Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

phyto

thierry en mieke

ZeewaterForum gebruiker
hallo
ik zou graag zelf phytoplankton kweken en heb op't forum al verschillende onderwerpen gevonden hierover.
Maar niet direkt één waar alles stap voor stap wordt uitgelegd.
ik heb al een paar ideeen, maar zou toch graag wat uitleg krijgen van mensen die dit ook doen.
Groetjes Thierry
 
Beste Thierry en Mieke,
als je plankton wil kweken (zoo en/of fyto) zal je hoogstwaarschijnlijk eerst enkel tegenslagen ondervinden.

Je moet weten, dat het succesvol kweken van plankton nog in zijn kinderschoenen staat:
zelfs grote kwekerijen van zeevis om op te eten hebben bijna het dubbel van tanken staan omdat ze rekenen op een crash.
Vermits zij echt deze plankton nodig hebben maken ze dus veel extra kosten.
Het is dan ondenkbaar dat het bij ons altijd zal lukken.

PS: hoe staat het met je planktonkweek?

Groeten en succes, Arte Mia en Jean
 
ik ben nog niet begonnen ben met nog wat dingen bezig,die ik graag eerst zou in orde brengen zoals een wierfilter of een dsb.
voorlopig voeg ik dan ook nog plankto marine van grotech toe.
zodra alle andere dingen geregeld zijn wil ik dit zeker proberen en zal dan nog iets laten weten.
Groetjes Thierry
 
deze heb ik gisteren toegekregen via Peter van aquatechonline.
Hij heeft hier echt veel moeite voor gedaan waarvoor ik (en Mieke natuurlijk ook) hem dan ook dankbaar zijn.
Met deze reaktor zal ik zowel zoo- als phytoplankton kunnen kweken althans het toch proberen.
Groetjes Thierry
 

Bijlagen

  • reaktor.JPG
    reaktor.JPG
    42 KB · Weergaven: 32
Ik ben zeer benieuwd naar jou persoonlijke ervaringen....wil je ons s.v.p. op de hoogte houden??

Ik weet niet waar je hem voor wilt gaan gebruiken? Maar houd er rekening mee dat als je bijvoorbeeld anemoonvisjes wilt gaan kweken, dat je dan al snel zo'n 10 liter (afhankelijk van de dichtheid) Zoo plankton (brachionus) per DAG nodig hebt.

Suc6, Ron,
 
hallo Ron

De reaktor is enkel voor wat extra voeding in het aquarium te brengen.
Voor de kweek van vissen of zeepaardjes is hij inderdaad veel te klein.
groetjes Thierry
 

Bijlagen

  • reakyor2.JPG
    reakyor2.JPG
    42,5 KB · Weergaven: 46
kunt u 1 en ander eens uit leggen hoe dat systeen werkt. ziet er leuk uit. En wat kost zo iets?

gr,
 
hallo

In het linkergedeelte zit de zooplankton die eigenlijk constant Phyto tot beschikking heeft door de scheidingswand.
In deze wand zitten 4 zeefjes waardoor de phyto heen kan en de zooplankton niet.
Er zitten 2 luchtpompjes op 1 voor extra voedering van de zooplankton deze gebruik ik 2 maal per dag maar slecht voor een korte tijd en de andere staat bij de phyto deze zorgt dan dat de phyto ook gezeeft wordt deze draait dan ook constant.
Het zeven gaat dan via het kleine plastieken bakje enzo wordt voor het geval dat er zooplankton bij de phyto is gekomen deze er ook weer uitgehaalt.
de verlichting brandt zo'n 18 uur per dag.
Voor voeding van het phyto moet ik zelf nog eens kijken wat ik hiervoor ga gebruiken.
Ik heb dit besteld via Peter van aquatechonline. Meer kan ik er niet over vertellen aangezien ik deze zelf nog maar juist aan het uittesten ben.
Groetjes Thierry
 
ik ben zelf ook bezig dit te realiseren, dus hou ons op de hoogte van de uitkomsten en plaats veel foto's, dan kan ik er ook iets van leren.


ziet er allemaal erg goed uit.
 
hallo

De phyto doet het goed voor zover ik het denk, alleen gaat dit trager als ik dacht her water ziet nog steed groen maar niet donkergroen.
De brachionus heb ik niet veel van gemerkt dit vak zit ook vol phyto nu.
Hier moet ik iets verkeerd gedaan hebben maar wat?
Waarschijnlijk te ongeduldig geweest of...
Iemand een ander idee??
Groetjes Thierry
 
Haal je na een week of 2 90% plankton uit het bakje , om verder te kweken met de 10 % die over is? Die 10 % vul je dan weer aan met zeewater, en dat doe je zo telkens om de 2 weken.
 
thierry en mieke zei:
hallo

De phyto doet het goed voor zover ik het denk, alleen gaat dit trager als ik dacht her water ziet nog steed groen maar niet donkergroen.
De brachionus heb ik niet veel van gemerkt dit vak zit ook vol phyto nu.
Hier moet ik iets verkeerd gedaan hebben maar wat?
Waarschijnlijk te ongeduldig geweest of...
Iemand een ander idee??
Groetjes Thierry
Hallo Thierry,

mogelijke problemen:
Brachionus vermeerderd het beste bij 25 gram zout per liter. De phyto van Grotech kan daar bij mij ook goed tegen.

In het begin kan je beste de meststoffen gebruiken die voorgeschreven worden door de leverancier. Later kan je dan andere meststoffen proberen.

Als je water echt niet groener meer wordt, kan het helpen dat je toch een deel phyto oogst. De phyto wordt slechts zo groen als dat voor de omstandigheden op dat moment toelaten. Ik kweek algjes in plastiek flessen en alle phyto's worden soms wel donkergroen, dan weer niet zo donker.

Als je phyto minder groen wordt, kan het zijn dat er 1 (of meer) brachionusjes in het verkeerde compartiment is gekomen, die kweekt dan razendsnel verder (ook al meegemaakt).

Ik vindt elke 2 weken bijna alles oogsten wel radikaal? Misschien beter om elke week te oogsten (maar dan minder dan 90 %)?

Groeten en success, Arte Mia
 
Ik heb me in het verleden ook verdiept in dit soort reactoren.

Als het brachionus gedeelte niet lichter wordt dan het Phyto gedeelte (en dus groen of donker groen blijft/wordt) dan betekent dit dat de brachionus kweek niet aanslaat/is geslagen.

Brachionus moet je kunnen zien zwemmen (wel heel klein maar toch), als je niets ziet dan zou het wel eens kunnen zijn dat de brachi start cultuur dood is OF nog niet 'gestart'

Als je brachionus voldoende gerijpt is dan moet je bijna dagelijks oogsten, anders gaat de phyto cultuur eraan.....

Groet Ron,
 
hallo

bedankt voor de tips, ga ze zeker gebruiken.
in het vak waar de brach. inzat heb ik nu artemia zitten aangezien ik niet direkt weet hoe aan brach. te komen in de buurt.
Ik kan wel via internet bestellen heb ik ergens gezien,maar dit is dan voor de volgende kweek.
Groetjes Thierry
 
ben vandaag bij reefcorner geweest en Theo zou voor brachionus zorgen.
Dus dit probleempje is ook opgelost.
Groetjes Thierry
 
hallo,

ik ben een leerling van de havo en ik ben zelf voor school ook bezig om branchionus te kweken. de kweek draai bij ons momenteel erg goed en we hopen zsm over te kunnen te stappen naar de planktonreaktor. we kregen eerst de tip om de phyto en de branchionus apart te kweken zodat er geen menging kon ontstaan. dit is in onze ogen geslaagd. er is een duidelijk zichbare branchionus cultuur aanwezig die wij elke dag voeden met de algen cultuur uit onze algencultuur bollen.

gr.plankton123

hoop ervaring met jullie uit te kunnen wisselen. en misschien kunnen jullie mij helpen met wat informatie over het werken van de geautomatiseerden reaktor?
 
Bovenaan