Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

na 15 jaar zoet eindelijk zee

starter07 zei:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets gepost heb, dus bij deze. Heb de afgelopen weken mijn huisje geschuurd en geschilderd, maar het is nog niet helemaal af.
gr. Frank
Er zijn hopelijk geen bijbedoelingen voor mij dit weekend uit te nodigen :p
 
Nou je het zegt, je kan idd wel even helpen. De ramen moeten nog gewassen worden.hihih


Nee tuurlijk niet maar zaterdag gaan we wel op stap.

Gr. Frank
 
Tjonge mijn emmer zout raakt weer eens leeg. moet eerdaags een nieuwe aanschaffen. Nu zou ik alleen wel eens willen weten of het overstappen van sera naar het voor mij makkelijker verkrijgbare red sea pro zout gevolgen heeft voor mijn aquarium. Zoals de groei van kalk algen, koralen etc.

gr. Frank
 
hallo frank,

als ik u was zou ik overstappen op kz zout
reefer's best salt premium quality 20 kg emmer

met dit zout hoef je ook wat minder te verversen 10%

zaterdag ben ik in den helder dus!!!!!!!!!

groet andre
 
Hoi Andre,

Bedankt voor je reactie maar ik blijf toch met ??? tekens zitten.

Met minder verversen bedoel je dan de hoeveelheid water of het aantal keren. Momenteel ververs ik ongeveer een liter of 30/35 per 2 weken dat is 10% van mijn aquarium inhoud. :confused:

Als ik dit met 10% zou reduceren dan blijft er uiteindelijk van deze 35 liter 31.5 liter over per 2 weken. Dan bespaar ik dus ongeveer 91 liter per jaar, dat is niet echt veel. Als ik de prijzen vergelijk tussen sera, red sea en KZ. (voor zover bekend via internet).
Dit is geen aanval :) maar ik denk dat het niet voordeliger is. Maar misschien zijn er meer redenen om over te stappen dan alleen de 10% vermindering van verversen. Zo ja, welke zijn er dan nog meer aan het KZ zout verbonden.

Gr. Frank
 
oke frank lees dit even van kz

Produktbeschreibung

Meersalz von höchster Qualität mit absolut natürlichen Wasserparametern.
Speziell für Aquarianer mit höchsten Ansprüchen und empfindlichsten Korallen.
Bei dauerhafter Verwendung dieses Meersalzes reduziert sich ihr Wasserwechsel auf ca. 5% im Monat, dadurch sparen Sie enorm an Geld und Arbeit.

ander zout is red sea pro is ook top zout,

omdat je steen koraal in je bak heb zitten zou ik zeker red sea pro of kz
zout nemen,

vraag maar hier op het forum,

ik zelf gebruik kz zout
 
starter07 zei:
Hoi Andre,

Bedankt voor je reactie maar ik blijf toch met ??? tekens zitten.

Met minder verversen bedoel je dan de hoeveelheid water of het aantal keren. Momenteel ververs ik ongeveer een liter of 30/35 per 2 weken dat is 10% van mijn aquarium inhoud. :confused:

Als ik dit met 10% zou reduceren dan blijft er uiteindelijk van deze 35 liter 31.5 liter over per 2 weken. Dan bespaar ik dus ongeveer 91 liter per jaar, dat is niet echt veel. Als ik de prijzen vergelijk tussen sera, red sea en KZ. (voor zover bekend via internet).
Dit is geen aanval :) maar ik denk dat het niet voordeliger is. Maar misschien zijn er meer redenen om over te stappen dan alleen de 10% vermindering van verversen. Zo ja, welke zijn er dan nog meer aan het KZ zout verbonden.

Gr. Frank



verversen kan je nooit teveel met welk merk dan ook,je kan in jouw bak makkelijk naar 20 % om 14 dagen verversing toe.Je zal zien dat je bak dan nog beter gaat draaien.



Pieter
 
starter07 zei:
Pieter,

Meer verversen is mischien een goed idee:cool: , maar met welk zout is tot nu toe de vraag :confused: .

Gr. Frank

PS: welk zout gebruikt u zelf?





frank,
Er zijn veel goede zoutmerken,ik gebruik zelf Deep Blue zout heeft perfecte waardes maar is nog niet zo bekend bij winkeliers.KZ zout is vergelijkbaar alleen het zout is wat grover.



Pieter
 
Aangezien er over de meeste producten van korallenzucht positieve berichten zijn. Zal ik de overstap gaan maken.

Het is denk ik geen probleem als ik op de normale wijze blijf verversen of is het verstandiger om elke week te verversen met een wat minder grote hoeveelheid. zodat de watersamenstelling geleidelijker veranderd.

En om uit te zoeken of meer verversen postieve invloed de weekelijkse verversing opbouwen naar de oorspronkelijke 10% of nog verder indien er positievere restultaten ontstaan.


Pieter, bedankt voor de reacties.

Gr. Frank
 
Gisteren weer eens mijn water waarden gemeten. De KH zakt steeds verder nu is deze nog maar 4, wat nu te doen. mg 1080 ca410 de overige waarden zijn wel correct of niet meetbaar. :(
 
Na wat pb overleg met Tanne, heb ik besloten om zijn tips uit te voeren.

ten 1e meer en vaker ver versen.
ten 2e extra stroming plaatsen middels een extra 4400l/h pomp

Mocht dit niet het gewenste resultaat veroorzaken dan is het vervangen van mijn afschuimer nog een optie.

Tanne bedankt;)
 
hallo frank,

ik lees net wat over je kh,

zal ik zaterdag ook even een potje ph buffer (kh+) 9,95 mee brengen

Easy-Life pH-buffer

Easy-Life pH-buffer is een krachtig en geconcentreerd mengsel om de KH veilig te verhogen en de pH op het juiste niveau te stabiliseren. Genoeg voor circa 10.200 dKH.

groet andre
 

Bijlagen

  • media_buffer.jpg
    media_buffer.jpg
    15,2 KB · Weergaven: 289
Andre,

Met de toevoeging van KH+ wil ik nog even wachten.
Ik hoop dat het verhogen van het aantal water verversingen het zakken van de KH de kop in te drukken. Ik ga vanmiddag nog een water verversing doen en probeer tevens zoveel mogelijk "vuil" af te zuigen. Ik heb inmiddels begrepen dat door "vervuiling" KH verbruikt wordt.
Mocht het eerdaags nog niet verholpen zijn kan ik altijd nog naar een product grijpen maar tot die tijd zie ik er liever vanaf.
Vooral omdat ik niet weet wat de invloed van een KH toevoeging heeft op de overige water parameters.

Gr. Frank
 
Wat denk je te bereiken met het vervangen van je eiwitafschuimer t.o.v je kh (probleem ?), Frank, blijf goed kijken naar je bak, de kennis heb je.

Groetjes Jan

starter07 zei:
Na wat pb overleg met Tanne, heb ik besloten om zijn tips uit te voeren.

ten 1e meer en vaker ver versen.
ten 2e extra stroming plaatsen middels een extra 4400l/h pomp

Mocht dit niet het gewenste resultaat veroorzaken dan is het vervangen van mijn afschuimer nog een optie.

Tanne bedankt;)
 
Ik zie de KH niet als een probleem maar ik heb geconstateerd dat deze nog steeds daald. En ik heb het gevoel dat dat proces zich voort zet en om problemen te voorkomen ga ik iets vaker verversen om te kijken of de kh waarde weer klimt. De Ph waarde kan door een te lage kh onstabiel worden en dat heeft wel gevolgen voor mijn gevoel.
Ik denk dat rustig blijven en geduld de voornaamste oplossing is.
Voorlopig wijzig ik niets aan het systeem, tot nu toe goede resultaten en ik ben er tevreden mee.

Kijken doe ik heel veel en zal ik ook blijven doen. De kleinste veranderingen zullen snel op vallen.


janbroersma zei:
Wat denk je te bereiken met het vervangen van je eiwitafschuimer t.o.v je kh (probleem ?), Frank, blijf goed kijken naar je bak, de kennis heb je.

Groetjes Jan
 
met het kz zout zal het beter gaan,

heb je een kalkreactor frank, want je hebt een hoop steenkoraal die gebruiken wel wat, !!!

tot morgen
 
Bovenaan