Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Martin V

Ronald81 zei:
En vergat helemaal de verlichting! maar 480 watt t5 in totaal.. op ruim 750 liter...

Dat is toch helemaal niet slecht? Tis niet een hele hoge bak immers...


Hoe vaak worden de watten vervangen?
 
de watten worden iedere zaterdag vervangen door nieuwe. de oude worden gespoelt en dan het wasmachine in gestopt. En zo roeleert dat iedere week.
 
Shiva FRP zei:
Dat is toch helemaal niet slecht? Tis niet een hele hoge bak immers...

Je hoort mij ook niet zeggen dat het slecht is... in tegendeel....

Vind het juist knap en het bewijst dat het blijkbaar wel kan...?

Omdat ik vaak lees dat je 40x stroming van de inhoud van je bak moet hebben, bij een hoogte van 60cm of meer je het beste HQI kan nemen, nooit bioballen moet gebruiken en voor steenkoraal minimaal 1 watt per liter...

En dan zie je ineens dit...
 
Hé Martin,

Niet te geloven dat je vader op 'zijn manier' zo'n mooie bak kan neerzetten. Ik zou verwachten dat het één grote nitraatfabriek zou worden met die bioballen.

Het aquarium ziet er prachtig uit. Zo zie je maar, dat de hobby niet veel tijd en geld hoeft te kosten :) ! Ikzelf zou het echter op deze manier niet aandurven.

Groetjes Roy
 
Prachtig!
:goed:
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Mis nu echt het commentaar van "de beter weters".
;)

Succes verder met de bak.
 
voor zover ik weet zwemmen er zo'n 12 vissen in. En dan nog 2 poetsgarnalen.
 
ik heb het even nagevraagd en er zwemmen nu 18 vissen in, 2 poetsgarnalen en een kappersgarnaal.
 
MartinV zei:
ik heb het even nagevraagd en er zwemmen nu 18 vissen in, 2 poetsgarnalen en een kappersgarnaal.
echt geweldig dit ... er zullen aardig wat mensen achter hun oren krabben nu hier op het forum :D:D:cool:
 
Leuk om te zien dat deze bak nu ook op het forum staat! Ik heb deze bak mogen bekijken vlak voor de zeewatermanifestatie in Nijverdal eind november. Ik kreeg Martin z'n tel.nr van Hennie uit Glanerbrug (ook geen kleintje want hij is 2e geeindigd dit jaar) omdat Martin vroeger ook, net als ik nu, rode pluisalg had. Martin heeft dat onder de knie gekregen door geen water meer te wisselen. Hij voegt overigens wel ijzer, jodium en elementenmix toe.

Het idee van het niet meer water verversen is achteraf gezien niet zo gek. Het water verarmd en daarmee neem je ook de voeding voor de rode pluisalg weg (nog afgezien van het feit dat de meeste zouten te lage conc. calcium e.d. hebben). Toen ik dit in het begin hoorde had ik er wat moeite mee om dit na te volgen vooral ook omdat hier op het forum 10 - 20% water wissels per week wordt geadviseerd. Voor de zekerheid heb ik "Reef Secrets" van Alf Nilsen nog eens nagelezen hierover:

"Kleine maar regelmatige waterwissels zijn in de meeste gevallen noodzakelijk maar gewoonlijk beperkt tot een totaal van minder dan 10% per jaar in een goed uitgebalanceerde bak."

Concreet voor mijn bak: ik verversde 40 l/week op 800 l water en dat moest nu 80 l / jaar (5 l / 3 weken) worden!

In de praktijk na 2-3 maanden: < 5% van de rode pluisalg is nog maar aanwezig!! Vooral de sterfte van de rode pluisalg was enorm in de eerste 3 weken. Het werkt dus.

Ander punt, de bioballen. "Niet doen, nitraatfabrieken" is de algemene mening op dit forum. Klopt, maar als je bak zo vol staat met koralen en je hebt dan ook nog eens een zeolietfilter (heeft Martin ook) dan wordt de bak wel erg arm. Zo arm dat je eigenlijk nitraat zou moeten toevoegen ;).

Nou goed, samenvattend: dit is een waanzinnig mooie bak. Eerlijk is eerlijk, ik heb zeer zelden een bak gezien die zulke fantastisch gekleurde koralen heeft als deze. Ik heb veel aantekeningen gemaakt die ochtend en volg alles wat deze man doet met een ja en amen-mentaliteit hahaha. Wel probeer ik verklaringen voor zijn succes te vinden uiteraard. Moet wel gezegd worden dat ie zeer gedisciplineerd te werk gaat. Bak is zeer schoon. Regelmaat is ook echt regelmaat bij hem en niet als het uitkomt.

Oh ja nog iets: z'n zeolietfilter: er draait 1 kg zeoliet. Iedere 2 maanden wordt 1/2 vervangen door nieuw en de andere helft wordt uitgespoeld
. Er wordt niet iedere dag geschud zoals bij een zeovidfilter. Martin voegt geen wodka of een andere koolstofbron toe (water is natuurlijk al arm). Ik heb dat wel nodig. Rode pluisalg sterft af, stenen zijn nog vuil enz. Ik laat nu mijn wodka direct in het zeolietfilter lopen (1ml/100l.dag) in de hoop dat de bacterien zich daarin gaan vestigen en niet meer op mijn stenen zodat kalkalgen kunnen gaan groeien. Resultaat is dat mijn eiwitafschuimer na een halve week dramatisch meer begon af te schuimen!

Kijk naar deze bak en lees goed wat deze man te vertellen heeft is mijn advies. Het lijkt soms ouderwets of achterhaald maar het werkt! En het werkt al jaren. Voor mij hét kriterium.
 
zou het misschien mogelijk zijn om wat meer info betreffende zijn bak en methodes om ca kh etc etc op pijl te houden hier op het forum te plaatsen ik vind het persoonlijk zeer intressant om zijn werkwijze en zijn theorie erachter te weten kunnen komen.
 
Hallo,

Het doel dat je wilt bereiken met waterverversen is toch het verrijken van je aquarium met nieuwe essentiele metalen, mineralen, en aminozuren enz. voor je koralen (tenminste alleen niet wanneer je een bak hebt met flinke nitraat en fosfaat problemen, en dat is hier niet het geval). Je kan het eigenlijk beter "zout verversen" noemen. Als je denkt dat je een goede kalkreactor hebt en de rest van de essentiele stoffen op een andere manier toevoegt, kan ik me goed voor stellen dat water verversen dan inderdaad zinloos is.

Dus mijn vraag: Wordt er met toevoegingen gewerkt?
 
Prachtig om te zien, de dieren zien er als verwacht gezond uit, ze groeien waarschijnlijk ook goed.......... als de kleuren op de foto's de werkelijke kleuren zijn zoals in het echt............ dan zou ik niet te hard beweren dat het een perfecte manier is;) of roepen dat het wel degelijk kan.......

Ik durf ook te stellen dat niemand hier op het forum beweerd dat "het niet kan", slechts dat op een andere manier "het beter kan...."

Daarnaast is de soort dieren er naar......

En er wordt gefilterd over zeolit..... en aan de andere kant bioballen.....

Lijkt beetje op twee brandweermannen die hetzelfde huis blussen....

de één met water en de andere met benzine............

Hier is dus een gebalanceerde toestand ontstaan die door hardgillende beginners niet gemakkelijk te realiseren is..... dus voor enkele.... kzou de term "betweters" ff achterwege laten..... en niet je hard juigend roepen dat het wel kan...... zie het eerst maar eens ZELF zo te realiseren en roep daarna pas "zie je wel" ... want jullie verbazing en ontlading geeft aan dat je niet weet waar je over praat..... want de betweters weten allang dat het zo kan;)
 
Laatst bewerkt:
Laten we geen modder gaan gooien naar elkaar. Laten we proberen er achter te komen hoe het komt dat deze bak zo goed draait (de kleur op de foto's lijken in de verste verte niet op de werkelijke kleuren).

Bioballen en zeoliet. Bioballen produceren nitraat maar zeoliet doet veel meer dan alleen maar nitraat afbreken waarschijnlijk. Zoals Tanne al vertelde in Nijverdal ontstaat er ook een bacteriecultuur die wel eens meerdere functies zou kunnen hebben. Naast afbraak misschien voeding voor koralen in de vorm van bacterievlokjes.

Het gaat hier om een gezonde bak die op hetzelfde systeem draait voor enkele jaren. De beste man heeft geen internet, zelfs geen computer. Heeft nooit op het forum gezeten. Dit is een unieke kans voor ons om weer wat bij te leren. Laten we wel wezen, door hem ben ik zo goed als van mijn rode pluisalgen af, en door Hennie natuurlijk.

Begrijp me niet verkeerd: het nut van het forum staat buiten kijf. Zonder het forum zou ik waarschijnlijk allang geen zeewaterbak meer hebben.

We moeten naar dit soort bakken kijken met de vraag waarom doet deze bak het zo goed in plaats van dit kan wel en dit kan niet volgens de huidige kennis. Want blijkbaar kan het wel. Alleen, misschien kan het wel in zijn bak maar niet in die van jou of mij.

Leren van een ander en dan vooral van iemand die in de praktijk heeft bewezen dat het voor langere tijd (jaren) werkt, kan voor veel mensen een grote stap voorwaarts zijn voor hun eigen bak.
 
Charles Buddendorf zei:
Laten we geen modder gaan gooien naar elkaar. Laten we proberen er achter te komen hoe het komt dat deze bak zo goed draait (de kleur op de foto's lijken in de verste verte niet op de werkelijke kleuren).
Charles natuurlijk volledig mee eens, maar het is ook niet handig als nu de mensen die het beste voor hebben met starters en ze adviseren gebruik te maken van een beproefd en save systeem, de kat toe te spelen door reacties als "ik hoor de betweters niet" want het gaat hier over zeer ervaren mensen die de hobby op handen dragen en beginners ellende en geld willen besparen door ze te voorzien van, voor hun beperkte kennis en ervaring, juiste info;)
Dat maakt me boos:mad: ........ voor even:)


oke back on topic .........
 
Anton,

En natuurlijk ben ik het volledig met jouw uitleg eens ;).

Nog even over de berichten van Martin; zijn zoon heeft voor hem de berichten gepost hier omdat hijzelf geen computer heeft. Zijn reacties zullen dus langer op zich laten wachten dan wij hier gewend zijn (geen minuten/uren maar dagen). Maar goed, de man is ook niet te beroerd geweest om zijn telefoonnummer achter te laten.

Nog even terug naar die bioballen en de zeoliet. Ik had uit mijn zoetwatertijd nog een vuilniszak vol met bioballen en had wel gehoord van zeoliet maar er niet echt serieus naar gekeken. Na het bezoek aan Martin en de lezing van Tanne dacht ik dat het misschien de moeite waard zou zijn om meer zaken te compartimentaliseren (naast eiwitafschuimer, kalkreactor ed) bijvoorbeeld de bacteriegroei. Nu groeien de bacterien, in mijn bak althans, vooral op levend steen. Daar onstaat molm wat de aangroei van kalkalgen verhindert. Martin z'n stenen zijn brandschoon en hij zegt dat ie ze ook niet schoon hoeft te blazen of zuigen.

Eerlijk is eerlijk, ik heb mijn overloop in eerste instantie volgestort met bioballen zodat ik daarbovenop watten kon leggen. En in eerste instantie was zeoliet bedoeld om fosfaat, ammonia, nitraat en nitriet weg te vangen. Nu breng ik de uitloop van mijn wodka-pomp direct in het zeolietfilter in de hoop dat die koolstofbron verbruikt zal worden voordat het weer in de sump komt. Zelfde nuttige bacterien maar schoon levend steen. Het proberen waard. Nadeel is dat mijn eiwitafschuimer nu zo hard schuimt dat de deksel al drie keer van z'n plaatst is geschoven en er nu iets zwaars op ligt dat herhaling moet voorkomen ;).

groet,

Charles

Anton - AVO zei:
Charles natuurlijk volledig mee eens, maar het is ook niet handig als nu de mensen die het beste voor hebben met starters en ze adviseren gebruik te maken van een beproefd en save systeem, de kat toe te spelen door reacties als "ik hoor de betweters niet" want het gaat hier over zeer ervaren mensen die de hobby op handen dragen en beginners ellende en geld willen besparen door ze te voorzien van, voor hun beperkte kennis en ervaring, juiste info;)
Dat maakt me boos:mad: ........ voor even:)


oke back on topic .........
 
ik ben ook een beginner en waarom mijn intresse ook hier ligt is dat ik van het begin af aan verteld is wat het beste systeem is om mee te beginnen.

En ook omdat het een andere manier is om een zeebak goed te laten draaien.

Ik kraak dit systeem niet af van niemand niet die het anders doet als anderen, dat maakt op zeegebied denk ook zeer leergierig:)

wou ik even kwijt;)
 
Het "beste" systeem betekent dat er waarschijnlijk ook andere "goede" systemen zijn ;).

Van een aantal zaken is iedereen het wel over eens dat ze altijd nodig zijn zoals, veel licht, arm water en veel stroming. Andere zaken lijken te werken in de ene bak maar niet in de andere bak. Het is de kunst voor ons zeeaquarianen om al die zaken met elkaar in verband te brengen. Voor onszelf, omdat we graag thuis naar een mooie bak kijken, maar ook voor de dieren die we daarin houden. Soms is er iemand die op een "eiland" heeft geleefd en iets schitterend heeft gemaakt. Dat is denk ik het geval bij Martin.

Nog een voorbeeld waarbij mijn mond openviel van verbazing toen ik het hoorde van Martin. Hij gebruikt veel watten zoals vermeld die 1x per week worden vervangen. Die watten worden verzameld in een emmer met water en eens in de zoveel tijd gewassen...in de wasmachine. Ok, klinkt link dacht ik maar goed. Maar het bleek dat hij daarvoor gewoon zeeppoeder gebruikt! Ik heb al ruim 30 jaar, misschien wel 35 jaar aquaria maar ben als de dood voor zeep in welke vorm dan ook. Al mijn aquariumspullen komen nooit met zeep in aanraking. En toch lijkt het goed te gaan met de bak van Martin. Goed spoelprogramma? Wie zal het zeggen.
 
Dit doet me een beetje denken aan het nano-bakje wat Tanne liet zien in oa Nijverdal. Ook iemand die het ''anders'' doet en een mooi resultaat daarmee behaalt. Keep up the good work!


Het lijkt wel alsof er veel jonge stekken in staan; is er pas sinds korte tijd begonnen met ''moeilijke'' SPS-koralen? Lijkt me dat deze koralen het erg moeilijk hebben met de weinige stroming in de bak.......

Grtjs, Shiva.
 
Bovenaan