Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fytoplankton kweken

Peter

Administrator
De kweek van het fytoplankton (Nannochloropsis salina) verloopt voorspoedig

Sinds kort voeg ik dagelijks een liter plankton aan het aquariumwater toe

Tevens voer ik ook de artemia kweek ermee


 

Bijlagen

  • Plankton.jpg
    Plankton.jpg
    273,5 KB · Weergaven: 150
  • Plank.jpg
    Plank.jpg
    217 KB · Weergaven: 160
Zie je veel verschil aan de koralen nu je het toevoegd? Groei? Kleur?

Lijkt me wel interresant om dat zo te kweken, vergt het veel moeite en ervaring of is het vrij makkelijk om ermee te beginnen ?
 
Mathijs zei:
Zie je veel verschil aan de koralen nu je het toevoegd? Groei? Kleur?

Lijkt me wel interresant om dat zo te kweken, vergt het veel moeite en ervaring of is het vrij makkelijk om ermee te beginnen ?
Ik kan er nog niets over vertellen, ik ben er vrijdag pas met het toevoegen begonnen.

Wat mij wel opvalt is, dat mijn fungia veel verder openstaat.

Het kweken van fytoplankton stelt echt niets voor, je kunt het zelf in (meerdere) colaflessen kweken als je niets anders hebt.

Het enige war je op moet letten is, je benodigd vers aangemaakt zeewater met een beetje nitraat erin, dus het water gewoon aanmaken met leidingwater.

Daarnaast moet je voor een lichtbron zorgen en er op letten dat de temperatuur bij voorkeur niet onder de 20 graden C daalt.

Ook is het aan te bevelen om de kweek een beetje te beluchten zodat het water een beetje in beweging blijft, dan weet je zeker dat de hele cultuur gelijkmatig belicht wordt
 
is hiervan ergens een complete duidelijke uitleg over.van hoe het precies in zijn werk gaat en met wat voor waardes voor het water
Peter zei:
Ik kan er nog niets over vertellen, ik ben er vrijdag pas met het toevoegen begonnen.

Wat mij wel opvalt is, dat mijn fungia veel verder openstaat.

Het kweken van fytoplankton stelt echt niets voor, je kunt het zelf in (meerdere) colaflessen kweken als je niets anders hebt.

Het enige war je op moet letten is, je benodigd vers aangemaakt zeewater met een beetje nitraat erin, dus het water gewoon aanmaken met leidingwater.

Daarnaast moet je voor een lichtbron zorgen en er op letten dat de temperatuur bij voorkeur niet onder de 20 graden C daalt.

Ook is het aan te bevelen om de kweek een beetje te beluchten zodat het water een beetje in beweging blijft, dan weet je zeker dat de hele cultuur gelijkmatig wordt belicht
 
Kun je die liter zo in je aquarium doen?

Met nitraat en al? Of filter je het eerst en zo ja, door wat voor soort filter?

Jaap
 
'Sinds kort voeg dagelijks een liter plankton aan het aquariumwater toe'

Ik heb dit ook gedaan, weliswaar in mijn paardenverblijf met als resultaat dat de phytoplankton zich direct ging vermenigvuldigen dat de hele bak binnen 3 dagen groen werd. Ik kon mijn zeepaarden niet meer zien.

Dus ik adviseer om ook brachionus toe te voegen die er in ieder geval voor zorgt dat de phyto niet de overhand krijgt.
 
Bedankt voor de waarschuwing RoGi :goed:


Met de kweek van Brachionus begin ik nog deze week, ik had wat problemen met het verkrijgen van een startcultuur.

Ik had een oproep in het forum gestart met de vraag of iemand een startcultuur voor mij had, maar helaas heeft zich niemand gemeld.

Ik krijg nu een startcultuur vanuit Duitsland toegezonden
 
japjap zei:
Kun je die liter zo in je aquarium doen?

Met nitraat en al? Of filter je het eerst en zo ja, door wat voor soort filter?

Jaap
Op dit moment filter ik niets, dat doe ik straks wel met de brachionus, dit water is namelijk doorgaans sterk vervuild.

Fytoplankton zijn net microscopisch kleine plantjes en leven dus o.a. ook van nitraat en fosfaat, m.a.w. zij ontrekken zowel nitraat als ook fosfaat aan het water.

Ook in het aquarium ;)
 
RoGi zei:
'Sinds kort voeg dagelijks een liter plankton aan het aquariumwater toe'

Ik heb dit ook gedaan, weliswaar in mijn paardenverblijf met als resultaat dat de phytoplankton zich direct ging vermenigvuldigen dat de hele bak binnen 3 dagen groen werd. Ik kon mijn zeepaarden niet meer zien.
Lijkt mij ook logisch te zijn

Een paardenbak is geen koralenbak, je hebt dus veeeel minder consumenten in een dergelijk aquarium
 
de kweek begint uit het niets in de flessen of moet ik er bv pokon indoen een paar druppels? als start matriaal
 
onzichtbaar of was ik alstublieft vergeten:confused: ??????
groentje 34 zei:
is hiervan ergens een complete duidelijke uitleg over.van hoe het precies in zijn werk gaat en met wat voor waardes voor het water
 
groentje 34 zei:
onzichtbaar of was ik alstublieft vergeten:confused: ??????
Zeker over het hoofd gezien :rolleyes:


Op het internet is ongelovig veel over het kweken van fytoplankton te vinden, o.a. dus ook op mijn website.

Surf naar www.aquatechonline.net en klik achtereenvolgend op> Aquaristiek > Plankton kweken > Fytoplankton
 
joost1 zei:
de kweek begint uit het niets in de flessen of moet ik er bv pokon indoen een paar druppels? als start matriaal
Het beste is gewoon om met circa een liter plankton te beginnen, dan weet je zeker dat het plankton niet vervuild is geraakt met een ander soort plankton
 
kijk daar hebben we wat aan.thanx.:goed:
Peter zei:
Zeker over het hoofd gezien :rolleyes:


Op het internet is ongelovig veel over het kweken van fytoplankton te vinden, o.a. dus ook op mijn website.

Surf naar www.aquatechonline.net en klik achtereenvolgend op> Aquaristiek > Plankton kweken > Fytoplankton
 
Hallo allemaal,


In het zeeaqaurium (tijdschrift) van mei-juni 2007 is tevens een uitgebreid artikel over het kweken van plankton te vinden.

Grtz Marc
 
Na aanleiding van het artikel in het zeeaquarium en de opstart van Peter heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met een Fytokweek.

Bij waterweelde in Den Haag een Fytostart en Fytofood gekocht en aan de slaggegaan, echter had de gebruiksaanwijzing niet helemaal goed gelezen i.p.v. 250 ml heb ik 10 liter zeewater aangemaakt en daarin 250 ml fytostart gedaan.

Maar eind goed al goed na 7 dagen toch het gewenste resultaat zie foto.

Gr.Ben
 

Bijlagen

  • fyto.jpg
    fyto.jpg
    36,1 KB · Weergaven: 100
Hoi peter,

Kan jij nog een foto posten van jou kweek i.v.m. kleur m.i. moet de mijne nog donkerder.

Gr. Ben
 
Licht is net uit Ben

Hier een foto van een back-up die ik regelmatig maak, deze (op de foto) is van vanmorgen

Een back-up kun je gewoon in een colafles maken, dit voor het geval dat de kweek ineens instort, dit schijnt nog wel eens te gebeuren.

Het is aan te bevelen om een Nitraatwaarde (voeding) van 50 – 90 mg/l te handhaven, voorkom in elk geval dat de Nitraatwaarde beneden de 20 mg/ l gaat dalen.

De nitraatwaarde kun je het best bepalen met test stripjes
 

Bijlagen

  • Phyto.jpg
    Phyto.jpg
    273,8 KB · Weergaven: 69
  • Teststrips.jpg
    Teststrips.jpg
    250,2 KB · Weergaven: 66
Bovenaan