Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Witte aanslag op stenen

E

Eelco E.

Guest
Hallo Allemaal

Ik heb een opstartende bak. Draaid nu ongeveer 6 weken. Alles gaat redelijk goed. Kraak helder water. Water waardes OK:

Nitriet - 0
Nitraat - 0
Calcium - 410
Fosfaat - < 0.03
KH - 7

Er staat reeds een sinularia in, een paar oortjes en wat buttons. Doen het allemaal goed. Algen beginnen langzaam weg te trekken.

Sinds vorige week ben ik gestart calcium toe te voegen om dat de waarde laag was (390). Ik gebruik Tropic Marin. Twee schepjes per dag.

Sinds een paar dagen komt er opeens een witte aanslag op de stenen. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Is dit erg? Kan het te maken hebben met het toevoegen van Calcium?
 
Hoe dien je die toe?
Rechtstreeks in het water???
Denk dat het beter is deze eerst laten oplossen in een pot/emmer en laten bezinken en dan in het aquarium gieten of over druppelen.
Ook het calcium gehalte van 390 is toch zo slecht niet als je enkel leders neemt.
mvg koen
 
Dank voor de reacties. Zal eens kijken of het een losse substantie is of vast wat er op de stenen ligt. Als het inderdaad een losse/poederachtige substantie is moet het inderdaad wel de CA zijn welke niet oplost. In dat geval maar goed laten mengen met mijn osmose water een paar daagjes en dan toe dienen
 
Omdat de calcium waarde langzaam aan het zakken was. Zat ondertussen op 390 en ging langzaam verder omlaag. Ik weet dat het in een startende bak en een bak zonder steenkoralen het niet echt nodig is. Maar ik wil de waardes maar gewoon goed houden.



petertje74 zei:
waarom voeg je calcium toe in een startende bak?

groeten peter
 
Een maand geleden heb ik de helf van mijn water vergangen (na de nitriet piek)

Ga morgen weer 20% vervangen (vers zeewater)
 
Ik denk dat je er verstandiger aan doet om een gewoonte te maken van een wekelijkse verversing. Je kunt beter elke week 10% verversen als eens per maand 40%. Ik denk dat je dan je Ca waarde ook wel op peil kan houden, je hebt immers nog geen grote verbruikers.

Groeten Tjeerd
 
Bovenaan