser is zijn geld zeker waard ;-) Alleen al omdat je dan het flistlicht omhoog kan richten, waardoor je een mooi uitgelichte foto kan krijgen van aquarium en meubel, zonder reflecties.

Maar ook voor de ingebouwde flitsers zijn wel reflectoren verkrijgbaar, of te maken van een A4-tje ...

Wat ook helpt is je witbalans afstellen op iets wits in het water. Ik heb van die witbalans plaatjes gekocht, en die zet ik altijd in de bak. Daar stel ik dan het wit op af, en dan krijg je minder snel blauwe foto's, en zijn de kleuren echter.
Ik kan op het werk echt flitsers op statief meenemen. Dat probeer ik wel eens.. kijken of dat beter werkt.
 
voor mijn nieuwe foto's die ik hier niet kan uploaden... god mag weten waarom.... gebruik ik tegenwoordig een nikon coolpix p510.... en zet die dan op SCHEMERING stand... mooi effect.. vooral omdat de kleuren echt zijn... en niet bruin of geel worden... iemand die een voorbeeld wilt zien... (sluitertijd enzo was niet goed maar de kleuren vind ik zeer belangrijk) kijk dan op mijn facebook.. jean-paul van den berghen.....

m.v.g.
 
Bedoel je deze Jean-paul ?


Even van je facebook geplukt ;)
 

Bijlagen

  • ImageUploadedByTapatalk HD1342979522.154667.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1342979522.154667.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Bovenaan