Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

Ik hou er wel van, ik ben er alleen achter dat mijn vissen het erg waarderen dat ik er meer stenen in heb gedaan dan eerst de bedoeling was. Ivm met slapen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kan ik begrijpen. Wanneer de Naso's het goed hadden blijven doen, had ik er ook iets meer aan willen doen. Nu is het weer terug naar 'stick to the plan' zoals ik het eigenlijk voor ogen had en dat is dan voornamelijk klein blijvende dieren. Ik wil het rif graag zo behouden en hoop het dierenbestand daar goed op aan te kunnen passen.
 
Ik hou er wel van, ik ben er alleen achter dat mijn vissen het erg waarderen dat ik er meer stenen in heb gedaan dan eerst de bedoeling was. Ivm met slapen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Met het bovenstaande kon je wel eens gelijk hebben. Ik denk hierbij niet alleen aan slapen, maar ook zich gewoon even terugtrekken door de dag heen. De vissen zullen dan veel minder last van stress hebben.
 
Ik heb vandaag een definitief besluit over het visbestand genomen: aan 'zwemmers' zullen het enkel Pseudanthias squamipinnis zijn/worden (met een Midas blennie, die in de natuur ook met Anthiasgroepen zwemt). Ik vind het een vissoort waar soms wat minderwaardig toch over wordt gedaan, terwijl het een prachtig gezicht is als zij de hoofdgroep vormen en langs/op/onder/boven het rif zwemmen of foerageren of hoe men dat ook wil en kan noemen. Zeker wanneer de nadruk ook echt op hun ligt en er geen andere zwemmers bijgevoegd zijn. Hoe groot ik de groep maak, daar ben ik nog niet helemaal over uit (12-15 denk ik nu aan).

De rest zal uit kleinblijvende visjes gaan bestaan (denk aan geringde groenband gobies etc) plus een koppel vissen welke in symbiose leven met een pistoolgarnaal.

Over slaap- en schuilplekken maak ik me geen zorgen. Belangrijker is wát men aan soorten bij elkaar zet. In dat ben ik zelf (na enige schande...) wel aardig wijs geworden ook ?.

Helaas betekent het ook dat ik dan geen tegelvissen ga bijplaatsen. Zo mooi en ik zou ze zo graag weer willen, maar ik wil met dit aquarium het anders doen de voorgaanden (ik wil dat het rustiger oogt, meer in harmonie is, geen idee hoe ik dat goed kan omschrijven en duidelijk kan maken wat ik nou precies wil en voor ogen heb...).
 
Laatst bewerkt:
Gaaf! Ben heel beniewd hoe dat er straks uitziet in combinatie met je opbouw😉

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Zeker een flinke school Anthiassen is prachtig!
 
Even een korte update:

het aquarium draait prima (helaas ben ik wel de doopvont verloren - geen aanwijsbare oorzaak kunnen vinden) en naar volle tevredenheid, maar wel enkel op 'verplicht' minimaal onderhoud (een 2 wekelijkse verversing). Ik ben helaas al enige tijd geblesserd aan mijn rechterarm (scheurtje in schouderbot en half afgescheurde pees) en ik ben rechts dus ik kan niet veel. Daarnaast bleek een verkoudheid longontsteking en longvliesontsteking te zijn dus ik kan echt echt niet veel... Maar er zit verbetering in en over een kleine maand hoop ik dan ook weer wat actiever op o.a. zeewatergebied te kunnen zijn.
 
Beterschap! Heb de filmpjes gekeken ..... mijn complimenten .... erg mooi
 
Beterschap Marian.
Het is wel de ideale manier om rust in het systeem te krijgen[emoji15].
Doen de Sinularia polydactyla het al een beetje?
 
Dank jullie wel!

@Michel, ja voor mij een van de beste manieren blijkt wel 😂. De polydactyla stekken doen het geweldig!
 
Van harte beterschap!!
 
Beterschap Marjan, dat je maar snel weer de oude bent :eek:
 
Dank jullie wel, het heeft nog wat tijd nodig, maar t komt altijd wel weer goed met me 😉
 
Van harte beterschap Marjan !!

Mvg,

Martin.
 
Bovenaan