Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

kweken van turboslakken???

T

Trisua

Guest
Hallo


IK zit met een vraag, is het mogelijk om turboslakken te kweken, want ze liggen in de markt nogal duur.


Salu,Tristan
 
Ben ik ook wel in geintreseerd, mijn turboslak is regelmatig eitjes/sprema wat het ook is in het aquarium aan het pompen. Dus ben wel benieuwd of ik er iets mee kan?!


Grts Martijn
 
Tja, duur is relatief.

Maar wanneer je bijvoorbeeld 50 turboslakken wilt dan staat je rekening toch wel hoog.

Dus mensen er zijn nu al 2 geïntresseerde die zouden willen weten of het nu wel kan.


salu,Tristan
 
Ik heb al vele kleine slakjes gezien in mijn bak, waarvan ik vermoed dat het kleine turbo's zijn. Maar zeker ben ik dat niet.

Hier een fotootje.
(Al begin ik te vermoeden dat het om een kleine soort slakjes gaat, die met levend steen meekomen.)

Bij mijn weten worden ze niet gekweekt voor commerciële doeleinden, net omdat ze zo goedkoop zijn.
Als je er 50 wilt, dan moet je ze wel veel goedkoper vinden.
 
Hallo


Ik heb me al wat beter laten informeren en naar het schijnt zouden de trochussoorten en strombussoorten gemakkelijk zijn om te kweken. Misschien ga ik het ook eens proberen.

Stephan, ik denk dat het ook kleine turboslakjes zijn, maar je moet wel veel geluk hebben. Want al die eitjes worden toch kapot gemaakt door pompen, vissen,...

Salu,Tristan
 
Hoi, de eitjes die worden uitgestoten, moeten die nog bevrucht worden? Of planten slakken zich ongelachtelijk voor? Anders ga ik het zeker proberen de volgende keer dat ik het zie :)

Grts
 
Volgens mij zijn slakken hermafrodiet (2 slachtelijk).

Dus ik denk dat je met één slak genoeg hebt. Sommig beweren dat ze al slakken sperma hebben zien spuiten. Dit kan, maar volgens mij zijn er slakken die eitjes zo in het water schieten ( ik bedoel daarmee dat de eitjes zo in het water ronddwarrelen) of is mijn bewering fout???

salu,Tristan
 
Trisua zei:
Volgens mij zijn slakken hermafrodiet (2 slachtelijk).

Dus ik denk dat je met één slak genoeg hebt. Sommig beweren dat ze al slakken sperma hebben zien spuiten. Dit kan, maar volgens mij zijn er slakken die eitjes zo in het water schieten ( ik bedoel daarmee dat de eitjes zo in het water ronddwarrelen) of is mijn bewering fout???

salu,Tristan
Dat is inderdaad wat ik zie, eitjes die in het water gespoten worden. misschien is opvangen en kijken wat er gebeurd ;)

Grts
 
Zou je dan graag je bevindingen opschrijven:D , want er is niet zoveel over bekend. En dit zou dan een verrijking zijn van onze hobby.


salu,Tristan
 
Maar natuurlijk, zal het de volgende keer ook even voor je/jullie filmen.
 
het slakje wat stephan laat zien, is wrsch een buttoneter..
zelf heb ik twee kleine rakkers rondlopen, die volgens mij voor 90 procent nageslacht zijn van twee grotere turbo's... hoewel je er hiervoor geen twee nodig hebt ;)
 

Bijlagen

  • turbi.jpg
    turbi.jpg
    72,2 KB · Weergaven: 109
ad7x7 zei:
het slakje wat stephan laat zien, is wrsch een buttoneter..
zelf heb ik twee kleine rakkers rondlopen, die volgens mij voor 90 procent nageslacht zijn van twee grotere turbo's... hoewel je er hiervoor geen twee nodig hebt ;)
Ik weet niet hoeveel slakjes buttoneters zijn, maar ik heb er onlangs 1 uitgehaald, en die trok in het geheel niet op die foto van stephan. Mijn slakje was plat opgerold zoals een posthoornslak, met een scherp afwisselend bleek/donker gedeelte...

De slakjes van Stephan zitten ook in mijn bak (in 80 liter zeker wel een stuk of 20), voorlopig neem ik nog aan dat ze onschadelijk zijn ;)
 
ad7x7 zei:
het slakje wat stephan laat zien, is wrsch een buttoneter..
zelf heb ik twee kleine rakkers rondlopen, die volgens mij voor 90 procent nageslacht zijn van twee grotere turbo's... hoewel je er hiervoor geen twee nodig hebt ;)
Ik denk dat je mis bent.
Buttonetende slakken zijn heel anders van vorm. Qua vorm lijkt mijn slakje perfect op een turbo.
Jouw slak lijkt mij eerder een trochus
 
heb even gegoogled op 'trochus' en je hebt gelijk stephan.
is mij toendertijd verkocht als turbo's... die winkeliers weten ook niks ;)
 
ik vermoed dat de slakken die ik heb en dezelfde als de foto van stephan dat deze hun eitjes op het substraat leggen, deze vermenigvuldigen zich erg makkelijk in het aquarium. de echte strombus en turbo slakken spuiten eicellen/spermacellen direct in het water waar de bevruchting plaats vind, waarschijnlijk duurt het even voordat de eventuele larven het stadium hebben bereikt voordat ze zich kunnen hechten op het substraat, hierdoor zal het in aquarium (met onze pompen) denk ik niets snel gebeuren dat deze zich succesvol voortplanten, net zoals tridacna's.


helemaal zeker ben ik niet, dit is wat ik denk dat het probleem is.
 
Desert's Ocean zei:
Het is geen stomatella slak Stephan, die hebben een platte horizontaal schelpje op de rug.
Ik gok eerder op een turbo of een margharita slak
Ik weet het ook niet zeker.
Heb een foto uit het boek (Julian Sprung) genomen, op de tweede foto zijn dezelfde slakjes te zien. Ze hebben er voor één keer een schaalverdeling bijgezet, om aan te tonen dat ze klein zijn.
Maar het zou niet de eerste fout zijn in de literatuur.
(Voor mij wel in dit boek, maar de grote atlas van Debulius eb Sprung staat er vol van.)
 

Bijlagen

  • Stomatella1.jpg
    Stomatella1.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 56
  • Stomatella.jpg
    Stomatella.jpg
    59,3 KB · Weergaven: 51
...s'nachts, met een zaklamp kunt je honderden (...of meer) van deze slakjes in mijn aquarium vinden, tot nu toe heb ik er nog geen schade van, maar of dat zo blijft ?...is een vraag ...weet iemand hier iets van?...

Gr. Vannie.
 

Bijlagen

  • DSC02182.JPG
    DSC02182.JPG
    85,9 KB · Weergaven: 53
  • DSC02181.JPG
    DSC02181.JPG
    119,5 KB · Weergaven: 56
Bovenaan