Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

jenever wodka?

ik gebruik nu al een kleine maand de wodka methode en krijg nu steeds meer last van rode flap.als ik alles goed begrepen heb is dit op te lossen door over fosfaat te filteren .klopt dit.
is hierbij een speciaal merk aan te raden ?
 
Die flap komt waarschijnlijk omdat de verhouding tussen fosfaat en nitraat niet meer klopt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
boya zei:
ik gebruik nu al een kleine maand de wodka methode en krijg nu steeds meer last van rode flap.als ik alles goed begrepen heb is dit op te lossen door over fosfaat te filteren .klopt dit.
is hierbij een speciaal merk aan te raden ?
ik heb nu dus precies het zelfde alleen ik filter al continue over fosfaatkiller en kool..
 
Theun zei:
Die flap komt waarschijnlijk omdat de verhouding tussen fosfaat en nitraat niet meer klopt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De bekende Redfielt-ratio.Ik ben ook wodka gaan gebruiken.Heb ook flap,maar niet veel noch hinderlijk.Gebruik ook fosfaatkiller .Ik kan natuurlijk niet zeggen hoeveel flap ik zou hebben zonder.
De onbalans komt er omdat eerst het nitraat zakt,dan pas het fosfaat(wodka).Door ook fosfaatkiller te gebruiken hoop ik dat het fosfaat al meezakt en ik zo minder last heb van onbalans en flap.
 
dit is wat de verhouding eigenlijk zou moeten zijn: In de rifaquaristiek streven we naar een fosfaatgehalte van ca. 0,05 mg/l en daarbij zou dan een nitraatgehalte horen (vlg. RR) van 0,8 mg/l.

Het is om te beginnen al knap lastig deze waardes voor elkaar te krijgen, maar nog veel moeilijker om ze, in diezelfde balans van 1:16, te houden.
zeker met de wodkamethode.
 
Theun zei:
dit is wat de verhouding eigenlijk zou moeten zijn: In de rifaquaristiek streven we naar een fosfaatgehalte van ca. 0,05 mg/l
Ik streef naar een ONMEETBAAR fosfaatgehalte. Met iedere keer dat ik voer komt er vanzelf weer fosfaat in het water, dat ik ook weer zo snel mogelijk kwijt wil.

Fosfaat met de Salifert op dubbelle gevoeligheid onmeetbaar, dan zit je goed.
 
Mefisto zei:
Ik streef naar een ONMEETBAAR fosfaatgehalte. Met iedere keer dat ik voer komt er vanzelf weer fosfaat in het water, dat ik ook weer zo snel mogelijk kwijt wil.

Fosfaat met de Salifert op dubbelle gevoeligheid onmeetbaar, dan zit je goed.
DAt klopt mefisto want de waarde 0.05 is eigenlijk niet te meten. Dus dan noem je het nul. Als het fosfaat de heledag nul zou zijn en alleen niet als je voerd dan is er iets goed mis!
 
Welke testset gebruik je?
Met Salifert is de normale ondergrens 0,03 mg/l, met dubbele gevoeligheid 0,015.
Dat is alweer 3x minder, dan wat jij noemt.

Je redenering is wel goed:goed:.
 
ik heb salifert. dat was ik ff vergeten das wel waar. wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je nooit een fosfaat van helemaal nul mag hebben!;)
 
Hoi,

Ik ben ongeveer 11 weken geleden gestart met de wodka methode.
Op aanraden van "mefisto" ben ik begonnen met 1 ml per 100L per dag.
Na ongeveer 8 weken had ik nog geen enkel effect waargenomen mijn N03 was nog steeds tussen 2,5 en 5. (Achteraf bedenk ik me dat misschien mijn Po4 wel gezakt was door de wodkamethode maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen omdat ik gebruik maak van een fosfaat filter. Ik ga het fosfaatfilter niet meer vervangen totdat ik een duidelijke stijging van het fosfaatgehalte te zien krijg. Als dit op de lange termijn echter niet gebeurd kan ik ervan uitgaan dat mijn fosfaat m.b.v. de wodka methode biologisch afgebroken wordt)
Na 8 weken werd ik echter wat ongeduldig, na wat goede raad van mefisto (nog bedankt hiervoor
thumbup.gif
) heb ik na de negende week mijn toevoeging verhoogt naar 1,5 ml/100L
Nu is mijn nitraat gehalte aan het zakken. Ik meet nu 1.0
smile.gif

Ik zie duidelijk dat er minder alg in de bak is. ik hoef de ramen minder vaak shoon te maken. De kleuren lijken iets beter naar voren te komen maar het lijkt me nog te vroeg om hierover een uitspraak te doen.
Ik merk dat de kalkalgen beter gaan groeien.
smile.gif
(dit was bij mijn bak altijd erg slecht)
Nu moet ik natuurlijk oppassen dat ik niet te ver ga. Ik voeg voor de zekerheid een klein beetje powershot van de reefcorner toe.

Mijn huidige waterwaarde:
No3 1,0
Kh 9
P04 0,008 (rowa)
Ca 440
Zoutgehalte 35
temp 25.3
PH 8.0
Si 0.0
mg 1500

M.V.G. Twan
 
Hallo allemaal dit is echt een machtig onderwerp.

Nu heb ik een vraag.

Stel ik heb een pure vissenbak.
De bak is bijna leeg kwa levendsteen dan maar in men filter probeer ik toch een minimale bacterien massa te creeren met levendsteen.
Is de wodka methode van toepassing op een bak waar GEEN korallen in zitten maar alleen vis.
Ga er even vanuit de nitraat 50 is en de fosfaat 1.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Gr Bas
 
Dat zou priama kunnen in een vissenbak. Het is helemaal handig als er maar zo weinig levendsteen in zit. Alleen wel oppassen dat je geen flap krijgt door de wodkamethode. Weet je de dosering? ;)
 
Iedereen gebruikt altijd maar 1-2 ml wodka op 100liter. Ik gooi er gewoon 5-6 ml per 100liter in en dan werkt het pas goed. Ik heb mijn no3 van 30 naar 5-10 gekregen in 2 maanden. Mijn afschuimer draait enorm veel troep uit de bak nu en die hoeveelheid wodka heeft geen negatieve effecten op de vissen of koralen. Mijn fosfaat is niet zo sterk gedaald als mijn no3, maar daarvoor hebben we rowaphos. Nu alles rond mijn streefwaarden komt ben ik wat gaan afbouwen.

Vroeger gebruikte ze suikerwater. Weet iemand waarom dat vervangen is door wodka? Als het even goed zou werken zou ik liever suiker erin gooien, maar dat zal wel niet.


Twan zei:
Hoi,

Ik ben ongeveer 11 weken geleden gestart met de wodka methode.
Op aanraden van "mefisto" ben ik begonnen met 1 ml per 100L per dag.
Na ongeveer 8 weken had ik nog geen enkel effect waargenomen mijn N03 was nog steeds tussen 2,5 en 5. (Achteraf bedenk ik me dat misschien mijn Po4 wel gezakt was door de wodkamethode maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen omdat ik gebruik maak van een fosfaat filter. Ik ga het fosfaatfilter niet meer vervangen totdat ik een duidelijke stijging van het fosfaatgehalte te zien krijg. Als dit op de lange termijn echter niet gebeurd kan ik ervan uitgaan dat mijn fosfaat m.b.v. de wodka methode biologisch afgebroken wordt)
Na 8 weken werd ik echter wat ongeduldig, na wat goede raad van mefisto (nog bedankt hiervoor
thumbup.gif
) heb ik na de negende week mijn toevoeging verhoogt naar 1,5 ml/100L
Nu is mijn nitraat gehalte aan het zakken. Ik meet nu 1.0
smile.gif

Ik zie duidelijk dat er minder alg in de bak is. ik hoef de ramen minder vaak shoon te maken. De kleuren lijken iets beter naar voren te komen maar het lijkt me nog te vroeg om hierover een uitspraak te doen.
Ik merk dat de kalkalgen beter gaan groeien.
smile.gif
(dit was bij mijn bak altijd erg slecht)
Nu moet ik natuurlijk oppassen dat ik niet te ver ga. Ik voeg voor de zekerheid een klein beetje powershot van de reefcorner toe.

Mijn huidige waterwaarde:
No3 1,0
Kh 9
P04 0,008 (rowa)
Ca 440
Zoutgehalte 35
temp 25.3
PH 8.0
Si 0.0
mg 1500

M.V.G. Twan
 
Suiker is vervangen door wodka omdat er veel systemen gecrashed zijn met suiker.
Een overdosis wodka kan ook een crash veroorzaken, daarom wordt er ook 1-2 ml per liter aanbevolen. Dit is niet zomaar een getal, maar komt als optimum naar voren na een zeer lang en uitgebreid onderzoek.
 
Bij mij is 2 ml/100l niet genoeg. Dit heb ik een tijd lang geprobeerd. In post 16 van dit onderwerp gaan ze met een test ook tot meer dan 4 ml/100l. Maar die 1 - 2 ml per liter waar jij het over hebt is mij toch iets teveel van het goede ;) .

Het kan wel zijn dat ik nu met afbouwen wel op die waarde blijf steken. Ik had namelijk eerst een vissen bak met een torenhoge no3. Ik ben nu over aan het gaan op steenkoralen en doe nu mijn verversingen netjes en moest al dat no3 kwijt dat zich in die tijd opgestapeld had.


Patrick_NL zei:
Suiker is vervangen door wodka omdat er veel systemen gecrashed zijn met suiker.
Een overdosis wodka kan ook een crash veroorzaken, daarom wordt er ook 1-2 ml per liter aanbevolen. Dit is niet zomaar een getal, maar komt als optimum naar voren na een zeer lang en uitgebreid onderzoek.
 
Hallo ik heb nu onderhand al 3 keer dit onderwerp gelezen.

Mijn Conclusie/vraag.

Er zijn meerdere aquaranen die met de wodka/jenever methode beginnen waar in mijn ogen geen enkele aanleiding toe is.
Ik zelf vindt de methode een oplossing voor een probleem.
Met een nitraat gehalte tot 10 a 15 zou ik er nooit aan beginnen.
Ik zie het puur als een goedkope niet geheel zonder risico methode om van je nitaat/phosfaat af te komen.

Of heb ik het mis.
Zijn er nu mensen die het geheel anders zien?
Ik bedoel daarmee waar Tanne het over het had "de schilfers die loslaten van de bactrie film"dus een vorm om je dieren te voeren.
Zijn er dus mensen die wodka/jenever gebruiken in een bak waar de waterwaarden gewoon goed zijn maar die toch een beetje doseren om hun koralen te voeren?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Gr Bas
 
De keuze is simpel, zonder wodka heb ik een nitraat van rond de 5, en meer algenontwikkeling dan mij lief is. Juist die algen die de dieren dus NIET willen eten. Ook zooxanthellen doen het dan beter, met als resultaat, minder mooie koraalkleuren van de sps-koralen.

Met een marginale dosering van 1 ml/100 liter (5 à 6 ml op de hele bak) staat er kleurtechnisch een juweeltje in de woonkamer. Nitraat onmeetbaar, fosfaat onmeetbaar (mede dankzij fosfaatverwijderaar).

De keus is persoonlijk, maar voor minder doe ik het niet meer;).
 
neuson zei:
Hallo allemaal dit is echt een machtig onderwerp.

Nu heb ik een vraag.

Stel ik heb een pure vissenbak.
De bak is bijna leeg kwa levendsteen dan maar in men filter probeer ik toch een minimale bacterien massa te creeren met levendsteen.
Is de wodka methode van toepassing op een bak waar GEEN korallen in zitten maar alleen vis.
Ga er even vanuit de nitraat 50 is en de fosfaat 1.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Gr Bas
neuson zei:
Hallo ik heb nu onderhand al 3 keer dit onderwerp gelezen.


Mijn Conclusie/vraag.

Er zijn meerdere aquaranen die met de wodka/jenever methode beginnen waar in mijn ogen geen enkele aanleiding toe is.
Ik zelf vindt de methode een oplossing voor een probleem.
Met een nitraat gehalte tot 10 a 15 zou ik er nooit aan beginnen.
Ik zie het puur als een goedkope niet geheel zonder risico methode om van je nitaat/phosfaat af te komen.

Of heb ik het mis.
Zijn er nu mensen die het geheel anders zien?
Ik bedoel daarmee waar Tanne het over het had "de schilfers die loslaten van de bactrie film"dus een vorm om je dieren te voeren.
Zijn er dus mensen die wodka/jenever gebruiken in een bak waar de waterwaarden gewoon goed zijn maar die toch een beetje doseren om hun koralen te voeren?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Gr Bas
Hoi Bas,
Waar wil je nu eigenlijk naar toe, eerst informeer of je of de wodka-methode kan worden toegepast op een vissenbak. Het antwoord luidt simpelweg: Ja.
Vervolgens insinueer je, dat doseren van wodka een overbodigheid is.

Probeer het eens ander te zien. In de natuur is fosfor in de vorm van fosfaat nauwelijks beschikbaar. Stikstof in de vorm van nitraat ligt ruim onder 1 mg/liter.

Waarom zou je dan in je aquarium (vissenbak of koraalbak) genoegen nemen met een nitraat van 10 à 15 mg/liter?

Indien je visbezetting bestaat uit 1 of 2 visjes in een gemengd 500 liter+ systeem, dan zal er mogelijk weinig reden zijn om nitraat te bestrijden.
Echter de meeste aquarianen (ik ook) hebben hun gemengd rif overbevolkt met vis. De bijkomende voedseldoseringen (dat is iets anders dan voedselbehoefte) leidt tot te hoge nitraat en fosfaatwaarden. Fosfaat kan je eenvoudig bestrijden, nitraat alleen met waterwissels, maar dat is eindig.

Doseer een koolstofbron en je maakt het bacteriën mogelijk meer assimilatie uit te voeren, met inbouw van stikstof en fosfor, bacteriën zijn afschuimbaar. Probleem opgelost.
Heb je een hekel aan wodka, neem dan Nitraatweg van MWS, of maak een suikeroplossing.
 
He mefisto


Ik hoopte eigenlijk al op zo'n antwoord:D
Ik voer al een tijdje te veel na mijn zin om men koraaltjes en visjes het lekker naar hun zin te krijgen.
In principe werkt het goed maar heeft ook een groot nadeel.
Ik voer iedere dag plankton,cyclops, artemia mysis en cyclopese.
Dit vinden algjes ook heel lekker dus ben ik men eigen aan verdiepen op een manier om men bak optimaal te laten pronken.
Voor de algen en betere en voor een betere afschuiming wil ik idd met een minimale dosis jenever/wodka gaan beginnen.
Voor de verdere vereiking van voedingsstoffen voor men bak ben ik nog niet aan uit, maar is ook niet relavant voor dit onderwerp.
Ik ga er nu toch maar mee beginnen.
Ik weet van de risico's maar des te meer vind ik het een uitdaging.

Bedankt voor jou bevindingen van wodka.
Gr Bas
 
Bovenaan