Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zeoliet goed of slecht

CrocoDillon zei:
Dat zou leuk zijn Tanne... ik zie op de site van Captive Oceans (volgens mij officiele importeur van KZ in de VS) idd een kleurverschuiving in het koraal rechts, maar niet aan de stenen, waar dan ook een verschuiving zou moeten te zien zijn.
En DAT viel mij dus ook op :D:D:D. waarom alleen de koralen en niet de stenen en het zand als er met de foto's geknoeid is.;)
 
Zag op reefcentral dat Habib een experiment met zeoliet heeft gedaan. Zou je ons hier ook kunnen updaten Habib?
 
danny zei:
Zag op reefcentral dat Habib een experiment met zeoliet heeft gedaan. Zou je ons hier ook kunnen updaten Habib?
Waren gewoon even een paar snelle experimenten en je moet ze binnen de context van die thread op reefcentral zien.

Lijkt mij dus niet verstandig om ze los van de rest van die thread hier neer te zetten. :)

Reefcentral ligt momenteel nu plat ivm de orkaan in Florida, waar de servers zich bevinden.
 
Danny, die plaatjes in je fotoalbum, zijn die van je aquarium en met gebruik van Zeovit?
 
Ik heb net dit hele onderwerp doorgeworsteld, en tesamen met andere artikelen die ik over dit onderwerp gelezen heb geloof ik dat Zeovit een positief effect heeft op de koraalkleur.


Wat ik tot nu toe in alle reacties mis is de koraal groei. Als het zo is dat d.m.v. Zeovit de koralen op de rand van verhongeren worden gehouden zou het dan niet zo zijn dat de groei geremd word? En juist over groei is niets of nauwlijks te lezen.

Inmiddels zijn we anderhalf jaar na het starten van dit onderwerp verder, dus hoe zijn de ervaringen nu? Kan een "gebruiker" vertellen hoe de groei en de kleur van zijn koralen zijn?

Ikzelf kamp met het bruin worden van sommige Acro's (om een of andere reden hebben blauwe hier meer last van dan de groene en gele) en overweeg Zeoliet danwel de complete Zeovit lijn te gaan gebruiken.

Groeten
Duncan
 
Duncan,

Ik zou in jouw plaats zeer voorzichtig zijn met het veranderen van wat dan ook op dit moment (dit betekend natuurlijk niet "niet ingrijpen" als het echt de verkeerde kant op dreigt te gaan) maar jouw nieuwe bak is nog relatief jong en zal beslist nog zoekende zijn naar een bepaald evenwicht. In die context is het wat bruiner worden nog helemaal niet beroerd. Ik ken heel wat bakken waar in het eerste half jaar flink veel verbleekt is.
 
Ik kan vertellen dat de groei vergelijkbaar is met een normaal aquarium. Maar ik zou zeoliet alleen aanbevelen als de hoofdtechniek top is. MAW goede afschuimer voldoende licht niet veel voeren of teveel vis. Het zeoliet systeem geeft net dat duwtje extra maar verricht geen wonderen! En is alleen de moeite waard als je voor SPS-only gaat. Als je het al gaat gebruiken gebruik dan de complete lijn anders heeft het weinig zin. En houd je aan de gebruiksaanwijzing zoals Dennis al zei veranderingen zijn niet altijd goed en dienen in iedergeval langzaam te gaan.

PS ik heb geen aandelen Zeovit:D
 
hoi Danny,als je het laatste exemplaar van de Meerwasseraquarianen leest over de whodkamethode ben je hier dan uiteindelijk niet op een simpeler manier met de waterkwaliteit bezig als met het zeovid systeem,je voegt maar een element toe dus je weet onmiddellijk als het fout dreigt te lopen waar de fout zich bevind,ken een paar vrienden die ervan af zijn gestapt omdat het in hun ogen te commercieel werdt(steeds nieuwe potjes met toevoegingen)uiteindelijk bereik je met de whodka een min of meer gelijk resultaat dacht ik.let wel ,ik breek de methode niet af maar ben je niet gebonden aan een bepaalde groep producten?
 
Daar heb je gelijk in luc je bent gebonden aan de hele lijn en het is duurder dan wodka. Ik zelf zou niet overstappen puur om het feit dat als iets goed gaat je niets moet veranderen! Voor de mensen die lagere waarden willen is de wodka methode een goed alternatief maar je moet met wodka nog nauwkeuriger omgaan en continu je waterwaarden meten en dat is nu net iets waar ik weinig zin in heb. Ook als je wodka gebruikt kun je meer dingen toevoegen denk aan amino's jodium enz. Over wodka zijn de meningen trouwens ook heel erg verdeeld.
 
Danny,ik neem dus aan dat je momenteel tevreden bent,kun je er een tijd op plakken waarvan je zelf zegt ik zie nu echt verbetering in bepaalde waterwaarden of van je dieren.alvast bedankt.
 
Dat ligt maar net aan het doseringschema wat je hanteerd. Ik heb het voorzichtig gedaan en zag na een maand of 5 pas echt resultaat. Ben trouwens nog steeds niet tevreden het kan altijd beter. Ik zal ook nooit tevreden zijn anders zou ik snel uitgekeken zijn op de hobby:D
 
het is gelijk je zegt Danny denk ik,tevreden kunnen we nooit zijn,als je tevreden bent in deze hobby ga je op de duur stil blijven staan en dat is meestal achteruitgaan,ik houd de gesprekken over het onderwerp alvast in de gaten hier.
 
Danny:


En is alleen de moeite waard als je voor SPS-only gaat.

Heeft het nadelige invloeden op overige soorten koralen? Ik meen dat er (was het hier?) al eens gezegd is dat de groei van kalkalgen verminderd.

Bij voorbaat dank. :)
 
Bij SPS koralen kun je mooiere kleuren kleuren krijgen door zeer lage fosfaat en nitraat waarden. Een bruine leder zal altijd bruin blijven en heeft geen last van iets hogere waarden. Wat de kalkalgen betreft deze heb ik wel maar alleen op die plekken waar het licht niet direct komt dus aan de onderzijde van de stenen en op schaduwrijke plaatsen. Net zoals op het rifdak waar je deze ook niet zult vinden. (zei A.J. Nilsen ook tijdens zijn lezing) Het feit dat ik veel licht heb en continu over kool filter (ook een onderdeel van de methode) zal daar de grootste oorzaak van zijn denk ik. Mischien doen kalkalgen het ook minder met lage fosfaat en nitraat waarden? Ik meen dat hoe dieper je gaat hoe hoger de nitraat en fosfaat waarden worden. Heb dit ook ergens gelezen. Habib ik begrijp dat jij zeer sceptisch ben tegenover deze methode, je bent tenslotte wetenschapper en wilt wetenschappelijk bewijs. Helaas kan ik dat niet geven en heb alleen mijn praktijk ervaring.

Volgens mij is nog steeds niet (wetenschappelijk )aangetoond dat de methode niet zou werken. En vertrouw ik dus nog steeds op mijn ogen.
 
Habib ik begrijp dat jij zeer sceptisch ben tegenover deze methode, je bent tenslotte wetenschapper en wilt wetenschappelijk bewijs. Helaas kan ik dat niet geven en heb alleen mijn praktijk ervaring.


Ik vertrouw je en hecht veel waarde aan je waarnemingen etc. :)

Ik gebruik het zelf niet en heb het ook nooit gebruikt dus lezen wat anderen schrijven en eventueel wat vragen stellen zijn zo'n beetje de enige mogelijkheden die ik heb. :D


Volgens mij is nog steeds niet (wetenschappelijk )aangetoond dat de methode niet zou werken. En vertrouw ik dus nog steeds op mijn ogen.

Wat ik wel interessant vind is om te weten waarom bepaalde reacties plaatsvinden. Heb wel wat bedenkingen maar dat wil nog helemaal niets zeggen. :)
 


Gezien het feit dat 'zeo' weer volop in de belangstelling staat, heb ik dit onderwerp sticky gemaakt.



Hieronder voor de volledigheid een zeer korte samenvatting van de 'zeovitmethode'.



Zeovit bestaat uit een mengsel van meerdere zeolieten. Er bestaan verschillende zeolieten. Korallenzucht heeft kennelijk verschillende zeolieten gemengd, waardoor een -naar zijn mening- optimaal mengsel ontstaan is voor gebruik in aquaria. Het ene zeoliet-mengsel is het andere niet. Om aan te geven waar zeolieten verder ingezet worden: wasmiddelen, chemische industrie, kern-industrie (in Tsjernobyl werden tientallen tonnen van een bepaald zeoliet gebruikt om de radioactieve isotopen te verwijderen. Besmette mensen namen de zeolieten (lijken steentjes!) in, en verwijderden daarmee tot 80% van de isotopen uit hun lichaam!). Het gaat er in ons geval dus om, het 'ideale' mengsel te bepalen. Als bijwerking bestaat de mogelijkheid dat een deel van de zeoliet oplost. Er kunnen dan bij onder andere aluminium, calcium, magnesium en ijzer oplossen.

Zeolieten zijn een soort 'spons', en die spons absorbeert bepaalde moleculen of atomen. De ene zeoliet kan bij voorbeeld uitstekend stof A absorberen en B totaal niet, terwijl de ander B en D absorbeert, en A met rust laat.

Naar mijn idee bestaat de 'zeo-lijn' van Korallenzucht uit:

  • Zeoliet-mengsel ('Zeovit'), uitleg hierboven.
  • 'Zeobac', een bacteriestam die ook een functie heeft, ik vermoed extra afbraak van bepaalde voedingsstoffen
  • 'Zeofood', voeding voor de bacterien. Wordt volgens de website ook door koralen als voeding gebruikt.
  • 'Zeostart': vergelijkbaar met zeofood, maar dan geen voedsel voor de koralen. Wordt gebruikt om bij het beginnen met de zeomethode de fosfaat- en nitraatgehalten versneld te verlagen. Later wordt zeostart in kleinere doses nog steeds toegevoegd.
Hierboven de 'basic 4' zoals ze vaak genoemd worden. Daarnaast zijn er nog allerlei toevoegingen, waaronder:
  • 'Zeospur', sporenelementen die icm Zeovit, zeobac en zeofood gebruikt worden. Let op: Zeospur2 is iets anders: dit is geen sporenelementenpreparaat, maar een middel om de dichtheid van de zooxanthellen te verminderen!
  • Aminozuren: versterkt kleur, herstel en groei van de koralen
  • Kaliumjodide-fluor: kleuring van koralen, vooral 'blauw'
  • Ijzerconcentraat
  • etc
  • etc
Wie geïnteresseerd is in meer details over de werking van alle componenten, kan op www.zeovit.com de 'zeoguide' downloaden en lezen. Als je wil beginnen met 'zeo', raad ik dit sterk aan!


Daarnaast is het dus de bedoeling dat je over filterkool filtert, en sporenelementen minimaal toevoegt. Het gaat er bij dit systeem niet zozeer om kraakhelder water te krijgen, maar meer om door middel van reductie van de hoeveelheid voedingsstoffen in het water mooiere kleuren in de koralen te krijgen. Bij KZ (Korallen Zucht) is te zien dat het water verre van helder is, het is weliswaar kleurloos, maar bij gebrek aan mechanische filtering (watten) zit er aardig wat zweefvuil in het water. Door de sterke stroming krijgt dat ook nergens de kans neer te slaan.


Zeovit, zeofood en zeospur 'snap' ik, zeobak niet. Ik vraag me namelijk af, wat voor bacterie, of bacteriën je toevoegt aan je systeem. Ze kunnen blijkbaar overleven, maar waar haalt hij ze vandaan, als ze van nature niet in onze systemen voorkomen? Toch zijn de resultaten met dit systeem erg positief, lees maar eens op www.korallenriff.de en op www.meerwasserforum.com. Hoewel het systeem totaal nog niet begrepen wordt, lijkt het mij een aanvulling op het huidige houden van koralen.

Ik vraag me echter sowieso al tijden af hoe het komt dat twee vrijwel identieke systemen twee dezelfde koralen totaal anders reageren en kleuren.




Met 'zeo' honger je de koralen niet uit:

Zoals bekend kunnen koralen zich op verschillende manieren voeden:
- Via de producten van de zooxanthellen (die bijv. nitraten of ammonium voor nodig hebben om deze voedingsstoffen te maken)
- Via opgeloste verbindingen in het water, onder andere aminozuren
- Via zwevende deeltjes organisch materiaal (marine snow)
- Via plankton (in het geval van steenkoralen m.n. zoöplankton en
bacterioplankton)

Bekend is dat de koralen deze manieren van voeden kunnen combineren. Is er bijvoorbeeld veel licht, zal de planktonopname kleiner worden en omgekeerd.

Stel dat een zeovitfilter nou inderdaad een versnelde bacteriele afbraak kent, dan zal de hoeveelheid beschikbaar ammonium in de bak verminderen. Daarbij schijnt (zie www.reefcentral.com) aangetoond te zijn dat het zeolietmengsel in staat is ammonium op te nemen.


Hierdoor hoeft het koraal minder zooxanthellen aan te maken, omdat ze met hun poliepen
bacterioplankton kunnen vangen. Hierdoor kleuren lichter. Dit wordt door velen als 'mooi' ervaren, immers: de natuurlijke (blauwe/groene/gele/...) kleur wordt dan beter zichtbaar.
 
Ik denk gewoon,

of je gelooft erin of niet.
Geloof je erin dan dien je te gebruiken wat men voorschrijft anders kom je er niet. Je weet vooraf dat het niet goedkoop is dus als je het in gebruik neemt, ga je niet knoeien met goedkoper zeoliet dat men gebruikt voor welke andere doeleinden dan ook!!;)
Dat mensen wel eens een koraal verliezen, dat is mogelijk. Te grote veranderingen in ons systeem zijn daar maar al te vaak de oorzaak van. De handleiding formuleert duidelijk dat men rekening moet houden met wat voor aqua je op het moment voor gebruik van zeo hebt. Al naar gelang daarvan dien je te doseren....

Verder nog dit: hoe komt het dan dat men zo'n mooie koralen bekomt bij het gebruik ervan. Ik heb nog geen andere bakken gezien die dat hebben zonder zeovit.

Na het diagonaal lezen van deze ganse topic, vind ik het spijtig dat haast niemand reageert van die mensen die het reeds twee à drie jaar terug in gebruik hebben. Hiervan zou bvb fotomateriaal enige duidelijkheid moeten brengen. Waar blijven die tot op heden; fotootje voor zeo en fotootje na enige tijd met zeo...:confused:
 
dat je geen mooie bak met koralen zonder het zeovitsysteem kan krijgen lijkt me iets ver gezocht India,praat niet over mijn eigen bak nu alhoewel ik best tevreden ben met mijn kleuren maar bv Tanne's bak en Franky's oude bak en er zijn er nog wel die hebben toch ook mooie kleuren zonder,je kan mischien er het laatste stukje kleur nog bij doen via zeovit maar denk niet dat er hier op het forum, momenteel veel mensen mee bezig zijn,denk dat je eerder je info op het door zeovit gesponserde forum zult moeten zoeken,misschien dat ik er in de toekomst mee begin,ben van plan kortelings naar Korallenzucht te rijden voor wat leuke stekken,misschien kan dit me overtuigen als ik het eens ter plaatse kan bekijken.Heb het eens uitgeteld voor mijn bak en is vrij kostelijk voor 2300 liter water.
India zei:
Ik denk gewoon,

of je gelooft erin of niet.
Geloof je erin dan dien je te gebruiken wat men voorschrijft anders kom je er niet. Je weet vooraf dat het niet goedkoop is dus als je het in gebruik neemt, ga je niet knoeien met goedkoper zeoliet dat men gebruikt voor welke andere doeleinden dan ook!!;)
Dat mensen wel eens een koraal verliezen, dat is mogelijk. Te grote veranderingen in ons systeem zijn daar maar al te vaak de oorzaak van. De handleiding formuleert duidelijk dat men rekening moet houden met wat voor aqua je op het moment voor gebruik van zeo hebt. Al naar gelang daarvan dien je te doseren....

Verder nog dit: hoe komt het dan dat men zo'n mooie koralen bekomt bij het gebruik ervan. Ik heb nog geen andere bakken gezien die dat hebben zonder zeovit.

Na het diagonaal lezen van deze ganse topic, vind ik het spijtig dat haast niemand reageert van die mensen die het reeds twee à drie jaar terug in gebruik hebben. Hiervan zou bvb fotomateriaal enige duidelijkheid moeten brengen. Waar blijven die tot op heden; fotootje voor zeo en fotootje na enige tijd met zeo...:confused:
 
Bovenaan