Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Martin V

Allemaal zeer mooie dieren ! Heb je ook een overzichtje van je bak ?


groet
jw
 
Erg indrukwekkend allemaal.
Dit dagboek zet je (me) wel aan het denken.

schitterend intrigerend!

:goed:
 
Heeft u dat zoutrecept uit het boek van Frank de Graaf. oud curator van het Artis zee-aquarium?

Daar stond ook zo een recept in.

Dat is echter een boek van voor er steenkoralen gehouden werden. Uit de tijd dat bakken van asbest-cement werden gemaakt.

Ik zou graag een totaalfoto van de techniek en de bak zien. dus hoe het water loopt.

Haalt u de zouten en poeders bij de apotheker?
 
noels zei:
hey martin
mooie bak heb je daar
fotoo 98 heb je die al lang en hoe hou je hem in leven?

grt dave
Deze heb ik al een aantal maanden,hij staat er mooi bij.
Het kan zijn dat het komt door de phytoplankton,dat ik zelf kweek.Gr Martin.
 
Hallo Martin,

Ik ben een beginner (bak wordt normaliter einde van dit jaar opgestart) en heb met aandacht je dagboek gelezen. Graag misschien wat foto's over je techniek (hoe stroomt je water van het aquarium naar je sump en weer terug, maw waar leg je best de watten voor je schuimer of erna of allebei). Hoe werkt ke zeolithfilter (is dit gewoon een potfilter of ligt het zeolith gewoon los in je sump ?)

Verder nog één vraagje : Voeder je veel of juist heel weinig ? Ik kan me voorstellen dat indien je over watten filtert, je weinig zweefvuil hebt, en dus ook minder voeding voor je dieren. Of heb ik dit verkeerd voor ?

Grtz Marc.
 
scaramouche zei:
Hallo Martin,

Ik ben een beginner (bak wordt normaliter einde van dit jaar opgestart) en heb met aandacht je dagboek gelezen. Graag misschien wat foto's over je techniek (hoe stroomt je water van het aquarium naar je sump en weer terug, maw waar leg je best de watten voor je schuimer of erna of allebei). Hoe werkt ke zeolithfilter (is dit gewoon een potfilter of ligt het zeolith gewoon los in je sump ?)

Verder nog één vraagje : Voeder je veel of juist heel weinig ? Ik kan me voorstellen dat indien je over watten filtert, je weinig zweefvuil hebt, en dus ook minder voeding voor je dieren. Of heb ik dit verkeerd voor ?

Grtz Marc.
Hoi Mark .Het water loopt via de overloop naar het druppelfilter,vandaar naar de sump,en dan weer via de opvoerpomp naar het aquarium.het zeolith zit in een bedfilter .en aan de stromingspompen zitten ook filters.in de sump wordt ook gefiltert,maar niet voor de afschuimer.Gr Martin.
 
Beste Martin, bedankt voor de snelle reactie : Dus als ik het goed begrepen heb :


Water in overloop, door bioballen (druppelfilter) ... vandaar naar sump en afschuimer, dan watten, dan bedfilter met zeolith, en dan terug watten en dan opvoerpomp. (+ watten aan stromingspompen).

Is dit correct en nogmaals bedankt.

Grtz Marc
 
scaramouche zei:
Beste Martin, bedankt voor de snelle reactie : Dus als ik het goed begrepen heb :


Water in overloop, door bioballen (druppelfilter) ... vandaar naar sump en afschuimer, dan watten, dan bedfilter met zeolith, en dan terug watten en dan opvoerpomp. (+ watten aan stromingspompen).

Is dit correct en nogmaals bedankt.

Grtz Marc Hoi Marc. Het bedfilter staat voor de sump,in de sump wordt ook gefiltert via de opvoerpomp. Gr Martin.
 
Afgelopen zaterdag 2 september heb ik het aquarium van Martin bezichtigd!

Allereerst wil ik hem persoonlijk bedanken voor de gastvrijheid, heldere uitleg en natuurlijk de gezelligheid!

Het aquarium van Martin heeft geen introductie nodig, hierover is al genoeg geschreven, zie eerdere berichten in dit dagboek.

Martin heeft op zijn eigen manier, een heel mooi stabiel aquarium draaien. Ik wil dit dagboek aanvullen met informatie waarover nog niet geschreven is en wat foto's posten, van dit wonderbaarlijk mooi aquarium! Het was soms lastig mooie foto's te maken, zo veel verschillende felle kleuren, mijn toestel komt dan ook niet in de buurt van de waargetrouwe kleuren!

Martin maakt ook gebruik van een koelsysteem m.b.v. een slangleiding in de grond, het water wordt hierdoor gepompt door een kleine pomp, op die manier houdt hij zijn bak in de zomer koel.

Zoals eerder aangegeven, verarmt Martin het water m.b.v. zeolieten in een aangepast wervel-bedfilter, op die manier streeft Martin naar zo laag mogelijke nitraatwaarden, waardoor de poliepen van de koralen felgekleurd zijn. Hij heeft eerst gebruik gemaakt van de Zeovit methode en het starterspakket van Korralen-Zucht. Volgens zijn bevindingen gingen de kleuren achteruit, hiermee is hij dan ook gestopt. Op dit moment gebruikt hij enkel Zeolietstenen (zonder verdere toevoegingen) naar volle tevredenheid!

Om dat er wat vragen waren m.b.t. de techniek heb ik hiervoor aantal foto's geschoten. Hierbij is te zien dat hij filterwatten gebruikt voor: overloop, 2x stromingspomp van 2000 l/h en de aanzuiging van de opvoerpomp 3500 l/h. De watten vervangt hij elke week, zodat deze watten geen kans krijgen om zich te ontwikkelen tot nitraatfabrieken. Ik heb ze mogen aanschouwen en ze zaten vol troep, de bak zag er superschoon uit en water kraakhelder!

Hij heeft in de sump ook nog een Aqua medic afschuimer geïnstalleerd. Deze hangt door de toegepaste filtratiemethode als een derde wiel aan de wagen.

Hij gebruikt naast de Zeolietmethode, ook de Wodka methode om nitraat te minimaliseren, echter heeft hij maar zeer kleine doseringen nodig. Magnesium voegt hij toe in osmose verdund water, Calcium via een omgebouwde kalkreactor! Hij heeft voegt ook nog fytoplankton toe, die hij zelf kweekt, zie hiervoor de foto's van de techniek. Mocht ik nog iets vergeten zijn, of incorrect hebben uitgelegd dan zal Martin dit zelf wel corrigeren!

Het aquarium van Martin staat er bijzonder mooi bij, getuige de foto's, veel kijkplezier!

Martin nogmaals, bedankt voor alles!
 

Bijlagen

  • MartinV13.JPG
    MartinV13.JPG
    180,6 KB · Weergaven: 229
  • MartintV16.JPG
    MartintV16.JPG
    248,2 KB · Weergaven: 180
  • MartinV15.JPG
    MartinV15.JPG
    178,6 KB · Weergaven: 187
  • MartinV14.JPG
    MartinV14.JPG
    261 KB · Weergaven: 310
  • MartinV17.JPG
    MartinV17.JPG
    193,8 KB · Weergaven: 158
Hier komt de tweede sessie:
 

Bijlagen

  • MartinV5.JPG
    MartinV5.JPG
    310 KB · Weergaven: 190
  • MartinV4.JPG
    MartinV4.JPG
    227,8 KB · Weergaven: 90
  • MartinV3.JPG
    MartinV3.JPG
    251,5 KB · Weergaven: 85
  • MartinV2.JPG
    MartinV2.JPG
    316,9 KB · Weergaven: 92
  • MartinV1.JPG
    MartinV1.JPG
    214,8 KB · Weergaven: 102
Derde sessie:cool: !
 

Bijlagen

  • MartinV6.JPG
    MartinV6.JPG
    341,4 KB · Weergaven: 100
  • MartinV7.JPG
    MartinV7.JPG
    337,9 KB · Weergaven: 87
  • MartinV8.JPG
    MartinV8.JPG
    348,4 KB · Weergaven: 86
  • MartinV9.JPG
    MartinV9.JPG
    329 KB · Weergaven: 81
  • MartinV10.JPG
    MartinV10.JPG
    337,1 KB · Weergaven: 92
Nu met bijlagen :eek: !
 

Bijlagen

  • MartinV11.JPG
    MartinV11.JPG
    417,9 KB · Weergaven: 97
  • MartinV12.JPG
    MartinV12.JPG
    348,4 KB · Weergaven: 81
Zeer mooi en tot in de puntjes verzorgd. Een lust voor het oog !


groet
jw
 
Bedankt allemaal voor jullie reactie,s.

De dendronephtya,s doen het heel goed.
Maar ,Macnemo wat bedoel je met die puntjes of komt de rest nog.
Gr Martin.
 
He Martin,

Ik weet bijna wel zeker dat Macnemo een beetje stil is geworden van al die kleurenpracht van jouw bak!
 
Bovenaan