Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek Hans van Halteren

H

hansvanhalteren

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben Hans van Halteren, 36 jaar en woonachtig in Helmond. In mijn dagelijks leven ben ik hoofd automatisering van een zorginstantie hier in het zuiden. En in mijn vrije tijd ben ik graag met mijn zoetwater aquarium bezig. Andere hobbies die ik heb zijn tekenen, films, Japan.
Echter mijn droom is het hebben van een zee aquarium. En dat gaat nu beginnen. Na de ervaringen met een zoetwater aquarium wil ik me nu toe gaan spitsen op zee aquaria.

Omdat ik een absolute beginner ben, en ik weet dat meer mensen zonder ervaring graag een zee aquarium zouden willen gaan houden, heb ik besloten om een weblog te starten waarin ik mijn 'dagboek' bijhoud wat ik allemaal met mijn aquarium beleef. Wie weet kunnen anderen leren van mijn fouten.

Gelukkig ken ik al een aantal mensen die al ruime ervaring hebben met zee aquaria dus ik kan terugvallen op kennis van anderen....

Mijn weblog is te vinden op:

http://www.vanhalterenweb.com/blog
 
Ik start met een tweede hands bak omdat ik nog een absolute beginner ben en zeker nog niet de kapitalen uit wil geven die nieuwe spullen met zich meebrengen.

Mijn doel: Het creëeren van gemengde rifaquarium.
Inhoud aquarium: excl sump en overloop: ruim 250l. Inclusief sump en overloop bijna 300 l.

Huidige apparatuur:
- eiwitafschuimer (2e hands) Turboflotor1000 van Aqua-Medic.
- opvoerpomp van Eheim
- T8 lampen (wil ik nog gaan vervangen voor T5)
- Kalkreactor maar die ga ik voorlopig nog niet inzetten.

Ben nu vooral bezig geweest met het schoonmaken van de apparatuur en de bakken. Rest volgt nog.
 
Inmiddels zit de kast weer helemaal in elkaar.
Gisteren heb ik mijn bak eindelijk waterdicht gekregen. Er was nog ergens een wartel die ik er niet goed opkreeg.
Daarna heb ik zowel het aquarium als mijn sump vol laten lopen met gewoon kraanwater. Nou ja... de sump is halfvol. En de hele avond testgedraaid met de opvoerpomp en de eiwitafschuimer. Alles verliep naar volle tevredenheid. Nu wachten op as dinsdag... dan start ik de zaak op met natuurlijk zeewater.... eindelijk.
 

Bijlagen

  • 5.jpg
    5.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 82
Voor een eerste begin een prima start! Ik zou alleen de vierkante kolom na de schuimer verwijderen. Waar dient het ding met twee slangen voor dat naast de sump staat?
Wat voor stromingspomp(en) ga je gebruiken?

Welkom trouwens :)
 
Dat ding naast de afschuimer is een tricklefilter. Hij zat erbij en past in mijn sump dus ik dacht "laat ik die er maar bij doen." Kan ook geen kwaad, lijkt me.

De bus die naast de sump staat is een kalkreactor die ik nog niet heb aangesloten. Komt tzt wel. Maar dan ben ik het ding in elk geval kwijt.

Er komen twee Marea stromingspompen van 4400 liter/h elk in.
 
Een tricklefilter breekt afvalstoffen af. Eindproducten zijn nitraat en fosfaat, dit wil je echt niet. Vanwege commercieel oogpunt worden ze voor rifaquaria nog steeds verkocht, je bent 'm liever kwijt dan rijk.
 
Dan gaatie eruit. Neemt alleen maar een hoop plaats in beslag.
 
gisteren de middag bezig geweest om verlichting in mijn bak te maken. Les 1. Een hoekbak is een onmogelijk formaat voor de armaturen. We hebben er nu 2x 24w T5 lampen en 2x39W T5 lampen in zitten. In een bak van 250 l aan de lage kant maar meer gaat er echt niet in. De armatuur van 39W was al een cm te groot waardoor we de houten bovenkant ietsjes moesten bewerken.
icon_lol.gif
Maar... het zit er in. In de toekomst halen we de 24w armatuur uit en stop ik er een hqi in.

De 2x 24 w bestaat uit een witte en een blauwe. Deze gebruik ik ook als schemerverlichting. 's ochtends om 7.00 uur gaan deze 2 als eerste aan en 's avonds om 22.00 uur gaan deze als laatste uit. De 2x 39 W gaat om 8.00 uur aan en 's avonds om 21.00 uur uit. Ik hoor het wel als hier opmerkingen of commentaar op zijn
icon_wink.gif
 

Bijlagen

  • IMG_0911.JPG
    IMG_0911.JPG
    15,6 KB · Weergaven: 1.087
  • IMG_0913.JPG
    IMG_0913.JPG
    15,4 KB · Weergaven: 1.081
  • IMG_0912.JPG
    IMG_0912.JPG
    15,1 KB · Weergaven: 1.078
Hallo Hans,

Je hebt zeker niet stil gezeten afgelopen weekend ;) Je bent al een heel eind op weg en vandaag gaat het beginnen.
Het water is tegen de tijd dat jullie dit lezen al getapt en onderweg naar jou aquarium ;)
Vanaf vandaag gaat het dus echt beginnen, succes met je verdere opstart.
 
We have lift-off...

Het aquarium is geladen met vers zeewater... de temperatuur is inmiddels op een constante 25,7 graden celcius en de afschuimer werkt prima. Hij begint zelfs al te schuimen. Dan zie je meteen hoeveel 'troep' er in het zeewater zit. Prettige gedachte bij het overhevelen dat ik mijn mond meerdere malen vol heb gehad.

As vrijdag komt het levend steen en het vulsteen, en dan kan het grote wachten beginnen.

Ik heb inmiddels een kleine blennie ge-adopteerd bij Oceanlife. Die gaat tzt als eerste in de bak...
 
nog even een paar foto's van het geheel.
 

Bijlagen

  • IMG_0915.JPG
    IMG_0915.JPG
    13 KB · Weergaven: 935
  • IMG_0916.JPG
    IMG_0916.JPG
    12,6 KB · Weergaven: 938
  • IMG_0917.JPG
    IMG_0917.JPG
    13 KB · Weergaven: 936
Eerste waterwaarden:

Water: vers zeewater. Nog geen vissen, koralen of steen
Water afkomstig: Oosterschelde

Zoutgehalte: 1021,5 (te laag... moet nog opgehoogd worden).
Temperatuur: 26,3 graden celcius

Het enige wat nog moet gebeuren is mijn bioballen verwijderen uit de overloop. Die liggen er alleen in om het gekletter tegen te gaan. Daar moet nog een dursilpijp in. Ik heb inmiddels de bouwtekeningen.
 
Warmte:

Eerste probleem: Zonder inschakelen van het verwarmingselement haal ik al bijna een temperatuur van 27 graden celcius in de bak. Ik dacht eerst dat het aan de verlichting lag, maar het open zetten van de bak leverde nauwelijks verbetering op.
Toen realiseerde ik me dat de temperatuur hard is gestegen toen we de deuren op de kast, daar waar de sump staat, hadden geschroeft en dicht hadden gedaan. De deuren opzetten zorgde ervoor dat de temperatuur weer begon te dalen. Blijkbaar geen goede warmte afvoer in de kast.
 
Mooie bak Hans!!:goed: Een paar geluidsarme, trillingsvrij gemonteerde, Pc ventilatoren zal zeker helpen.
Moet voor jouw geen probleem zijn om eraan te komen;) :D
 
Levend steen

Yes... vanavond mijn 25 kg levend steen opgehaald bij Oceanlife. Vers in het land... Inmiddels is de puzzel klaar en hebben we een aardig bouwwerk gemaakt met grotjes en holen en alles erop en eraan.

Hier twee foto's. Kijk ook eens op mijn weblog. daar heb ik ook nog een foto van de dieren (wormen) die meegereisd zijn, en daar kun je eea nog eens in het groot bekijken door op de foto's te klikken. http://www.vanhalterenweb.com Klik dan op de afbeelding van een zeeaquarium.

Hans
 

Bijlagen

  • IMG_0920.JPG
    IMG_0920.JPG
    17,8 KB · Weergaven: 839
  • IMG_0923.JPG
    IMG_0923.JPG
    11,8 KB · Weergaven: 838
Hallo Hans,

Zo te zien heb jij een mooie box levend steen mogen ontvangen, we zien er tenminste nog een heleboel dingen op staan zoals wieren die erg welkom zijn bij een opstart ;)

Ondanks het blauwe licht een mooie structuur qua opbouw al, we zijn benieuwd hoe het er uit ziet als alle lampen aan zijn :D
Hou ons op de hoogte, en nu de waterwaardes in de gaten gaan houden.

Leuk is natuurlijk ook om eens een uurtje nadat de lampen van het aquarium uit zijn even met de zaklamp in je aquarium te kijken, eens zien wat voor levende have er nog meer mee is gekomen met het steen ;)

Veel succes ermee.
 
Bovenaan