Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

jenever wodka?

Salifert zei:
Een aantal van jullie heeft jenever/wodka toegevoegd.


Hoe is het tot heden gegaan? :)

Bij voorbaat dank.
Minder algvorming, minder 'bruine basiskleur' en meer echte kleur bij de koralen analoog aan de zeovit-bakken. Waterwaardes waren eerder al (mede dankzij jouw fosfaatkiller) in orde. Ook de afschuimer produceert meer. Ik zal binnenkort wat nieuwe close-ups maken.
 
ook ik gebruik wodka ik zit nu op 7 ml per dag was begonnen met 5 ml op mijn 500 liter bak.
in begin zakte nitraat goed heb het eeen tijd mooi in de hand gehad
ik ben 2 ml meer gaan toevoegen om dat nitraat weer steeg ,ik ben er nu achter dat het kwam ondat ik iets te veel voerde en nog een stuk filterspons in mijn sumb had en wilde niet nog eens keer hoger gaan met toevoegingen ik wist dat ik de oorzaak ergens anders moest zoeken.

nitraat was 50 en daalt nu weer mooi staat nu op 25 en daalt nog steeds.
ik weet ook zeker minder algen groei zoals tanne al zij minder alg op de voor ruit.
fosfaat niet meetbaar aan het water maar denk dat ik wel heb, gebruik ook fosfaat killer.
daarom heb ik ook net maar weer een nieuwe bodem er in gedaan denk dat daar veel fosfaat op is neergeslagen .

ik hoop dat je wat aan deze info heb habib.



ps. op de oude bodem zat nog wel wat rode flap ben benieuwd of het wee terug komt ik denk van wel.
 
Tanu zei:
Minder algvorming, minder 'bruine basiskleur' en meer echte kleur bij de koralen analoog aan de zeovit-bakken. Waterwaardes waren eerder al (mede dankzij jouw fosfaatkiller) in orde. Ook de afschuimer produceert meer. Ik zal binnenkort wat nieuwe close-ups maken.

minder bruine basis kleur hoe bedoel je dit aan het water of iets anders.
ik zelf merk wel sinds ik wodka gebruik dat mijn bak heel mooi helder is al filter ik wel 24/7 over kool maar ik doe er langer mee een beker in de 3 maanden.


ik weet niet of dit door de wodka komt???
 
Ben enorm blij dat jullie reageren. :)


Wat ook zeer interessant is om te weten hoe lang die methode al wordt gebruikt. Ook interssant is om te weten of er ook negatieve dingen te zien waren.

Tanne meldt dat de kleuren vergelijkbaar zijn met de zeovit methode. Met die methode zijn er meldingen dat de kalkalgen veel slechter groeien, ook slechter op de ruiten.

Zien jullie zoiets ook met de jenever/wodka methode?
 
mijn bak draait sinds 8-4-04 op wodka, negatieve dingen kan ik niet melden ook geen algenbloei geahd of zoiets.

wat betreft de kalkalgen kan ik zeggen ik voeg af en toe paar weeken osmose water met calciumhydroxide toe, ja dan kan ik goed merken dat ze weer groeien.
zelfs op de ruiten maar kan niet zeggen of dit nu slechter is of niet.

en de acro's die ik in mijn bak had waren allemaal kleine stekjes, die zijn er helaas niet meer waterwaarde toch niet optimaal genoeg wel stukje gegroeit maar mijn bak is toen achter uitgegaan en kon de oorzaak niet vinden.
 
Ik bedoelde de -in mijn ogen minder mooie- bruine basiskleur bij veel Acropora's.

Ik werk nu inmiddels alweer een aardige poos met wodka, enkele dagen na het verschijnen van de 'preview' op korallenriff.de heb ik besloten ermee te starten.

Nadelige gevolgen: inderdaad minder groei van de kalkalgen. Daarnaast is het zo dat de slijmerige laag bacterieen die je normaal gesproken bijvoorbeeld in de sump hebt, bij mij wat dikker is. Verder nadelige gevolgen zou ik tot nu toe niet kunnen noemen. Overigens is dit, misschien nog sterker dan met 'zeovit' een methode die slechts met beleid, regelmaat en achtergrondkennis kan worden toegepast.
 
Trouwens nog hartelijk dank voor jullie reacties. :)


Ik weet dat er binnen een paar maanden een artikel van Kokett and Mrutzek in reefkeeping.com zal uitkomen.
 
hoi habib,



hou je ons ff op de hoogte:)
 
Ben benieuwd Habib!
 
Ben nu ook sinds 1 maand bezig met vodka tovoeging
van 5 naar 20 ml in 1 week opgevoerd
elke avond 20 ml , fosfaat was al nul door de killer
maar nitraat is nu rond de 20 , kom van over de 100
heb alleen lederkoralen in bak , en veel vissen
voorlopig staat en zeker sinds 1 week alles prachtig open ,
heb apenhaar in bak , die hebben sinds het begin bijna verdubeld in grootte
zeg maar of je nog iets meer wilt weten
Groetjes
 
Nano,

Hoe groot is je bak? Afhankelijk van 't formaat van je bak zou 't nitraat al veel lager moeten liggen. Wat voor afschuimer gebruik je? En wat voor verdere filtratie?
 
totaal inhoud is 1000 liter
Heb een afschuimer van aqua medic op staan iets van rond de meter hoog
Heb altijd al nitraat problemen gehad door de visbezetting en slechte start van de bak
na lange tijd zag ik duidelijk dat alles in de goede richting ging en alles begon te stabiliseren
alleen de nitraat wou maar niet zakken
heb van alles geprobeerd voor deze nitraat , tevergeefs
alleen met deze methode is het voorlopig een succes te noemen

filtartie is , een sump van 80 liter
een trickelfilter die weer in een ander sump van 150 liter laat vallen , daarna terug omhoog de bak in
Groetjes
 
Hallo,



Ook ik ben vanaf 19-09 begonnen met de wodka methode omdat mijn nitraat en fosfaat gehalte ondanks regelmatig water (osmose) verversen en gebruik van de nieuwste antifos met ijzer toevoeging aan de ietwat hoge kant was. Ik ben heel voorzichtig begonnen met 1 ml. en zit nu op 5 ml. per dag, en durf niet hoger te gaan.



De positieve resultaten: NO3 gedaald van 10 naar 5, P04 van 1,5 naar 0,25. Koralen, anemonen en vissen zien er goed uit.



De negatieve resultaten: Bruine aanslag op de bodem, een niet plakkerige substantieie gemakkelijk te verwijderen is maar na twee dagen weer anwezig is. HEEFT IEMAND EEN IDEE?

Verder is op de levende steen meer groene en rode algen

waarneembaar. Vraag; is dit normaal?





Mijn aquarium: 1.00 x 1.00 x 0.70, HQI verlichting Bresslein 250W, LED nachtverlichting (super mooi), Shuran eiwitafschuimer (venturi), Shuran kalkteactor jetstream1 met ph controler en een uv-lamp, met 12 visjes.



Overige waarden: PH 8,3, KH 12, CA 425, NO2 0 (gemeten met ELOS).

Ben benieuwd naar jullie reacties
 

Bijlagen

  • bak1.jpg
    bak1.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 31
  • bak2.jpg
    bak2.jpg
    138,6 KB · Weergaven: 23
ik dacht als dit gebeurt, dat je dan weer terug moest gaan afbouwen. je bak heeft dan de bacterieboost gehad...
 
Bedankt voor de reactie, is het mogelijk dat nog meer forumleden dit kunnen bevestigen.

Ik heb onlangs gelezen dat de kalkreactor ook als oorzaak kan worden aangewezen.
 
hoi hoi,

die aanslag kan een bacterie bloei zijn het beste is om dan ook een dagje of twee over te slaan en de aanslag weg te zuigen.

dat je po4 gedaalt is naar 0.25 geloof ik niet zo het komt in iedergeval niet door de alcohol, deze word pas afgebroken nadat alle nitraat uit je water is afgebroken door de alcohol.

je schrijf ook dat je meer last heb van rode en groene alg deze nemen ook nitraat en fosfaat op dus daarom zijn je waardes ook iets lager dan normaal.

kan je wat meer vertellen over je afschuimer en zo ???

en gewoon doorgaan met de toevoegingen na morgen en hou ons op de hoogte hier:D
 
Hallo,


Bedankt voor de reacties, moet nog veel leren zo te
lezen.

Mijn eiwitafschuimer is van Schuran type Jetskim 100 aquaflotor injektietechniek (klinkt goed), doorloop ca. 600 L/H, luchtinlaat ca 200 L/H, doorsnee 10 cm, hoog 55 cm aangesloten op een Eheim 1250 pomp
Ik ben heel tevreden over deze afschuimer hij tapt om de 3 dagen een heel bekertje vol bruine troep af.
Door de toevoeging van de wodka krijgt deze troep een meer bruin/roodachtige kleur.

Heb sinds gisteren een nieuw anti fosfaat middel in gebruik genaamd ROWA-PHOS
(www.rowa-wasser.de).
Volgens een 'expert' van Aquatop, een zaak in Aken Duitsland, kan de bruine aanslag ook te maken hebben met een te hoog CO2 afkomstig van de kalkreactor.
Ik heb daarom het C02 een beetje geknepen.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Als de aanslag een beetje slijmerig/snot-achtig is, is dit waarschijnlijk te danken aan de toevoer van wodka. Wodka dient als bacterie-voeding. Hoe groot is je bak en hoe sterk is de stroming?

Stoppen met wodka lijkt me niet zo handig, dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen. Zelf zou ik als er een dunne laag bacterie-slijm op de decoratie, wanden etc onstaat enkele dagen de dosering halveren en dan weer langzaam opbouwen. Een krachtige afschuimer en flinke stroming is sterk te adviseren. Niet alleen bij deze methode, maar eigenlijk sowieso.
 
De aanslag is niet taai of snotterig maar zeer los van structuur, het waait zo op.
Ik hou het op de werking van de kalkreaktor, heb zoals aangegeven het CO2 een beetje geknepen en wacht nu af wat hier de resultaten van zijn.
Een foto en de afmetingen van mijn aquarium staan een paar topics verderop.
Mijn eiwitafschuimer werkt perfect, en de stroming in mijn aquarium is optimaal.
 
rijmpje zei:
hoi habib,



hou je ons ff op de hoogte:)
Dit slaat op de vermelding dat de vodka artikel in Refkeeping zou verschijen.

Ik heb gehoord dat dat niet meer doorgaat en volgnes Jörg Kokett (een van de auteurs) zal het in wetwebmedia verschijnen.
 
Bovenaan