Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

phyto

echt veel meer tips kan ik niet geven behalve dan dat ik dagelijks phyto eruithaal en weer zeewater toevoeg, niet veel ongeveer een 30cl.
Je kan eventueel wel een dekplaatje op het bakje leggen want een ongelukje is rap gebeurd.
Ook het zeefje in de grote kamer moet regelmatig zuiver gemaakt worden.
Groetjes Thierry
 
thierry en mieke zei:
hallo

De phyto doet het goed voor zover ik het denk, alleen gaat dit trager als ik dacht her water ziet nog steed groen maar niet donkergroen.
De brachionus heb ik niet veel van gemerkt dit vak zit ook vol phyto nu.
Hier moet ik iets verkeerd gedaan hebben maar wat?
Waarschijnlijk te ongeduldig geweest of...
Iemand een ander idee??
Groetjes Thierry
he thierry
je kan beter je licht 2uur op en 2uur af da doe ik hier ook gaat zo dag en nacht voort en bij mij gaat het heel goed hoor en wordt donker groen en natuurlijk voeding voor je phyto he

greetz spykie
 
hallo,

ik heb vandaag mijn nitraat gehalte in mij plankton water gemeten. deze bleek 80+ te zijn. mij vraag is nu, kan deze waarde kwaad of kan ik hem gewoon verder laten draaien.

wie kan mijn helpen met het beantwoorden van deze vraag.

gr. plankton123
 
ik kan het zelf niet meten op het moment, maar zou de phyto deze normaal niet moeten opgebruiken?
of komt dit door een teveel aan voeding?
Kan je dus niet helpen helaas, zal zelf eens voor een testkit moeten gaan kijken.
Groetjes Thierry
 
thierry en mieke zei:
ik kan het zelf niet meten op het moment, maar zou de phyto deze normaal niet moeten opgebruiken?
of komt dit door een teveel aan voeding?
Kan je dus niet helpen helaas, zal zelf eens voor een testkit moeten gaan kijken.
Groetjes Thierry
oke bedankt voor de informatie. het is namelijk zodat ik met 2 lossen bakken werk op dit moment. dit zorgt ervoor dat er in de bak van de plankton een bepaald nitraat vervuiling ontstaat. er wordt door mij iedere dag phyto toegevoegd. deze hoeveelheid is de dag daarop allemaal verdwenen. de tijdsduur waarin dit gebeurt is te kort voor de phyto op de nitraat stoffen af te breken.

ik zal eens proberen om wat foto's te maken en deze op het forum te plaatsen dit geeft jullie ook wat meer duidelijkheid over hoe ik te werk ben gegaan.

gr. plankton123
 
even een vraagje. er zit in de reactor ook een vierkant filter bakje met een semipermeable menbraam. dit laat heel langzaam water door. hoe hebben jullie er voor gezorgd. dat deze niet overloopt. als je hem namelijk aan zet en even laat lopen spoelt hij bij mij over.

hoe kan dit of moet ik iets veranderen.

gr. plankton123
 
ik heb dit probleem niet echt gehad,ik spoel dit wel zuiver onder de kraan eens om de zoveel tijd

Groetjes Thierry
 
ik denk wel dat het normaal is een hoog nitraat gehalte bij zooplankton te hebben en dat daardoor deze steeds gezeeft wordt voor men ze gebruikt.
bij mijn test heb ik eigenlijk bijna geen nitraat (0-5 )maar dit zal komen omdat dit een systeem is waar zowel phyto als zoo in voorkomt.
Als je alleen zoo hebt zal de nitraat niet verbruikt worden.
Hoeveel de nitraat moet bedragen in een alleen zooplankton bakje weet ik niet maar deze zal altijd wel aan de hoge kant zijn.
Toch lijkt me 80 wel zeer hoog te zijn.
Groetjes Thierry
 

Bijlagen

  • test.JPG
    test.JPG
    45,3 KB · Weergaven: 12
plankton123 zei:
hallo,

ik heb vandaag mijn nitraat gehalte in mij plankton water gemeten. deze bleek 80+ te zijn. mij vraag is nu, kan deze waarde kwaad of kan ik hem gewoon verder laten draaien.

wie kan mijn helpen met het beantwoorden van deze vraag.

gr. plankton123
Best het toevoegen van de meststoffen verminderen of even stoppen.
Je kan immers gemakkelijk je nitraat en phosfaat meten, maar de andere stofjes in je cultuur zijn moeilijker te meten. Als je een goede (evenwichtige) meststof voor je algjes gebruikt, zullen de andere meststofjes ook verhoogd zijn.

Als je phyto echt donker is, kan je natuurlijk ook een redelijke hoeveelheid oogsten en terug met zeewater aanvullen.

Je kan je phyto met deze nitraat nog aan Artemia voeren, maar voor brachi's wordt het stilaan toch hoog.

Het lijkt logisch, maar als je phyto bijmest, doe dit dan NADAT je geoogst hebt voor je zooplankton.

Succes, Arte Mia
 
Als je wil kontroleren of je brachi's het nog naar hun zin hebben kan je onder een goede loep of onder een microscoop met een kleine vergroting je brachi's eens te kontroleren.

Als ze het naar hun zin hebben, moeten ze bijna allemaal 2 of meer eieren moeten hebben hangen. Als de meeste geen of maar 1 ei hebben, staat je cultuur kortbij instorten.

Groeten, Arte Mia
 
oke bedankt voor de informatie,

we hebben inderdaad met een micoscoop gekeken hoe het gesteld was. we hebben waargenomen dat sommige enkele en ook veel geen eitje bij zich draagde. we hebben in goed overleg met de toa, besloten om de bak een grondige verversing te geven. het hoge nitraat gehalte is waarschijnlijk niet afkomstig van de algen (phyto) plankton. deze hebben we namelijk alleen met het opstarten gevoerd. dit bleek voldoende te zijn.

mij vraag aan jullie is nu wie weet een snelle en efficiente manier om de plankton uit het zeewater te filteren en dit weer uit te zetten in schoon zeewater.
als het door een semipermeable membraam moet neemt dit voor een 1liter ongeveer 1 uur tijd in. dit zou dus een klus van zo'n 16 uur zijn.

dit zal waarschijnllijk oook sneller kunnen maar hoe.

wie kan mij wijze raad geven

gr. plankton 123
 
hallo,

zijn er ook mogelijkheden om de phytoplankton die je kweek te scheiden van het water waarin je het kweekt. hiermee kan ik het nitraatwater wat bij de algen zit eruit halen en de phyto los voeren. dit zorg ervoor dat ik niet de hele tijd nitraat aan mijn bak met branchionus toevoegt.

weet iemand hier antwoord op. of heeft iemand een idee hoe ik mijn nitraat gehalte toch een heel stuk omlaag kan halen.

gr. plankton 123
 
Bij deze een paar plaatjes gemaakt door de microscoop voor de opdracht van Plankton123.

Groetjes Toa
 

Bijlagen

  • index_001branchionus1.jpg
    index_001branchionus1.jpg
    39,6 KB · Weergaven: 15
  • index_001branchionus2.jpg
    index_001branchionus2.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 18
  • index_001branchionus3.jpg
    index_001branchionus3.jpg
    39,4 KB · Weergaven: 18
Meestal wordt er gedeelte van een phyto of zooplanktonkweek gebruikt om een (of meer) nieuwe kulturen op te zetten..

De "oude" kultuur wordt nog even bijgehouden omdat er toch altijd iets mis kan gaan met de nieuwe kultuur.

Als je een gedeelte kultuur eruit haalt, kan je ook terug water bijvullen. De nitriet/nitraat en andere stoffen zullen dan terug verdund zijn, zowel in de oude als in de nieuwe kultuur.

Brachi's kan je proberen eruit te filteren met een planktonzeef (meestal standaard 55 µm maaswijdte). Mijn ervaring is dat je niet alles eruit zeeft, maar je hebt dan toch al een deel in je zeefje dat redelijk zuiver is. Het aflopende water kan je kontroleren op de hoeveelheid brachi's en dan besluiten: terug gebruiken of gewoon wegdoen.
Je kan dan eventueel het zeefje nog wat spoelen om vervelende zaken kwijt te raken (niet teveel/te lang spoelen, want met deze maaswijdte zal er steeds een deel brachi's mee wegspoelen). Dus als je een fijnere zeef kan gebruiken: doen.

Success, Arte Mia
 
Heeft er al eens iemand bij stil gestaan waaruit phytoplankton bestaat oftewel samengesteld is :confused:
 
Arte Mia zei:
Simpel,

per definitie zweefalgjes.

Arte Mia
Phytoplankton is een plantachtig plankton en bestaat voornamelijk uit:


  • Kiezelalgen
  • Groenalgen
  • Goudalgen
  • Dinoflagellaten
  • Blauwalgen
Dus, al hetgeen wij niet in ons aquarium willen hebben
 
Peter zei:
Phytoplankton is een plantachtig plankton en bestaat voornamelijk uit:

  • Kiezelalgen
  • Groenalgen
  • Goudalgen
  • Dinoflagellaten
  • Blauwalgen
Dus, al hetgeen wij niet in ons aquarium willen hebben
Wat zit er in veel koralen: ALGJES,
wat zit er in de mantel van doopfontschelpen: ALGJES.

PS: waarom vraag je wat phyto is als je het al weet?
PS: waarom worden algjes verkocht om in zeewateraquaria toe te voegen? En waarom is er meestal een positief resultaat?

Dus wat willen we niet: algjes. (?)

Groeten, Arte Mia
 
Arte Mia zei:
Wat zit er in veel koralen: ALGJES,
wat zit er in de mantel van doopfontschelpen: ALGJES.
Correct, algjes

Maar geen phytoplankton

Arte Mia zei:
PS: waarom vraag je wat phyto is als je het al weet?
Groeten, Arte Mia
Hetgeen jij schrijft, vroeg ik helemaal niet ;)
 
Bovenaan