Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fytoplankton kweken

ik heb ook diverse pokon en andere merken plant voedingen gebruikt. Het nadeel van pokon is dat je een enorme hoeveelheid witte gelei achtige bezinksel krijg op de bodem. Tevens moet je best veel doseren om echt effect te zien. tenminste als je echt een "diepgroene kleur" wilt hebben.
Aan doorzichtige groene kweken heb ik niks. Bij mij moet het zo groen zijn dat je amper de lichtbundel door een cola fles ziet. dan heb je pas een echt geconcentreerd cultuur. Anders moet je gewoon teveel sjouwen en schenken met water bij het voeren van brachio en ander zaken.

het beste resultaat had ik nog met pokon orchidee. Nog steeds witte bezinksel op de bodem, maar wel op z'n minst de helf minder.
Dit is op te lossen door steeds de fyto na een dag max. 2 over te gieten naar een andere fles/bak (zonder bezinksel), anders loop je de risico dat de boel instort en er alleen een heldere vloeistof overblijft met witte prut op de bodem.
 
nu ff grotendeels door gelezen.
maar ik ken nergens vind hoeveel uur je per dag je de lamp bij de phyto aan moeten hebben per dag.
is dat de gehele dag (24 uur) of moet hij ook zoveel uur per dag uit?
 
met 1 ml per dag per 10 liter water kun je een heel erg donkergroene cultuur phyto maken! Laat een cultuur nooit te lang groeien, als het echt donkergroen word kan het snel instortten.
 
Bij mij gaat het trouwens prima.
Ik ben beginnen met anderhalve liter, en heb nu inmiddels zo'n 30 liter donker groen spul.

Geen last van witte neerslag van de pokon.
 
Bij mij gaat het trouwens prima.
Ik ben beginnen met anderhalve liter, en heb nu inmiddels zo'n 30 liter donker groen spul.

Geen last van witte neerslag van de pokon.


das mooi om te horen:rolleyes:;)

maar van de witte neerslag heb ik op het moment wel een beetje last van.
Gewoon minder pokon toevoegen??
 
Wat ik er mee doe...
Een liter per dag in het aquarium doen...

Ik geef iedere week 10 druppels pokon op die 30 liter.
Aron, JIJ weet wat ik van je heb overgenomen, dit is het nu geworden...
3 weekjes bezig ofzo?
 

Bijlagen

  • plankton.jpg
    plankton.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
maar van de witte neerslag heb ik op het moment wel een beetje last van.

In dit geval zou ik het schone plankton afzuigen en daarna de kweek reactor ontsmetten om hierna met een schone kweek verder te gaan

 
Het enige witte bij mij is het uiteinde van het verwarmings element.

Verdere info:
Glazen vaas: Ongeveer 65 cm hoog, diameter boven: 25cm
Lamp: 23 watt spaarlamp 6500K (125watt) 19 uur per dag aan
Verwarming: 100 watt houd het water op 23 graden
Beluchting apparaat: 80L per uur voledig open
Zoutgehalte: 1.023
Nitraat: Tussen de 50 en 100ppm
Voeding: Iedere week 10 druppels pokon
 
Wat ik er mee doe...
Een liter per dag in het aquarium doen...

Ik geef iedere week 10 druppels pokon op die 30 liter.
Aron, JIJ weet wat ik van je heb overgenomen, dit is het nu geworden...
3 weekjes bezig ofzo?
Wat is het argument om fytoplankton in de bak te doseren ,het no3 en fosphaat gehalte stijgen en de bak word mi onnodig belast ,branchonius kweek en dosering lijkt mij zinvoller ,er zijn maar weinig phyto etende koralen ,zelf de meest volle acro bakken word niets gedoseert behoudens sporenelementen
 
Dus het wordt inderdaad opgenomen door koraal, ze groeien er door, alleen krijgen ze minder kleur.Dan komt nu de discussie: is fel gekleurd koraal natuurlijk? Hebben deze niet gewoon TEWEINIG voer ter beschikking?
 
Wat is het argument om fytoplankton in de bak te doseren ,het no3 en fosphaat gehalte stijgen en de bak word mi onnodig belast ,branchonius kweek en dosering lijkt mij zinvoller ,er zijn maar weinig phyto etende koralen ,zelf de meest volle acro bakken word niets gedoseert behoudens sporenelementen

In het geval dat het plankton inclusieve het kweekwater wordt toegevoegd, heb je gelijk.

Trouwens, Brachionus (zo heet het beestje) kweekwater is nog vele malen vuiler dan het kweekwater van Fytoplankton.

Tot slot nog het volgende.

Er zijn meer organismen behalve steenkoralen die zowel plantaardig als ook dierlijk plankton weten te waarderen, denk bijvoorbeeld aan gorgonen, sponsen en nog vele meer.

 
Laatst bewerkt:
Als dat zo zou zijn waren een hoop niet houdbare dieren nu wel houdbaar .Echter is dit niet het geval gorgonen eten dierlijk plankton en gen zweefalgen
Ik maak uit de posts op dat er wel degenlijk kweekwater (zelfs 1 liter!! ) zo in de bak gekiepert word dws de ongebruikte zooi uit de pokon ook ik ben van mening dat fyto geen zin heeft om toe te voegen aan het aquarium ,hooguit als voedingstof voor andere organismen ,die zich vervolgens explosief vermeerderen en daerhalve als voeding dienen
In het geval dat het plankton inclusieve het kweekwater wordt toegevoegd, heb je gelijk.

Trouwens, Brachionus (zo heet het beestje) kweekwater is nog vele malen vuiler dan het kweekwater van Fytoplankton.

Tot slot nog het volgende.

Er zijn meer organismen behalve steenkoralen die zowel plantaardig als ook dierlijk plankton weten te waarderen, denk bijvoorbeeld aan gorgonen, sponsen en nog vele meer.
 
Als dat zo zou zijn waren een hoop niet houdbare dieren nu wel houdbaar

Inderdaad

Maar waarom zijn ze zo genaamd niet houdbaar ?

Een hele boel "onhoudbare" dieren zijn niet houdbaar en o.a. door gebrek aan het juiste voedsel in onze steriele huiskamer aquaria.

Door het toedienen van div soorten plankton ben je in staat om bepaalde vissoorten te kweken of jonge vis en garnalen larven die in hun beginstadium afhankelijk zijn van plankton om te kunnen overleven.

Er zijn reden zat om plankton te kweken, het is maar net waar je het voor wilt gebruiken.

Wil je dieren in een speciaalbak houden die licht onafhankelijk zijn en bijgevoerd moeten worden, is een kweek van plankton een absolute must

En nu ga ik ...


 

Bijlagen

  • firewrk3.gif
    firewrk3.gif
    36,2 KB · Weergaven: 660
  • SantaClaus_Champagne.GIF
    SantaClaus_Champagne.GIF
    44,2 KB · Weergaven: 661
Laatst bewerkt:
Allereerste een gezonde kater en een gelukkig nieuwjaar voor iederen .


Deze discussie gaat niet goed ,het ging over fyto! en nu begin je opeens over diverse soorten ,zoals ik al eerder schreef heeft mi fyto geen of nagenoeg geen effect behoudens toevoegen van no3 en fosfaat en weet ik wat voor zooi meer ,zoöplankton darentegen wel ,ook jonge vissen eten geen fyto
Inderdaad

Maar waarom zijn ze zo genaamd niet houdbaar ?

Een hele boel "onhoudbare" dieren zijn niet houdbaar en o.a. door gebrek aan het juiste voedsel in onze steriele huiskamer aquaria.

Door het toedienen van div soorten plankton ben je in staat om bepaalde vissoorten te kweken of jonge vis en garnalen larven die in hun beginstadium afhankelijk zijn van plankton om te kunnen overleven.

Er zijn reden zat om plankton te kweken, het is maar net waar je het voor wilt gebruiken.

Wil je dieren in een speciaalbak houden die licht onafhankelijk zijn en bijgevoerd moeten worden, is een kweek van plankton een absolute must

En nu ga ik ...
 
Ook de beste wensen.:)
Vraagje tussendoor...
Is zooplankton hetzelfde als branchionus???
Branchionus eet fytoplankton.
Dan komt de zooi toch ook in de bak???:confused:
 
Ook de beste wensen.:)
Vraagje tussendoor...
Is zooplankton hetzelfde als branchionus???
Branchionus eet fytoplankton.
Dan komt de zooi toch ook in de bak???:confused:
ja, branchonius is een zoö planktonsoort en kan dmv een zeef gescheiden worden waardoor er bijna geen kweekwater in de bak hoeft te komen
 
Bovenaan