Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fytoplankton kweken

Bedankt...
Nog één vraagje.
Ik heb mijn kweek opgestart met gebruikt aquariumwater.
Ik voer hierin regelmatig diepvries microplankton.
Kan het zijn dat hier brachonius in zit, wat weer tot leven komt?
Dat zou verklaren dat mijn eerst kweek niet groen wordt...:(
 
-hoe geconcentreerder het wordt, hoe donkerder de kleur groen is neem ik aan toch?

Inderdaad Marjan

Als het optimaal geconcentreerd is, zie je een donkergroene kleur

-en als het dan zo geconcentreerd is, dan moet ik dus gaan aanvullen met nieuw zeewater?

Klopt, je kunt het aanvullen met vers zout water dat bij voorkeur is aangemaakt met leidingwater

-blijft het als alles goed gaat, dus gewoon houdbaar en kan je dit dan eindeloos herhalen zolang er geen vervuiling bij optreed?

Het gaat doorgaans goed als je maar zo steriel mogelijk werkte, dus geen spullen gebruikt die ook voor andere dingen gaat gebruiken

O toch nog tweetal vragen:

hoeveel zou ik mogen geven in een 11 liter nano met een behoorlijk grote bezetting aan koralen (vnl lps)? Ik heb namelijk geen idee hoe je nou moet uitvinden wat een juiste dosering kan zijn.

Kan ik niets over zeggen Marjan

Dit is o.a. ook afhankelijk van het aantal consumenten, zelf gebruik ik een liter op 1200 liter aquarium water


-@ Peter: wanneer het water vervuild raakt met zweefalg, dan zie ik dus andere deeltjes zweven en is het water niet alleen meer groen? Bedoel je dat met het herkennen van van mogelijk zweefalg, dat het duidelijkere zichtbare deeltjes dan zijn?
.

Het water blijft nog een bepaalde tijd groen, in het geval dat je er vaste partikels in de kweek ziet, is er sprake van een vervuiling
 
Laatst bewerkt:
Nou helemaal duidelijk zo.
Ik ga het proberen allemaal en ik zal met hele kleine doseringen in de nano beginnen, zodat ik een beetje kan gaan inschatten hoeveel het moet gaan worden.
 
Dit is nou een leerzaam topic.
Ik ga eerst eens berekenen wat ik allemaal nodig heb voor mijn nano en dan gaan we verder.
Wel 1 vraag: Ik lees dat Fungia's meer open gaan staan? Fungia's leven naar mijn info voor 80% licht en de resterende 20% aan grof voedsel (denk aan hun mond) Hoe kan de Fyto er dan voor zorgen dat ze meer open gaan staan???

Sebas
 
Ik vindt het ook een leerzaam topic.

Maar wat ik nergens lees is of je verschil aan de koralen ziet.
Staan de koralen er beter bij met de plankton?

mvgr
twan
 
Bedoel je 'ergens' op die site of de betreffende link op die pagina? Want die link werkt namelijk niet voor iedereen...
 
Greetings from Amsterdam,

The use of plant food as fertilizer for your phytoplankton is not good for the culture in the long run. It is better that you use one that is made for the phytoplankton based on GUILLARD F/2 FORMULATION. It is a fertilizer design for growing phytoplankton.

Listed below are some resources:

www.florida-aqua-farms.com They wrote the Plankton Culture Manual. It tells you everything you need to know about culturing phytoplankton, artemia, copepods, rotifers & so on. Tells you different ways of setting up a system. It also explains why houseplant fertilizer is not a good source of nutrition for the phytoplankton.

www.zmsystems.co.uk They carry some products from Florida aqua farm.

www.seahorsemania.eu They carry PURE Cultures & starter copepod cultures.

www.cleartides.com They are out of the UK. I bought the 10liter Plankton Reactor from them. Nice design, but needs an extra leg on the stand. They are willing to make items it your speciation. You need to buy an arcadia Ultra seal controller to run your light. The bulb goes into the tube in the middle of the reactor. You get 360degree of lighting. I also bought a 10liter reactor that I am using as an H. reidi hatchery. Too early to tell if it will work or not, lost the fry’s on my error/mistakes. I would rather see to more support legs on this design.

www.seahorsesource.com They carry hobbyist size products of rotifers & brine/artemia enrichment products like AlgaMac-3050, NatuRose®, decapsulated Artemia Cysts & 250ml of pure starter cultures. (I will be ordering from them in January if anyone wants to add something to the order.)


Side note: You can put the brine shrimp/artemia after they hatched in a container with phytoplankton. They will feed off the phyto until you need to use them. You will notice the water clearing up, just remove some of the water and replace it with fresh phytoplankton. You will also notice that the shrimp will be greenish in color from the phytoplankton. Just run an airline in the greenwater for movement & 02 exchange.

Kind Regards,

Tim
 
Thank you for this information!
It keeps us reading and reading and finally (hopefully) learning ;).
 
Misschien nog een gevolg van de hackers (dat waren zij toch die daar last van hadden meen ik?).
 
Apart, mijn handelaar in duitsland adviseerde mij pokon voor cactussen.
Bedankt, ga ik morgen meteen naar het tuincentrum...:)

Hoi Alberto,
Ik had begrepen dat je pokon moet nemen waar geen koper in zit.
Welke dat is weet ik ook niet.:p
 
Ook ik kweek al weer een tijdje phyto op de vensterbank met alleen wat luchtbellen om het water in beweging te houden. Tot op heden heb ik daar gewoon Pokon groene planten voor gebruikt zonder enig probleem en het ziet groen van de phyto.

Toen ik op zoek was naar een opstart kweek kreeg ik als eerste een reactie van een commerciele kweker maar die zat wel wat ver weg en kon niet per post versturen. Ik kon er wel aardig wat vragen en stellen en die vertelde dat Pokon geen nadelige gevolgen zou moeten hebben aangezien hier ook gewoon de sporenelementen (dat is inclusief koper) in de juiste verhoudingen inzitten voor planten/algen (zijn m.n. nodig voor het aanmaken van het bladgroen). Hij gaf wel aan dat de NP verhouding in deze meststoffen echter niet optimaal zijn en dat zij daarom gebruik maken van Walne's medium (F2 zou het alternatief zijn), waarvan hier het recept is te vinden: http://www.ccap.ac.uk/media/recipes/Walnes.htm.

Omdat deze ingredienten niet allemaal even gemakkelijk/goedkoop zijn te verkrijgen (in de kleine hoeveelheden die nodig zouden zijn voor de hobby kweker) experimenteer ik op dit moment met de Pokon aangevuld met de Natriumnitraat en Natriumdiwaterstoffosfaat uit dit recept om de NP verhoudingen omhoog te brengen. Dit loopt pas 1 week dus kan nog niet zeggen of dit beter/slechter werkt.
 
Here are a couple of pictures of my cultures. You will notice the difference color stages.
 

Bijlagen

  • Baby Zots 209.jpg
    Baby Zots 209.jpg
    40,1 KB · Weergaven: 80
  • Baby Zots 170.jpg
    Baby Zots 170.jpg
    38,8 KB · Weergaven: 68
Even voor de mensen die nitraat willen kopen. Ik verkoop het particulier via mijn website; maar aangezien ik geen sponsor ben mag ik deze denk ik niet vernoemen. 250 gram kost €2,50. 100 gram kost €1,00. Ook staat op mijn website een calculator waarmee je de stockoplossing kunt berekenen.

Daarnaast even de opmerking; in easycarbo zit geen nitraat. In "nitro" van easylife weer wel maar dat is vele malen duurder dan het zelf aanmengen.
 
Ok, het is besmettelijk, dus ik begin er ook maar mee.

Net een grote vaas gehaald bij de lokale bloemenwinkel.
De rest heb ik al, (op een startcultuur na) dus ik kan van start....

Maar.
Hoe krijgen jullie een nitraat van 50 tot 80 in jullie water?
Zout aanmaken met leidingwater levert hier een nitraat van 5 op.

Er zijn diverse middeltjes voor, maar ik kan hier aan Natrium Nitraat komen.
Kan ik het daar mee verhogen, en zo ja, ik las dat het nitraat verbruikt wordt.
Kan ik het ook blijven toevoegen na gelang de kweek duurt?
 
Ok, inmiddels heb ik begrepen dat het nitraat in het voedsel zit.
Dus dat is opgehelderd.

Ik wil graag nog wel even terug komen op het verhaal van Peter, dat de speciale voeding veel beter geschikt zou zijn als pokon.

In post 58 heeft Peter een label ingescanned van de speciale voeding, en pokon zou hier ernstig van afwijken zodat hij daar ongeveer 5x zoveel van zou moeten doseren voor het zelfde resultaat.

Nu heb ik mijn pokon fles eens bekeken, en dat ingescande label, en snap er geen hout meer van.

In pokon zit MEER nitraat (1% meer)
MINDER Fosforzuuranhydride (3% minder)
MINDER Kaliumoxide (1% minder)

Voor de rest is pokon IDENTIEK aan het speciale voer.

Waarom zou hier dan ongeveer 5x zoveel van toegevoegd moeten worden als het echte voer? Met het gevaar dat je over doseert qua overige elementen.

Het oranje plaatje is geleend uit post 58.
 

Bijlagen

  • Pokon.jpg
    Pokon.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 40
  • pokon1.jpg
    pokon1.jpg
    208,5 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Bovenaan