Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

jenever wodka?

hallo, nu ik ben met wodka gestopt!

Ik wilde het laatste beetje nitraat 5mg/l en fosfaat (fosfaat bijna niet meetbaar)
terug brengen naar zo goed als 0.
Negatieve bijwerking wat rode smeeralg niet overal maar op een enkel plekje ook tussenin twee acro's. Waarvan nu eentje naar de knoppen is.:(
Ook twee doopvondschelpen wilde niet meer goed opengaan.

Positieve gevolgen iets meer kleur( met name feller van kleur).
Nitraat daalde minimaal en fosfaat dus, gestopt met wodka terug naar basic.:D
Nu een aantal weken verder rode smeeralg weg doopvondsschelpen weer goed open en nitraat op 5 mg/l.
Om fosfaat verder terug te brengen naar niet meetbaar gebruik ik weer fosfaatkiller. Bak staat er weer goed bij!

Heb wodka z'n 6 weken gebruikt maar zonder succes.
Maar ben ook weer een ervaring rijker:)
 
Hallo,


Zijn alle Wodka gebruikers nog steeds tevreden of zijn ze gestopt?
Wat zijn de resultaten/gevolgen op lange langere termijn?

Ik ben erg benieuwd.

Grt JW
 
Hallo,


Is geen van de wodka gebruikers meer met wodka aktief?
Of is er verder niets meer te melden?
En gaat alles nog het zelfde als vorig jaar.

Grt JW
 
heb een tijdje geleden commerciele fosfaat/nitraat reducer gekocht
had mijn fosfaat/nitraat binnen no-time helemaal in orde met toediening van 1ml/100l dagelijks.

na dit stuk gelezen te hebben toch maar eens aan het flesje geroken

je raad het al........


Volgende keer gewoon naar de drankenhandel..
 
hi.
ben sinds een week met het doseren van wodka bezig.
had wat last van rode flap dus op adviesvan een mede aquariaan begonnen met wodka.
resultaat tot nu toe rode flap zo goed als weg moet er wel bij zeggen dat ik ook de oorzaak heb laten verdwijnen lag namelijk een flinke laag vuil achter mijn stenen:eek:.
dus het is nog moeilijk te zeggen wat er precies gaat gebeuren waterwaarde zijn wel ok.
 
Na veel lezen over het onderwerp ben ik ook begonnen met wodka.:)

Erg voorzichtig met 4ml per dag (is ongeveer 0,5ml per 100L) Nu na 5 dagen merk ik geen negatieve gevolgen.
Wel lijkt het erop dat de afschuimer wat meer (ook lichter) schuimt.

Zaterdag ga ik Nitraat meten, deze was altijd 0,2 maar sinds ik meer vissen en een aardbei koraal als bewoners heb is dit gehalte tot 5 opgelopen.
Ook had ik een fosfaat gehalte wat 0,5 aangaf.:eek:

4 maanden terug begonen met fosfaat killer in een wervelbed om het fosfaat gehate weer te verlagen (is gelukt) maar nu dus de wodka om ook de Nitraat te verlagen.
Zaterdag kijken of ik verschil zie, zoniet verhoog ik met 2ml per dag naar 0,75ml wodka per 100L.
Wel houd ik alle koralen en vissen goed in de gaten, maar verwacht niet dat ze last zullen ondervinden met deze lage hoeveelheden.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de mensen die vorig jaar zijn begonnen.
Dienen jullie nog steeds toe?
Hoeveel per dag?
Wat zijn de positieve of negatieve ervaringen op lange termijn?

Ik hoor het graag van jullie.

Grt JW
 
hoi jan willem,

ik voeg nog steeds wodka toe ik zit nog steeds op 10 ml per dag op mijn 500 liter zeewater.
ik merk geen negative dingen helemaal niks aan mijn vissen en ook niet aan mijn koralen.
nitraat is wel iets gezakt maar stijgt oook niet meer.
ik voer een keer per dag best wel veel, hou er rekening mee dat mijn bak maar draait op 10 kilo levend steen en dat de verwerking van nitraat niet zo hoog is bij mij dus daarom voeg ik ook wodka toe.
ook moet ik vertellen dat ik de wodka pas toevoeg als de hqi uit is en vlak voordat ik naar bed gaat.
dit om de rede dat het water iets troebel word je kan zien dat er iets gebeurd zeg maar, het is maar een lichte waas maar toch dus daarom als ik naar bed gaat de volgende morgen is het weer weg.
ik kan jammer genoeg niks merken aan mijn afschuimer hij is er niet beter of slechter door gaan schuimen.

ik denk dat jij nog niet veel zal merken na een weekje wodka hier gaat toch meestal wel 3 a 4 weken over heen.
nu is een nitraat van 5 niet hoog en best wel een mooie waarde voor nitraat hou dit in de gaten dat je niet te laag uitkomt.
en om echt je fosfaat op deze manier aan te pakken zou verkeerd zijn dan moet je nitraat door middel van de wodka op 0 uit moeten komen wil je het gaan merken aan je fosfaat.
hou ons op de hoogte hier van je bevindingen heel veel duitsers draaien op deze manier, en zelfs de baken bij de shuran fabriek staan de flessen drank onder de aquaria's.

hou
 
rijmpje zei:
ik voer een keer per dag best wel veel

hou er rekening mee dat mijn bak maar draait op 10 kilo levend steen en dat de verwerking van nitraat niet zo hoog is

bij mij dus daarom voeg ik ook wodka toe.
Hoi Raymond,

Zou het niet beter zijn om meerdere keren per dag een klein beetje te voeren. Mijn ervaring met 1x veel is dat er veel voer verloren gaat wat uiteindelijk resulteert in nutteloze belasting van je systeem.

Dat je bak draait op 10 kg levend steen betekende in 1ste instantie, dus kort na opstart, dat je met een relatief lage bacteriepopulatie te maken had. Die zouden inderdaad veel tijd nodig hebben om alle afvalstoffen om te zetten (o.a. naar nitraat). Voor denitrificatie zou ook weinig ruimte zijn op die 10 kilo.
Je systeem draait ondertussen al 2 jaar :confused: en we mogen met z´n allen hopen, dat het rifkeramiek ondertussen ook aardig belegd is met bacterien. Dat betekent dus dat je nu wel veel bacterien hebt die wel veel afvalstoffen in relatief korte termijn kunnen omzetten. Zowel nitrificatie als denitrificatie zullen aarding overkomen met een aquarium dat met alleen levend steen zou zijn gevuld.

Ik ken je systeem niet, en ook niet je manier van voeren, maar ik denk (dus persoonlijke mening), dat je met een ander voerpatroon (verspreiden over de periode dat je er bent en totaal een kleinere hoeveelheid) je op wodkaloze methode het nitraatgehalte onder de 10 kunt houden.
Fosfaat via een goede verwijderaar erbij en klaar is de aquariaan.
 
Dan rest er nog de vraag of het wel zo wenselijk is om een nitraatgehalte van lager dan laag na te streven in geval je doopvontschelpen in de bak hebt staan.


Het is algemeen bekend, dat deze behoorlijk wat nitraat nodig hebben voor groei en ontwikkeling. Met andere woorden, in het geval dat je doopvonten in de bak hebt, is het dan wel zo slim met wodka te gaan klooien???
 
hoi mefisto,

het meerdere keren per dag voeren en een klein beetje ja daar heb je helemaal gelijk in, het word bij dan wel in de avond twee keer voeren omdat ik algemeen
op de dag weinig thuis ben drukke baan.
maar zal het proberen wat uit te spreiden op de avond en op de dag als ik wel thuis ben.


mijn bak draait inderdaad al twee jaar en het rifkeramiek is goed begroeit met kalkalgen dus laten we er van uit gaan ook met de nodige bacterien.
ik ga eens kijken of ik met dit voerpatroon en wel mijn wodka methode mijn nitraat omlaag kan krijgen.
ik gebruik nu ook de laatste drie maanden een wervelbedfosfaat verwijderaar.
fosfaat heb ik nooit gemeten maar ga er van uit dat het wel in het systeem zit.

ik heb sinds 4 maanden een doovont en deze doet het goed mooie groeiranden en staat elke dag mooi open.
ik heb verder niet veel steen koraal in mijn bak staan twee stukken maar.
en voor de rest allemaal leders en oren.
 

Bijlagen

  • leder 006.jpg
    leder 006.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 34
:) Hallo,

Afgelopen zaterdag na een week Wodka overnieuw gemeten
Tot mijn verbazing was er al een duidelijke afname in het Nitraat gehalte.
Was deze vorige week ruim 5 nu was deze lager dan 2 !!

Ik weet dat er veel Aquariaanen zijn die tussen de 5 en de 10 nitraat prima vinden maar ik deel deze overtuiging niet (de algen in mijn bak wel denk ik;) )
Dus wil ik terug naar de meer natuurlijke waarde van bijna niet meetbaar.

Het ruime voeder gedrag zal de waarde nooit op 0 laten komen denk ik.

Wel kwam ik doordat ik meteen alle waarden heb gemeten die ik kan meten tot de ondekking dat ik Magnesium te kort heb (waarde 1170) deze zal dus minimaal 130 omhoog moeten.
Ook verklaart dit misschien waarom ik de CA niet boven de 420 krijg.
Welicht dat hier ook indirect de dalende KH mee te verklaren is (zakt zonder KH+ terug naar 6.8 ondanks de kalk reaktor).
Welicht dat de CA toevoeging de KH toch omlaag trekt.

De totale waarden zaterdag 15.00 uur waren:

Temperatuur 25,2

PH 8.1
KH 9.4 (was woendsdag 7,3 en via bijvulwater verhoogd)
CA 420
MG 1170
NO2 0
NO3 2
NO4 niet meetbaar (lager dan 0,03 gemeten met dubbele hoeveelheden)

Grt JW
 
hoi, allemaal.naar wat mijn apotheker mij vertelde, schijnt wodka meer gezuiverd te zijn dan jenever! en dus veiliger. voorzichtigheid is dus met deze methode zeker geboden! grtssss: peter200.
 
Hallo

Ik ben zeer benieuwd hoe het met de bakken gaat van de wodka gebruikers
gebruiken jullie nog steeds? of zijn jullie allen gestopt en naar de AA gegaan;)

Gr Hunter
 
Hunter zei:
Hallo

Ik ben zeer benieuwd hoe het met de bakken gaat van de wodka gebruikers
gebruiken jullie nog steeds? of zijn jullie allen gestopt en naar de AA gegaan;)

Gr Hunter
Ik ben niet naar de AA maar naar de BK gegaan. Die verwijdert vuil zó effectief, dat de wodka niet meer nodig was om de waarden op '0' te houden.
 
ik gebruik ook nog steeds elke dag 10 ml .
 
ben er na 4 maanden mee moeten stoppen,doel was bereikt,nitraat op nul,heb het fijn kunnen regelen met een doseerapparaat,op het einde van de toedieningen een beetje gespeeld met de hoeveelheid voor te kunnen kijken hoe de invloed was op het nitraatgehalte maar dit maakte weinig verschil in de laatste weken,tegelijkertijd met het hangen van de nieuwe verlichting hebben de koralen door hun groei ervoor gezorgd dat ik nu op die nul blijf,moet binnenkort misschien beginnen met het toedienen van calciumnitraat maar zolang de ruiten een beetje groen blijven uitslaan na een dagje of vier wachten we daar nog mee,kwestie van de kleuren mooi te houden
 
hoi ik heb gister een flesje 70% ethanol gehaald, wat is nu de juiste dosering op mijn bak van 1300 liter ???

alvast bedankt voor de reactie.

mark
 
water-man zei:
hoi ik heb gister een flesje 70% ethanol gehaald, wat is nu de juiste dosering op mijn bak van 1300 liter ???

alvast bedankt voor de reactie.

mark
Hallo Mark,

mijn ervaring is dat enkele ml alcohol dagelijks al volstaan.
(Zie ook mijn ervaringen in reactie op 'Wodka Methode' van 27-8-2006.)
Met wat eenvoudige scheikunde is e.e.a. uit te rekenen.
Verder langzaam opbouwen en afbouwen.
Te veel alcohol toevoeren geef risico's zoals zelfs massale vissterfte.

Overigens: je hebt een flesje met 70% ethanol gehaald. Belangrijk is natuurlijk te weten waaruit die andere 30% bestaan!

Groeten,
Henk
 
dus als ik het goed begrijp word er 1tot5 ml jenever toegevoegd op 400l water per dag

jenever bevat 35% alcohol

dat zou betekenen dat ik dan dus 0,5 tot 2.5 ml ethanol 70% op 400l water kan gebruiken.

ik er iemand die me dit kan bevestigen.

gr

mark
 
Bovenaan