Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

TIPS DIGITAL FOTOGRAFEREN

Peter

Administrator
Ik heb er maar een nieuwe topic geopend.

Deze topic is bedoeld voor vragen en tips voor het maken van de beste aquariumopnames met een digitale camera

Ik hoop dat hier uitsluitend serieuze dingen gepost worden !!!!!
 
Ik zal er dan ook maar beginnen

Net ff een foto van mijn sterrenoogst gemaakt

Deze opname heb ik met mijn Canon A80 (vrij uit de hand) in de macrostand opgenomen.

Zoals te zien is, zit er wat bewegingsonscherpte in, het is dan ook aan te bevelen om macro foto's of foto's die ingezoomd worden, met gebruikmaking van een statief op te nemen !!


 

Bijlagen

  • Oogst.jpg
    Oogst.jpg
    379 KB · Weergaven: 212
Wat ik tot nu toe heb gemerkt bij het fotograferen van dingen ín het aquarium:

1: gebruik een statief of iets anders waar de camera stil op kan staan. Het meeste leven in het aquarium beweegt zo snel dat je een erg korte sluitertijd moet hebben.

2: gebruik dan dus ook een korte sluitertijd bij het maken van foto's in goede verlichting. Voor nachtverlichting kan je juist weer een iets langere sluitertijd gebruiken met een hogere ISO waarde.

3: Als het mogelijk is op het toestel waarmee je foto's maakt speel dan veel met de instellingen in plaats van de standaard standen van het toestel. De meeste (compact) camera's zijn met de standaardinstelling niet heel makkelijk om te gebruiken voor het aquarium in de macro stand. Ik heb als richtlijn persoonlijk een groot diafragma (achtergrond onscherp want die doet er niet toe), korte sluitertijd(scherper) met een lage ISO (100) met 8x39 watt verlichting. Hiermee haal ik redelijke resultaten.
 
Jorick zei:
3: Als het mogelijk is op het toestel waarmee je foto's maakt speel dan veel met de instellingen in plaats van de standaard standen van het toestel. De meeste (compact) camera's zijn met de standaardinstelling niet heel makkelijk om te gebruiken voor het aquarium in de macro stand. Ik heb als richtlijn persoonlijk een groot diafragma (achtergrond onscherp want die doet er niet toe), korte sluitertijd(scherper) met een lage ISO (100) met 8x39 watt verlichting. Hiermee haal ik redelijke resultaten.
Hoi Jorick,

Zou je dit nog is wat meer kunnen toelichten?

Was is een groot diafragma? (waarde)
Korte sluitertijd (Wat is kort?)

Bedankt!
 
Niet onbelangrijk,
Stel je witbalans goed in.
Een indirecte flits (met zo'n losse flitser) is beter, probeer een beetje boven het dier te komen, geeft een natuurlijkere schaduwwerking.
Tip die ik hoorde, was dat je de flits moest instellen dat ie op t laatste moment flitst. (geen idee hoe dat werkt/moet, mijn camera ondersteunt dat niet)
Als je de mogelijkheid hebt, schiet dan in RAW ipv JPG. Op die manier heb je de mogelijkheid de foto makkelijker bij te werken via bv Photoshop. (niet de kleuren verbeteren/verdraaien, maar de witbalans en de scherptediepte)
 
1. Altijd op statief
2. Macrostand
3. Witbalans
4. ZELFONTSPANNER GEBRUIKEN, bijv. 2 seconden
Je kan dan alles loslaten en daardoor krijg je geen bewegingsonscherpte

Succes ermee.
 
Laatst bewerkt:
Peter_O zei:
4. ZELFONTSPANNER GEBRUIKEN, bijv. 2 seconden
Je kan dan alles loslaten en daardoor krijg je geen bewegingsonscherpte
Kijk dat vind ik nu een goede tip. Simpel maar doeltreffend. Thanx :goed:
 
Edwin.Dekker zei:
Kijk dat vind ik nu een goede tip. Simpel maar doeltreffend. Thanx :goed:
Dank je.

De fotos worden gemaakt met een simpele Compact Canon A95
 
Foto met Canon compact powerShot A540 genomen.

De kleuren vloeien wat uit vind ik.

Groeten
Dolf
 

Bijlagen

  • Kopie van IMG_1021.JPG1.JPG
    Kopie van IMG_1021.JPG1.JPG
    141,4 KB · Weergaven: 163
Wie gebruikt de Canon S30?
Ik krijg met dat ding geen enkele fatsoenlijke foto's gemaakt.
Het ligt natuurlijk meer aan mij dan aan de camera:D .
Als er andere mensen zijn die deze camera gebruiken hoor ik graag welke instellingen zij gebruiken:goed: .
 
Wat mankeert er dan aan de foto's ?

Kun je een voorbeeldfoto plaatsen ?

Heb jij wel eens foto's in de RAW-opnamemodus gemaakt waarbij geen verlies aan beeldkwaliteit optreedt?
 
Laatst bewerkt:
Toch wel weinig actie hier :rolleyes:

Maar had eigenlijk ook niets anders verwacht ;)
 
Peter zei:
Toch wel weinig actie hier :rolleyes:

Maar had eigenlijk ook niets anders verwacht ;)
Beetje flauw, en ook onterecht. Zelf heb ik al veel gehad aan de tips hier, met name de 2 links waren heel verhelderend. Wellicht (nog) geen high-volume topic maar wat er in staat is IMHO erg bruikbaar. Ik ben in ieder geval om als ik mijn D80 wat beter onder de knie heb hier mijn bevindingen te posten. Geef het topic een kans!
 
is ook niet zo makkelijk meer Peter in het digitale tijdperk om uitleg te geven,vraag aan honderd mensen voor wat de knopjes en toetsen dienen op hun camera en denk dat er maar weinig zijn die je het correcte antwoord kunnen geven,hoe wil je dan iets uitleggen,iedere digitale camera is uitgerust met zovele futures dat dit bijna onmogelijk is,heb onlangs een half uur aan een vriend zijn camera gewerkt zodat het ding weer bruikbaar werd,had zoveel instellingen veranderd zodat hij nog geen simpele foto meer kon nemen.je begrijpt wel wat ik wil zeggen,zou zeggen lees de gebruiksaanwijziging en oefen,koop een boekje met de basisbeginselen.
Peter zei:
Toch wel weinig actie hier :rolleyes:

Maar had eigenlijk ook niets anders verwacht ;)
 
Bovenaan