Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re:Update NIEUWE BAK

ja oftewel purschuim maar om eventuele gifstofresten te verwijderen moet ie paar dagen in stromend keukenzout water draaien
 
Re:Update NIEUWE BAK

7.jpg


Er staat ondertussen al heel wat water in. Verder een verwarming, het zoutgehalte is al in orde, en 'n powerhead voor wat stroming en wat luchttoevoer..

Komend weekend zwemmen de vissen als alles volgens plan gaat :)

groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

Heb er zojuist een kilootje of 30 (schat ik zo..) steen in gelegd. Nog geen mooie inrichting, maar gewoon verspreid over de bodem.

Gezien het feit dat het mijn plan is dit weekend de vissen los te laten in de bak, lijkt 't mij een zinnig idee het water alvast 'levend' te maken mbv een flinke portie levend steen.

groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

8.jpg


Hier de allernieuwste foto van de bak. Heb er al wat steen in gekieperd, een tijdelijke afschuimer erin.. Morgen de inhoud van de oude bak erbij.

De schuine brug/zuil rechts van 't midden is al ongeveer af, de rest is er gewoon snel in gekieperd..


groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

afsch.jpg

De afschuimer is aangesloten

9.jpg

Al een paar koralen en wat meer steen

overz1.jpg

De eerste overzichtsfoto ;)

grot1.jpg

grot1.jpg


Soort van grot. De vissen zijn er erg blij mee. Het bovenste deel is een pompvak.

Goed.. Wat vinden jullie ervan? Complimenten zijn natuurlijk erg leuk om te horen, maar ik zou ook HEEL graag eventuele verbeterpunten horen!

't Water is nog niet helemaal helder, maar dat is morgen geen probleem meer lijkt me..

groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

::) Ziet er goed uit, en zal zeker nog mooier worden.
Het bijzetten van een diatomeefilter, zou zorgen dat je zeer snel kristal helder water hebt.
Ben benieuwd hoe het gaat met de ontwikkeling van de achterwand.
 
Re:Update NIEUWE BAK

André, goeie tip, maar lijkt me niet nodig: vanmorgen, vóór ik begon.. Was 't water kraakhelder, net als gister trouwens.. Komt dus puur door al mijn geroer in 't water. De afschuimer draait overigens overuren ;)
 
Re:Update NIEUWE BAK

ben blij dat je al zover bent nu de rest nog
 
Re:Update NIEUWE BAK

:D :D :D Dat is perfect.
zal nog wel wat bruin worden.
Dan denk je nog eens aan het filtertje. ;D
Zal allemaal goedkomen ;)
 
Re:Update NIEUWE BAK

[quote author=momoo link=board=1;threadid=1656;start=30#13260 date=1035373354]
je neemt een plexiglas plaat met die afmeting van de achterkant kooptstyropur spuit dit vol neem t wat stukken steen douw die er in laat dit vervolgens uitharden een paar dagen in water met keukenzout draaien als dit klaar is kun je het tegen je achterwand aanplakken met bepaalde punt lijming dus hoeft niet hele achterwannd dicht te plakken wel even bewerkelijk maar mooie achterwand
[/quote]
 
Re:Update NIEUWE BAK

Hoi,

Dat styropor... komt dat gewoon bij de bouwmarkt vandaan of..... En met wat voor verf kan je dit verven, het leek teminste deels geverfd....?

Greetz Sander
 
Re:Update NIEUWE BAK

??? Zou me kunnen vergissen Sander.

Verf smeer je aan de achterkant van je bak, op de muur of in het haar van je vrouw ;D
Dat zijn de juiste plaatsen, in je zeewaterbak met nadruk geen verf.
De muur moet je mooimaken, een vrouw wil zich mooimaken, een aquarium zal met verf niet mooi worden.
 
Re:Update NIEUWE BAK

[quote author=Peter Charite link=board=1;threadid=1656;start=45#13922 date=1036275028]
Hoi Tanne,

Kan je eens uitleggen hoe en waarmee die achterwand gemaakt is?

gr,

Peter Charite
[/quote]
Goede achterwanden kun je ook maken met polystyreen (piepschuim) platen welke je vooraf pasmaakt op de aquarium afmetingen, deze bewerkt met de gasbrander (wel in de openlucht, lijkt me niet echt gezond) en purschuim.
Afgebroken stukken polystyreen plaat kunnen ook op elkaar gelijmd worden (silicone) om overhangende riffen te maken.
Daarnaast stukken dood koraal in de pur drukken.
En dan nu het stukje schilderen: dit is een methode die ik zonder problemen heb toegepast, maar wil er toch op wijzen dat vele producten giftig zijn in een rifbak.
Voor het afwerken van mijn achterwand heb ik watervaste tegellijm gebruikt, welke ik gemengd heb met koraalzand/grit en voldoende vloeibaar gemaakt om met de kwast aan te brengen.
Daarna een aantal weken de bak spoelen met water en keukenzout.
Bedenk wel dat het grootste deel van de achterwand niet meer zichtbaar is na het vullen met levend steen, en de achterwand niet bedoeld is om op steen te besparen.

Paul
 
Re:Update NIEUWE BAK

Hoi Tanne,

ik zag net je nieuwste foto, gevuld met lagere dieren, gezien in een ander bericht en ik kan maar 1 ding zeggen: Prachtig!!!
door die achterwand en de manier van je stenen te hebben opgestapeld lijkt het net of de bak dieper is dan ie infeite is...als ik ooit nog eens van bak mocht veranderen dan weet ik wel wat voor achterwand te maken ;D
deze zijn nog mooier dan de hardschuimplaten die ik heb...

groetjes
Maya
 
Re:Update NIEUWE BAK

Hoi,

Hier voor de geïnteresseerden wat foto's van de opbouw van 't rif:
nw1.jpg

De 'boog' die een deel van de grot vormt

nw3.jpg

De bak door de zijruit gezien (leuk uitzicht vanaf m'n bureau!). Duidelijk is de 'boog' uit een ander perspectief zichtbaar.

nw2.jpg

Een 'hangend' stuk steen in de linker bovenhoek. Een paar Acropora's, een klein stukje aardbeikoraal en aan de andere kant 'n Lobophyllia. Net niet te zien op de vorige foto, ter oriëntatie: hij zou op de vorige foto linksboven zitten.

nw5.jpg

Een mooi stukje Acropora (echinata?) waarvan de kleur door de Weißglas voorruit een stuk beter zichtbaar is.

nw4.jpg

Chaetodon madagaskariensis. Pikt af en toe 'n poliepje uit de Acropora's en gedraagt zich verder redelijk. Mooie vis!

groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

:D Mooie bak Tanne!!
Vertel eens wat meer over dat speciale glas, en natuurlijk willen we weten wat jou ervaring met de vlinder is.
Heeft het dier wat stukgemaakt??
of is het niet stukmaken, maar net als een boer het akkertje schoonhouden?
 
Re:Update NIEUWE BAK

Hallo Tanne,
Dat ziet er al erg goed uit.
Vertel eens wat over de techniek die je gebruikt.
Vooral de inrichting ziet er erg orgineel uit.

mzzl,

Jan
 
Re:Update NIEUWE BAK

Tanne,
Bak ziet er prachtig uit, ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld. Ga zelf over een maand of twee een nieuwe bak plaatsten en vroeg mij af of je 'oud' of 'nieuw' water hebt gebruikt voor de bak en loop je volgens jou methodiek ook tegen de gebruikelijke pieken in nitriet en ammoniak aan?

Trouwens mooie HQI is dat de AQUA space van AM

gr. peter
 
Re:Update NIEUWE BAK

Hoi Jan, Peter,

De techniek is simpel: HQI, een flinke opvoerpomp (3500 L/H), een stromingspomp (Turbelle electronic 4000 L/H), een Aqua Compleet kalkreactor (model 1000), Aqua Compleet afschuimer (model 1000) met 10 mg/ozon per uur. Daarnaast een trace-el-controller, momenteel ingesteld op 1 ml Grotech ABC per dag. Ik ben van plan om, als de bak langer draait, naar 2-3 ml per dag te gaan.

Verder de techniek die ik vroeger ook al gebruikte: af en toe koolfiltering, uitsluitend osmosewater, weinig bijzonders dus eigenlijk. Ik moet nog wel een en ander aansluiten, vooral de installatie die automatisch het verdampte water aanvult vind ik erg belangrijk.

Wat het 'opstarten' betreft: ik heb enkel steen gebruikt uit 't bestaande aquarium, en een paar kg steen die maanden lang in een aparte bak met verwarming, afschuimer en pomp heeft kunnen rijpen. Als 't goed is, krijg ik dus geen nitrietpiek. Daarnaast heb ik bij 't starten een flinke portie Amtra Clean (bacteriepreparaat) toegevoegd, naast een flinke scheut Easy Life.

De afschuimer trekt er momenteel ongeveer een beker vol donkerbruine drab dagelijks uit.

Deze manier van starten raad ik niemand aan, tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent, en al heel wat jaartjes met zee-aquaria bezig bent.

Overigens heb ik vandaag een kg supervers Indonesisch steen gekocht en erbij geplaatst. Ook heb ik twee mooie Acropora-stekken erbij gezet.

groetjes
Tanne
 
Re:Update NIEUWE BAK

Hallo

Gisteren even bij het aquarium van Tanne wezen kijken.Was schitterend.In het echt ziet het er nog mooier uit dan op de foto's.Ben benieuwd hoe alles er over een jaar uit ziet.
Kom zeker nog een keer kijken.(als het mag van Tanne)

Groetjes Ronald
 
Bovenaan