Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

We hadden het natuurlijk even over de zout meter laatst ik was dit keer aan de beurt om naar Arie te gaan en te testen alles was goed alleen fosfaat 0 na een half uur nog steeds wit dus echt niks alleen ik wil geen fosfaat toevoegen omdat het eerst was hoe minder hoe beter en nu anders maar hoeft jou daar niks over uit te leggen
Verder meet ik me zout met een geijkte refractometer en daar zat ik rond de 1025 nu met de dobber bij Arie kwam me zout ineens uit op 1021 en ik vond het raar dat iedereen die daar kwam met een andere gehalte naar buiten ging dan naar binnen
Maarja jij mag je visbestand lekker uitbreiden en je bak ziet er netjes uit [emoji106] Arie en ze jongens ken je dat wel over laten natuurlijk
Gr nick
 
Het probleem met koper medicijn in huis hebben, is dat er een beetje lastig aan te komen is.
Zelf ben ik een voorstander van een hyposaliniteit behandeling in het geval van stip.
Sorry, ik zag je berichtje eerder over het hoofd. Hyposaliniteit is zeker ook een goede behandeling, maar bij een heftige besmetting beslist niet afdoende. Koper 'vinden' is lastig, maar veel goede aquariumzaken hebben het. En je kunt ook vragen of de apotheek een stamoplossing voor je wil maken.

We hadden het natuurlijk even over de zout meter laatst ik was dit keer aan de beurt om naar Arie te gaan en te testen alles was goed alleen fosfaat 0 na een half uur nog steeds wit dus echt niks alleen ik wil geen fosfaat toevoegen omdat het eerst was hoe minder hoe beter en nu anders maar hoeft jou daar niks over uit te leggen
Verder meet ik me zout met een geijkte refractometer en daar zat ik rond de 1025 nu met de dobber bij Arie kwam me zout ineens uit op 1021 en ik vond het raar dat iedereen die daar kwam met een andere gehalte naar buiten ging dan naar binnen
Maarja jij mag je visbestand lekker uitbreiden en je bak ziet er netjes uit [emoji106] Arie en ze jongens ken je dat wel over laten natuurlijk
Gr nick
Meten is weten, maar je hebt wel een goede meter nodig... Ik dubbel-check zoutgehalte en temperatuur altijd. Ik vertrouw voor die metingen nooit op één meter. De waardes gemeten met de dobber van Arie zit heel dicht tegen die van de JBL-dobber aan die ik al jaren vertrouw én waarvan de waardes redelijk kloppen volgens de Triton-test. Een niet geschikte, niet goed geijkte of verkeerd gebruikte refractometer is veel onbetrouwbaarder dan een goede dobber. En het goed gebruiken van een refractometer is mij teveel gedoe.
 
Gemeten: 0,00 mg/l fosfaat. Ik heb vanmorgen 1,5 ml toegevoegd, een kwartier later was er nog 0,02 mg/l meetbaar. Ik ga vanmiddag weer meten om te zien wat er nog van 'over' is.

Voor mijn vakantie had ik bij Extreme Corals twee Goniopora's besteld.

Hier de foto van de webshop en van in mijn bak. De kleuren zijn erg moeilijk natuurgetrouw in beeld te krijgen. Het rode koraal is in werkelijkheid iets minder fel rood dan op de foto van de webshop, de groene is groener dan welke andere groene Gonio ik ooit in het echt gezien heb. Beide zijn het werkelijk schitterende stukjes. Dw groene Gonio staat op de foto niet helemaal open.

Ik wilde ze laten versturen, maar omdat Bas (Bazzman) op de terugreis van zijn vakantie 'toevallig' langs Stuttgart reed heeft hij ze meegenomen. Bas: bedankt!!
 

Bijlagen

  • gonio_extreme_4.8.15.jpg
    gonio_extreme_4.8.15.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 96
  • Gonio-special-supercolor-59-1-4.jpg
    Gonio-special-supercolor-59-1-4.jpg
    13,8 KB · Weergaven: 468
  • Gonio-special-supercolor-59-1-3.jpg
    Gonio-special-supercolor-59-1-3.jpg
    13,3 KB · Weergaven: 470
Een aantal jaar geleden Werdt nog geroepen dat nitraat en fosfaat zo,n beetje de patat en frikandellen voor de koralen waren .
Er Werdt ook geopteert dat juist de patat en frikandellen eigenlijk niet goed zouden zijn voor
juist onze koralen .
Dit is en was niet zoals het water in de oceanen zou zijn en we dienden dit zo dicht als mogenlijk te benaderen .
Laten we eerlijk zijn ??
Onze aquaria ,hoe goed dan ook , zijn maar een slap aftreksel van de realiteit en die realiteit is niet te benaderen tenzij we miljoenen liters oceaan water door onze aquaria kunnen laten stromen .
Met al mijn gelimiteerde kennis durf ik toch te zeggen dat de pioniers vaak de grote verbeteringen brengen die wij zoeken .
Persoonlijk heb ik nitraat en fosfaat niet gezien als de grote tegenstander .
Maar zoals met alles ?? Moet het wel met maten zijn .
Ik volg Tanne al sinds 2003 en durf wel te beweren dat hij met al zijn terughoudendheid ,wellicht een tikkeltje zuinigheid , juist dat brengt aan de zee aquaristiek wat het nodig heeft.
ik persoonlijk vindt het wel een goede ontwikkeling dat we juist dat gaan toevoegen wat we missen .
Er is een hoop gaande in zeewaterland
Ik hoop dat zelfs de meest notoire " old standard " mensen inzien dat pioniers werk niet voor niets is.
ik " ken " een aantal van die pioniers al dan niet persoonlijk .
Je kan het met ze eens zijn of niet ? Het blijft bewonderings waardig dat ze blijven zoeken naar verbetering .
" Methoden " kunnen wel roepen dat Ze de besten zijn maar in mijn optiek is dat ook een stukje commercie .
blijft staan dat :
Deze mensen zich maar al te goed realiseren dat onze aquaria nog steeds een slap aftreksel zijn van de realiteit .
Er is nog heel veel te winnen .
succes Tanne
groetjes Rob Charite
 
Gemeten: 0,00 mg/l fosfaat. Ik heb vanmorgen 1,5 ml toegevoegd, een kwartier later was er nog 0,02 mg/l meetbaar. Ik ga vanmiddag weer meten om te zien wat er nog van 'over' is.

Hoi Tanne,

Hoop dat je een fijne vakantie achter de rug hebt.
Ik ga in september voor het eerst sinds in een aquarium heb, wordt spannend haha.

Maar hoe meet je in godsnaam zo nauwkeurig je fosfaat? Dat zie je toch niet aan het kleurenpallet?
Ik vind het meten (van alle waarden), tot nu toe, verreweg het moeilijkst omdat ik moeite heb met de kleuren te vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Een aantal jaar geleden Werdt nog geroepen dat nitraat en fosfaat zo,n beetje de patat en frikandellen voor de koralen waren .
Er Werdt ook geopteert dat juist de patat en frikandellen eigenlijk niet goed zouden zijn voor
juist onze koralen .
Dit is en was niet zoals het water in de oceanen zou zijn en we dienden dit zo dicht als mogenlijk te benaderen .
Laten we eerlijk zijn ??
Onze aquaria ,hoe goed dan ook , zijn maar een slap aftreksel van de realiteit en die realiteit is niet te benaderen tenzij we miljoenen liters oceaan water door onze aquaria kunnen laten stromen .
Met al mijn gelimiteerde kennis durf ik toch te zeggen dat de pioniers vaak de grote verbeteringen brengen die wij zoeken .
Persoonlijk heb ik nitraat en fosfaat niet gezien als de grote tegenstander .
Maar zoals met alles ?? Moet het wel met maten zijn .
Ik volg Tanne al sinds 2003 en durf wel te beweren dat hij met al zijn terughoudendheid ,wellicht een tikkeltje zuinigheid , juist dat brengt aan de zee aquaristiek wat het nodig heeft.
ik persoonlijk vindt het wel een goede ontwikkeling dat we juist dat gaan toevoegen wat we missen .
Er is een hoop gaande in zeewaterland
Ik hoop dat zelfs de meest notoire " old standard " mensen inzien dat pioniers werk niet voor niets is.
ik " ken " een aantal van die pioniers al dan niet persoonlijk .
Je kan het met ze eens zijn of niet ? Het blijft bewonderings waardig dat ze blijven zoeken naar verbetering .
" Methoden " kunnen wel roepen dat Ze de besten zijn maar in mijn optiek is dat ook een stukje commercie .
blijft staan dat :
Deze mensen zich maar al te goed realiseren dat onze aquaria nog steeds een slap aftreksel zijn van de realiteit .
Er is nog heel veel te winnen .
succes Tanne
groetjes Rob Charite
Dank je Rob, ik ken jou ook al virtueel meer dan tien jaar en ik ben het in die tien jaar vrijwel altijd met je eens geweest. Ik denk dat het gros van de hobbyisten thuis gewoon een mooie bak wil. Dan is er nog een deel dat daarnaast probeert anderen te helpen en er zijn er bij die proberen de hele hobby een duwtje te geven. Als vergelijk: ik ben gek op lekker eten en kan -vind ik zelf- voor een hobbykok best goed koken. Ik kan op dat vlak soms anderen advies geven maar ik zal niet op internet of op een andere manier tips en recepten gaan delen, daarvoor is mijn vaardigheid op dat vlak veel te gering. En daar is niks mis mee.

Zoals je zelf zegt: doordat mensen met voldoende achtergrondkennis en ervaring grenzen telkens een beetje proberen te verleggen, komen die mensen weer net iets verder. En daarvan kunnen weer anderen profiteren als die nieuwe kennis gedeeld wordt.

Mijn dagboek is begonnen om anderen te laten zien hoe ik de hobby beleef, maar ook als een soort chronologie voor mezelf. Ik heb vaak genoeg terug gebladerd in mijn dagboek om zo, alsof het ook een soort logboek is van de ups en downs, terug te lezen hoe ik eerder bepaalde dingen aanpakte. Ik hoop zo ook andere hobbyisten verder te helpen. Als voorbeeld de posting over de AEFW van een paar weken geleden, als je weet waar je op moet letten en wat je moet doen is het bestrijden erg simpel, goede foto's kunnen daarbij anderen uitstekend helpen. Ik heb het hele AEFW-verhaal zelf ook op zo'n manier onder de knie gekregen. En eerlijk is eerlijk: dagboeken bladeren is ook gewoon leuk, lekker plaatjes kijken van de schitterende aquaria bij de mensen thuis. Blij dat jij na een tijdelijke exit uit het zoute ook weer terug bent :)

Hoi Tanne,

Hoop dat je een fijne vakantie achter de rug hebt.
Ik ga in september voor het eerst sinds in een aquarium heb, wordt spannend haha.

Maar hoe meet je in godsnaam zo nauwkeurig je fosfaat? Dat zie je toch niet aan het kleurenpallet?
Ik vind het meten (van alle waarden), tot nu toe, verreweg het moeilijkst omdat ik moeite heb met de kleuren te vergelijken.

De vakantie was lekker, het was ook een hele belevenis om voor 't eerst met z'n drietjes op vakantie te zijn. Thuiskomen was ook wel weer fijn, mede dankzij de goede zorgen van de heren van Aquacompleet.

Voor wat betreft het nauwkeurig meten van het fosfaatgehalte: dat doe je met een Hanna Checker. Ik vind de meeste testsetjes ook waardeloos om af te lezen qua kleuren. Daarom stuur ik geregeld een sample op naar Triton. Zoutgehalte en temperatuur meet ik daarnaast ook thuis met twee meters per waarde om afwijkingen uit te kunnen sluiten. KH met een setje van Tetra. De rest laat ik over aan de mensen van Triton. Maar nu bij het stoeien met het fosfaatgehalte is zo'n metertje van Hanna wel praktisch.
fosfaat0,05.jpgfosfaat_0,0.jpg
 
Throwback Wednesday ;)

Hier een paar foto's uit 2003 t/m 2004 van mijn aquaria en de dieren er in.

Er is in meer dan tien jaar niet veel veranderd, nog altijd probeer ik de grens te verleggen wat betreft de visbezetting (bijvoorbeeld Chaetodons) waarbij tegelijkertijd kleuren van koralen en een mooi totaalbeeld ook van belang zijn.

Deze combinatie was tien jaar geleden nog minder gebruikelijk dan nu. En voor wat betreft de gekleurde sps: ik heb de tijd nog meegemaakt dat een bruine Acropora al iets heel bijzonders was waarvoor je graag het halve land afreisde... ;)

Ik post de foto's om anderen te laten meegenieten. Ik kwam ze tegen naar aanleiding van een gesprek over vissen met een mede-enthousiasteling ;)
 

Bijlagen

  • Vlinder.jpg
    Vlinder.jpg
    79 KB · Weergaven: 110
  • Surface1.jpg
    Surface1.jpg
    113,1 KB · Weergaven: 112
  • Meubel2.jpg
    Meubel2.jpg
    145,9 KB · Weergaven: 117
  • Overz48.jpg
    Overz48.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 119
Vanmiddag samen met Bas (Bazzman) een tripje gemaakt. We hadden twee stops gepland. Als eerste de nieuwe aquariumzaak van Michael en Haico in aanbouw, Angelfish Aquarium in Amsterdam. Er moeten nog veel bakken, koralen, vissen, meubels, techniek, inrichting, .... bijkomen, maar hier alvast een impressie. De winkel is nog niet geopend, maar het belooft veel goeds!!
 

Bijlagen

  • angelfish1.jpg
    angelfish1.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 107
  • angelfish2.jpg
    angelfish2.jpg
    34 KB · Weergaven: 96
  • angelfish3.jpg
    angelfish3.jpg
    32 KB · Weergaven: 94
  • angelfish4.jpg
    angelfish4.jpg
    74 KB · Weergaven: 101
Laatst bewerkt:
En toen nog een bliksembezoekje aan Robert Worst. Robert was net vandaag van vakantie thuisgekomen en verontschuldigde zich er voor hoe de bak er bij stond...

Als je je voor zo'n bak moet verontschuldigen doe je 't erg goed!!
 

Bijlagen

  • robert_worst1.jpg
    robert_worst1.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 130
  • robert_worst2.jpg
    robert_worst2.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 115
  • robert_worst3.jpg
    robert_worst3.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 122
  • robert_worst4.jpg
    robert_worst4.jpg
    43,2 KB · Weergaven: 118
  • robert_worst5.jpg
    robert_worst5.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 114
Was gezellig tanne
En thanks voor het compliment
Stekje staat op steentje
Zie nu het rode Skelet en groene puntjes hartelijk dank

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
En toen nog een bliksembezoekje aan Robert Worst. Robert was net vandaag van vakantie thuisgekomen en verontschuldigde zich er voor hoe de bak er bij stond...

Als je je voor zo'n bak moet verontschuldigen doe je 't erg goed!!
Als je bak er zo bij staat als je niet op vakantie bent geweest doe je het ook al erg goed ;)
 
Was gezellig tanne
En thanks voor het compliment
Stekje staat op steentje
Zie nu het rode Skelet en groene puntjes hartelijk dank

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Dank je voor de gastvrijheid. Je bak staat er prachtig bij.

Als je bak er zo bij staat als je niet op vakantie bent geweest doe je het ook al erg goed ;)
Helemaal mee eens!

Minder leuk nieuws: gisterochtend zag ik dat mijn gemmatum er niet goed uit zag: hij was buitengewoon suf. Ik kon hem zonder moeite met de hand uitvangen. Ik heb hem in mijn quarantainebak gezet. Helaas was hij vanmorgen dood.

Heel erg jammer, ik had hem denk ik hooguit elf jaar. Ik ben er nog niet uit wat er te zijner tijd voor terug komt. Ik vind de gemmatum nog altijd een schitterende vis, maar ze zijn in de loop der jaren wel erg kostbaar geworden, daarbij is het misschien ook leuk 'iets anders' te hebben na al die jaren... Suggesties zijn welkom!
 
Dat is balen! [emoji53]
 
Echt verschrikkelijk jammer man

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Zonde van die mooie vis Tanne...toch is 11 jaar niet onverdienstelijk lijkt mij. Zullen ze dat in het wil halen?
 
Ik vind 11 jaar voor een Zebrasoma kort. Het was bij aanschaf een juveniel exemplaar dus ik ga er van uit dat hij maximaal de 12 gehaald heeft. In het wild wordt het gros natuurlijk opgegeten, maar in gevangenschap lijkt 20 me meer realistisch. Ik heb ooit gelezen dat de oudste flavescens ooit gevonden 41 jaar was... Dit wordt bepaald aan de hand van onderzoek aan de otolieten, helaas is dit een onderzoek dat je per vis maar één keer kunt doen...
 
De maximale leeftijd per soort kan binnen een genus sterk verschillen. Ik weet dat van vogels en salamanders. Vissen weet ik gek genoeg minder van. Zou wel een interessant onderzoekje zijn [emoji6]
 
De maximale leeftijd per soort kan binnen een genus sterk verschillen. Ik weet dat van vogels en salamanders. Vissen weet ik gek genoeg minder van. Zou wel een interessant onderzoekje zijn [emoji6]
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben en dat geeft dit sterfgeval een iets minder bittere bijsmaak. Dank je wel.

Ik ben er 99% zeker over dat er geen nieuwe gemmatum meer komt. Ik vond het vanaf het moment dat ik de 'vissenbijbel' van Frank de Graaf bezat een schitterende vis maar het nieuwe is er nu voor mij vanaf. Daarbij zijn ze ondertussen ook absurd duur geworden.

Tijd voor iets anders. In mijn bak zwemt op dit moment maar één keizer, de Pygo. Dat laat ruimte voor wat anders, voor een nieuwe uitdaging. Op dit forum heb ik nog geen foto's gezien van liefhebbers die zelf deze vis hebben zwemmen. Waarschijnlijk over een paar dagen meer daarover... ;)
 
Bovenaan