Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

jenever wodka?

ad7x7

Senior forumlid
ergens gelezen in één van de berichten op deze site:
Recent onderzoek heeft aangetoond dat dit ligt aan het feit dat de zeofood extra koolstof toevoegt, net zoals je nitraat ook kunt verwijderen mbv de toevoeging van jenever of wodka als koolstofbron.

wat kun je, wat betreft de zeewater aquaria ( ;)) nu doen met jenever en/of wodka?
 
ik dacht dat je je bak een boost gaf bij het opstarten door de bacterien heel veel voedingsstof te geven, zelf weet ik er niet het fijne van dus als iemand anders het weet: ik ben ook wel benieuwd
 
In de nieuwste meerwasser-aquarianer en op www.meerwasserforum.com en op www.korallenriff.de is er meer over te lezen. Doordat je kleine koolstofmoleculen toevoegt, stimuleer je de groei van een bepaalde bacterie. Deze bacterie verbruikt nitraat en fosfaat. Door de groei van deze bacterie te stimuleren, laten deeltjes van de biofilm los, waardoor deze in 't water komen. Zo worden ze voer voor de koralen, en kunnen deze deeltjes door de afschuimer verwijderd worden.

Uiteraard de dosering langzaam opbouwen. Je stuurt 't door het fosfaat-gehalte te meten... Daar komt 't HEEL simpel gezegd op neer!
 
Ik heb op de site's gekeken, maar ik ken niet zo erg goed duits.
Ik weet ook niet waar ik het kan vinden
Kun je meer vertellen hoe het gaat? wat voor alcohol, puur of idd jenever/wodka? hoeveelheid per hoeveel tijd?
 
Newsletter
Hallo zusammen, zusammen,

das neue Jahr ist inzwischen schon wieder ein paar Tage alt und hoffen daher, dass Ihr alle gut Neue Jahr gerutscht seid.

Das alte Jahr endete mit einer Neuigkeit, die in dem am 22.12.2003 erschienenen Ausgabe "Der Meerwasseraquarianer" nachzulesen ist.
Als Praxis-Thema schreibt das Fachmagazin dazu:

"Michael Mrutzek und Jörg Kokott haben ein neues Verfahren getestet, mit
dem man durch Ethanol(Alkohol)zugabe direkt in das Aquarium,
wirkungsvoll den Nitrat- und auch den Phosphatgehalt senken kann. Eine
genaue Anleitung mit wissenschaftlichem Hintergrundwissen, sowie
Aussagen von Aquarianern, die das Verfahren schon getestet haben, finden
Sie in diesem Bericht. Unsere Meinung: Praxis pur."

In diesem sehr ausführlichen Artikel wird beschrieben, wie man ein
Meerwasseraquarium ohne einen riesigen Technik-Pool und ohne chemische
Mittel auf einen naturnahen Niveau, also nährstoffarm, betreiben kann.
Dabei muss aber auch nicht auf Fischbesatz verzichtet werden.
Duch die Zugabe von Ethanol werden die im Aquarium vorhandenen
denitrifizierenden Bakterien mit einer Kohlenstoffquelle in Form von
handelsüblichen Wodka aus dem Supermarkt versorgt. Diese Bakterien bauen
Nitrat ab und nehmen Phosphat auf, was damit zur Nährstoffminimierung im
Aquarienwasser führt.
Da nun diese Nährstoffe nicht mehr im Wasser zur Verfügung stehen, und
damit auch nicht mehr den Korallen zur Ernährung über ihre Zooxanthellen
(Symbyosealgen) dienen können, ist eine zusätzliche Fütterung der
Korallen sinnvoll. Wir möchten ja ausser der viel schönere Farbigkeit
der Korallen, die eine Folge der Nährstoffreduzierung ist, unsere Tiere
trotzdem nicht verhungern lassen dus ook phytoplankton voeren

 
dus niet als er vissen inzitten ?
 
jawel kan ook gewoon dus fles wodka kopen en langzaam opbouwen met toevoegen
500 literbak zou neerkomen op 9ml per dag
maar beginnen met 1ml en zo dus langzaam opbouwen en natuurlijk je bak blijven bekijken of alles goed blijft gaan als het niet goed gaat stoppen of minder toevoegen
 
en geldt dit voor als je teveel nitraat en teveel fosfaat hebt
is puur alcohol niet beter? zo ja, moet je dan i.v.m. met hoger % alc. dan minder toevoegen?

overigens bedankt voor de goeie uitleg!
 
je moet 25 % alcoholgebruiken ik ben ergens geweest en die man gebruikte al paar jaar dat systeem heeft dus fles met alcohol promilage van 25% in flesje zitten en dat wordt dus gedoseerd via een pomp naar zijn bak toe elke dag
 
ik heb net vandaag fosfaatkiller in het filter gedaan. Jammer eigenlijk, want ik vond dat best wel duur. Ik had het wel willen proberen met alcohol, hoe eng ik het ook vind....
Er is 96 % alcohol, ik zou dat dan kunnen verdunnen tot je ongveer 25 % hebt...
 
Ook ik hield me netjes aan de hoeveelheden maar na twee dagen was 90% van mijn vissen dood.
Wees heel voorzichtig met alcohol, het maakt echt "meer kapot dan je lief is" :-\

Rolf
 
ik zal voorzichtig zijn en voorlopig hoeft het nog niet... eerst de killer zijn werk laten doen...
 
In het artikel staat uitgelegd waarom je wodka moet gebruiken. De alcohol uit de apotheek is gedenatureerd (ondrinkbaar gemaakt... GIFTIG dus!) met methanol. Dit is een goedje wat je niet in je bak wil hebben. Wodka is min of meer een 40% oplossing van zuivere ethanol.

Zonder belerend te willen doen: deze methode is NIET iets om 'zomaar' zonder goede voorkennis uit te proberen. Heb je 't artikel niet gelezen en vooral ook begrepen, doe 't dan niet. Het artikel zelf is pittige kost, en er zijn meer methoden om de waterwaarden in orde te krijgen. Fosfaatkiller is er één van.
 
Tanu, je hebt gelijk

toch leuk om kennis te krijgen van zulke methoden. maar mijn bak blijft nog geheelonthouder

nog iets over de fosfaatkiller, maar dat doe ik de waterwaarden-topic.

(braaf)
 
hoi hoi.

ik heb artikel gelezen en op mijn manier vertaald voor iedereen, ( nooit een duitse les op school gehad ;D)

ik kan jullie ook vertellen dat mijn bak nu 5 dagen draait op wodka ik hou jullie op de hoogte hier.

ik ben gestart met een waarde van nitraat 5 en fosfaat 0,25.

niet erg zorgmakende waardes maar fosfaat toch wel iets te hoog.

ik voeg nu elke dag 5 ml wodka toe aan de bak ik verwacht over een maand wat meer te kunnen vertellen, als er iets te melden valt tussen door plaats ik het hier,

groetjes raymond,
 
.
Nitraat en fosfaat problemen?
praktijktest met "Wodka methode"

Dit artikel is geschreven door Michael Mrutzek en Jörg Kokott, en behandelt wodka toevoegingen in een aquarium.

"Geniaal" voorzichtig omschreven, ik weet het zeker maar ik denk dat op een eenvoudige manier in de toekomst het mogelijk is om nitraat en fosfaat, op een eenvoudige wijze in de hand te houden is, dit zonder technische apparaten en grote kosten.zodat wij een beter leefmilieu kunnen creëren voor onze dieren.
In hoofdzaak gaat het in dit artikel om de dosering van wodka in het aquarium zonder enige andere filter techniek enkel een eiwitafschuimer.

Op zich is de wodka toevoegingen in een aquarium zonder filter niet nieuw.ze is naast het suikerwater en honig toevoeging niet helemaal onbekend.naast de genoemde methode is ook nog de jaren lang bekende nitraat filter en zwafelnitraatfilter die alle maal tot doel hebben nitraat af te breken. Iedereen weet met deze methode voegen we niks anders toe dan koolstof.

Omdat we nu sinds anderhalf jaar veel vlokkenvoer voeren konden we dat goed merken aan onze water waardes.
Het aquarium is een 1000 liter bak en is een gezelschap aquarium, in dit aquarium zwemmen 32 vissen, waarvan er een aantal zeer klein blijven en we dus veel vlokken voer moesten voeren.
Door het vele voeren van de vissen is de water belasting vrij hoog en steeg tot een waarde van
25 – 30 mg nitraat en fosfaat werd op een waarde van 0,1 mg gehouden door fosfaat killer.
Ik moet wel zeggen, dat de kleur en de groei van de koralen niks op aan te merken was we waren hier zeer tevreden over.

Maar toch maken we ons nog wel een zorgen als de waardes te hoog stegen.
Bovendien hadden wij ook felle acropora koralen in de bak, die uit een voedingsarme omgeving komen Fiji en uit het Tonga gebied.
In de regel krijgen deze meestal wel een klap en veranderen meestal snel van kleur naar donker bruin.


De toevoer van koolstof in ons geval wodka:

We gebruikte wodka maar niet van een bepaald merk.
We begonnen met 10 ml wodka tegen de avond toe te dienen, door een spuit en we hebben deze met 1 ml per dag verhoogd, dat betekent dus dat we zijn begonnen met 1 ml per 100 liter en deze waarde steeg dus per dag van 1,1 1,2 1,3 per 100 liter water.

De ontwikkeling van de water waardes:
No3: 25 mg/L Po4: 0,14 mg/L
Opvallend was dat na enige dagen als eerste het fosfaat gehalte daalde, op een waarde van 0,092 mg/L. nitraat bleef in de eerste weken onveranderd op een waarde van 25 mg/L staan. Na 4 weken kwam er pas beweging in. En toen binnen enkele dagen daalde van 25 mg/L naar 4 mg/L. tegen deze tijd was er al geen fosfaat meer meetbaar. En dag later en we zaten inmiddels op een toegevoegde waarde van 42 ml per dag, was ons doel bereikt, 0 Nitraat und 0 fosfaat. We konden geen bacteriegroei zien.
ter info:


Er zijn aquarianen die bij de toevoeging van wodka een bacteriegroei kunnen krijgen, dit is te herkennen aan slijmerige grauwe aanslag op de stenen en glas.
Bij deze bacteriënbloei dalen de waardes No3 und Po4 te snel naar beneden, dat het niet verantwoord is voor de koralen en vissen omdat de parameters te snel worden veranderd en de dieren er niet aan kunnen wennen.
Toen we 0 waardes hadden bereikt, werden de volgende dag de toevoeging van wodka terug gebracht naar 20 ml per dag.

De toevoegingen en gemeten waarde dat zelfs 15 ml wodka per dag nog te hoog was, en nitraat en fosfaat nog niet te meten was, meetbaar was het alleen kort nadat we vlokken voer en artemia voerde fosfaat 0,023 mg/l. nu loopt het aquarium op een dosering van 10 ml per dag. Hiermee houden we nitraat en fosfaat op een zo laag gehalte dat het bijna niet meetbaar is.het gehalte is zo laag dat het alleen kort na het voeren te meten is en een paar uur later al niet meer.

Ik moet nog uitvinden of de waardes stabiel blijven, of ze weer stijgen of dat deze toevoeging nog te hoog is, omdat we de waardes niet verder konden laten dalen zijn we meer gaan voederen om verder te testen.

We gaan er van uit dat onze 1000 Liter Aquarium, met 32 vissen, en meer keer per dag te voederen, een toevoeging van ongeveer. 8 - 12 ml Wodka per dag genoeg is. Zo houden wij nitraat en fosfaat dat het bijna niet te meten is.hoe er wel rekening mee dat het aan het voer gedrag en vissen bezetting elk aquarium weer anders. Elke aquariaan moet zelf ontdekken wat de juiste hoeveelheid wodka is wat hij toe kan voegenmaar ik denk dat bij een aquarium van 1000 Liter met normale voederingen, het verbruik van wodka ongeveer ca. 5 - 10 ml Wodka per dag. Deze dosering kan met de tijd veranderen, je moet elke dag regelmatig metingen..
Het regelmatig meten van de waarde:

Heel belangrijk bij deze zaak is dat we regelmatig water test hebben gedaan met testsetjes waar wij goede ervaringen mee hebben en betrouwbaar zijn.

belangrijke mededelingen:
Als eerste viel mij op na enige dagen dat de afschuimer meer te verwerken kreeg, het viel op dat tijdens de test maanden er meer afgeschuind werd ook was het schuim veel steviger, zo stevig dat we de afschuimer om het paar dagen schoon moesten maken.
Ten tweede viel mij op dat we elke dag het snelfilter schoon moesten maken, en hiermee bedoel ik een filter patroon die onder een power head pomp zit. Deze zat elke dag onder met een dunne vlies. Dit filter is zo snel vol met bacteriën dat je hem wel twee keer per dag kon verwisselen voorheen was dit eenmaal in de drie dagen.

Ook viel me op dat veel dieren in het begin van de toevoegingen veel beter open stonden en hun poliepen meer open waren.aan de kleur konden we niks merken maar we waren hier al te vrede over.
Toen het nitraat en fosfaat op 0 stonden, hebben twee steenkoralen een lichte kleurverandering ondergaan. Maar ik ben er zeker van dat dit weer goed komt. Ik zou het omschrijven als gewenning fase dat vermoed ik dus. Alle andere dieren even goed en was hetzelfde poliepen beeld weer normaal.ik moet wel vertellen dat we meer voerden toen de waarden op 0 stonden.
Gelijk met onze test periode zijn ook Sabine en Harald Mülder gestart met toevoegingen van wodka. Haralds Aquarium zat na 21 dagen op een 0 waarde van nitraat en fosfaat. In zijn aquarium was een bacteriegroei te zien, die zich op de ramen afzetten als grauwe alg. Harald is ondertussen over gegaan om regelmatig Plankton te voeren en dat in een acro aquarium. Bij Sabine heeft de daling van nitraat wat langer geduurd, maar ze kan wel vertellen dat haar gorgonen mooi open stonde zelfs bij de 0 waarden. Maar moet er wel bij vertellen het aan de bacteriën voedering ligt. En gorgonen nemen deze dankbaar aan. Waarbij we zeker zijn dat alle dieren in het aquarium bacteriën opnemen.
Mogelijke problemen:
Het moet duidelijk zijn dat je veel moet meten en dat je ook de veranderingen in je bak goed moet kunnen zien. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat je bij een 0 waarde niet hoger gaat doseren, het mag ook niet zo zijn als men een dag vergeet dat men niet de volgende dag dubbel gaat doseren. Als men een dag vergeet is dat niet zo erg.dat is dus met een dubbele hoeveelheid wodka dus wel.
Het belangrijkste aan de "Wodkamethode" het regelmatig meten, en zien wanneer men te veel of te weinig toevoegt. Ik ben zeker dat bij geringe waarde toevoegingmiddel in de toekomst een hogere betekenis krijgt als nu.
Een goede toevoeging zoals aminozuren, die men in het aquarium kan toevoegen, is plankton en ander kleinvoer. Omdat we nog moeten ontdekken en er meer van willen weten zijn we voorzichtig met andere toevoegingenbuiten het normale visvoer en ons normale kleinvoer zoals. Cyclops eitjes, Ultramin van C. Schuhmacher. En het nieuwe plankton (Phyto Plan) van Julian Sprung.als we meer soorten zouden toevoegen zouden we er niet achter kunnen komen waar aan het heeft gelegen.

Het is de bedoeling bij de Wodkamethode dat men probeert om beide Parameters Nitraat und fosfaat gelijkmatig naar een 0 waarde krijg. Dit is enorm belangrijk, dat het fataal kan zijn als men te snel wil zakken. Het ligt dus aan de aquariaan, dat hij zijn aquarium goed in de gaten houd, en regelmatig meten. En hieruit moet hij zelf opmaken.het is niet de bedoeling dat hij zijn aquarium te snel in waardes laat dalen.​
 
Dus alle belangrijke punten op een rijtje​




Wodka Methodeis niet aan te raden voor aquarianen die niet elke dag hun bak goed in de gaten kunnen houden. ( veranderingen waar kunnen nemen)
Tijdens de wodka methoden moet een afschuimer draaien die regelmatig schoon gemaakt moet worden en met name de pomp!!!(denk ook aan de andere pompen)
Tijdens de "Wodka Methode" moet er een snelfilter geïnstalleerd zijn die elke twee dagen schoon gemaakt moet worden ( gafzakken of filterwatten)
Als de nitraat waarde rond de 5 a 10 is het aan te raden om wodka te verminderen, we
We willen niet op een nitraat waarde van 0 uitkomen omdat koralen en andere lagere dieren nitraat nodig hebben.
Wie vaststelt, dat zijn koralen zich niet lekker voelen, moet twee dagen stoppen met wodka toe te voegen en dan langzamer gaan verhogen (niet te snel dus)
Als er een reactie in het aquarium is vast te stellen van luchtbelletjes op de stenen of de bodem, of slijmen sommige koralen af dan betekend dit dat er een te grote bacteriën groei is.
De wodka dan langzaam vermindert om uit te komen op de hoeveelheid die goed is voor de bak dit kan voor elke bak weer anders zijn.

We zijn begonnen met 10 ml wodka per dag, omdat we sinds maanden een hoge nitraat en fosfaat hadden. We zijn er van uit gegaan, dat deze waarde alleen langzaam te dalen zijn met hogere wodka toevoegingen.
We zijn begonnen met 10 ml wodka per en elke dag een ml meer 11,12,13,14,15
Als we naar onze mening hoogste toevoeging bereikt hebben ( 43 ml per dag) zijn we gestopt en gaven we dagen er na 20 ml per dag en zakte we langzaam verder.
In ons aquarium was geen Bacteriegroei te zien! En aan de Koralen was ook niks te merken, maar toch was het water een beetje troebel van de vele Bacteriën. Dat was voor ons de tijd om te zakken met de wodka.
Wie zijn dieren langzaam aan de betere waterverhouding laat wennen, of wie niet zeker is van de methode moet deze langzamer opstarten, je kan bijvoorbeeld met 5 ml wodka per dag beginnen en deze over wat meer weken uitspreiden.
Elke dag optische controle van de dieren en regel matig meten van de waardes (Nitraat en fosfaat) zijn hierbij heel belangrijk!
Wanneer we de nodige wodka toevoeging hebben gevonden, kunnen we de metingen eens per week uitvoeren.
Iedereen die voor de Wodka Methode kiest moet zijn Aquarium, zeker in de startfase totdat de juiste toevoeging gevonden is goed controleren. Dit geld niet alleen voor de wodka methode. Dit geld voor elke veranderingen rond je aquarium. !

We zijn in de testperiode tot een toevoeging van over de 40 ml wodka per dag gekomen, onder tussen zijn we bij 5 ml Wodka per dag. Deze houdt het nitraat waarde bij 5 is net genoeg voor de koralen om te groeien.


en ga me nu niet afbranden als er iets niet goed is vertaald ;D
 
Laatst bewerkt:
blijf je op 5ml per dag of ga je nog verhogen binnen nu en een maand
 
nee ik blijf op 5ml per dag dit omdat ik een berekening heb gemaak dat ik rond de toevoegingen van tussen de 4 en 8 ml per dag moet uitkomen ;D
 
Je stuurt de toevoeging van wodka toch aan de hand van de resultaten van de meting van je fosfaatgehalte?

Deze methode is m.i. net zo geniaal als riskant. Voor mensen die níet dagelijks meten en/of nog maar korte tijd bezig zijn met de hobby raad ik deze methode ten zeerste af! 'Drank maakt meer kapot dan je lief is'!
 
Bovenaan