Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re:Update NIEUWE BAK

wow :eek: wat een mooie bak,

ik heb een vraag:

welk koraal zit er op die levende steen?
ik bedoel die groene, zeg maar een soort paddestoelen.
ze zaten ook al in de oude bak van tanne en dan op die toren in het midden van de bak.

bij voorbaat dank

gerard
 
Re:Update NIEUWE BAK

Hoi,

Hier een paar antwoorden op vragen.

De koraalvlinder staat ook bij 'geavanceerd zeewaterforum' besproken. Hij gedraagt zich dus redelijk, maar hij moet wel flink gevoerd worden om 't 'pikken' in toom te houden. Verder 'n vredelievende vis die vrijwel non-stop te zien is.

De groene 'paddestoeltjes'? Ik weet niet precies welke je bedoelt. Op de zuil zaten in de vorige bak gele Turbinaria reniformis (die gele korsten), groene spijkerpoliepen (Palythoa sp.) en gifgroene Caulastrea.

De Turbinaria en de palythoa zitten nog steeds op dezelfde steen, de gifgroene caulastrea zit aan de 'boog' iets meer naar rechts.

De ruit is spectaculair. Normaal glas verkleurt alles wat je er door bekijkt, hoe weinig ook, groen. Als je nog nooit een aquarium met ander glas gezien hebt, valt dit je totaal niet op. Deze zgn 'Optiwhite' ruit, is een stuk helderder. Dit zie je aan het feit, dat de kleuren veel beter worden weergegeven dan wanneer je door de even dikke zijruit uit normaal glas kijkt, daarnaast is het glas ook een stuk helderder. Ook mensen waaraan je niets over de ruit verteld hebt, zeggen er vaak wat van, dit geeft dus aan dat 't verschil duidelijk zichtbaar is!

groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

hoi,

tanne wat een ramp man ::) ik had een misschien (brutale) vraag wat heeft dat mooie opiwhite ruitje jou gekost?

veel succes
jeffrey
 
Re:Update NIEUWE BAK

:p Tanne,

Wat een prachtige bak heb je , mooi hoor.
 
Re:Update NIEUWE BAK

Net een tweede gele dokter erbij gezet. Ze zitten de hele tijd bij elkaar, lijken 't wel leuk te vinden. Ze dreigen niet naar elkaar

2flavescens.jpg


Groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

Heb toch de ervaring (meerdere malen- meerdere bakken) dat dit niet lang goed blijft gaan.
Bij mij was er toch altijd 1 die "geen leven" had.

In een GROEP ( >4 ) schijnt het overigens wel goed te gaan.
 
Re:Update NIEUWE BAK

Dennis,

Ik neem aan dat je er in jouw experiment ook voor gezorgd had dat de twee exemplaren aanmerkelijk verschilden qua formaat? Mijn nieuwkomer is circa 3-4 cm, tegen zo'n 8-9 cm van het oude exemplaar. Ik heb ze nog niet zien dreigen/wat dan ook, in tegenstelling: ik heb het idee dat de twee vissen elkaar 'interessant' vinden op een positieve manier.

Ook met mijn twee loriculussen heb ik dit meer dan een jaar terug op dezelfde manier gedaan: ook geen vinnetje gescheurd! Deze twee vertonen vrijwel elke avond paringsrituelen. Echt paren heb ik ze nog niet zien doen, ik heb het idee dat het vrouwtje nog niet geslachtsrijp is.

groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

Yep Tanne, de vissen die ik bij elkaar in heb gehad verschilden ook in grootte.

Het lijkt net of het omgekeerde gebeurd van wat er bv bij loricula gebeurd.
Het gaat eerst een tijdje goed (3-8 weken) en daarna begint de grootste steeds minder tolerant te worden, bij loricula is dit net omgekeerd, de eerste dagen vliegen ze elkaar geregeld in de haren, daarna worden ze onafscheidelijk.
Naar mijn ervaring is er geen enkel vergelijk te maken tussen deze 2 soorten.

Wel heb ik gelezen dat ei-afzetting van loriculas pas volgt nadat de ouders een bepaalde soort plankton bespeuren.
Het orginele artikel was geschreven door delbeek maar als ik me niet vergis staat er ergens op het zoutwater gedeelte van www.aquariumhobby.nl een vertaalde versie van het artikel.
 
Re:Update NIEUWE BAK

[quote author=Dennis link=board=1;threadid=1656;start=60#14482 date=1037140843]
Wel heb ik gelezen dat ei-afzetting van loriculas pas volgt nadat de ouders een bepaalde soort plankton bespeuren.
Het orginele artikel was geschreven door delbeek maar als ik me niet vergis staat er ergens op het zoutwater gedeelte van www.aquariumhobby.nl een vertaalde versie van het artikel.

[/quote]

Er is inderdaad en artikel op www.aquariumhobby.nl geplaatst over het kweken met centropyge en geniacanthus soorten op Hawaii. Het staat onder de "knop" zeewater en dan aquariumnieuws
 
Re:Update NIEUWE BAK

Nieuwste foto:
overz2.jpg


Nieuw gekocht/gekregen/erbij gezet/geruild:
  • op de steen linksboven: een heel mooie acropora-stek
  • linksvoor de gele turbinaria een gele porites, voor bijna nop gekocht
  • linksvoor de gele porites een hamerkoraal, andrew heeft de andere helft ;)
  • midden voor: lederkoraal, van pierre gekregen
  • bovenop de 'boog' een babyblauwe acro, gekocht..
  • middenop de zuil: heel mooi stuk favia
  • en dus de nieuwe gele dokter. Verschil in formaat is hier redelijk te zien.

Ik had best last van kiezelalg, maar heb nu een halve verpakking silicarbon in gebruik. Werkt uitstekend, de aangroei van algen is (zichtbaar aan het 'beslaan' van de ruiten) minimaal en de dokters doen, samen met de dwergkeizers, de Henk (salarias) en tegenwoordig de koraalvlinder goed hun best de algen te verwijderen...

groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

is rechts boven dat groene montipora stekje die je van mij hebt?
groetjes
-Andrew
 
Re:Update NIEUWE BAK

[verwijderd door de admin]
 
Re:Update NIEUWE BAK

prachtig!!!!!!!! ;)
 
Re:Update NIEUWE BAK

Hoi Erwin,

Goed gezien! Ik had nog niets op de bodem liggen, omdat bij 't starten van een bak er altijd nogal wat vuil van 't steen komt.. Dat vuil haal je zonder bodemsubstraat 'n stuk makkelijker weg. Ondertussen ligt er al een dun laagje koraalgrind in..

groejtes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

overz8a.jpg


groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

Paar nieuwe plaatjes :)

overz10.jpg


overz10.jpg


Vooraanzicht

overz12.jpg

Zijaanzicht



groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

Hoi Tanne,
Ik benijd je wel hoor als ik zo jouw website bekijk. We hebben een tijdje geleden rechtstreeks met elkaar zitten mailen. Ik wens je heel veel succes met je nieuwe bak hoop ter zijner tijd foto's te zien.
Groeten ANTON KORF
an.korf@planet.nl
Mijn bak is nog steeds een ramp zoals je misschien inmiddels hier op het forum hebt kunnen lezen?
 
Re:Update NIEUWE BAK

grr >:(......als ik de foto's zie word ik stinkend jaloers.
Schitterende bak! :)
 
Bovenaan