Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

jenever wodka?

Ik ben 2 weken geleden begonnen met het doseren van jenever.
Mijn beginwaardes waren 10mg/l no3, fosfaat 0,1.
Ik heb geen problemen in de bak maar wou toch het nitraat naar beneden hebben.
Ik zit inmiddels op een dosering van 4ml jenever per dag op een bak van 1000l
Gisteren weer no3 gemeten en tot mijn verbazing 2,5.
Ik had dit met deze dosering nog niet verwacht, heeft iemand hier een verklaring voor? Is het zo dat je eigenlijk voor ieder systeem een andere dosering kunt toepassen, ik las hier zelfs over 43ml en in de MWA 16ml.
Fosfaat nog geen vervandering kunnen meten maar als het goed is duurt dit ook langer.
Wel valt het mij op dat de afschuimer een AM 5000 shorty een keer zoveel afschuimt.
Ik blijf eerst maar even op 4ml/dag zitten en zie wel hoever het nitraat zakt.
Groeten Andries
 
Leuk om te zien dat het weer gewoon werkt. Het gaat dus om de ethanol in de jenever of wodka. Dosis die ik ken is 1,5 ml op 100 liter.

Wat je eigenlijk doet is de C:N ratio verschuiven door extra koolwaterstoffen toe te voegen. Als je dit in een zoetwaterbak had gedaan zou je op de bodem veel meer molm gevonden hebben, nu dus meer werk voor je eiwitafschuimer.

Wel een warschuwing. Omdat je N:p ratio (ja ja de bekende Redfield ratio) flink gedaald is kun je cyanobacterien verwachten. In zeewatertaal rode flap. Om de verhouding toch gelijk te houden zou ik een fosfaatkiller gebruiken.

Heel leuk experiment en dito resultaten!
 
[quote author=joris link=board=27;threadid=7901;start=30#msg72124 date=1082112977]
Ik ben 2 weken geleden begonnen met het doseren van jenever.
Mijn beginwaardes waren 10mg/l no3, fosfaat 0,1.
Ik heb geen problemen in de bak maar wou toch het nitraat naar beneden hebben.
Ik zit inmiddels op een dosering van 4ml jenever per dag op een bak van 1000l
Gisteren weer no3 gemeten en tot mijn verbazing 2,5.
Ik had dit met deze dosering nog niet verwacht, heeft iemand hier een verklaring voor? Is het zo dat je eigenlijk voor ieder systeem een andere dosering kunt toepassen, ik las hier zelfs over 43ml en in de MWA 16ml.
Fosfaat nog geen vervandering kunnen meten maar als het goed is duurt dit ook langer.
Wel valt het mij op dat de afschuimer een AM 5000 shorty een keer zoveel afschuimt.
Ik blijf eerst maar even op 4ml/dag zitten en zie wel hoever het nitraat zakt.
Groeten Andries

[/quote]

leuk je voeg iets toe aan je bak en je nitraat zak en je weet niet eens hoe het nou komt lol.
als ik jouw was zou ik het door mij vertaalde artikel nog maar eens een keer lezen ;D


groetjes raymond,
 
Hoi Rijmpje,
Ik begrijp het artikel maar al te goed.
Alleen ik geef aan dat ik het nog niet met deze lage dosering verwacht had, omdat anderen veel hogere doseringen gebruiken.
Dit is wat ik dus bedoel en omschreven had.
 
Zoals in MA beschreven staat, verlaagt een kleine dosering van ethanol (wodka) enkel het nitraatgehalte. Wil je ook het fosfaatgehalte aanpakken, zijn andere strategiën noodzakelijk.
 
Dus dagelijks fosfaat meten begrijp ik ?
en de vissen aan de drank.
Ik heb ooit wel een een artikel gelezen van een ongetwijfelt waarde vol experiment ; ??? dat vissen ook dronken worden. gestoorde onderzoeker leek mij ook zonder experiment nogal duidelijk)
maar deze dosering lijkt me daar niet hoog genoeg voor.
Eigenlijk is dit natuurlijk het uit de stoffige kast halen van het denitrifictie filter alleen gebruik je nu je steen als denitrifictie filter.
Nu hangt iedereen horror verhalen op over over dosering maar is dat gevaar nu echt zo groot, volgens mij valt het wel mee en kan je als je de juiste dosering
eenmaal te pakken hebt voor jouw bak gewoon een keer per week gaan meten.


Andre nee niet uit Spijk ;D
 
Kan ik mij bij aansluiten, bij de denitrificatie filter van een welbekend merk wordt een klein flesje voeding voor de bacterieen geleverd. Telkens ik het opende kwam de geur mij wel bekend voor tot ik op het idee kwam om eens een analyse te laten doen en bleek het indeerdaad om een alcohol oplossing te gaan. Daarna overgeschakeld op dezelfde dossis maar met jonge jenever en de filter blijft werken. Enkel de voorgeschreven dossage van de voeding is 12 druppels per dag en een inloop periode van 8 weken. (waarschijnlijk te wijten aan de lage dosering en de kleine verwerking volume van de filter)

ben nu een bak aan het opstarten van een vriend en gebruik ook deze methode en schijnbaar komje wel iets sneller over de nitriet en nitraat piek heen, doch zal dit nauwgezet opvolgen

groeten

alex
 
ik draai nu iets meer dan een week met met wodka ik voeg nog steeds 5 ml per dag toe op mijn bak.

nitraat is sinds eergisteren langzaam aan het zakken ( echt minimaal maar het zakt), heb het dus goed in de hand denk ik.
ik weet nog niet hoe het met de fosfaat gaat aflopen, ik denk dat gewoon een langzaam proces is en over een paar maanden pas ga merken.

afschuimer: andere struktuur van de bellen in de opvangbeker dit was al zo sinds ik met de wodka begon, ze zijn groter en steviger.

ik blijf verder gaan met 5 ml op de dag en verander er nog niks aan, het gaat goed zo dus ik kijk het lekker aan.

om de dag doe ik een nitraat en fosfaat test.

voor dat ik met wodka begon had ik wat last van rode flap, hier heb ik nog steeds last van zit geen verandering in.
ik zuig het niet af zolang de dieren er geen last van hebben.

ik hou jullie op de hoogte hier ;D


groetjes raymond,
 
Verzoek: Gooi A.U.B. geen jenever in de zee :eek:

Quiz:

In een verkwistende bui gooi je een liter jenever in de oceaan. Die nacht stormt het flink en de alcohol wordt door alle wereldzeeën gemengd. Hoeveel alcoholmoleculen zitten er nu ongeveer in iedere liter zeewater?

A 4000 moleculen.

B 100 moleculen.

C Minder dan 1 molecuul.

1 liter jenever bevat 350 ml alcohol, dat is 276,15 gram. 1 mol ethanol, de standaardeenheid voor 6*1023 moleculen, weegt 46,1 gram. In 276,15 gram ethanol zitten ongeveer 3,594 * 1024 moleculen. Geschat wordt dat er ongeveer 1021 liter zeewater op de aarde is. Delen we dat op elkaar, dan komen we op 3594 moleculen per liter. Omdat er verschillende soorten jenever zijn met verschillende, ook hogere alcoholpercentages, hebben we 4000 moleculen aangehouden. Antwoord A is dus juist.

:p
 
[quote author=4alexi link=board=27;threadid=7901;start=45#msg73472 date=1082835871]
Quiz:
[/quote]

Nationale wetenschapsquiz van 'n jaar of wat terug... Rond 1997 ofzo!
 
Niet geheel het onderwerp:

Alexi bedoelt waarschijnlijk 10 tot de macht 24 liter zeewater. Dit is (als mijn VWO-kennis natuurkunde mij niet in de steek laat...) een 10 met 24 nullen. Erg veel dus!
 
aha dat zou kunnen misschien, maar ook daar hebben we knopjes voor boven het bericht-txt veld

het knopje
sup.gif
doet 1024
en het knopje
sub.gif
doet O2
 
hallo wodka gebruikers,
ook ik gebruik al een paar maanden wodka en de waarde van nitraat was +- 40 en is nu al weken rond de 5 perfekt dus . ik voeg nu middels een doseerpomp slechts 3 ml per 24 uur toe was in het begin wel eens 24 ml per 24 uur.
welnu de vraag mijn KH waarde is van 8 naar 12 gegaan,en ik kan niet anders bedenken dan dat hier de wodkar de oorzaak van is.
hoe zit dat ? nog meer mensen/wodka gebruikers die deze ervaring hebben gedaan.
groetjes john.
 
hoi john48,

hoeveel liter is jou bakje en hoe hoog/laag is jou fosfaat heb jij hier wat meer info over.
en kan je wat meer dingen vertellen over bijvoorbeeld je afschuimer hoe die reageerd op de wodka.

op jou vraag he ik helaas geen antwoord.


groetjes raymond,
 
hallo rijmpje,
800 liter is het bakje, fosfaat nul ,gebruik van af het begin salifert ( fosfaat binder ) werkt prima bij mij..
De afschuimer moest ik in het begin wat vaker ( de beker ) schoonmaken ( om de dag ) normaal was 2x in de week ,doe ik nu ook weer,
Gaat tot nu toe alles prima.ben sinds een week de dosering aan het verlagen ( bij een hogere nitraat waarde verhoog ik weer natuurlijk ) wil naar 2 ml per 24 uur
( ik verdun de wodka met osmosewater en voeg dit alle 3 uur middels een doseerpomp ( dupla ) aan mijn bioloog
( toren H 220 x diam.20 cm gevuld met siporax, doorstroming +- 800 L per uur ) toe .
groetjes john.
 
hoi john48,

bedankt voor de info, je verdunt de wodka met osmose zit de osmose met wodka dan wel in een afgesloten fles(verdamping van de alcohol).
ik wil in de toekomst ook een doseerpomp er op zetten.


groetjes raymond,
 
hoi luitjes,

nu draait mijn bak iets meer dan een maand op wodka zoals jullie weten voeg ik 5 ml per dag toe op 500 liter zeewater.
ik was gestart met een begin waarde van 5 nitraat, niet echt een hoge waarde om je zorgen over te maken maar toch wilde het een beetje in de hand houden.

mijn bak staat er mooi bij en kon niks merken aan de vissen en koralen als ik de wodka toevoegde, ook daarna niet.

nu na een maand staat mijn nitraat op 1 ;D en ik ga van af morgen minder wodka toevoegen, ik zit te denken aan 2 ml per dag, ik hou jullie op de hoogte van alles.


ga niet zomaar wodka toevoegen als je deze topic niet goed heb doorgenomen er zitten wat haken en ogen aan ;D
 
Een aantal van jullie heeft jenever/wodka toegevoegd.


Hoe is het tot heden gegaan? :)

Bij voorbaat dank.
 
Bovenaan