Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Anthea's reeftank

A

Anthea

Guest
Hoi,

na lang twijfelen heb ik eindelijk de knoop doorgehakt
al jaren duik ik of snorkel ik op vakanties zoals Malediven, Egypte etc.
nu wil ik het thuis ook hebben
ik heb besteld:
aqua : 160 x 70 x 75 H met meubel in inox

sump : 100 x 45 x 35 met voorfilter

afschuimer : Mini Bubble King 200

Osmoseapparaat : Aqua-medic standaard 90

verlichting : 6 x 80W T5

3 tunze streamers 5000 l/h


hieronder is weergegeven hoe ik het levendsteen wil gaan plaatsen


ik heb nog een vraagje in verband met de streamers,
hoe denken jullie dat ik deze het beste zit, op welke posities?
 

Bijlagen

  • Layout Aquarium.jpg
    Layout Aquarium.jpg
    22,4 KB · Weergaven: 38
ik ben van zin het redelijk natuurlijk te houden en niet te overladen met koralen, ieder zijn eigen smaak en die die lopen nogal vaak uiteen. dus zoals je hieruit kan gaan afleiden ben ik van zin "veel" vissen te houden, maar ook wel wat leders en steenkoralen. maw. een gemengde bak

ik zou graag een rode tepelannemoon houden maar ben niet zeker omdat deze wel durft wandelen en dan uw koralen beschadigd of doodt

graag ook nog wat commentaar en/of opmerking hier omtrent
 
je kan natuurlijk ook als eerste je tepelannemoon erin zetten en dan kan deze rustig haar plaatsje kiezen :) en eens ze op haar plaats zit af en toe een mosseltje geven zodat ze daar blijft zitten :) als je bak opgestart is en je interesse hebt in wat xenia ik heb toch altijd teveel dan geef je maar een seintje, het is toch niet ver van hier
 
Gezien de hoogte vind ik de verlichting ondermaats.

Ik dacht dat men bij een hoogte groter dan 60cm. niet meer toekwam met t5 en hqi gebruikte.Je kan de steenkoralen natuurlijk bovenaan zetten, maar toch.....
De pompen, 1 links boven richting overloop natuurlijk.De rest hangt ook af van welke opvoerpomp en waar komt de terugloop.
 
De tepelannemoon vergeten.

Ik zie dat je een paar "eilandjes" getekend hebt.De ideale plaats voor een annemoon.Die wandelen nl. niet graag door het zand rondom.
 
Vava : inderdaad op een van die eilandjes wou ik de tepelannemoon zetten, we zullen zien wat daar van gaat terrecht komen. ivm. de verlichting heb ik toch al veel gelezen en gezien en ik denk dat het heel goed moet meevallen zeker als ik het aqua heb gezien van Yvan. moest het zijn dat het niet voldoende is dan kan ik nog altijd HQI bijplaatsen

Aquathomas : erg handig iemand die dichtbij woont, ik zal t onthouden ook van die xenia ;)

natuurlijk zal ik foto's posten vanaf ik de bak heb of mss zelfs van de opbouw zelf
 
Mocht je vragen hebben je mag ze altijd stellen buurman...
 
als een echte n00b had ik mijn Y kraan aangesloten voor mijn osmose app. en het bleef lekken na 3e keer aan te sluiten zag ik dat mijn teflon in de verkeerde richting errond gedraaid was lol

zelfs met rechtse handen kom je zoiets tegen
lol


Johan
 
ik weet eigenlijk niet of de mini bubbleking 200 zwaar genoeg is en of ik mss niet beter de BBK 250 exclusive neem deze kost wel 500 euro meer. maar ik ben van plan toch wel wat vissen te gaan houden, of is de 200 toch zwaar genoeg?


Johan
 
ik heb ook aardig wat vissen rondzwemmen en ik voer heel veel, minstens 2 keer per dag en zelfs 1 keer per dag minstens diepvries, mijn nitraat blijft mooi op 5 hangen zonder dat ik iets van toevoegingen daarvoor moet gebruiken dus ik denk wel dat je bbk 200 groot genoeg moet zijn. Natuurlijk hangt het er ook een beetje vanaf welke vissen je er juist ingaat zetten he of het allemaal grote vervuilers zijn of niet dus post eens een lijstje van de vissen die je erin wilt he :)
 
Pterapogon kauderni(Juweelkardinaalbaars)Amphiprion ocellaris(Driebands anemoonvis)
Apogon leptacanthus(Apogon leptacanthus)(een school)
Chaetodon auriga(Oogvlek - koraalvlinder)
Gramma brasiliensis(Braziliaanse feeënbaars)
Gramma loreto(Koningsgramma)
Labroides dimidiatus(Gewone poetsvis )
Monacanthus ciliatus(Atlantische vijlvis)
Paracanthurus hepatus(Picasso doktersvis)
Pomacentrus sulfureus(Citroengele juffer)
Pseudocheilinus hexataenia (Zesstreep lipvis)
Pygoplites diacanthus(Pauwoog keizersvis)
Siganus vulpinus(vossekop)
Valenciennea strigata(Blauwstreep zandhapper)
Zanclus cornutus(Masker wimpelvis)
Zebrasoma flavescens (Gele zeilvindoktersvis)
Zebrasoma xanthurum(Geelstaart zeilvindoktersvis)

mss nog een paar andere ook nog maar van de hierboven genoemde vissen wil ik graag een selectie maken ik spreek niet van direct maar eventueel jaren naargelang de ervaring toeneemt want er zijn er moeilijke tussen ook

+ de kuisploeg

zijn deze zwaar vervuilend?


ik zou graag een Diadema setosum(Diadema-egel) hebben maar weet niet of het wel te doen is ivm koralen en dergelijke


Johan :)
 
Johan,

Ik denk dat uw aquarium wel een beetje te klein zal zijn voor het aantal vissen die je opgeeft.Er zijn er ook bij,die je beter niet houd als je ook koralen wil houden.Ik heb ook mijn twijfels over de mix.Kijk eens in de dierendatabase voor meer info.

Gr,Eddy
 
het is een aantal vissen die ik wil houden moet alleen mijn selectie nog maken en afwegen welke ik wil nemen om zoveel mogelijk ruzies en sterfte te vermijden.
 
Ik weet dat het zeer mooie vissen zijn maar ik zou je die pygoglites en de zanclus ten zeerste willen afraden.
Ten eerste zijn het onverbeterlijke koralenslopers en ten tweede zijn er maar weinig overlevers bij de geïmporteerde vissen.
Er zijn nog zoveel andere mooie goed houdbare vissen....zoek anders eens op genicanthus,daar zitten ook zeer mooie soorten bij of de cirhilabrus soorten of paracheilinus soorten .......enz.
Verder wens ik je veel succes bij je opstart en wens je nog info vraag het dan hier of via pb,er zitten genoeg liefhebbers en sponsors in je buurt.
Je techniek ziet er zeer goed uit :goed: dus dat beloofd alvast een goeie start.
Wens je eens langs te komen,graag na afspraak...
mvg Joeri
 
de pygo en zanclus zou maar overwegen als ik al redelijk wat ervaring heb opgedaan zou het zonde vinden voor het dier als t zo snel zou sterven

en over dat langskomen daar hou ik je nog aan
 
Op mijn werk voeren we braziliaans zeezout in

mijn vraag is nu kan ik dat gebruiken voor mijn aquarium?

naar de informatie die ik kreeg wordt het op de ouderwetse manier gewonnen in

droogbekkens.



Heb nu op mijn nieuwe job gezien dat er veel labo's zijn dus kan ik altijd eens een staal van me water daar binnen geven en op alles laten testen :D
 
Geen idee over dat zout, zou je meer info moeten inwinnen over de samenstelling ervan. Met name het CA en MG gehalte en wat er nog meer aan andere stoffen dan NACL zit. Het zak goedkoper zijn dan het reguliere zeezout maar zonder die info durf ik er helemaal niets onderbouwds over te zeggen.

Voor de goede orde; in mijn begintijd werden vissen gehouden in een zoutoplossing die "zeewater' werd genoemd dat werd gemaakt met zout uit de Franse Kalimijnen. En ja, sommige vissen bleven nog leven ook!
Maar of ik daat naar terug zou willen? Retorische vraag dus!

PS: Ik sluit me volledig aa nbij Stuifbol: vergeet de Pygo en de Zanclus. Zéker als je startend bent. En qua Gramma's, geen twee soorten in één bak maar zet er tegelijkertijd twee van hetzelfde in en ze vormen een koppel dat veel leuker is qua gedrag.

Succes Jan Almere
 
Bovenaan