Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

MarjanH

it's a way of life...
Zal me eerst even netjes voorstellen als nieuweling: ik ben Marjan en al jarenlang bezig met aquariums (diverse soorten). Ik heb blond geverfd haar waardoor ik me hier hopelijk kan veroorloven domme vragen te stellen zoals blondjes dat kunnen doen ;) , bezeten van aquariums en al hun inhoud, en iets heel anders; bezeten van nailart.

Vandaag zie ik als DE start van het begin van een voor mij geheel nieuw avontuur.
Na ruim 16 jaar speciaal cichliden te hebben gehouden en te hebben gekweekt, vind vandaag de verkoop plaats van mijn laatste cichlidenbestand en kan ik daadwerkelijk naar mijn ultimieme uitdaging, een goed lopend zeeaquarium te gaan houden, toe gaan leven.

Het avontuur moet gaan plaatsvinden in een aquarium met de maten 2.25/60/60 met sump 1.00/40/40.

Ik weet niet of er een foto lukt (ben helemaal niet thuis op dat gebied), maar dit is het aquarium waar alles in moet gaan plaatsvinden:

http://i54.photobucket.com/albums/g106/mhofmans/tank pictures/DSC02149Small.jpg

Over de techniek kan ik als volledige nieuweling nog niet veel (eigenlijk niks nog) vertellen. Omdat ik er én nog niet genoeg van weet én nog niets heb aangeschaft én er eerst nog heel veel vragen over heb.

Wat ik wel kan vermelden is, dat ik niet ga werken met hqi verlichting, maar in eerste instantie gebruik wil maken van 6 of 8 tl lampen omdat het bestaande aquarium dus een dichte kap heeft.
Dat ik verder op dit moment gebruik maak van een vijveropvoerpomp in de sump, die is geknepen tot 3000 liter per uur en waarvan ik niet weet of dat ook goed is voor een zeeaquarium.
Dat ik op het oog had om te gaan beginnen met een eiwitafschuimer van Tunze, de Comline 3160/2.
En dat ik daar dus meteen al vragen over heb en direct zal gaan stellen in het daarvoor betreffende bedoelde forumonderdeel.

Verder hoop ik hier in dit dagboek vervolgens mijn gestuntel te kunnen verslaan en hopelijk ook alle vorderingen te kunnen vermelden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

MarjanH zei:
getrouwd met een touringcarchauffeur, blond geverfd haar waardoor ik me hier hopelijk kan veroorloven domme vragen te stellen zoals blondjes dat kunnen doen ;) , bezeten van aquariums en al hun inhoud, en iets heel anders; bezeten van nailart.
Nou veel lezen, veel vragen en gewoon veel proberen en het komt allemaal goed.....

Over domme vragen gesproken.. Heb je die touringcarchauffeur blond geverfd??
en zijn er foto's van die Nailart ? kunnen wij ook eens naar iets anders kijken dan alleen naar zeebakken..

Veel succes..!!

Tip: Alles van metaal kan niet worden gebruikt in een zee aquarium!!
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

De handleiding heb ik meermalen gelezen, maar dan blijven er toch vragen genoeg over, waarschijnlijk omdat veel besproken zaken in de handleiding algemeen zijn en ik nu als beginner natuurlijk gericht vragen heb over het eigen aquarium.

En even off topic:
Ik ben gewoon een kei in zinnen tikken :eek: ;) (dus de chauffeur is niet blond geverfd, maar mijn zin bewijst meteen dat ik de blonde ben)

En ik zal zeker eens foto´s plaatsen van mijn nailart nagels (weet alleen nog niet waar ik dat zonder ´sanctie´ kan doen :confused: )
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Nogmaals vragen gewoon stellen...komt er een minder vriendelijk antwoord(alhoewel, dat valt bij vrouwen wel mee;) )..gewoon overheen lezen.


En je kunt ook een combi maken...als je nu gewoon je vinger iedere keer voor de camera houdt als je een foto van je aquarium/vissen/koralen/techniekl maakt, weten wij tenminste dat ie bij jouw vandaan komt en kunnen we meteen meegenieten van die nailart.

En misschien kunnen we via 'die touringcarchauffeur' wel interessante excursies boeken???;) :D
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Het aquarium is inmiddels leeg en kan nu goed schoongemaakt gaan worden.

http://i54.photobucket.com/albums/g106/mhofmans/voorbereidingen%20zee%20aquarium/DSC04246.jpg

Daarna moet ik een nieuwe glasplaat met kam gaan vastkitten, omdat de overloop zoals die er nu zat niet naar behoren werkte.

http://i54.photobucket.com/albums/g106/mhofmans/voorbereidingen%20zee%20aquarium/DSC04247.jpg

Kan ik zoals ik bij zoetwateraquariums deed gewoon iedere willekeurige aquariumkit gebruiken, of geldt er voor zeewater een speciale kitsoort?

Verder bestaat de sump nu uit 6 vakken, waarvan ik een tweetal glasplaten wil gaan verwijderen. Is er een vast aantal vakken voor sumps of maakt dat niets uit?

http://i54.photobucket.com/albums/g106/mhofmans/voorbereidingen%20zee%20aquarium/DSC04250.jpg
 
Laatst bewerkt:
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Gisteravond wat kleine werkzaamheden aan het aquarium verricht:

zo staan er nu twee nieuwe afvoerpijpjes op de plek waar de nieuwe overloop moet komen. De pijpen zijn teruggebracht tot zo´n 25 cm hoogte en voorzien van tientallen inkepingen. (De glasplaat voor de overloop moet overigens nog besteld worden.)
DSC04256.jpg


Verder is ook de sump aangepast en is het aantal vakken van 6 naar 4 terug gebracht, zodat de eiwitafschuimer goed passend er in gezet kan worden.
DSC04258.jpg


En verder zijn de eerste aankoopkosten vandaag wel heel vliegensvlug uit mijn portemonnee verdwenen ;)

Ik heb een eiwitafschuimer van H&S gekocht, de 200 - 1260 en hoop dat deze voldoende zal blijken in de toekomstige dagen. In ieder geval past hij in de sump in de onderkast en dat is al heel wat gebleken, want de ruimte beperkte zeker de keuze.
DSC04265.jpg

Ook nog een osmose apparaat aangeschaft van Ultra Spring: de bracket RO 75.
DSC04262.jpg


Meteen ook maar de eerste emmer zout meegenomen en gekozen voor Tropic Marine Pro-Reef.

Onderweg kreeg ik deze wavecontroller nog in mijn handen geduwd, maar of het wat is weet ik niet:
DSC04261.jpg
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

jaa, welkom bij de zee aquarianen club...kosten gaan ALTIJD voor de baten uit zullen we maar zeggen...

Ik ben benieuwd of je de overloop stil krijgt op deze manier..aangezien het water toch nog van redelijk hoog neerstort op het oppervlak...mocht het te luidruchtig blijven..zoek maar eens op durso.. Ik zou dit wel eerst doen voordat je de overloop erin lijmt...(zou sonde zijn als je dat later niet zou kunnen wijzigen wegens plaats gebrek).

Ook een kogelkraan onder bij de sump zou te overwegen zijn...

Maar verder is er al hard gewerkt...succes..:goed:

Ron,
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Ik ben gisteravond begonnen met het lezen over durso maar nog niet helemaal klaar met alles te lezen ;) .
(is het geluid ook deels te verhelpen door bijvoorbeeld blauwe watten langs de afvoerpijpjes te leggen als ik geen durso ga gebruiken?)

En de kogelkraan is er al hoor :) , maar omdat ik de afvoerpijpen onder in de kast ook heb aangepast is ie ff uit beeld en moet de kraan nog opnieuw bevestigd worden.
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Het begint wat te worden he :goed:
Ik zou geen blauwe watten gebruiken, hier blijft een hoop vuil in hangen.
Onze Durso is ook voorzien van een kogelkraan.
Bovenin hebben we een klein gaatje geboord, en hier een lucht slangetje aan gemaakt, zodat de lucht kan ontsnappen.
Anders krijg je een geluid alsof de wc wordt doorgetrokken in de huiskamer :eek:
Je kan het ook zonder slangetje doen, maar dan moet zeker zijn dat het wel boven het wateropppervlak blijft, maar dat is weer met het kogelkraantje te regelen.

Succes verder, en veel plezier straks met de echte opstart :D
Groetjes, Nathalie.
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

(stukje dagboek helaas even zonder foto´s)

Ik heb de twee afvoerpijpen wat hoger gebracht, zitten nu zo´n kleine 10 cm onder de kam en ik ga morgen even met gewoon water proefdraaien om te kijken wat voor geluid het fabriceert.
Wel heb ik de glasplaat voor de overloop nu zo gemaakt dat ik altijd nog een durso kan maken, dus mocht ik een kletterende waterval of wc doortrekgeluid krijgen, dan kan ik morgen zo de durso gaan maken zonder al te veel problemen.
Het is misschien wat eigenwijs :eek: om er niet meteen mee te starten, maar ik wil het morgen eerst even zo laten lopen en het even ervaren wat de twee afvoerpijpen doen.

Verder staat de eiwitafschuimer inmiddels in de sump; hij past gelukkig pfjoe :D .
Bij het draaien morgen gaat hij er weer even uit.

Verder heb ik besloten om qua verlichting te gaan starten met een combinatie van T8 en T5, het wattage komt dan op bijna 400 watt. Ik heb nog 8 hagelnieuwe Arcadia lampen, marine white en marine blue (m.i. zijn deze Arcadia´s ook wel geschikte lampen qua spectrum/lumen voor een zeeaquarium) en 2 Aqua Science Specials liggen en vind het zonde om tijdens de opstart met het water en het levend steen deze lampen niet eerst te gebruiken. Tegen de tijd dat ik kan beginnen met leders en visjes e.d. is het volgens mij nog vroeg genoeg om meer T5´s te gaan installeren en de T8´s dan langzamerhand te laten vervangen.
(of zit ik nu fout?)

Verder heb ik nog even een vraag: als het proefdraaien zonder problemen verloopt, dan kan ik vervolgens de bak gaan laten draaien op zoutwater. Wat is handiger,verstandiger; de eerste maal al het zeewater aan te kopen (dat wilde ik dan in Cruquius doen bij Picasso), of direct zelf zeewater aanmaken (dan duurt het wel 9 dagen, want ik zag dat het osmose apparaat 90 ltr per dag aanmaakt?)
En zijn er problemen te voorzien met gekocht zeewater of bij verversing daarna met eigen gemaakt water?
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

De afvoerpijpen maakten niet overdreven veel lawaai, maar toch nog teveel.

Dus de adviezen opgevolgd en het dursosysteem in gebruik genomen. Helemaal perfect nu!
DSC04270.jpg


Ben inmiddels begonnen osmose water aan te maken, maar hoop toch ook ergens nog heel wat liters aan te kunnen kopen, want ik vind 800 liter aanmaken wel heeeel erg veel.
Geduld of niet, ik denk dat ik na het plaatsen van het levend steen mijn geduld beter kan investeren.
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Top Marjan, ik vind het heel goed dat je niet alles klakkeloos aanneemt maar ook 'leert' door gewoon te doen...

Ik weet niet of je iemand kent met een goed draaiende bak ? Maar anders zou ik eens vragen of je daar geen water van kunt krijgen als hij toch moet verversen, op deze manier 'ent' je ook nog bacterien die helpen om jou bak te starten.
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Hoi Marjan,

Het begint zeker al ergens op te lijken :goed:

Maar ik zag op je foto's van je sump dat je de schotten die tot op de boden kwamen hebt verwijderd. Dit houd dus in dat je geen stabiele waterhoogte hebt in je sump. Ik weet niet of deze afschuimer dit nodig heeft, lijkt mij wel.
Je kunt natuurlijk dichter op de nog bestaande schotten een schot plaatsen die weer op de bodem rust, aan de rechterkant van de vrijhangende dus.

Succes met het testen! :goed:
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

@ RoGi: Ik ben inderdaad niet iemand die alles maar zomaar aanneemt, maar meer eentje van soms maar gewoon doen en dan maar zien (kost je ook wel eens je kop tegen een hele harde steen ;) )

Mijn kennissen zitten verder helaas alleen maar in de Koi of Cichliden, maar het aquarium is inmiddels vol water (met wat kunst en vliegwerk) en ik heb zojuist ´het systeem´ in werking gezet, :cool: . Alle pompen staan nu te draaien, incl. eiwitafschuimer en ik heb in het aquarium wat beluchting erbij gedaan. Heb begrepen dat als je dat 24 a 36 uur doet, het synthetische zout goed oplost.

Waar ik nog wel even meezit en ik richt me nu maar even tot Nico:
kun je mij dat gedeelte stabiele waterhoogte/eiwitafschuimer misschien beter uitleggen? Ik ben administratief wel goed onderlegd, maar bij techniek en zoals mijn partner zegt bij communicerende vaten ben ik een blonde troel :)
Ik kan deze dagen de boel nog wel even stilleggen om er eventueel wat aan te veranderen (heb nu gelukkig nog de dure kit van SevenSeas hier ;) )

Ik doe er nog wel even een foto bij van hoe de sump er nu met eiwitafschuimer uitziet. En ik moet zeggen dat ik dus juist nog een glasplaat heb verwijderd vanmorgen, omdat de pomp die bij de eiwitafschuimer zit zo´n herrie maakte tegen dat glasplaatje, dat ik stapel werd.
DSC04271.jpg
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

(en niet op het zootje van bedrading e.d. allemaal letten hoor, dat moet ik nog netjes wegwerken)
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Bah bah en nog een bah, dat er enige baaldagen bij de opstart zouden komen had ik wel ingeschat, maar dat vandaag de eerste zou zijn niet en ik ben er chagerijnig van :mad: .

Kan gewoon even niet verder: de emmer zout was niet genoeg, dus gehalte is nu 1018 en ´even´ ergens zout halen zit er niet in, want er zit hier totaal geen knappe winkel in de buurt waar ik even heen kan gaan. Dus maandag maar naar Vijhuizen (wat ik gelukkig niet erg vind en graag doe).

Verder zouden vandaag de nieuwe waterdichte doppen voor mijn lampen geleverd worden, maar nee ook niet dus. En of ze nog nageleverd kunnen worden was niet bekend.

En ook nog in goed vertrouwen vorige week iemand geld overgemaakt, voor wat ´vers´ levend steen, wat vandaag dan gebracht zou worden om de bak alvast een beetje op te vullen, maar nee deze persoon komt vervolgens ook gewoon niet opdagen en is op niks njente nada noppes meer bereikbaar.
Gezien het zoutgehalte is het dan niet eens erg, maar naar het geld valt te fluiten waarschijnlijk.

Dus ik baal even.

Kan ik het aquarium nu wel gewoon met alleen als inhoud dit zoute water laten draaien?
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Hoi Marjan,

Zoals de sump nu ingedeeld is met deze schotten, kun je ze er net zo goed uithalen want al het water loopt er onderdoor. door de verdamping zal het waternivo over de gehele sump gaan dalen.

Staat er in de gebruiksaanwijzijng van de afschuimer of hij ook een bepaalde waterhoogte met hebben?
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

MarjanH zei:
Mijn kennissen zitten verder helaas alleen maar in de Koi of Cichliden,
En ikke dan? :(

Maar ohw w8 even :eek: aangezien mijn bakje maar 54 liter bevat had je er toch niet veel aan:D ;)

Welkom op het forum hier he. Enne ookal heb je je haar blond geverft: Domme vragen bestaan nou eenmaal niet dus kan je die zelfs als blonde troelala niet stellen:D
 
Re: Van een cichlidenbak naar een zeeaquarium

Ik dacht al waar blijf je JCB :) ;)
 
Bovenaan