Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

softkoralen

J

Joland

Guest
Waarom gaan sommige soft- en leder koralen en mijn gorgoon dichtzitten ?
Ik dacht in eerste instantie dat het een indicatie was voor een verminderde waterkwaliteit, dus meteen getest, maar dat was perfect.
De meeste tijd van de dag staan ze open, om dan af en toe even dicht te blijven zitten, op de meest wisselende tijdstippen.
Ik heb geen keizers of andere vissen zwemmen die de koralen lastig zou kunnen vallen.
De waterkwaliteit is dus goed.
 
ze moeten zich af en toe eens ontdoen van het neergeslagen vuil op hun huid.

Ik denk ook dat ze zich leegpompen om zich daarna met vers terug vol te pompen.
 
Hetgeen wij kunnen testen is geen garantie dat ons aquariumwater inderdaad voor ALLE dieren optimaal is.

Ook meet je optimale waarden, betekend dit niet dat jou aquariumwater ideaal voor sommige dieren is, denk hierbij bijvoorbeeld aan organische belasting, onvoldoende stroming e.z.v.

Kijk ook eens hoe genoemde dieren na een flinke waterwissel reageren
 
Dank voor jullie antwoord.

De gorgoon heb ik nog te kort, die heeft nog geen waterwissel mee mogen maken.
Maar hij heeft altijd mooi open gestaan, vanaf dag 1, nu stond hij opeens een tijd dicht...

De rest wisselt sterk, ze staan de hele dag open, om opeens helemaal dicht te staan, voor korte tijd.
 
Inmiddels staat alles goed open, behalve mijn gorgoon helaas. Hij hangt een beetje erg slap ook.
Dit alles na een waterwissel van 20 %
Ik heb nu dus toch besloten om een wekelijkse waterverversing te doen van zo'n 15 a 20 %, ipv de geplande 2-wekelijkse.
Is dit niet te veel?
Enne, niks te doen aan mijn dichte gorgoon??? Hij gaat toch niet dood, hoop ik?
Mijn andere gorgonen doen het prachtig, trouwens, staan echt helemaal open.
 
Hij kan ook aan het vervellen zijn. Als de techniek en de waterwaarden in orde zijn, zou ik me niet al te druk maken.
 
Even een fotootje om het verschil aan te tonen.
 

Bijlagen

  • IMG_0438 (Small).JPG
    IMG_0438 (Small).JPG
    88,8 KB · Weergaven: 5
  • IMG_0440 (Small).JPG
    IMG_0440 (Small).JPG
    47,2 KB · Weergaven: 5
  • IMG_0441 (Small).JPG
    IMG_0441 (Small).JPG
    65,9 KB · Weergaven: 5
Dank voor de geruststelling, Tanne.... ik wist eerlijk gezegd niet dat gorgonen ook vervellen.... weer wat geleerd.
 
Waarschijnlijk een vervelling geweest, hij begint langzaam open te gaan, gelukkig!
 
Bovenaan