Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fytoplankton kweken

Ben zei:
Hoi Peter,

Hoelang kan je zo'n back-up bewaren in de koelkast?

Gr. Ben
Ik zou het niet in de koelkast bewaren, dit kun je wel met Brachionus doen.

Ik behandel mijn back up net zo als de hoofdkweek.

Er komt een ml per liter voeding in de colafles en zet het overdag gewoon in de zon

Naast fytoplankton kweek ik ook nog Brachionus (zooplankton) en deze wederom worden dagelijks gevoed met fytoplankton.

Daarnaast gaat er dagelijks ca een liter fyto mijn bak in, dus ik heb een aardig verbruik.

Mijn 3 reactors zijn samengesteld uit

  • Fytoplankton kweek reactor
  • Brachionus kweek reactor
  • Artemia kweek reactor
Zowel Brachionus als ook mijn Artemia worden met Fytoplankton gevoed.

Brachionus filtreer ik met koffie filterzakjes uit het kweekwater, dit omdat het kweekwater van Brachionus toch wel aardig belast is.
 
RoGi zei:
Hier zijn ook brachionus zeefjes voor (met doek <40 mu), kosten maar een paar euro.

Kun je ook nog gewoon koffie blijven zetten !!!...:D :goed:
Heb jij een adres voor mij ? (pb)

Ik ben namelijk verzot op koffie :D
 
Ik ben sinds kort ook aan de slag met phyto. Ik voeg nu per dag 1,5 liter aan het aquarium toe en ik heb ook het idee dat de fungia's voller staan. Ook de tridacna's lijken er goed op te reageren. ( staan meer open )


Ik heb ook een start cultuur brachionus besteld.


Peter, wat betreft het voeden van de artemia : is het niet zo dat de voedings waarde van de artemia omlaag gaat naamate de artemia gaat groeien. Ik was in de veronderstelling dat alleen de pas uitgekomen artemia voldoende voedings waarde had ?
 
jwre zei:
Peter, wat betreft het voeden van de artemia : is het niet zo dat de voedings waarde van de artemia omlaag gaat naamate de artemia gaat groeien. Ik was in de veronderstelling dat alleen de pas uitgekomen artemia voldoende voedings waarde had ?
Dat is correct

Ik voer Artemia dan ook voornamelijk om het jachtinstinct van de vissen aan te wakkeren.

In hoeverre fytoplankton eventueel invloed op de voedingswaarde van Artemia heeft, weet ik ook niet
 
jwre zei:
Ik ben sinds kort ook aan de slag met phyto. Ik voeg nu per dag 1,5 liter aan het aquarium toe en ik heb ook het idee dat de fungia's voller staan. Ook de tridacna's lijken er goed op te reageren. ( staan meer open )


Ik heb ook een start cultuur brachionus besteld.


Peter, wat betreft het voeden van de artemia : is het niet zo dat de voedings waarde van de artemia omlaag gaat naamate de artemia gaat groeien. Ik was in de veronderstelling dat alleen de pas uitgekomen artemia voldoende voedings waarde had ?
jwre je kan je artemia gewoon verijken dan heb je zwemende vitamine bometjes ze eten namelijk ales wat voor hun bek komt en er in past
 
Peter, zou je mij kunnen vertellen waar je de startcultuur brachionus vandaan hebt (eventueel via pb)?Alvast bedankt!
 
pininfarina zei:
jwre je kan je artemia gewoon verijken dan heb je zwemende vitamine bometjes ze eten namelijk ales wat voor hun bek komt en er in past
Wat ik had begrepen is dat je pas uitgekomen artemia binnen 24 uur moet gebruiken als voer omdat anders de voedings waarde van de diertjes sterk achter uitgaat. Is het zo dat als je ze meteen phyto voert de voedings waarde wel gehandhaaft blijft en ze dus langer bewaard kunnen worden ?
 
stephen75 zei:
Peter, zou je mij kunnen vertellen waar je de startcultuur brachionus vandaan hebt (eventueel via pb)?Alvast bedankt!
Hoi Stephen,

Als je wil, kan je een startcultuur bij mij komen halen.

Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met de kweek van fyto- en zoöplankton. Sinds een aantal maanden heb ik de kweek goed in de vingers en beschik ik over een vrijwel continu aanbod van Brachionus (gemiddeld 3 liter per dag).

In de informatie op internet over planktonkweken wordt aangegeven dat goed reinigen van de reactoren noodzakelijk is. Sinds een paar maanden ga ik een stapje verder en desinfecteer ik ook met Chemipro Oxi, dat is een desinfectiemiddel voor bierbrouwen en wijnmaken op basis van actieve zuurstof. Hierdoor blijven mijn kweken een stuk langer stabiel.

Groeten, Morris
 
Maar hoe komen wij, in het zuiden van het land, aan een fytoplankton startcultuur?
 
Minx zei:
Maar hoe komen wij, in het zuiden van het land, aan een fytoplankton startcultuur?
Volgens mij is dat niet zo heel moeilijk hoor. :) Er zit een sponsor in Putte (NB) die in ieder geval het gebruik van plankton promoot en bij mijn weten altijd Nannochloropsis heeft.

Maar waar precies in het zuiden, Minx? Als Putte of Wageningen te ver weg zijn is er misschien nog wel wat anders te regelen. Aangezien ikzelf ook oorspronkelijk uit "het zuiden" kom en er dus nog wel eens kom.

Groeten, Morris
 
Tsja, wie zou er nog meer in het zuiden zitten, ik heb wel een idee...;) :D :goed:

En ik ben ook op het gebied van brachionuskweek ergens achter gekomen, ik heb nl. 3 maanden geleden een emmer met afval water en brachionus erin gewoon buiten gezet....en wat schetst mijn verbazing vollop brachionus. Het enige wat ik deed was voeren met phytoplankton en selco (MWS).

En om de zoveel tijd gaat de phytoplankton kapot, in mijn ogen is het veel simpeler om dus ook periodiek opnieuw te starten dan om te ontsmetten en verversen.
 
Minx zei:
Maar hoe komen wij, in het zuiden van het land, aan een fytoplankton startcultuur?
Gewoon een liter of zoiets in bijvoorbeeld een colafles en opsturen
 
Morris zei:
Volgens mij is dat niet zo heel moeilijk hoor. :) Er zit een sponsor in Putte (NB) die in ieder geval het gebruik van plankton promoot en bij mijn weten altijd Nannochloropsis heeft.

Maar waar precies in het zuiden, Minx? Als Putte of Wageningen te ver weg zijn is er misschien nog wel wat anders te regelen. Aangezien ikzelf ook oorspronkelijk uit "het zuiden" kom en er dus nog wel eens kom.

Groeten, Morris
Ah, dus MWS heeft het wél? Super! Daar kom ik HEEL graag. Thnx...
 
jwre zei:
Wat ik had begrepen is dat je pas uitgekomen artemia binnen 24 uur moet gebruiken als voer omdat anders de voedings waarde van de diertjes sterk achter uitgaat. Is het zo dat als je ze meteen phyto voert de voedings waarde wel gehandhaaft blijft en ze dus langer bewaard kunnen worden ?
artemia eet de erste 24 uur nog niet daar na kan je ze verijken met phyto of selco is ook een heel goed verijkings midel met phyto kan je ze zelfs groot krijgen en dus lang bewaaren
 
pininfarina zei:
artemia eet de erste 24 uur nog niet daar na kan je ze verijken met phyto of selco is ook een heel goed verijkings midel met phyto kan je ze zelfs groot krijgen en dus lang bewaaren
Ok dat begrijp ik maar is de voedings waarde dan nog gelijk aan pas uitgekomen artemia ?
 
jwre zei:
Ok dat begrijp ik maar is de voedings waarde dan nog gelijk aan pas uitgekomen artemia ?
als het goed is is de voedings waarden hooger en je weet wat er in zit selco is een goed merk
 
mischien iets off topic

maar ik heb begrepen dat je fytoplankton nooit in je aquarium mag gooien als voeding, voor je het weet staat je bak er groen bij,

is dit een correct verhaal wat mij verteld is ?????????

gr

mark
 
Bovenaan