Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Martin V

Peter H. zei:
Gaat je afschuimer dan niet elke dag overkoken, ondanks voorspoelen?

Als je ze uitspoelt dan is er niks aan de hand;) Als je ze vergeet uit te spoelen heb je een probleem :D
 
Dank je wel Peter.

Ik ben op aanraden van Martin ook filterwatten gaan gebruiken. Martin vervangt de watten in de overloop en van om de aanzuigkorven van de circulatiepompen elke week. Mijn water léék vrij schoon maar nu na weken moet ik nog steeds elke dag (!) de filterwatten vervangen, zo vies zijn ze. Ongelofelijk hoeveel troep er uit het water gehaald wordt! Maar mijn stenen worden ook schoner en er komt meer kalkalgen op. Aanrader dus!

Martin en ik nu ook, gebruiken trouwens dat witte stoffeerderswattenfleece of hoe heet dat. Voordeel is dat je dat kunt vervangen, kunt bewaren in een emmer tot je een wasmachine vol hebt en het dan kunt wassen. Daarna even uitspoelen voor gebruik.

groet,

Charles

Peter H. zei:
Deze bak doet me echt twijfelen om misschien toch weer filterwatten te gaan gebruiken, als ik zie hoeveel zweefvuil er bij mij in de bak zit:(
Trouwens Charles, sterkte met je ouders.
 
Beste Martin,

COMPLIMENTEN !!

Prachtige fotos, prachtige dieren, prachtige kleuren en... kraakhelder.

Ikzelf ben nu (ik durf het haast niet te zeggen) al ruim (!!) 1 maand met mijn zee-aquarium bezig. En de resultaten zijn al buitengewoon. Maar zo mooi... ik kom graag een dezer dagen een keertje kijken en hoop heel veel van je op te steken.

Ik doe een plaatje van mijn trots erbij.

Heel veel sterkte met je gezondheid en ook met die van je vrouw.
 

Bijlagen

  • DSC_0119.jpg
    DSC_0119.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 332
Hoi

ik heb vol bewondering dit dagboek zitten lezen.:goed:
Ik heb nog maar kort een aquarium. Ik heb sinds gisteren een nieuw armatuur en ik denk jemmig wat zijn mijn stenen vuil (misschien overdreven).
Wat zijn het voor filterwater en stop je die gewoon in je overloop.
Het is een verschrikkelijk mooie bak. Ik denk kan dit nu ook werkelijk zo zonder alle die technieken. Want als ik sommige dagboeken lees en zie wat daar allemaal qua techniek gebruikt en wordt denk ik weleens is het op die manier nu wel een hobby. Of de mensen hebben een bankrekening met behoorlijk wat cijfers voor de komma of...... Of heeft men zoveel apparatuur nodig om op die manier de mooiste de schoonste het beste aquarium te krijgen.

Ik hoop dat ik eens naar dit aquarium mag komen kijken :) want ik vind het ongelooflijk mooi. PS hoelang is je vader op deze manier bezig.

Groetjes Ria.
 
:goed: Prachtig aquarium mooi :) Mijn bak draaid bijna op hetzelfde principe maar heb het nooit durven schrijven:eek: ...waarschijnlijk voor de reakties te vermijden alleen bij mij ist nog ongeloviger ik ververs dus ook niet maar vul verdampt water bij met Kraanwater en dit al 7jaar lang :eek: en de MedeForumgebruikers die al bij mij thuis zijn geweest zullen kunnen beamen dat mijn Lederbak er vol en mooi bijstaat;),het kan en bestaat dus wel de simpele manier:). Met vriendelijke Groeten.
 
ik vind ditzelf een heel mooie bak en heb bewondering voor de manier waarop deze gehouden wordt,toch kan je niet zomaar vergelijken met andere systemen,bepaalde mensen willen nu éénmaal dat extra beetje kleur uit hun koralen krijgen of moeilijk houdbare soorten toch houden,deze zie ik in deze bak niet wat echter niets afdoet van zijn schoonheid.
bjelka zei:
Hoi

ik heb vol bewondering dit dagboek zitten lezen.:goed:
Ik heb nog maar kort een aquarium. Ik heb sinds gisteren een nieuw armatuur en ik denk jemmig wat zijn mijn stenen vuil (misschien overdreven).
Wat zijn het voor filterwater en stop je die gewoon in je overloop.
Het is een verschrikkelijk mooie bak. Ik denk kan dit nu ook werkelijk zo zonder alle die technieken. Want als ik sommige dagboeken lees en zie wat daar allemaal qua techniek gebruikt en wordt denk ik weleens is het op die manier nu wel een hobby. Of de mensen hebben een bankrekening met behoorlijk wat cijfers voor de komma of...... Of heeft men zoveel apparatuur nodig om op die manier de mooiste de schoonste het beste aquarium te krijgen.

Ik hoop dat ik eens naar dit aquarium mag komen kijken :) want ik vind het ongelooflijk mooi. PS hoelang is je vader op deze manier bezig.

Groetjes Ria.
 
Peter

Ik heb het even nagekeken; stoffeerders kennen het als rollen polyesterwatten. Dit materiaal is ongeveer 2 cm dik (na wassen nog maar 1 cm. Het filtert dan niet slechter). Ideaal om platen van te knippen voor op de overloop of om de aanzuigkorf van een circulatiepomp te wikkelen. Iets wat met filterwatten nou eenmaal moeilijker is.

Ik heb voor 1,5 x 2,5 meter 10 euro betaalt alhoewel ik ook wel een lager bedrag gehoord heb.

Peter H. zei:
 
allemaal hartstikke bedank voor de positieve reacties.

degene die belang hebben om de bak n keer te bezichtigen,
mogen me altijd even bellen,met vr gr Martin veldhuis
tel 0614172094.
 
Ik heb net een foto gemaakt van die polyesterwatten. Hier in gebruik bij de aanzuigkorf van de circulatiepompen. Je kunt natuurlijk grotere stukken uit zo'n rol knippen voor de overloop enz.

Het vuile stuk filterwatten is nu dubbel zo vuil als op een normale dag omdat ik gisteren met een pompje m'n stenen heb schoongeblazen. Maar evengoed moet ik echt elke dag die doeken vervangen omdat anders de pompen te weinig water rond gaan pompen! Mijn bak is natuurlijk nog vuil als gevolg van de nasleep van een 2 durende rode pluisalgenplaag maar ik heb begrepen van Martin dat hij in zijn schone bak die doeken maar 1x per week hoeft te vervangen. Ook hoeft hij nooit z'n stenen schoon te blazen. Kijk en dat scheelt dan weer ;).
 

Bijlagen

  • DSCN1728.jpg
    DSCN1728.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 125
Bedankt voor de tip, heb het nu ook meteen toegepast bij mijn Tunze classic. (wel gewone watten) Kijkt wel niet zo mooi, maar het is wel effectief.Ik had gisteravond al watten in de sump gedaan en net ververst, heb stom genoeg geen foto gemaakt, maar het is toch behoorlijk wat troep wat je in een nachtje al opvangt:eek:
 
Tip heb ik ook maar van Martin hoor. Ere wie ere toe komt!

Het is inderdaad erg effectief he? Ik doe dit nu al weken lang iedere dag en nog steeds komt er heel veel troep uit. Ik vind dat ongelofelijk wat het water lijkt heel helder. Waarschijnlijk is het troep die vrijkomt doordat vissen van de stenen eten e.d. Hoe dan ook, wat in de filterwatten komt, hoeft niet meer in de eiwitafschuimer en komt ook niet meer op stenen en koralen, niet waar ;).


Peter H. zei:
Bedankt voor de tip, heb het nu ook meteen toegepast bij mijn Tunze classic. (wel gewone watten) Kijkt wel niet zo mooi, maar het is wel effectief.Ik had gisteravond al watten in de sump gedaan en net ververst, heb stom genoeg geen foto gemaakt, maar het is toch behoorlijk wat troep wat je in een nachtje al opvangt:eek:
 
Hoi hoi

Wel dit vind ik nu interessant, heb enorm veel detrius in m'n sump.

Waar hebben jullie deze platen gekocht ?
 
Een meubelstoffeerder heeft het waarschijnlijk wel. Het zit op rollen van 1,5 meter breed.

groet,

Charles

Salonduiker zei:
Hoi hoi

Wel dit vind ik nu interessant, heb enorm veel detrius in m'n sump.

Waar hebben jullie deze platen gekocht ?
 
Inderdaad: Gafzak, samengedrukte "gewone" nylon watten doen hetzelfde werk.

Let er wel op met dat trucje van watten, filtervlies om je inlaat van stromingspomp te draaien, dit knijpt zeer snel de waterdoorvoer af en als je het te lang laat zitten, gaat het verstikken. Het oppervlak is gewoonweg te klein.
 
Ik heb ook een gafzak gebruikt in het begin. Prima. Zelfde werking. Nadeel is dat zo'n gafzak óók na 1 dag dichtzit :eek:. Tenzij je die zak elke dag schoonmaakt, is het praktischer om meerdere filterdoeken op maat te knippen. Na gebruik verzamelen in een emmer. Emmer vol, dan alles in de wasmachine.

Inderdaad begint de waterdoorvoer na een tijdje drastisch af te nemen (vuile bak -> uren; schone bak -> dagen). Tijd voor een schoon doekje!

groet,

Charles

Stef33 zei:
Inderdaad: Gafzak, samengedrukte "gewone" nylon watten doen hetzelfde werk.

Let er wel op met dat trucje van watten, filtervlies om je inlaat van stromingspomp te draaien, dit knijpt zeer snel de waterdoorvoer af en als je het te lang laat zitten, gaat het verstikken. Het oppervlak is gewoonweg te klein.
 
ok thnx Charles,

ga eens hier en daar uitkijken naar dit product.

Zeg, dit is toch niet hetzelfde materiaal dat als dampkapfilter gebruikt wordt ??
 
Wat ik mij afvraag is waar Martin het recept gehaald heeft voor zijn water.

Komt dat uit een labo of zoals beschreven door De Graaf (1976) ?
En vooral : wat is het verschil met commerciele zouten?
Wil hij dit recept openbaar maken ?
 
Bovenaan