Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re:foto's van m'n bakkie :)

Die gele is inderdaad 'n Turbinaria reniformis. Heb 'm ondertussen denk ik al zo'n 8 á 9 jaar. Toen ik 'm kocht was zaten er twee nog levende stukjes zo groot als 'n gulden op een groot stuk bealgd skelet.

Zoals je ziet... Ik heb m'n best gedaan :D
 
Re:foto's van m'n bakkie :)

Tanne,

Ziet er mooi uit, mooier als de vorige "indeling". Dit is wat ruimer.

Mvrg. Frans
 
Re:foto's van m'n bakkie :)

[quote author=R2D2 Sander link=board=29;threadid=8180;start=15#msg70178 date=1081061026]
Hoi,

Ik denk dat Ad een Turbinaria vindt lijken op een elfenbankje?
Iets wat ik ook nog erg graag wil hebben!

Groeten Sander
[/quote]


ja, die bedoel ik...!
 
Re:foto's van m'n bakkie :)

Heb zojuist een paar nieuwe foto's genomen, waarvan 'n deel door 't wateroppervlak... Veel plezier :)

detail8.4.04a.jpg

Seriatopora hystrix, Pavona cactus. Beide al meer dan 6 jaar in mijn bezit.

detail8.4.04b.jpg

Door 't oppervlak, gele Turbi, tafel-acro van de molukken, gele granulosa, stekje roze Stylophora van Nadron. Het blaasjeskoraal heb ik meer dan 'n jaar geleden als stek van Maya gekregen.

detail8.4.04c.jpg

Acrhelia horrescens, een zeldzaam koraaltje, dit is een stekje. Groene Caulastrea en een herstellende Leptoria phrygia, heeft in m'n vorige bak tegen een oor aan gestaan.

detail8.4.04d.jpg

Door 't oppervlak. Roze Pocillopora damicornis van Momoo, 'eigen import' Acro, groene Montipora capricornis van Andrew, blauwe Acro-stek van Aqua Compleet.

detail8.4.04e.jpg

Dezelfde koralen als op de tweede foto.

detail8.4.04f.jpg

Rechter kant, veel koralen die al genoemd waren, samen met een grote Acropora carduus (?) van AC.

detail8.4.04g.jpg

Twee mooie granulosa's van Waterweelde, mooie A. elegans van Aqua Compleet. Op de achtergrond een aantal stekken Seriatopora calendrium, links een Acro van Fiji. Verder twee Apogon leptacanthus.

detail8.4.04h.jpg

Een Acro van Fiji, links groene M. capricornis van Andrew, rechts een paars koraal (Porites, waarschijnlijk) wat in saai bruin was toen ik 't kocht...

detail8.4.04i.jpg

Doopvontje, rechtsachter een stekje van rode Stylophora pistillata, zo'n twee jaar geleden bij Korallenzucht in Duitsland gekocht. Inmiddels al ongeveer 10 x groter. Verder een porites met kokerwormpjes en kreeftjes, ze staan niet allemaal open. Linksvoor de voet van een flesseborstelvormige Acro. Links ook nog 'n stukje Acrhelia.


detail8.4.04j.jpg

Nogmaals de granulosa's van WW en rechtsachter nog een stukje van de A. elegans van Aqua Compleet.
 
Re:foto's van m'n bakkie :)

Arjen... Dank je! Update? Uh... Als ik de andere 1001 dingen die erboven op 't prioriteitenlijstje staan gedaan heb :)

William: alweer dank je, ik heb geen idee hoeveel koralen ik heb. Echte kolonies schat ik ongeveer op 50, als ik kleine stukjes, stekjes, zachte koralen etc ook meetel: 100 ofzo?
 
Re:foto's van m'n bakkie :)

tanne,

Je hebt idd een prachtig dierenbestand, en hele mooie foto,s :) :)

De opbouw is heel fraai. Heb het eens kunnen bewonderen! Ziet er echt allemaal heel gezond uit!!!

Groeten,
Ron.
 
Re:foto's van m'n bakkie :)

Hallo Tanne,

wat een prachtige bak, complimenten!

op de vierde foto lijkt het alsof de steenkoralen boven het oppervlakte uitgroeien, klopt dat?
Bij mij stoppen ze netjes er onder en worden ze alleen wat dikker waar ze stoppen.

groeten,
Rolf
 
Re:foto's van m'n bakkie :)

Een aantal foto's heb ik door 't wateroppervlak gemaakt. Om dat mogelijk te maken, heb ik alle pompen eventjes uitgezet. Daardoor is 't waterniveau gedaald, en staken er nogal wat koraaltjes door 't wateroppervlak. Bij mij stoppen ze er ook onder, en worden ze ook dikker onder 't oppervlak.

Eigenijk ook logisch, als ze boven water konden groeien, zou je ook Acro's in de vensterbak kunnen houden in 'n bloempot :)
 
Re:Update Nieuwe Bak

Zojuist een paar nieuwe foto's gemaakt. De school blauwoogjes heb ik enkele dagen geleden tot 15 stuks uitgebreid. Een maandje geleden heb ik een mooi blauw doopvontschelpje gekocht, ook daar een foto van.

Binnenkort ook een foto van mijn nieuwe visjes, een paartje Centropyge argi. Momenteel zitten ze nog in het wen-bakje onder het aquarium (Dankjewel, Mefisto!)

maxima9.5.04.jpg


overz52.jpg


overz53.jpg

 
Re:Update Nieuwe Bak

Zojuist beide argi's losgelaten. De geelstaartjuffertjes reageerden 't heftigst. De loricula's hebben ook even duidelijk gemaakt hoe de verhoudingen liggen, de andere vissen interesseerden zich niet voor beide nieuwkomers.

Hier een -niet mooie- foto met één van de argi's erop. De ander viel net buiten beeld, die zwom achter een koraaltje.

argi.jpg
 
Re:Update Nieuwe Bak

Hoi Tanne,

Eigenlijk blijft jou bak me eindeloos intrigeren...
Kan je eens wat meer vertellen over het onderhoud van de bak. Ik ben vooral geinteresseerd in de manier waarop je erin slaagt om alle, toch vrij vele snelgroeiende steenkoralen zo mooi te houden. Groeien deze niet snel in elkaar?

Als ik jou bak zo zie, overweeg ik toch sterk om in mijn nieuwe bak ook voornamelijk steenkoralen te gaan houden. Mooiere kleurencombinaties als deze zijn denk ik, haast niet mogelijk.

William
 
Re:Update Nieuwe Bak

Hoi Tanne,

Ook ik, ben telkens als ik foto's van je bak zie, erg onder de indruk. Ik hoop dat ik ook ooit zo'n mooie bak krijg!

Gr Daan
 
Re:Update Nieuwe Bak

Dank voor de complimenten ;)

Een deel van de steenkoralen groeit inderdaad door elkaar. Van sommige soorten vind ik dat niet zo erg, ze zijn even sterk. Hier verliest soort A een stukje terrein, daar wint hij weer.

Sommige andere koralen moeten wel zeker gesnoeid worden, vandaar dat je ook geregeld stekken uit mijn bak te koop ziet staan. Een deel van de stekken is zó gewild, dat ze buiten advertenties om verdwijnen ;)

De combi tussen veel vis (33 stuks momenteel) en mooie koralen is goed te doen. Ook het houden van mooi gekleurde koralen onder 150 W is met het juiste beheer goed mogelijk. De blauwe Acro bij m'n nieuwe doopvontje bij voorbeeld, staat vrijwel op de bodem van mijn 70 cm diepe bak. Hij staat niet eens recht onder de lichtbundel.

Onderhoud is vrij simpel:
- ongeveer elke twee weken 100 L water verversen
- meermaals per week de afschuimer legen/reinigen en watten vervangen.
- 24/7 actieve kool (anderhalve koffiebeker op mijn systeem, wordt ongeveer 1 x per maand vervangen).
- 5 mg ozon per uur, gestuurd door redox-computer.
- UV om het kiemgetal laag te houden.
- Automatische aanvulling verdampt water (minder werk, stabieler zoutgehalte)
- Wodka-methode
- 2 x wekelijks 5 druppels jodium-betadine, 1 x wekelijks strontiumchloride.
- 2 ml korallen-zucht sporenelementen dagelijks.
- Elke paar maanden wordt het bodemsubstraat vervangen.
- Ruiten worden dagelijks met 'n magneet schoongemaakt (ook als er nog niets te zien is aan be-alging) en ongeveer 1 x per week met een mes. Reden: de ruiten weerkaatsen heel veel licht naar de zijkant van de koralen, dit is goed voor de kolonievorm van de stukken.
- Voeren: meestal twee maal per dag. In elk geval OSI vlokken, aangevuld met Duplarin en diepvriesvoer. Over het diepvriesvoer vitaminegel van Dennerle.


Het is een heel stukje over 't onderhoud, maar... Eigenlijk valt 't wel mee. Het grootste deel is 'techniek'. Afgezien van het verversen is het maar een paar minuten werk per dag... De rest van de tijd houd ik dan over om visjes te kijken ;)
 
Re:Update Nieuwe Bak

Hoi Tanne,

Je bak ziet er echt heel mooi uit, en mooie duidelijke foto's ook.
Zo te zien heb je die stylo ook nog steeds van mij. Hoe lukt het jou toch altijd om meerdere foto's op één pagina te krijgen.

En een mooi resultaat hoor in je bak, en dat met 150 watt HQI. Is dat een 14000 K
Heel mooi. :p

Groetjes,
Ronald
 
Re:Update Nieuwe Bak

[quote author=nadron link=board=76;threadid=8180;start=150#msg76386 date=1084391735]
Hoi Tanne,

Je bak ziet er echt heel mooi uit, en mooie duidelijke foto's ook.
Zo te zien heb je die stylo ook nog steeds van mij. Hoe lukt het jou toch altijd om meerdere foto's op één pagina te krijgen.
[/quote]
Dank je... De stylo doet 't goed! Hij groeit best redelijk en blijft mooi op kleur! Ben er heel blij mee! Meerdere foto's op één pagina is geen probleem: de foto's voeg ik niet toe m.b.v. de attach-functie, maar ik zet ze in een mapje in tanu.nl. Doordat ze niet op 't forum gehost staan, kun je bergen foto's in één bericht bijvoegen.


[quote author=nadron link=board=76;threadid=8180;start=150#msg76386 date=1084391735]

En een mooi resultaat hoor in je bak, en dat met 150 watt HQI. Is dat een 14000 K
Heel mooi. :p

[/quote]

Nogmaals, dank je.. Momenteel is 't 2 x 150 W AM 10.000 K samen met 2 x 24 W blauw. Over een paar maanden moeten de lampen vervangen worden. Ik twijfel tussen BLV en 14.000 K.
 
Re:Update Nieuwe Bak

Belasting van 't systeem? ONTlasting zal je bedoelen! Morgen is 't weer zo ver, ik zal als ik gelegenheid heb een voor- en na foto maken. Je wilt niet weten hoe zeer een bak erdoor opknapt en hoeveel gore troep je verwijdert!

Snoeibeurten verschillen per koraal. Van sommige breek ik eigenlijk al voor de eigenlijke snoeidatum een stekje, andere valt niet echt te zeggen. Soms doe ik 't radicaal: dan neem ik een stek en doe ik 't moederdier weg. De stek groeit dan weer uit tot een mooie kolonie :)
 
Bovenaan